xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Webdesign og grafisk produktion (Grafisk)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Hjælp en kreativ sjæl..
Kategori: Webdesign og grafisk produktion (Grafisk)


47

0
03. december 2016 @ 12:02
Let øvet
Hej alle sammen, min datter Mikala er i fuld gang med sin uddannelse som mediegrafiker og har brug for lidt hjælp med indretning af hendes nye computer.

Hvordan indretter man sig bedst med programmer som Adobe Creative Suite altså hele pakken (photoshop,InDesign, Illustrator, Dreamweaver etc). mv når man har en mindre harddisk (256 Gb)og 16GB ram og eksterne diske?'
Apple bruger siden 1984...
  12
0
  609

1600

1
03. december 2016 @ 12:19
Suspenderet
256GB SSD er mere end rigeligt til at køre de nævnte programmer; jeg går ud fra, at det er en SSD.

16GB er fint til det meste grafiske arbejde.

Hvis hun ønsker ekstra plads, så er det vigtigt, at hun gemmer filerne på en hurtig USB 3.0 ekstern disk.

11

0
03. december 2016 @ 14:33
Nyt medlem
macxpert skrev: 256GB SSD er mere end rigeligt til at køre de nævnte programmer; jeg går ud fra, at det er en SSD.

16GB er fint til det meste grafiske arbejde.

Hvis hun ønsker ekstra plads, så er det vigtigt, at hun gemmer filerne på en hurtig USB 3.0 ekstern disk.


OK. Tak for svar!

Er der noget man bør overveje ift. placering/arkivering af dokumenter mv. Skal man tænke sig om mht. Arkibering på,eksternt vs internt drev?

Hvor meget ledig plads skal der generelt være på det interne drev for at programmer som InDesign og Photoshop kører optimalt?

1045

26
03. december 2016 @ 18:23
Stormogul
cfnissen skrev:
macxpert skrev: 256GB SSD er mere end rigeligt til at køre de nævnte programmer; jeg går ud fra, at det er en SSD.

16GB er fint til det meste grafiske arbejde.

Hvis hun ønsker ekstra plads, så er det vigtigt, at hun gemmer filerne på en hurtig USB 3.0 ekstern disk.


OK. Tak for svar!

Er der noget man bør overveje ift. placering/arkivering af dokumenter mv. Skal man tænke sig om mht. Arkibering på,eksternt vs internt drev?

Hvor meget ledig plads skal der generelt være på det interne drev for at programmer som InDesign og Photoshop kører optimalt?


Du har fået et kvalificeret svar fra signatur "macexpert", der skriver, at filerne bør arkiveres på ekstern.

Men, arbejd ikke direkte med en fil/et dokument, der ligger på en ekstern disk/server.

I øvrigt vil jeg rekommandere, at din datter, Mikala, kun downloader de programmer hun har brug for. Adobe-pakken indholder en masse programmer, og der har man jo lov til, at være selektiv.

Mener også at hendes maskine har rigeligt med kraft og plads (afhængigt af, hvad der ligger i forvejen), du/I kan læse mere om Adobes systemkrav her
creative-cloud/system-requirements
Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

11

0
03. december 2016 @ 23:14
Nyt medlem


Tak for input til jer begge!

Hvorfor må man ikke arbejde direkte på en fil/et dokument på en ekstern disk/server? Det er det mit oprindelige spørgsmål går på - hvad skal man tage sig i agt for mht. placering af filer hvis man vælger at arbejde med eksterne diske?

Vi leder her efter erfaringer/gode ideer til workflow fra erfarne brugere af programmerne idet hun lige nu starter forfra med en ny Mac og har muligheden for at 'indrette' sit workflow fra bunden af.

Mht. spørgsmålet om nødvendig ledig plads, så tænker vi her på tommelfingerregler fra erfarne brugere mht. programmernes evt. brug af scratch disk eller hvad det nu hedder. Jeg har haft svært ved at finde den information - også på det link som du henviser til. Skal en vis del af den interne harddisk/lager være ledig for at sikre programmernes performance? Og i så fald er det 5, 10 eller 36,3% af disken der skal være fri?

Claus

1045

26
04. december 2016 @ 18:55
Stormogul
cfnissen skrev:

Tak for input til jer begge!

Hvorfor må man ikke arbejde direkte på en fil/et dokument på en ekstern disk/server? Det er det mit oprindelige spørgsmål går på - hvad skal man tage sig i agt for mht. placering af filer hvis man vælger at arbejde med eksterne diske?

Vi leder her efter erfaringer/gode ideer til workflow fra erfarne brugere af programmerne idet hun lige nu starter forfra med en ny Mac og har muligheden for at 'indrette' sit workflow fra bunden af.

Mht. spørgsmålet om nødvendig ledig plads, så tænker vi her på tommelfingerregler fra erfarne brugere mht. programmernes evt. brug af scratch disk eller hvad det nu hedder. Jeg har haft svært ved at finde den information - også på det link som du henviser til. Skal en vis del af den interne harddisk/lager være ledig for at sikre programmernes performance? Og i så fald er det 5, 10 eller 36,3% af disken der skal være fri?

Claus


Må og måÖ. det bestemmer man selv, men jeg vil fra fraråde det, fordi en ekstern disk/server sløver arbejdsprocessen.

Der findes ikke et garanteret svar her, Claus, hun må prøve sig frem.

Forstod ikke helt det der med "indretning", men vil tro at det giver sig selvt, når din datter, Mikala, starter sin uddannelse. En god lærer, fortæller om mappe-struktur.

Så, min anbefaling er, at arbejde med filerne arkiveret lokalt på Mac'en, og bagefter kopiere dem over til en ekstern HD/server.

Ö og selvfølgelig slette dem fra Mac'en bagefter, for at spare plads.

Dit spørgsmål om procenter, er irrelevant, da programmerne i dag bruger den "hukommelse" der er plads til.

Det var engang, man kunde styre det, men sådan fungerer ikke Adobe-pakken i dag.

16 mb ram, er rigeligt, for at f.eks at køre InDesign, Photshop, Illustrator, After Effects og Safari samtdig.

Organisering af sit workflow, er jo en personlig "indretning". Efter 25 år på en tegnestue, vil jeg mene, at hver og Èn kører efter sin egen logiske tankegang.

Jeg har f.eks. i den grad svært for, at gå ind i kollegaens computer og finde en fil/et dokument. Dvs, man må skabe sin egen struktur - i hvilken skuffe lagde jeg nu mine strømper?


Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

60

0
05. december 2016 @ 12:47
Novice
"Organisering af sit workflow, er jo en personlig "indretning". Efter 25 år på en tegnestue, vil jeg mene, at hver og Èn kører efter sin egen logiske tankegang."

Det er da tydelig tegn på manglende data disciplin - I en virksomhed er det da overordentligt vigtigt, at alle de ansatte kører efter samme "facit-liste", så man i tilfælde af fravær nemt og hurtigt kan overtager andres opgaver.....

Men ellers er jeg enig i, at det er en personlig opgave at indrette ens computer, når man er ene bruger....

708

3
05. december 2016 @ 13:18
Suspenderet
Kritte skrev: "Organisering af sit workflow, er jo en personlig "indretning". Efter 25 år på en tegnestue, vil jeg mene, at hver og Èn kører efter sin egen logiske tankegang."

Det er da tydelig tegn på manglende data disciplin - I en virksomhed er det da overordentligt vigtigt, at alle de ansatte kører efter samme "facit-liste", så man i tilfælde af fravær nemt og hurtigt kan overtager andres opgaver.....

Men ellers er jeg enig i, at det er en personlig opgave at indrette ens computer, når man er ene bruger....


Også på en tegnestue? Er det ikke Kommune Data du tænker på?

57

1
05. december 2016 @ 13:22
Novice
Jeg arbejder med mine dokumenter (Photoshop og InDesign) på en LaCie Rugged extern harddisk via thunderbolt uden problemer ñ nu på fjerde år...

60

0
05. december 2016 @ 13:25
Novice
Det er da lige meget om det er på en tegnestue eller kommune data...

708

3
05. december 2016 @ 13:31
Suspenderet
Kritte skrev: Det er da lige meget om det er på en tegnestue eller kommune data...


Jeg tror, at du tager fejl lige der.

Men sådan er der jo så meget.


60

0
05. december 2016 @ 13:35
Novice
Allan Nyholm Nielsen skrev:
Kritte skrev: Det er da lige meget om det er på en tegnestue eller kommune data...


Jeg tror, at du tager fejl lige der.

Men sådan er der jo så meget.



Jeg tror så at du tager fejl ;o)

11

0
06. december 2016 @ 05:43
Nyt medlem
Hej Beman,

Tak for præcise svar!

Claus