xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Lagerhallen i skyen langt oppe i atmosfæren og helt ned til Viborg (iCloud)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Vil gerne have dokumenter både lokalt og i iCloud
Kategori: Lagerhallen i skyen langt oppe i atmosfæren og helt ned til Viborg (iCloud)


234

11
11. juli 2017 @ 12:11
Juniormedlem

Jeg er lige begyndt at bruge iCloud og har vist ikke forstået det helt  


Mappen med dokumenter fra min harddisk er overført til iCloud men er til gengæld forsvundet fra min HD på mac'en. Hvordan tager jeg en ekstra backup på en ekstern harddisk og gemmer den, hvis det hele kun ligger i skyen?


Jeg mener at to backups er godt. En hos mig selv i tilfælde af problemer med nettet/konto hos Apple og en en backup på iCloud hvis den jeg har hos mig selv går i stykker.

  8
0
  657

1833

1
11. juli 2017 @ 13:04
Stormogul

Så vidt jeg ved, er iCloud en synkroniseringstjeneste og filerne ligger stadig lokalt.

Men til lokalt backup, brug Timemachine. Ikke specielt for iCloud, men dine data generelt på maskinen. Især i disse ransomware tider.


234

11
11. juli 2017 @ 13:09
Juniormedlem

Tak for dit svar.


Dejligt at de også stadig ligger på ens egen HD. Jeg kan bare ikke se dem i Finder. Men jeg må jo gå ud fra at TimeMachine stadig laver Backup, selvom jeg kun kan se filerne som iCloud filer.


1833

1
11. juli 2017 @ 14:45
Stormogul

Prøv at tjekke om den aktiveret systemindstillinger->iCloud. Ligeledes også i Finder's indstillinger (cmd+,)->indholdsoversigt.


234

11
11. juli 2017 @ 15:22
Juniormedlem

Mappen dokumenter kan kun ses under iCloud i Finder når jeg bruger "(cmd+,). Ingen mulighed for at vise mappen under normal HD.

Under "Indstillinger->iCloud" trykker jeg på knappen "Indstillinger..."  (ved iCloudDrive) og kan se at der er flueben ud for "Mapperne skrivebord og dokumenter" Længere nede har jeg valgt at sætte flueben i "Optimer Mac-lagring". hvilket jo skulle gøre at mappen "Dokumenter" også lagres på iMac eller hvordan?


Men jeg kan ikke rigtigt hitte ud af det :-I Jeg bliver lidt nervøs for at mappen ikke kommer med i TimeMachine backuppen.


1833

1
11. juli 2017 @ 16:08
Stormogul
Hansa skrev:

Mappen dokumenter kan kun ses under iCloud i Finder når jeg bruger "(cmd+,). Ingen mulighed for at vise mappen under normal HD.


iCloud dokumenter er lokalt gemt i den skjulte mappe "~/Library/Mobile Documents". Prøv i finder at trykke shift+cmd+g og klippe/klister det ind. Apple gør alt for at skjule referencer til den fysiske placering lokalt på maskinen i Finder.

Under "Indstillinger->iCloud" trykker jeg på knappen "Indstillinger..."  (ved iCloudDrive) og kan se at der er flueben ud for "Mapperne skrivebord og dokumenter" Længere nede har jeg valgt at sætte flueben i "Optimer Mac-lagring". hvilket jo skulle gøre at mappen "Dokumenter" også lagres på iMac eller hvordan?


Der står en beskrivelse nedenfor hvad den. Kort sagt, hvis der er pladsmangel på maskinen, fjerner den ældre dokumenter lokalt, så de hentes online. Men så længe der er tilstrækkelig plads gemmes alt på maskinen. 

Men jeg kan ikke rigtigt hitte ud af det :-I Jeg bliver lidt nervøs for at mappen ikke kommer med i TimeMachine backuppen.

Du kan starte timemachine i dit iCloud drev og se om det virker som ønsket. 

Jeg har også mountet timemachine backup'en som en disk-image og browset ned til Mobile Documents mappen og den findes, men med mappenavne i kodet format.


234

11
11. juli 2017 @ 17:13
Juniormedlem
Palle Meinert skrev:
Hansa skrev:

Mappen dokumenter kan kun ses under iCloud i Finder når jeg bruger "(cmd+,). Ingen mulighed for at vise mappen under normal HD.


iCloud dokumenter er lokalt gemt i den skjulte mappe "~/Library/Mobile Documents". Prøv i finder at trykke shift+cmd+g og klippe/klister det ind. Apple gør alt for at skjule referencer til den fysiske placering lokalt på maskinen i Finder.

Hmm, finder hopper bare ned til iCloud Drive når jeg prøver. Den kan jeg se i forvejen.


Under "Indstillinger->iCloud" trykker jeg på knappen "Indstillinger..."  (ved iCloudDrive) og kan se at der er flueben ud for "Mapperne skrivebord og dokumenter" Længere nede har jeg valgt at sætte flueben i "Optimer Mac-lagring". hvilket jo skulle gøre at mappen "Dokumenter" også lagres på iMac eller hvordan?


Der står en beskrivelse nedenfor hvad den. Kort sagt, hvis der er pladsmangel på maskinen, fjerner den ældre dokumenter lokalt, så de hentes online. Men så længe der er tilstrækkelig plads gemmes alt på maskinen. 

Tak, jeg var lidt usikker på om jeg havde forstået det rigtigt.


Men jeg kan ikke rigtigt hitte ud af det :-I Jeg bliver lidt nervøs for at mappen ikke kommer med i TimeMachine backuppen.


Du kan starte timemachine i dit iCloud drev og se om det virker som ønsket. 

Jeg har også mountet timemachine backup'en som en disk-image og browset ned til Mobile Documents mappen og den findes, men med mappenavne i kodet format.

Det vil jeg prøve. Jeg er pt. lige ved at overføre 13000 billeder og videoer til iCloud, så jeg venter lige med TimeMachine til der er helt "ro" på computeren. Alle de billeder der engang skal sorteres...  

Tak for vejledning.


463

0
11. juli 2017 @ 17:15
Seniormedlem
Hansa skrev:

...Længere nede har jeg valgt at sætte flueben i "Optimer Mac-lagring". hvilket jo skulle gøre at mappen "Dokumenter" også lagres på iMac eller hvordan?...


Tværtimod. Den indstilling fjerner i videst muligt omfang dokumenterne fra din Mac og lagrer dem kun i skyen.


1833

1
11. juli 2017 @ 22:30
Stormogul
Hansa skrev:
Palle Meinert skrev:
Hansa skrev:

Mappen dokumenter kan kun ses under iCloud i Finder når jeg bruger "(cmd+,). Ingen mulighed for at vise mappen under normal HD.


iCloud dokumenter er lokalt gemt i den skjulte mappe "~/Library/Mobile Documents". Prøv i finder at trykke shift+cmd+g og klippe/klister det ind. Apple gør alt for at skjule referencer til den fysiske placering lokalt på maskinen i Finder.

Hmm, finder hopper bare ned til iCloud Drive når jeg prøver. Den kan jeg se i forvejen.


Der er jo hvad jeg skriver. Apple gør alt for at skjule den fysiske placering lokalt i Finder. Du kan prøve at tjekke i Terminal og skrive

cd

cd "Library/Mobile Documents"

ls

Nu kan du hvordan det er gemt lokalt og det ser faktisk ud som i timemachine backup, så hvad du ser i Finder er en fortolkning og ikke den rå virkelighed.