xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: De levende billeder er i live - action! (Video)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
sony dcr-pc120e til mac.
Kategori: De levende billeder er i live - action! (Video)


40

0
18. august 2015 @ 21:50
Let øvet
Hey.

Håber nogen kan hjælpe...
Jeg har en gammel videokamera med DV bånd (Sony DCR-PC120E), med masser af video af mine børn. Nu vil jeg gerne have det over på min Mac. Jeg bruger en FireWire kable (9pin-4pin) og jeg har Final Cut Pro.
Problemet er at jeg ikke kan se/finde mit kamera på min iMac.
Nogen der ved hvorfor?

Vh Ole
  36
0
  46

4586

389
18. august 2015 @ 22:58
FPU
Et par af mine venner havde vist lignende problemer med et Sony videokamera for nogle år siden. De blev vist nok nødt til at opgradere OS X til en nyere version, eller også solgte de kameraet og købte et andet mærke, for der er (var) generelt problemer med at få Sony kameraer til at snakke sammen med OS X.

De er iøvrigt begge to grafikere med stor Mac- og FireWire-erfaring, så det var ikke en Fejl 40, at de ikke kunne få det til at virke.

Hvilken version af OS X kører din iMac med?
Spirituel Maskine

40

0
19. august 2015 @ 06:33
Let øvet
Tonny Freimanis skrev: Et par af mine venner havde vist lignende problemer med et Sony videokamera for nogle år siden. De blev vist nok nødt til at opgradere OS X til en nyere version, eller også solgte de kameraet og købte et andet mærke, for der er (var) generelt problemer med at få Sony kameraer til at snakke sammen med OS X.

De er iøvrigt begge to grafikere med stor Mac- og FireWire-erfaring, så det var ikke en Fejl 40, at de ikke kunne få det til at virke.

Hvilken version af OS X kører din iMac med?


Den kører med OS X Version 10.9.5

4586

389
19. august 2015 @ 08:37
FPU
WolleAgger skrev:
Tonny Freimanis skrev: Et par af mine venner havde vist lignende problemer med et Sony videokamera for nogle år siden. De blev vist nok nødt til at opgradere OS X til en nyere version, eller også solgte de kameraet og købte et andet mærke, for der er (var) generelt problemer med at få Sony kameraer til at snakke sammen med OS X.

De er iøvrigt begge to grafikere med stor Mac- og FireWire-erfaring, så det var ikke en Fejl 40, at de ikke kunne få det til at virke.

Hvilken version af OS X kører din iMac med?


Den kører med OS X Version 10.9.5


Ja, så er det jo nok ikke OS'et, som det er galt med.

Har du mulighed for at prøve med

1. Et andet kabel?

2. En anden Mac?

3. En (Gys!) Windows PC med FireWire?
Spirituel Maskine

1130

15
19. august 2015 @ 09:11
Stormogul
Altså for at kører den nyeste Final Cut Pro opdatering kræves det Yosemite 10.10.2 men det hjælper vel nok ikke når det er ved at være en ældre sag af et kamera?.
l MBP 16 2023 l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

1519

0
19. august 2015 @ 10:23
Suspenderet
Kig i "Om denne Mac" om kameraet vises der' under Firewire. Jeg bruger også et ældre cam, har prøvet Final Cut,det ser ikke mit cam, men iMovie gør og derfor bruger jeg det i stedet,det er forøvrigt et rigtigt godt program...
Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1045

26
19. august 2015 @ 12:25
Stormogul
WolleAgger skrev: Hey.

Håber nogen kan hjælpe...
Jeg har en gammel videokamera med DV bånd (Sony DCR-PC120E), med masser af video af mine børn. Nu vil jeg gerne have det over på min Mac. Jeg bruger en FireWire kable (9pin-4pin) og jeg har Final Cut Pro.
Problemet er at jeg ikke kan se/finde mit kamera på min iMac.
Nogen der ved hvorfor?

Vh Ole


Har du kigget på Sony's Support?
klik

Der ligger software, "play memories" , Mac OS X v.10.7 ~ 10.10
Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

40

0
19. august 2015 @ 21:24
Let øvet
Tonny Freimanis skrev:
WolleAgger skrev:
Tonny Freimanis skrev: Et par af mine venner havde vist lignende problemer med et Sony videokamera for nogle år siden. De blev vist nok nødt til at opgradere OS X til en nyere version, eller også solgte de kameraet og købte et andet mærke, for der er (var) generelt problemer med at få Sony kameraer til at snakke sammen med OS X.

De er iøvrigt begge to grafikere med stor Mac- og FireWire-erfaring, så det var ikke en Fejl 40, at de ikke kunne få det til at virke.

Hvilken version af OS X kører din iMac med?


Den kører med OS X Version 10.9.5


Ja, så er det jo nok ikke OS'et, som det er galt med.

Har du mulighed for at prøve med

1. Et andet kabel?

2. En anden Mac?

3. En (Gys!) Windows PC med FireWire?


Jeg har prøvet med et andet kabel... virker ikke.
Men har ikke en anden Mac, desværre.
Jeg skal meget igennem inden jeg prøver en Windows pc.

40

0
19. august 2015 @ 21:29
Let øvet
Beman skrev:
WolleAgger skrev: Hey.

Håber nogen kan hjælpe...
Jeg har en gammel videokamera med DV bånd (Sony DCR-PC120E), med masser af video af mine børn. Nu vil jeg gerne have det over på min Mac. Jeg bruger en FireWire kable (9pin-4pin) og jeg har Final Cut Pro.
Problemet er at jeg ikke kan se/finde mit kamera på min iMac.
Nogen der ved hvorfor?

Vh Ole


Har du kigget på Sony's Support?
klik

Der ligger software, "play memories" , Mac OS X v.10.7 ~ 10.10


Jeg har prøvet "Play memories" og det virker heller ikke...
Mac'en kan ikke finde mit videokamera...så i "Play memories" står der bare at jeg skal tilslutte mit kamera...og den er altså tilsluttet...

1045

26
19. august 2015 @ 21:41
Stormogul
Mangler du så ikke en driver? Sony må have løsningen, jeg ville kontakte dem.
Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

931

67
19. august 2015 @ 22:06
Veteran
Måske en indstilling i kameraet ikke er rigtig. I menuen må der være noget med tilsluttes via i.Link (Sony's navn for Firewire)

Måske selve porten på kamera er defekt. Prøv evt. via dockingstationen (hvis du har sådan en til kameraet)
MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

5

0
20. august 2015 @ 13:49
Nyt medlem
Jeg er stødt ind i akkurat det samme problem med mit Sony kamera (HVR-V1E) og min nye Imac med Yosemite. Jeg bruger foruden firewire 4P/9P også en firewire til thunderbolt adapter. Imac kan godt se adapteren, men ikke kameraet.
Tror ikke at det vil hjælpe at skifte software, da Mac'en slet ikke registere kameraet, men prøver alligevel lige Play Memories for en sikkerheds skyld :-)

40

0
20. august 2015 @ 21:04
Let øvet
Jan Kjeldsen skrev: Jeg er stødt ind i akkurat det samme problem med mit Sony kamera (HVR-V1E) og min nye Imac med Yosemite. Jeg bruger foruden firewire 4P/9P også en firewire til thunderbolt adapter. Imac kan godt se adapteren, men ikke kameraet.
Tror ikke at det vil hjælpe at skifte software, da Mac'en slet ikke registere kameraet, men prøver alligevel lige Play Memories for en sikkerheds skyld :-)


Ja lige præcis, Mac'en registere ikke kameraet. Så derfor dur "Play Memories" heller ikke.... desværre.

70

0
20. august 2015 @ 22:58
Novice
Måske du skulle overveje at låne et andet kamera til opgaven.
Hvor i landet bor du?

562

9
21. august 2015 @ 09:11
Kaptajn
Har du sat kameraet i IR mode?

5

0
21. august 2015 @ 10:19
Nyt medlem
Der kommer jeg så lidt til kort. Hvad er IR mode, og hvor finder jeg det i menuen?

Jeg har skrevt til Sony support og venter nu på svar. Giver lige lyd, når jeg hører nyt derfra.

5

0
21. august 2015 @ 10:27
Nyt medlem
Undskyld, har netop set din tutorial. Men den passer bare ikke til mit kamera (Sony HVR-V1E)

5

0
21. august 2015 @ 11:41
Nyt medlem
Så er problemet løst for mig. Det var simpelthen kablerne, jeg prøvede af, der var problemet. Et dyrt, guldbelagt kabel var løsningen :-)

562

9
21. august 2015 @ 15:34
Kaptajn
Jan Kjeldsen skrev: Undskyld, har netop set din tutorial. Men den passer bare ikke til mit kamera (Sony HVR-V1E)


Nej, men den burde passe til trådsarters kamera/ sony dcr-pc120e til mac.

40

0
21. august 2015 @ 15:43
Let øvet
Ketilbjorn Jonsen skrev: Har du sat kameraet i IR mode?

Ved ikke lige med det der IR mode... Men har læst at jeg skal sørge for at "A/V⇾DV OUT" er på ON.... og det er den.

40

0
21. august 2015 @ 15:43
Let øvet
Ketilbjorn Jonsen skrev: Har du sat kameraet i IR mode?

Ved ikke lige med det der IR mode... Men har læst at jeg skal sørge for at "A/V DV OUT" er på ON.... og det er den.

4586

389
21. august 2015 @ 19:38
FPU
Jeg har nu talt med ovennævnte venner om problemet, og så vidt de kan huske, var deres fremgangsmåde denne:

De brugte Sony's egen medfølgende software til at få videokameraet til at snakke sammen med deres Mac, så de kunne overføre "Sony-filen" via FireWire.

Derefter brugte de et eller andet konverterings-program til at lave "Sony-filen" om til et format, som Final Cut Pro kunne læse.

De havde vist nok prøvet alle mulige andre krumspring, men den her metode var den eneste, der virkede.

@Ole: Med dit ældre kamera med dens ældre medfølgende software, burde metoden alt andet lige virke hos dig, da mine venners lignende problem ligger nogle år tilbage.

@Jan: At du kører jo Sony -> FireWire -> Thunderbolt gør alt andet lige tingene mere komplicerede. Der sker naturligvis ikke noget ved at prøve, men bliv ikke skuffet, hvis det alligevel ikke virker.

Tonny

P.S. Vennerne kan ikke huske, hvilken software de brugte til at konvertere "Sony-filen", men mon ikke Handbrake kan æde den?
Spirituel Maskine

562

9
21. august 2015 @ 22:34
Kaptajn
Tonny Freimanis skrev: Jeg har nu talt med ovennævnte venner om problemet, og så vidt de kan huske, var deres fremgangsmåde denne:

De brugte Sony's egen medfølgende software til at få videokameraet til at snakke sammen med deres Mac, så de kunne overføre "Sony-filen" via FireWire.

Derefter brugte de et eller andet konverterings-program til at lave "Sony-filen" om til et format, som Final Cut Pro kunne læse.

De havde vist nok prøvet alle mulige andre krumspring, men den her metode var den eneste, der virkede.

@Ole: Med dit ældre kamera med dens ældre medfølgende software, burde metoden alt andet lige virke hos dig, da mine venners lignende problem ligger nogle år tilbage.

@Jan: At du kører jo Sony -> FireWire -> Thunderbolt gør alt andet lige tingene mere komplicerede. Der sker naturligvis ikke noget ved at prøve, men bliv ikke skuffet, hvis det alligevel ikke virker.

Tonny

P.S. Vennerne kan ikke huske, hvilken software de brugte til at konvertere "Sony-filen", men mon ikke Handbrake kan æde den?


Final Cut Pro læser Mini DV cam formatet uden nogen form for anden software. Faktisk er Sonys iLink og FireWire direkte kompatibelt. Jeg har importeret masser af Mini DV og DV Cam bånd, dengang det var sagen direkte ind i Final Cut Pro helt problemløst. MEN det kræver at Sony kameraet er indstillet korrekt, som jeg har nævnt tidligere. I trådstarter tilfælde skal kameraet stå i IR mode. Andre kameraer skal stå i FAM mode.. Hvis det ikke virker er det muligvis fordi det er kablet eller selve iLink stikket på kameraet der er defekt. Men der behøves ikke nogen speciel software for at ingeste fra Mini DV til Final Cut Pro. Og hvis Final Cut Pro er indstillet til et andet format, eksempelvis Panasonics DVCPro eller et tredie video format vil FCP automatisk spørge om det skal ændre importindstillingerne til Mini DV og så kører det.

4586

389
21. august 2015 @ 23:38
FPU
@Ketilbjorn: Cool nok, men jeg videreformidlede jo blot, hvad mine venner fortalte mig, hvad de gjorde, for at få det til at virke dengang.

Som tidligere nævnt, var det for en del år siden (anden halvdel af 00'erne), så både Sony's medfølgende software og FCP har nok været noget mere primitive (for ikke at tale om OS X; vi taler trods alt om noget i stil med 10.3 til 10.5). Det var nok derfor, at de var nødt til at konvertere den video for at kunne importere den i FCP.

Jeg tvivler på, at to MacNyt'ere på samme tid skulle sidde med hver sit defekte kabel/stik, så det M≈ næsten være et spørgsmål om at dimse rundt i indstillingerne, og måske at nærlæse og/eller skrive til Sony's fora om filoverførsler til Mac via FireWire.

Godt nok er FireWire/ThunderBolt principielt HotPlug, men jeg vil foreslå både Ole og Jan at tænde deres Sony'er, dobbelttjekke deres indstillinger, koble dem på deres respektive Mac'er, og så genstarte Mac'erne; måske får Finder så øje på dem under opstarten. Stranger things have happened...

Derudover er jeg løbet tør for idÈer, men jeg er godt nok spændt på at høre afslutningen på den her historie.
Spirituel Maskine

562

9
22. august 2015 @ 00:49
Kaptajn
Tonny Freimanis skrev: @Ketilbjorn: Cool nok, men jeg videreformidlede jo blot, hvad mine venner fortalte mig, hvad de gjorde, for at få det til at virke dengang.

Som tidligere nævnt, var det for en del år siden (anden halvdel af 00'erne), så både Sony's medfølgende software og FCP har nok været noget mere primitive (for ikke at tale om OS X; vi taler trods alt om noget i stil med 10.3 til 10.5). Det var nok derfor, at de var nødt til at konvertere den video for at kunne importere den i FCP.

Jeg tvivler på, at to MacNyt'ere på samme tid skulle sidde med hver sit defekte kabel/stik, så det M≈ næsten være et spørgsmål om at dimse rundt i indstillingerne, og måske at nærlæse og/eller skrive til Sony's fora om filoverførsler til Mac via FireWire.

Godt nok er FireWire/ThunderBolt principielt HotPlug, men jeg vil foreslå både Ole og Jan at tænde deres Sony'er, dobbelttjekke deres indstillinger, koble dem på deres respektive Mac'er, og så genstarte Mac'erne; måske får Finder så øje på dem under opstarten. Stranger things have happened...

Derudover er jeg løbet tør for idÈer, men jeg er godt nok spændt på at høre afslutningen på den her historie.


Ja, ja.. men jeg har brugt Sonys DVCAM og Mini DV mens jeg arbejdede for TV2 fra ca 2002 til 2008 da de skiftede til Sonys XD Cam, og senere til Panasonic`s nye format .TV 2 brugte sideløbende Sonys Beta format. Formatet Mini DV og Mac ER kompatibelt . Ingen software er nødvendig. Derimod har Sony et program der hedder XD Cam transfer eller noget lignende når du skal ingeste EX Cam skiver til FCP. Men det er jo ikke det vi taler om. Så hvis trådstarters kamera ikke kan læses på hans Mac og han har sat kameraet i IR mode er der noget galt med trådstarters kamera, eller kabel..

4586

389
22. august 2015 @ 01:24
FPU
Hej igen Ketilbjorn.

Omtrent samme periode, som mine venners bøvl. Kan du huske, hvilke Mac'er og hvilket OS X, I kørte med på det tidspunkt?

Måske kan det give Ole og Jan et clou; det er før set, at gammelt perifert udstyr ikke vil kommunikere med det nyeste OS, eller omvendt.
Spirituel Maskine

40

0
26. august 2015 @ 17:52
Let øvet
Ketilbjorn Jonsen skrev:
Tonny Freimanis skrev: @Ketilbjorn: Cool nok, men jeg videreformidlede jo blot, hvad mine venner fortalte mig, hvad de gjorde, for at få det til at virke dengang.

Som tidligere nævnt, var det for en del år siden (anden halvdel af 00'erne), så både Sony's medfølgende software og FCP har nok været noget mere primitive (for ikke at tale om OS X; vi taler trods alt om noget i stil med 10.3 til 10.5). Det var nok derfor, at de var nødt til at konvertere den video for at kunne importere den i FCP.

Jeg tvivler på, at to MacNyt'ere på samme tid skulle sidde med hver sit defekte kabel/stik, så det M≈ næsten være et spørgsmål om at dimse rundt i indstillingerne, og måske at nærlæse og/eller skrive til Sony's fora om filoverførsler til Mac via FireWire.

Godt nok er FireWire/ThunderBolt principielt HotPlug, men jeg vil foreslå både Ole og Jan at tænde deres Sony'er, dobbelttjekke deres indstillinger, koble dem på deres respektive Mac'er, og så genstarte Mac'erne; måske får Finder så øje på dem under opstarten. Stranger things have happened...

Derudover er jeg løbet tør for idÈer, men jeg er godt nok spændt på at høre afslutningen på den her historie.


Ja, ja.. men jeg har brugt Sonys DVCAM og Mini DV mens jeg arbejdede for TV2 fra ca 2002 til 2008 da de skiftede til Sonys XD Cam, og senere til Panasonic`s nye format .TV 2 brugte sideløbende Sonys Beta format. Formatet Mini DV og Mac ER kompatibelt . Ingen software er nødvendig. Derimod har Sony et program der hedder XD Cam transfer eller noget lignende når du skal ingeste EX Cam skiver til FCP. Men det er jo ikke det vi taler om. Så hvis trådstarters kamera ikke kan læses på hans Mac og han har sat kameraet i IR mode er der noget galt med trådstarters kamera, eller kabel..


Der er desværre bare ikke noget der hedder IR mode på mit kamera... så det kan jeg ikke.

4586

389
26. august 2015 @ 19:42
FPU
Hej Wolle.

Downloadede din manual og snusede lidt rundt for at se, om jeg kunne finde noget brugbart.

Det ser ud til at du har ret i, at dit kamera ikke har det dÈr IR mode. Jeg fandt det i hvert fald ikke. Der står heller ikke rigtigt noget om FireWire (I.Link).

Til gengæld står der 2-3 steder noget om, hvordan man overfører data til sin computer via USB med kameraet i "Memory Stick Mode". Prøv det i stedet for, men læs lige om det i din manual først (p.149, 196-202). Download evt. manualen som PDF, så du kan søge på keywords i stedet for at skulle bladre hele historien igennem.
Spirituel Maskine

562

9
26. august 2015 @ 20:35
Kaptajn
WolleAgger skrev:
Ketilbjorn Jonsen skrev:
Tonny Freimanis skrev: @Ketilbjorn: Cool nok, men jeg videreformidlede jo blot, hvad mine venner fortalte mig, hvad de gjorde, for at få det til at virke dengang.

Som tidligere nævnt, var det for en del år siden (anden halvdel af 00'erne), så både Sony's medfølgende software og FCP har nok været noget mere primitive (for ikke at tale om OS X; vi taler trods alt om noget i stil med 10.3 til 10.5). Det var nok derfor, at de var nødt til at konvertere den video for at kunne importere den i FCP.

Jeg tvivler på, at to MacNyt'ere på samme tid skulle sidde med hver sit defekte kabel/stik, så det M≈ næsten være et spørgsmål om at dimse rundt i indstillingerne, og måske at nærlæse og/eller skrive til Sony's fora om filoverførsler til Mac via FireWire.

Godt nok er FireWire/ThunderBolt principielt HotPlug, men jeg vil foreslå både Ole og Jan at tænde deres Sony'er, dobbelttjekke deres indstillinger, koble dem på deres respektive Mac'er, og så genstarte Mac'erne; måske får Finder så øje på dem under opstarten. Stranger things have happened...

Derudover er jeg løbet tør for idÈer, men jeg er godt nok spændt på at høre afslutningen på den her historie.


Ja, ja.. men jeg har brugt Sonys DVCAM og Mini DV mens jeg arbejdede for TV2 fra ca 2002 til 2008 da de skiftede til Sonys XD Cam, og senere til Panasonic`s nye format .TV 2 brugte sideløbende Sonys Beta format. Formatet Mini DV og Mac ER kompatibelt . Ingen software er nødvendig. Derimod har Sony et program der hedder XD Cam transfer eller noget lignende når du skal ingeste EX Cam skiver til FCP. Men det er jo ikke det vi taler om. Så hvis trådstarters kamera ikke kan læses på hans Mac og han har sat kameraet i IR mode er der noget galt med trådstarters kamera, eller kabel..


Der er desværre bare ikke noget der hedder IR mode på mit kamera... så det kan jeg ikke.


Mærkeligt.. det screenshot jeg lagde op i galleriet stammer fra manualen til netop dit kamera..

4586

389
26. august 2015 @ 21:53
FPU
@ ketilbjorn. Du har s'gu ret; det hele står på side 95-97.

Wolle, du må smide solbrillerne og kigge på det igen.
Spirituel Maskine

40

0
27. august 2015 @ 19:14
Let øvet
Ketilbjorn Jonsen skrev:
WolleAgger skrev:
Ketilbjorn Jonsen skrev:
Tonny Freimanis skrev: @Ketilbjorn: Cool nok, men jeg videreformidlede jo blot, hvad mine venner fortalte mig, hvad de gjorde, for at få det til at virke dengang.

Som tidligere nævnt, var det for en del år siden (anden halvdel af 00'erne), så både Sony's medfølgende software og FCP har nok været noget mere primitive (for ikke at tale om OS X; vi taler trods alt om noget i stil med 10.3 til 10.5). Det var nok derfor, at de var nødt til at konvertere den video for at kunne importere den i FCP.

Jeg tvivler på, at to MacNyt'ere på samme tid skulle sidde med hver sit defekte kabel/stik, så det M≈ næsten være et spørgsmål om at dimse rundt i indstillingerne, og måske at nærlæse og/eller skrive til Sony's fora om filoverførsler til Mac via FireWire.

Godt nok er FireWire/ThunderBolt principielt HotPlug, men jeg vil foreslå både Ole og Jan at tænde deres Sony'er, dobbelttjekke deres indstillinger, koble dem på deres respektive Mac'er, og så genstarte Mac'erne; måske får Finder så øje på dem under opstarten. Stranger things have happened...

Derudover er jeg løbet tør for idÈer, men jeg er godt nok spændt på at høre afslutningen på den her historie.


Ja, ja.. men jeg har brugt Sonys DVCAM og Mini DV mens jeg arbejdede for TV2 fra ca 2002 til 2008 da de skiftede til Sonys XD Cam, og senere til Panasonic`s nye format .TV 2 brugte sideløbende Sonys Beta format. Formatet Mini DV og Mac ER kompatibelt . Ingen software er nødvendig. Derimod har Sony et program der hedder XD Cam transfer eller noget lignende når du skal ingeste EX Cam skiver til FCP. Men det er jo ikke det vi taler om. Så hvis trådstarters kamera ikke kan læses på hans Mac og han har sat kameraet i IR mode er der noget galt med trådstarters kamera, eller kabel..


Der er desværre bare ikke noget der hedder IR mode på mit kamera... så det kan jeg ikke.


Mærkeligt.. det screenshot jeg lagde op i galleriet stammer fra manualen til netop dit kamera..


Nu fandt jeg ud af hvordan man får den i IR mode. Men den var i IR mode...men virker ikke.
Jeg har købt nyt firewire kabel 4p - 9p, virker stadig ikke. Jeg har også to kabler 4p - 6p hvor jeg bruger adaptor til 9p og det dur heller ikke... min Mac kan bare ikke finde mit lorte kamera...

562

9
27. august 2015 @ 19:41
Kaptajn
Jeg har købt nyt firewire kabel 4p - 9p, virker stadig ikke. Jeg har også to kabler 4p - 6p hvor jeg bruger adaptor til 9p og det dur heller ikke... min Mac kan bare ikke finde mit lorte kamera...


Har du i Audio/Video settings på Final Cut Pro sat Device Control Preset til FireWire PAL basic? Og efterfølgende gået i file og valgt Log and Capture? Jeg lægger lige et screenshot i Galleriet med indstillingen. Nu bruger jeg FCP 7.. så hvis du bruger X kender jeg ikke måden at ingeste DV materiale på.

40

0
27. august 2015 @ 20:58
Let øvet
Ketilbjorn Jonsen skrev:
WolleAgger skrev:
Ketilbjorn Jonsen skrev:
Tonny Freimanis skrev: @Ketilbjorn: Cool nok, men jeg videreformidlede jo blot, hvad mine venner fortalte mig, hvad de gjorde, for at få det til at virke dengang.

Som tidligere nævnt, var det for en del år siden (anden halvdel af 00'erne), så både Sony's medfølgende software og FCP har nok været noget mere primitive (for ikke at tale om OS X; vi taler trods alt om noget i stil med 10.3 til 10.5). Det var nok derfor, at de var nødt til at konvertere den video for at kunne importere den i FCP.

Jeg tvivler på, at to MacNyt'ere på samme tid skulle sidde med hver sit defekte kabel/stik, så det M≈ næsten være et spørgsmål om at dimse rundt i indstillingerne, og måske at nærlæse og/eller skrive til Sony's fora om filoverførsler til Mac via FireWire.

Godt nok er FireWire/ThunderBolt principielt HotPlug, men jeg vil foreslå både Ole og Jan at tænde deres Sony'er, dobbelttjekke deres indstillinger, koble dem på deres respektive Mac'er, og så genstarte Mac'erne; måske får Finder så øje på dem under opstarten. Stranger things have happened...

Derudover er jeg løbet tør for idÈer, men jeg er godt nok spændt på at høre afslutningen på den her historie.


Ja, ja.. men jeg har brugt Sonys DVCAM og Mini DV mens jeg arbejdede for TV2 fra ca 2002 til 2008 da de skiftede til Sonys XD Cam, og senere til Panasonic`s nye format .TV 2 brugte sideløbende Sonys Beta format. Formatet Mini DV og Mac ER kompatibelt . Ingen software er nødvendig. Derimod har Sony et program der hedder XD Cam transfer eller noget lignende når du skal ingeste EX Cam skiver til FCP. Men det er jo ikke det vi taler om. Så hvis trådstarters kamera ikke kan læses på hans Mac og han har sat kameraet i IR mode er der noget galt med trådstarters kamera, eller kabel..


Der er desværre bare ikke noget der hedder IR mode på mit kamera... så det kan jeg ikke.


Mærkeligt.. det screenshot jeg lagde op i galleriet stammer fra manualen til netop dit kamera..


Burde man ikke altid kunne se kameraet i "Finder". ? Eller kan det godt ske at man kun kan se den i f.eks FCP...?

104

0
27. august 2015 @ 22:26
Novice
hvad med hvis du skifter til camera mode, burde den ikke komme op som et webcam i fx photobooth/imovie etc? (bare for at udelukke kabler etc.)

og skal ir mode ikke slås fra?

jeg ville nulstille kameraet (tryk reset ind) indstil tid, sæt den i vcr og tryk play, og se om der sker noget..

562

9
28. august 2015 @ 08:32
Kaptajn
Burde man ikke altid kunne se kameraet i "Finder". ? Eller kan det godt ske at man kun kan se den i f.eks FCP...?


Nu har fundet mit gamle DVCAM kamera frem og tilsluttet det til min Mac m Yosemite via FireWire som igen er tilsluttet via Thunderbolt. Jeg kan ikke se kameraet i Finder. Men det virker fint i FCP. Så i princippet virker et DV kamera via Thunderbolt/FireWire i Yosemite. Du finder Audio/Video settings ved at klikke på Final Cut Pro i topværktøjslinien, derefter er det vist 5. punkt i menulinien du så vælger.Du skal dog være opmærksom på du ikke skal sætte Capture Preset i Apple Pro Res, men i DV. Når du vælger Log and Capture kan du styre dit DV kamera som en båndmaskine. Vel at mærke hvis det ikke har en defekt FireWire udgang

40

0
28. august 2015 @ 14:05
Let øvet
Ketilbjorn Jonsen skrev: Burde man ikke altid kunne se kameraet i "Finder". ? Eller kan det godt ske at man kun kan se den i f.eks FCP...?


Nu har fundet mit gamle DVCAM kamera frem og tilsluttet det til min Mac m Yosemite via FireWire som igen er tilsluttet via Thunderbolt. Jeg kan ikke se kameraet i Finder. Men det virker fint i FCP. Så i princippet virker et DV kamera via Thunderbolt/FireWire i Yosemite. Du finder Audio/Video settings ved at klikke på Final Cut Pro i topværktøjslinien, derefter er det vist 5. punkt i menulinien du så vælger.Du skal dog være opmærksom på du ikke skal sætte Capture Preset i Apple Pro Res, men i DV. Når du vælger Log and Capture kan du styre dit DV kamera som en båndmaskine. Vel at mærke hvis det ikke har en defekt FireWire udgang


Jeg kan ikke finde det i Final Cut Pro X.... Det er nok IKKE på samme måde som i FCP 7.

562

9
28. august 2015 @ 14:54
Kaptajn
Det er da muligt lige dit kamera ikke understøttes i FCP X, men så må du jo finde /låne et DV kamera der fungerer i FCP X

klik