xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: De levende billeder er i live - action! (Video)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
YouSee kanaler: 1080i vs. 720/50p HD kvalitet
Kategori: De levende billeder er i live - action! (Video)


1600

1
13. marts 2016 @ 19:10
Suspenderet
Nu har YouSee lige i februar opgraderet deres systemer også mht. flere HD kanaler.

Jeg forstår ikke, at de to store hoved- og public service kanaler, DR1 og TV 2, i 2016 sender i 720/50p, mens Kanal 5, TV3, dk4, YouSee Infokanalen, YouSee Trailerkanal, Ekstrakanalen HD, RTL samt Folketingets TV sender i 1080i*.

Er der en teknologisk, økonomisk eller praktisk forklaring på det misforhold?

Faktisk forstår jeg slet ikke, at YouSee overhovedet i 2016 sender nogle kanaler i SD 576i. Da jeg var i USA i 2008 indeholdt en kabel tv pakke 150 ægte HD kanaler.

Har det noget med MUX at gøre?

*jeg har Grundpakken hos YouSee
  15
0
  519

1325

0
13. marts 2016 @ 20:33
Stormogul
720p/50 er den EBU anbefalede opløsning og framerate, da de mener at progressiv framerate er bedre end interlaced.

De SD-kanaler, som YouSee sender, findes kun som SD.

444

0
14. marts 2016 @ 05:45
Seniormedlem
" De SD-kanaler, som YouSee sender, findes kun som SD. "

Det passer ikke..

3580

34
14. marts 2016 @ 06:41
Virtual Machine
Er det ikke selve tv kanalerne der betaler fx YouSee for at transmittere i en bestemt opløsning og enda osse med hvilken bitrate? Så det er nok nærmere tv kanalerne selv end YouSee du skal have fat i om problemet. Jeg mener at jeg har hørt at det skulle være sådan.

Jeg har et 60" tv og jeg kan stort set ikke se forskel på 720p og 1080p selvom jeg ved at der er en verden til forskel når jeg kikker på dataene over formaterne. Men jeg beskylder lidt tv'et egen opskaleringsprocessor for det hekseri. Jeg kan stort set kun se forskel på de to opløsninger når jeg vælger en app på mit Apple TV. Ved film kan jeg ikke se forskel

Men måske er det ikke prisen værd for hvem der nu betaler for at sende i hhv 720p og 1080i sammenlignet med hvad kunden for ud af det?

Jeg studsede osse over det over en periode, og hvorfor ikke vælge det bedste når nu teknologien er til rådighed? Hvad sker der? Men efter selv at leget lidt med opløsningerne er jeg gået hen og blevet en smugle ligeglad fordi jeg ikke ser meget forskel i praktisk daglig brug. Men 1080p er da stadig velkommen.
Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1325

0
14. marts 2016 @ 09:27
Stormogul
Niils Baunbæk skrev: " De SD-kanaler, som YouSee sender, findes kun som SD. "

Det passer ikke..


SD-kanalerne i Grundpakken er: DR 2, DR K, Ramasjang, DR Ultra.

Ingen af disse findes i HD.

1325

0
14. marts 2016 @ 09:36
Stormogul
Lars Sejerup skrev: Er det ikke selve tv kanalerne der betaler fx YouSee for at transmittere i en bestemt opløsning og enda osse med hvilken bitrate?


Nej.

Langt de fleste af kanalerne nedtages fra satellit (primært hos Viasat og Telenor), og i den opløsning, som den enkelte kanal nu engang sender.

For de danske kanalers vedkommende, dvs. DR, TV 2 og SBS Discovery (Kanal 4-6) - er ikke sikker på 3-kanalerne fra Viasat - modtager YouSee kanalerne ukomprimeret fra stationerne selv.

Opløsningen kan YouSee ikke gøre noget ved, men de bestemmer selv bitrate, og de kanaler, de IKKE modtager ukomprimeret, reencodes til en bitrate YouSee vælger.

Når den igangværende kanalomlægning er helt færdig, hæver YouSee bitraten på de 20 mest sete HD-kanaler til 12Mbps, så der er 3 kanaler pr. mux/frekvens.

De resterende kanaler encodes/reencodes til 9Mbps, så der er 4 kanaler pr. mux/frekvens.

1080p er i øvrigt ikke en tv-standard.

444

0
14. marts 2016 @ 10:14
Seniormedlem
SD-kanalerne i Grundpakken er: DR 2, DR K, Ramasjang, DR Ultra.

Ingen af disse findes i HD.

Den vil jeg godt købe :-))

Men hvad så med alle de andre, kan da lige nævne 2 - bbc news og CNN køre fuld HD andre steder

1325

0
14. marts 2016 @ 14:44
Stormogul
Niils Baunbæk skrev: Men hvad så med alle de andre, kan da lige nævne 2 - bbc news og CNN køre fuld HD andre steder


Hvor i DK? Ifølge HD-oversigten hos Digitalt.tv ingensteder.

1600

1
14. marts 2016 @ 14:50
Suspenderet
JLL skrev: Hvor i DK? Ifølge HD-oversigten hos Digitalt.tv ingensteder.

Jeg tror, han mener, at BBC News sendes i HD i UK, og at CNN sendes i HD i US.

444

0
14. marts 2016 @ 14:53
Seniormedlem
Ja

1325

0
14. marts 2016 @ 15:23
Stormogul
macxpert skrev:
JLL skrev: Hvor i DK? Ifølge HD-oversigten hos Digitalt.tv ingensteder.

Jeg tror, han mener, at BBC News sendes i HD i UK, og at CNN sendes i HD i US.


YouSee og andre kan jo kun tage de kanaler ned, der tilbydes til Danmark, og de kanaler har så ikke plads nok på satelitterne til at være i HD.

59

3
14. marts 2016 @ 21:53
Novice
BBC World News HD ligger på 19∞ ÿst, så den kan fint fanges i Danmark.

Der er nok nærmere tale om en cost/benefit vurdering. Altså om man vil bruge 9 MBit. på at sende en kanal, der måske ikke ses af så mange, eller om man vil sende 2-3 SD kanaler og derved have flere kanaler at sælge.

Der kan også være noget med indkøbspris på kanalen. Det kan jo være at BBC kræver uforholdsvis meget for HD versionen i forhold til SD.
[link=www.krok.dk]krok.dk[/link] -Apart from that Mrs Lincoln, how did you enjoy the play?

1325

0
14. marts 2016 @ 22:02
Stormogul
Fanges i Danmark er ikke ensbetydende med at det er tilladt for udbydere at tage den ned.

Derudover er en del kanaler lokale med lokale reklamer, så man kan ikke bare tage en udgave ned beregnet til f.eks. Tyskland.

59

3
14. marts 2016 @ 22:13
Novice
JLL skrev: Fanges i Danmark er ikke ensbetydende med at det er tilladt for udbydere at tage den ned.

Derudover er en del kanaler lokale med lokale reklamer, så man kan ikke bare tage en udgave ned beregnet til f.eks. Tyskland.


Nej det ved jeg kun alt for godt.

Men du skrev selv: "YouSee og andre kan jo kun tage de kanaler ned, der tilbydes til Danmark, og de kanaler har så ikke plads nok på satelitterne til at være i HD".
Men kanalen er tilgængelig på SAT i DK i HD, så ja... det er nok enten noget rettighedsgøjl eller som nævnt ovenfor: en cost/benefit vurdering.
[link=www.krok.dk]krok.dk[/link] -Apart from that Mrs Lincoln, how did you enjoy the play?

1325

0
15. marts 2016 @ 11:26
Stormogul
Lenny Andersen skrev:
JLL skrev: Fanges i Danmark er ikke ensbetydende med at det er tilladt for udbydere at tage den ned.

Derudover er en del kanaler lokale med lokale reklamer, så man kan ikke bare tage en udgave ned beregnet til f.eks. Tyskland.


Nej det ved jeg kun alt for godt.

Men du skrev selv: "YouSee og andre kan jo kun tage de kanaler ned, der tilbydes til Danmark, og de kanaler har så ikke plads nok på satelitterne til at være i HD".
Men kanalen er tilgængelig på SAT i DK i HD, så ja... det er nok enten noget rettighedsgøjl eller som nævnt ovenfor: en cost/benefit vurdering.


Jeg tror nu nok at meningen kom igennem, men ellers kunne der stå:

YouSee og andre M≈ jo kun tage de kanaler ned...

1600

1
15. marts 2016 @ 12:24
Suspenderet
Tak for gode svar omkring HD og satellit feeds. Så blev jeg meget mere klogere på EBU standarder og regler for at hente kanaler ned osv.

Jeg har siden, jeg fik kabel-tv i december 1989, drømt om at få ægte amerikansk tv (bl.a. ABC, CBS, NBC, FOX, CNN U.S. osv.) i Danmark via kabel-tv eller satelit, men uden held. Nu har jeg så fået det samt resten af verden via IPTV.

Endnu et område, hvor nettet gør underværker i min hverdag.