xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Mac spørger efter koder til alt muligt konstant
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


568

0
01. oktober 2016 @ 17:33
Kaptajn
Hej

Efter jeg opdaterede til Sierra, har min mac konstant spurgt om adgangskode til alt muligt. Både noget med iCloud, forskellige til sync, adressebog og andet.

Selvom jeg skriver koden, kommer der hele tiden noget nyt op der kræver kode ofte. Måske 40 gange om dagen.

Hvad er der sket,og hvad kan der gøres ved det?

Håber I kan hjælpe.
  29
0
  294

909

0
01. oktober 2016 @ 18:18
Veteran
Hvis det er når du er på nettet, skal du gå til safari/indstillinger/adgangskoder, og slå det til

535

26
01. oktober 2016 @ 18:25
Kaptajn
Alternativt kan du prøve at følge Apples guide her.

568

0
01. oktober 2016 @ 21:21
Kaptajn
Det er ikke kun på nettet. Det er alle muligt koder til alle mulige systemindstillinger og andet. Det er hele tiden.

568

0
01. oktober 2016 @ 21:21
Kaptajn
Det er ikke kun på nettet. Det er alle muligt koder til alle mulige systemindstillinger og andet. Det er hele tiden.

568

0
01. oktober 2016 @ 21:23
Kaptajn
Guiden siger at man skal vælge fanen "aktuel adgangskode". Den fane har jeg ikke.

1833

0
01. oktober 2016 @ 23:45
Stormogul
Den ene gang jeg oplevede det, løste jeg det ved at gå tilbage til før problemet i timemachine.

4593

394
02. oktober 2016 @ 01:13
FPU
Falkenlund skrev: Det er ikke kun på nettet. Det er alle muligt koder til alle mulige systemindstillinger og andet. Det er hele tiden.


Hm. Hvor mange system-passwords har du da? Et administrator-password til login og visse Systemindstillinger, eventult et til FileVault, eventuelt et til krypteret iTunes backup af iDimser, et til AppleID, og et til Mail. Er det ikke omtrent det?

Jeg er ikke sierra-ekspert, men det lyder, som om KeyChain (Hovednøglering) har fået hukommelsestab. Kunne tyde på en korrupt preference-fil.

Mit forslag til en kur er følgende (men få lige dine passwords ned på papir først, ikke?):

1. Afslut alle programmer.

2. Klik dig ind til KeyChain's .plist-fil. Den ligger her (er på engelsk system, så jeg må gætte de danske fil-navne):

Harddisk -> Brugere -> DitBrugernavn -> Bibliotek -> Indstillinger.

3. Kommando-2 for at vise Indstillinger på Listeform (hvis ikke valgt i forvejen).

4. Scroll ned til du finder noget · la com.apple.hovednøglering.plist (engelsk: com.apple.keychainaccess.plist).

5. Træk den ud på skrivebordet.

6. Genstart Mac og åbn Hovednøglering, så systemet skriver en ny .plist.

7. Skriv de passwords, som du bliver bedt om. Hvis kuren virker, bliver du kun spurgt en enkelt gang om hvert. Derefter kan .plist på skrivebordet slettes.

8. Hvis det ikke virker, eller hvis det blev værre, så luk alle programmer igen, klik dig ind til den nye .plist, hiv den direkte i papirkurven, og læg den oprindelige .plist fra skrivebordet tilbage.

9. Genstart.

Held og lykke og feed-back.
Spirituel Maskine

568

0
03. oktober 2016 @ 11:23
Kaptajn
Det er den samme kode jeg skriver til det hele, og det vil den gerne acceptere.

Hvor finder harddisk? Når jeg åbner finder, ar jeg bare skrivebord, dokumenter, programmet etc.

4593

394
03. oktober 2016 @ 11:49
FPU
Falkenlund skrev: Det er den samme kode jeg skriver til det hele, og det vil den gerne acceptere.

Hvor finder harddisk? Når jeg åbner finder, ar jeg bare skrivebord, dokumenter, programmet etc.


Dobbeltklik på harddisken, dobbeltklik på Brugere, dobbeltklik på din brugermappe (den med hus-ikonen), dobbeltklik på Bibliotek, dobbeltklik på Indstillinger, scroll ned til du finder .plist'en.
Spirituel Maskine

8581

198
03. oktober 2016 @ 11:55
Poseidon
Falkenlund skrev: Det er den samme kode jeg skriver til det hele, og det vil den gerne acceptere.

Hvor finder harddisk? Når jeg åbner finder, ar jeg bare skrivebord, dokumenter, programmet etc.

Hold alt-tasten nede og klik på Gå-menuen. Så kan du springe direkte til Biblioteket, hvilket i øvrigt sandsynligtvis er skjult på din computer alligevel.
Der var engang en Mac...

568

0
03. oktober 2016 @ 12:08
Kaptajn
Tommy: Jeg har, som skrevet, ikke en harddisk at doobeltklikke på. Der står bare de ting jeg nævnte før.

David: Hvad er gå menuen?

4593

394
03. oktober 2016 @ 12:20
FPU
Falkenlund skrev: Tommy: Jeg har, som skrevet, ikke en harddisk at doobeltklikke på. Der står bare de ting jeg nævnte før.

David: Hvad er gå menuen?


Klik en enkelt gang på skrivebordet. Kig op overst på skærmen: ∆ble, Arkiv, Rediger, Oversigt, Gå, Vindue, Hjælp.

Menuerne hedder noget andet i Windows.
Spirituel Maskine

4593

394
03. oktober 2016 @ 12:22
FPU
Falkenlund skrev: Tommy: Jeg har, som skrevet, ikke en harddisk at doobeltklikke på. Der står bare de ting jeg nævnte før.

David: Hvad er gå menuen?


For at gøre din harddisk synlig:

Klik på skrivebordet, vælg Indstilliger i Finder-menuen, Vælg Generelle Indstillinger, hak af ved de ting, du vil have vist på skrivebordet.
Spirituel Maskine

568

0
03. oktober 2016 @ 13:15
Kaptajn
Nu har jeg fundet harddisken :-)

Jeg kan gå til harddisk -->bibliotek. Der er der ikke noget der hedder indstillinger eller andet. Der er noget der hedder keychain, men ikke en fil der hedder det du beskriver.

Går jeg til Harddisk -->brugere-->mit brugernavn-->kommer der ikke noget der minder om indstillinger, der kommer billeder, film, dropbox, overførsler mm.

4593

394
03. oktober 2016 @ 13:52
FPU
Falkenlund skrev: Nu har jeg fundet harddisken :-)

Jeg kan gå til harddisk -->bibliotek. Der er der ikke noget der hedder indstillinger eller andet. Der er noget der hedder keychain, men ikke en fil der hedder det du beskriver.

Går jeg til Harddisk -->brugere-->mit brugernavn-->kommer der ikke noget der minder om indstillinger, der kommer billeder, film, dropbox, overførsler mm.


Der ligger også (burde også ligge) en mappe derinde i DitBrugernavn, som hedder Bibliotek.

Når du har åbnet DitBrugenrnavn-mappen, så prøv at trykke Kommando-2, så vinduet vises på Listeform (alfabetisk orden). Så burde du kunne finde den. Ellers, så tast "b" og "i" (uden anførselstegn) hurtigt efter hinanden og se, hvilken mappe, der bliver valgt. Hvis den dukker op, er det derinde mappen Indstillinger ligger, som indeholder .plist'en.

Go' jagt.

P.S. Der findes faktisk mindst tre mapper med navnet "Bibliotek" i OS X:

1. Mappen Bibliotek inde i mappen System. Nix pille!
2. Mappen Bibliotek ved siden af (på samme niveau som) mappen System. Nix pille ret meget! (det er den, du var inde i i dit forrige indlæg).
3. En Biblioteks-mappe pr. bruger i hver hjemme-mappe. Her lægges den enkelte brugers IOS-backup, installerede drivere, browser-cache, o.s.v. Det er den Bibliotek-mappe du skal ind i.
Spirituel Maskine

463

0
03. oktober 2016 @ 16:19
Seniormedlem
Falkenlund skrev: Jeg kan gå til harddisk -->bibliotek. Der er der ikke noget der hedder indstillinger eller andet. Der er noget der hedder keychain, men ikke en fil der hedder det du beskriver.

Går jeg til Harddisk -->brugere-->mit brugernavn-->kommer der ikke noget der minder om indstillinger, der kommer billeder, film, dropbox, overførsler mm.

Det bibliotek du skal ind i er usynligt, derfor skal du finde det ved at bruger Finders Gå-menu: klik på skrivebordet, hold alt-tasten nede mens du klikker på Gå-menuen; og vælg Bibliotek herfra.

4593

394
03. oktober 2016 @ 18:43
FPU
Kaj Christiansen skrev:
Falkenlund skrev: Jeg kan gå til harddisk -->bibliotek. Der er der ikke noget der hedder indstillinger eller andet. Der er noget der hedder keychain, men ikke en fil der hedder det du beskriver.

Går jeg til Harddisk -->brugere-->mit brugernavn-->kommer der ikke noget der minder om indstillinger, der kommer billeder, film, dropbox, overførsler mm.

Det bibliotek du skal ind i er usynligt, derfor skal du finde det ved at bruger Finders Gå-menu: klik på skrivebordet, hold alt-tasten nede mens du klikker på Gå-menuen; og vælg Bibliotek herfra.


Fra og med hvilket OS X er Bibliotek i bruger-mappen usynlig?

Jeg kører 10.6 til daglig og lejlighedsvis 10.9. I 10.6 er det helt sikkert synligt, og jeg mener også, at det er det i 10.9.

Jeg undskylder naturligvis over for Falkenlund, at jeg har sendt ham/hende på jagt efter en usynlig skat, men jeg havde altså ikke forestillet mig, at Apple kunne finde på at gøre den mappe usynlig, da det er nyttigt at have (direkte) adgang til den under visse omstændigheder, som i det her tilfælde, hvor omtalte .plist måske er årsag til problemerne.
Spirituel Maskine

463

0
04. oktober 2016 @ 07:54
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Fra og med hvilket OS X er Bibliotek i bruger-mappen usynlig?



Den blev gjort usynlig tilbage i Lion (10.7. ). Siden har man skullet igennem Gå-menuen, eller gøre mappen synlig via terminalen eller et af de mange programmer der giver kommandoerne en GUI, hvis man vil se den.

2322

0
04. oktober 2016 @ 08:39
ASCII jonglør
≈rsagen skulle angiveligt være, at undgå at brugerne kommer til at rode i systemsoftwaren uden kendskab hertil.
MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

1131

15
04. oktober 2016 @ 09:11
Stormogul
Man kan også få mappen frem hvis man er i den mappe hvor den skal være og vælge oversigt indstillinger. Nederst kan man vælge biblioteks mappen skal være synlig. Mener det virker i kolonne visning.
l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

4593

394
04. oktober 2016 @ 11:01
FPU
Kaj Christiansen skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Fra og med hvilket OS X er Bibliotek i bruger-mappen usynlig?



Den blev gjort usynlig tilbage i Lion (10.7. ). Siden har man skullet igennem Gå-menuen, eller gøre mappen synlig via terminalen eller et af de mange programmer der giver kommandoerne en GUI, hvis man vil se den.


Okay. Dobbelttjekker lige, næste gang jeg booter op i 10.9. Har endnu ikke haft behov for at rode rundt derinde endnu, kun her i SnowLeo, så jeg har ikke lagt mærke til, at den ikke kan ses.
Spirituel Maskine

4593

394
04. oktober 2016 @ 11:07
FPU
Stig Storm skrev: ≈rsagen skulle angiveligt være, at undgå at brugerne kommer til at rode i systemsoftwaren uden kendskab hertil.


Jamen, det er jo fremragende! Sålænge alt virker. Men ikke godt for fejlfinding, og ret lidt godt for fejlfinding, hvis man ikke kan Terminal.
Spirituel Maskine

42

0
04. oktober 2016 @ 21:01
Let øvet
If you change your account's password using your Mac OS X Install disc (or if your network-based account password is changed due to a network admin forcing a password change), your default keychain password (which uses the same initial password as your user account) does not change.

Support Apple helps:

If you want your default keychain to be unlocked automatically when you log in, synchronize your Keychain Access and account login passwords by doing this:

Open Keychain Access (you can get to it by choosing Utilities from the Go menu in the Finder).
From the Edit menu, choose Change Password for Keychain "login."
Type the former password of the account that you are currently logged in to, then click OK.
If you entered the correct password, a new window appears; enter the original password again in the Current Password field.
In the New Password field, type the password that matches your current account password.
Re-enter the newer password in the Verify field, then click OK.
If you don't remember your original (former) account password

If you don't remember your original password, you'll need to delete the keychain. Deleting a keychain also deletes all the password data saved in that keychain.

In Keychain Access.app, choose Preferences from the Keychain Access menu.
If available, click the Reset My Default Keychain button. This will remove the login keychain and create a new one with the password provided.
If Reset My Default Keychain is not available, choose Keychain List from the Edit menu.
Delete the "login" keychain.
The next time you log in to the account, you can save your current password in a keychain.

If the above fails or doesn't fit:

Open Keychain Access.app
Select the "login" keychain from the keychains list
Click the lock at the top to lock the "login" keychain
Click the lock again to unlock the login
After entering your "login" keychain password you should be presented with a dialog
Clicking the reset button will re-sync your "login" keychain password with the iCloud keychain password.
Info: Discussions Apple

If everything from the above fails for whatever reason the last resort you can do is the following:

Quit all running Applications
In Finder Select Go > Go to folder (⇧⌘G)
In the window that appears, type the following: ~/Library/Keychains/
Click OK.
Look for a folder with a random name similar to this "A8F5E7B8-CEC1-4479-A7DF-F23CB076C8B8". Note: Each folder has a unique number.
Move this folder to the Trash.
Immediately choose

568

0
05. oktober 2016 @ 12:06
Kaptajn
Når jeg højreklikker på finder, kommer der "gå til mappe" muligheden frem. Jeg holder "alt" nede og der åbner en søge funktion. Så søger jeg på bibliotek og den fortæller mig at der ikke findes en mappe med det navn.

Kan I ikke forklare hvordan jeg finder den mappe, helt lavpraktisk. Som om jeg er helt blæst og tilsyneladende skal guides igennem som en blind i et lyskryds.


291

45
05. oktober 2016 @ 12:38
Juniormedlem
Falkenlund skrev: Når jeg højreklikker på finder[...]

Du skal venstre klikke på Finder (eller et tomt sted på skrivebordet). Herefter kigger du allerøverst, på menulinjen, og åbner "Gå"-menuen. Mens den er åben, holder du Alt-tasten nede og "Bibliotek" vises. Tryk på det og du er i den rette mappe.

568

0
05. oktober 2016 @ 13:56
Kaptajn
Tak Micael. Nu er den fundet.

Under bibliotek skull jeg jg Tommy finde noget der hed indstillinger. Det har jeg ikke, heller ikke settings.

Når jeg søger i biblioteket efter filer der ender på .plist er der ikke noget der minder om com, apple, eller key. End ikke tæt på.


8581

198
05. oktober 2016 @ 14:14
Poseidon
Mappen hedder Preferences.
Der var engang en Mac...

568

0
05. oktober 2016 @ 22:02
Kaptajn


Så lykkedes det. Det var som David skriver under preferences, og derefter fulgte jeg Tommys guide. Det virkede perfekt.

Den spurgte om kode Èn gang, og derefter virkede alt som før.

Tak for hjælpen.........og tålmodigheden

4593

394
05. oktober 2016 @ 23:41
FPU
Falkenlund skrev:

Så lykkedes det. Det var som David skriver under preferences, og derefter fulgte jeg Tommys guide. Det virkede perfekt.

Den spurgte om kode Èn gang, og derefter virkede alt som før.

Tak for hjælpen.........og tålmodigheden


Wov! Og tillyke! især fordi, jeg kun havde om en formodning om, at .plist'en var synderen. Men nu ved vi alle det til en anden gang.

Undskylder det dÈr med bibliotek; oversatte "Library" til "Bibliotek" og "Preferences" til "Indstillinger", fordi de fleste kører dansk, og jeg vidste ikke, at biblioteket er blevet usynligt efter SnowLeo. Hvad skal det dog være godt for, alt det dÈr nymodens pjat.

Men det gik jo alligevel.
Spirituel Maskine