xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Webdesign og grafisk produktion (Grafisk)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Hvilken stationær Mac til grafisk arbejde?
Kategori: Webdesign og grafisk produktion (Grafisk)


16

0
02. februar 2016 @ 10:58
Nyt medlem
Hejsa

Jeg står for at skulle udskifte min 27" iMac model medio 2010, da den er ved at være for langsom til mit behov. I den forbindelse kunne jeg rigtig godt bruge noget hjælp til at finde ud af hvilken Mac jeg skal investere i for at få en god maskine til grafisk arbejde.

Mine overvejelser gør sig meget i at finde en Mac med en fornuftig fordeling mellem pris og ydelse. Jeg har ikke råd til en Mac Pro, men tænker at det enten skal være en iMac eller Mac mini med en god skærm. Jeg er ikke interesseret i at få en bærbar.

Jeg har overvejet at opgradere min nuværende iMac med en SSD harddisk, da dens problemer mest er langsom indlæsning og arkivering af filer. Men jeg tror ikke det kan betale sig, da det ikke lige er noget man bare gør på en iMac og desuden er resten af maskinen jo også ved at have en vis alder.

Mine krav til en ny computer:
At kunne køre de grafiske programmer fra Adobe CS pakken godt ñ dvs. Photoshop, Indesign, Illustrator.
God skærm (evt. en uorignal) ñ og evt. mulighed for at kunne køre to skærme.

Skal IKKE bruges til:
Videoredigering.
Spil.

Prisklasse:
Max 23.000,- men aller helst væsentligt under.

Håber der er nogen der kan komme med nogle input.
Grafisk designer, www.floedefax.dk
  9
0
  502

1833

0
02. februar 2016 @ 11:13
Stormogul
SSD vil gøre en kæmpe forskel i din nuværende maskine. Jeg har en 2009 iMac og den har jeg ikke planer om at udskifte de næste mange år.

En 2010 iMac er noget nemmere at skille ad end de nyere iMacs, fordi de nye er limet sammen. Men det kræver du er lidt teknisk kyndig, hvis du vil gøre det på egen hånd. Der er dog masser af vejledninger derude.

Lige et tip, hvis du skulle kaste dig ud i det. Skærmen er meget nemmere at få ud, hvis du lader den stå op. Den lader til at være designet, til at blive åbnet på den måde og bare roligt den vælter ikke ud af sig selv.

16

0
02. februar 2016 @ 11:16
Nyt medlem
Tak for din info :)

Jeg er dog overhovedet ikke teknisk, så jeg ville skulle finde en tekniker til at gøre det for mig. Men måske en god løsning.
Grafisk designer, www.floedefax.dk

4586

389
02. februar 2016 @ 12:04
FPU
Anders Holmsgaard Andersen skrev: Tak for din info :)

Jeg er dog overhovedet ikke teknisk, så jeg ville skulle finde en tekniker til at gøre det for mig. Men måske en god løsning.


Du kan smide en SSD i et FireWire 800 kabinet, installere OS X og CS, boote fra den og så teste hastigheden, inden du åbner mavsen på iMac'en og skifter disken ud.

Bagefter kan du så sætte den langsommere harddisk i FW-kabinettet og bruge den som lagerdisk, TimeMachine backup, eller lade systemet blive på den, så du kan boote fra den og bruge den som reparationsdisk, hvis uheldet skulle være ude.

Har en MBP fra 2010, som fik SSD for et par år siden, og alting går virkeligt tjept. Du vil blive overrasket over, hvor hurtigt din iMac starter op (ca. 20 sekunder), hvor hurtigt CS starter op og læser/skriver de store filer. Kap-wing!

Og velkommen til Macnyt. Bare spørg løs; det er derfor vi hænger ud herinde.

Held og lykke og feed-back.
Spirituel Maskine

16

0
02. februar 2016 @ 12:11
Nyt medlem
Hej Tommy

Tak for din velkomst og din hjælp :)

Kan du evt. hjælpe mig med link til et Firewire 800 kabinet og en SSD disk som du vil anbefale?

Alt det med at smide en disk i og bytte rundt er nok ikke så aktuelt for mig, da jeg simpelt hen ikke har den tekniske snilde til at gøre sådan noget. Men jeg synes det lyder som en fornuftig løsning, så hvis jeg kan finde en tekniker er det måske muligt. Kender du evt. nogen i Aalborg området der kan hjælpe med den slags?
Grafisk designer, www.floedefax.dk

16

0
02. februar 2016 @ 12:15
Nyt medlem
Hej igen, Tommy

I følge det her link vinder man ikke så meget i hastighed ved at bruge en SSD tilkoblet via Firewire, så spørgsmålet er hvor godt det er til at teste med...

arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=19&t=1127354
Grafisk designer, www.floedefax.dk

4586

389
02. februar 2016 @ 13:24
FPU
Well, FireWire 800 har en teoretisk grænse på 800 Mbit/s eller omtrent 100 (reelt 80) Megabyte pr. sekund. Det er ikke lige så hurtigt som den interne SATA-forbindelse, men det er fint til overførsel af selv store filer, og meget bedre end USB, som kan hakke i det, når det drejer sig om netop store filer.

Nu bliver det så lidt mere kompliceret:

En moderne SSD kan præstere hastigheder på op til 6 Gbit/s (teoretisk 750 MB pr. sekund) ind og ud af disken via SATA 3 og INTERNT. Det vil sige, at hvis du over FireWire beder disken om f.eks. at dublere en fil, mister du reelt ikke hastighed, kun når hele filen skal flyttes til eller fra den interne harddisk, og her vil det måske endda være læse/skrive-hastigheden på harddisken, som vil være den begrænsende faktor, ikke FireWire 800.

Alt andet lige er en internt monteret SSD hurtigere end en i et eksternt kabinet, selv med USB 3 eller ThunderBolt interface, så det er den optimale løsning. At starte med den eksterne løsning vil give en fornemmelse af, hvor hurtigt den arbejder, uden at skulle skille iMac'en ad, og når først programmerne og evt. OS X ligger der, vil du ikke opleve det store tab i hastighed, kun når du skal åbne eller arkivere et (meget) stort dokument. Når dokumentet åbnes skal det igennem kablet hen til RAM'en og tilbage igen ved arkivering, men med FW800 taler vi om 10 sekunder for en fil på størrelse med en musik-CD, lige tid nok til en slurk kaffe eller to (eller te).

Med hensyn til eksterne kabinetter er der et hav af mærker og modeller. Nogle trækker strøm over FW-porten, mens andre har egen strømforsyning. Der er fordele og ulemper ved begge dele. Prøv at søge på "FireWire 800 SSD", "FireWire 800 kabinet" eller "FireWire 800 case" og se, hvad der dukker op. Køb ikke direkte fra USA/Asien, da du bliver pålagt told af alt over 80,- Kr.

En typisk SSD er 2.5'', så du skal lede efter 2.5'' kabinetter.

Dobbelttjek, om du HAR FireWire 800 på din Mid 2010 iMac. Ifølge Apple-History.com har den, men better safe that sorry. Vælg "Om denne Mac" i ∆ble-menuen, tryk på "Mere" og se om der ud for punktet "Hardware" står "FireWire". Klik evt. på trekanten, så den peger nedad. Hvis der gør, så klik på "FireWire" og se, om der står FireWire 800 i info-vinduet.

Så vidt jeg kan se, kan din interne SATA op til 3 Gbit. En moderne SSD vil atlså være cirka dobbelt så hurtig, som din iMac maksimalt kan læse/skrive fra og til den. De ER hurtige de små bæster!
Spirituel Maskine

4586

389
02. februar 2016 @ 13:31
FPU
Anders Holmsgaard Andersen skrev: Hej Tommy

Tak for din velkomst og din hjælp :)

Kan du evt. hjælpe mig med link til et Firewire 800 kabinet og en SSD disk som du vil anbefale?

Alt det med at smide en disk i og bytte rundt er nok ikke så aktuelt for mig, da jeg simpelt hen ikke har den tekniske snilde til at gøre sådan noget. Men jeg synes det lyder som en fornuftig løsning, så hvis jeg kan finde en tekniker er det måske muligt. Kender du evt. nogen i Aalborg området der kan hjælpe med den slags?


Der er et par andre tråde om det i øjeblikket, som du med fordel kan læse, men de kendteste mærker er Samsung Evo og Pro, IBM, Crucial og OWC.

Du går ikke galt i byen med en Samsung Evo 850. Har selv dens forgænger, Evo 840, som jeg er meget glad for.

250 GB Evo 850 koster p.t. fra 634,- Kr. og opefter, mens 500 GB koster fra 1.166- Kr.

Fandt priserne på Pricerunner.
Spirituel Maskine

16

0
02. februar 2016 @ 13:35
Nyt medlem
Tusind tak for din hjælp, Tonny. Jeg vil lige læse det godt igennem og overveje mine muligheder.
Grafisk designer, www.floedefax.dk

4586

389
02. februar 2016 @ 13:49
FPU
Anders Holmsgaard Andersen skrev: Tusind tak for din hjælp, Tonny. Jeg vil lige læse det godt igennem og overveje mine muligheder.


Selvtak og go' jagt.
Spirituel Maskine