xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Seneste meldinger fra macnyt (Macnyt informerer)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
appel nyt 27/10 ;-)
Kategori: Seneste meldinger fra macnyt (Macnyt informerer)


79

0
24. oktober 2016 @ 14:25
Novice
www.apple.com/apple-events/october-2016/
  14
0
  112

1425

21
25. oktober 2016 @ 08:38
Stormogul
Apple*

93

0
25. oktober 2016 @ 11:27
Novice
illvid.dk/mennesket/psykologi/folk-der-irriteres-over-stavefejl-er-indebraendte-egoister

www.bt.dk/utroligt-men-sandt/retter-du-ogsaa-paa-andre-menneskers-sprog-saa-er-du-et-ubehageligt-men

news.dk/nyhed/2246288/retter-du-folks-grammatik-saa-er-du-ikke-en-rar-person

God dag :)

44

0
25. oktober 2016 @ 13:10
Let øvet
niels Teinhart skrev: www.apple.com/apple-events/october-2016/


Hvad kan vi forvente? Nye imac's samt macbook's?

2322

0
25. oktober 2016 @ 13:14
ASCII jonglør
MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

1425

21
25. oktober 2016 @ 13:15
Stormogul
Chridel skrev: illvid.dk/mennesket/psykologi/folk-der-irriteres-over-stavefejl-er-indebraendte-egoister

www.bt.dk/utroligt-men-sandt/retter-du-ogsaa-paa-andre-menneskers-sprog-saa-er-du-et-ubehageligt-men

news.dk/nyhed/2246288/retter-du-folks-grammatik-saa-er-du-ikke-en-rar-person

God dag :)
Haha, tak for det

2322

0
25. oktober 2016 @ 13:17
ASCII jonglør
Chridel skrev: illvid.dk/mennesket/psykologi/folk-der-irriteres-over-stavefejl-er-indebraendte-egoister

www.bt.dk/utroligt-men-sandt/retter-du-ogsaa-paa-andre-menneskers-sprog-saa-er-du-et-ubehageligt-men

news.dk/nyhed/2246288/retter-du-folks-grammatik-saa-er-du-ikke-en-rar-person

God dag :)

Det er der sikkert noget om - men hvad så med dem, der løfter pegefingre overfor dem som retter - de er vel også samme typer?
MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

4586

389
25. oktober 2016 @ 13:50
FPU
@Chridel:

Det er jeg så ikke enig i. Jeg staver omtrent lige så godt som en typograf (og meget bedre end end typisk journalist), og hvis jeg ser fejl, som tyder på sjusk eller decideret mangel på viden, bliver jeg trist på det danske sprogs vegne. Selv Politikens og Informations journalister er begyndt på nogle af de grumme. Sjusk og slendrian.

Typisk sjusk f.eks. er ikke at have styr på nutids-r. Det er S≈ nemt at ramme 100% rigtigt med blot to små huskeregler, så der er reelt ingen undskyldning for at ramme forkert:

"At" foran verbet -> ender altid på "e".
"Jeg" foran verbet i nutid -> ender altid på "r".

Eksempler:
At spise. Jeg spiser. At køre. Jeg kører.

Er man i tvivl, kan man altid substituere verbet med "spise"; mange skriver f.eks. "jeg køre", "jeg høre", "jeg lære", men jeg har vist endnu til gode at læse "jeg spise".

Flertals-r på ord, som i forvejen ender på "r" i entalsform, er en anden klassiker: f.eks. et tastatur, flere tastaturer, IKKE tastature. Her er der dog undtagelser: f.eks. en tur, flere ture, IKKE turer.

Typisk mangel på viden er f.eks. ikke at (kunne) skelne mellem "sagen" og "sagn" som i "syn for sagn". Det hedder IKKE "syn for sagen"; det er simpelt hen en gang vrøvl.

Den her "Appel" betragter jeg som en typo; den er jeg da selv ofte kommet til at skrive. Men jeg læser (næsten) altid korrektur på mig selv og fanger de fleste af dem.

Så er der AutoCorrect-fejl i IOS (og Android) og typiske "telefon-typos" p.gr.a. de små tastaturer (f.eks. "ger" i stedet for "her" eller "keg" i stedet for "jeg"); dem lader jeg passere.

Og endelig er der dyslexi; personer med denne lidelse er naturligvis fredede på forhånd.

Jaja, jeg ved godt, at jeg fik en bedre grunduddannelse i min barndom end de fleste andre, og ikke mindst i forhold til dem, der er mindst ti år yngre end mig. Men derfor er det jo ikke forbudt selv at gøre end indsats på området.

Klik, klik, og klik.

God læselyst.
Spirituel Maskine

93

0
25. oktober 2016 @ 13:50
Novice
Stig Storm skrev:
Chridel skrev: illvid.dk/mennesket/psykologi/folk-der-irriteres-over-stavefejl-er-indebraendte-egoister

www.bt.dk/utroligt-men-sandt/retter-du-ogsaa-paa-andre-menneskers-sprog-saa-er-du-et-ubehageligt-men

news.dk/nyhed/2246288/retter-du-folks-grammatik-saa-er-du-ikke-en-rar-person

God dag :)

Det er der sikkert noget om - men hvad så med dem, der løfter pegefingre overfor dem som retter - de er vel også samme typer?


Absolut :P :P

93

0
25. oktober 2016 @ 13:53
Novice
Tonny Freimanis skrev: @Chridel:

Det er jeg så ikke enig i. Jeg staver omtrent lige så godt som en typograf (og meget bedre end end typisk journalist), og hvis jeg ser fejl, som


Du bekræftede lige artiklen. Du forstår indholdet af teksten, trods nutids r eller ej.
Du føler en trang til, at rette andre, da du ved bedre. :)

Nationen, macnyt og andre fora, er et debatforum, hvor der debatteres. Hvis der er lidt stavefejl, går det nok. Det er bare en debat, ikke en dansktest

Men altid noget du ikke retter tydelige trykfejl... det så slemt

2322

0
25. oktober 2016 @ 13:57
ASCII jonglør
Jamen....hvad nu hvis hensigten blot var at hjælpe? Og at de forskellige medier blot har udgivet artiklerne, der linkes til, for at tjene penge? Det har de jo nok - ik'?
MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

1425

21
25. oktober 2016 @ 14:19
Stormogul
Tonny Freimanis skrev: @Chridel:

Det er jeg så ikke enig i. Jeg staver omtrent lige så godt som en typograf (og meget bedre end end typisk journalist)


Kan man så godt skrive, 'end end' eller er det en tryk fejl?

1519

0
25. oktober 2016 @ 14:49
Suspenderet
Når man læser på Facebook og andre sociale medier hvordan folk staver, så synes jeg det går ret godt her på Macnyt med at stave. At rette folks stavefejl er en naturlig ting,men ikke for undertegnede. Jeg lærte at stave og skrive som 6 årig af min Mor, fik også hendes gamle måde med at skrive med stort hist og her banket ind så meget at jeg stadig gør det, sorry. Nej, det værste ord der findes er og bliver det mest brugte ord som politikere og journalister bruger, jeg tror ikke det står i den Danske retskrivningsordbog, ordet er "ÿHHH"! Det kryber inde i mig når veluddannede folk siger ÿHHH, Helle Thorning sagde flere gange "Social ÿHHH demokratiet", det er da til at få røde knopper over hele kroppen at høre på!
-
Jeg retter ikke på folk med deres stavning,men retter dog en appel om at kigge teksten igennem inden man trykker på sendknappen, de fleste fejl bliver fanget der......
Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

4586

389
25. oktober 2016 @ 16:10
FPU
angelodk skrev:
Tonny Freimanis skrev: @Chridel:

Det er jeg så ikke enig i. Jeg staver omtrent lige så godt som en typograf (og meget bedre end end typisk journalist)


Kan man så godt skrive, 'end end' eller er det en tryk fejl?


Undtagelsen, der bekræfter reglen. Typo. Men det er S≈ typisk, at der sniger sig en bøf ind, når man vil røre i andres gryder. Karma i anden!

Men godt set.
Spirituel Maskine

4586

389
25. oktober 2016 @ 16:16
FPU
Chridel skrev:
Tonny Freimanis skrev: @Chridel:

Det er jeg så ikke enig i. Jeg staver omtrent lige så godt som en typograf (og meget bedre end end typisk journalist), og hvis jeg ser fejl, som


Du bekræftede lige artiklen. Du forstår indholdet af teksten, trods nutids r eller ej.
Du føler en trang til, at rette andre, da du ved bedre. :)

Nationen, macnyt og andre fora, er et debatforum, hvor der debatteres. Hvis der er lidt stavefejl, går det nok. Det er bare en debat, ikke en dansktest

Men altid noget du ikke retter tydelige trykfejl... det så slemt


Jeps. Men jeg undrtrykker trangen til at korrekse "sprog-snublere", i hvert fald herinde på Macnyt. Til gengæld fik "folket" gratis tips og nyttige links.

Jeg påpegede blot, at jeg ikke er enig i de undersøgelsers konklusioner; nogle ER bare mere bekymret over sprogets skæbne end andre.

Det er også meget sjovere at gå på jagt efter faktuelle fejl, også selvom man selv laver dem af og til.
Spirituel Maskine