xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: De levende billeder er i live - action! (Video)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
HEVC - det spændende nye video-format fra Apple
Kategori: De levende billeder er i live - action! (Video)


2322

0
16. august 2017 @ 08:14
ASCII jonglør
MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”
  30
0
  958

3580

34
16. august 2017 @ 08:29
Virtual Machine

Du har helt ret. Det bliver godt for iPhones og dem der laver videredigering. 

Og HEIF billedgormatet er osse smart   

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8581

198
16. august 2017 @ 08:48
Poseidon

Desværre skal man have en Skylake eller nyere i en Mac for at kunne decode i hardware, så der går nok nogle år før jeg skifter til at bruge h265 som standard til encoding af mine film, da både fruens MBP og min iMac er af ældre dato.

Heldigvis understøtter Apple TV 4 også hardware decoding (A8 chipsæt), og vi ser jo langt størstedelen af filmene der, meeeen jeg vil foretrække af være fleksibel, og det kører jo fint med h264 lige pt.

Der var engang en Mac...

3580

34
16. august 2017 @ 10:09
Virtual Machine

Ja det er vild nok at h265 kræver så meget af GPU eller CPU. Men Moores lov skal nok redde os alle senere hen   

Og jeg er osse glad for HEIF formatet. Der skal nok kunne spares et par GB der.

Men jeg forstår bare ikke helt, at siden de tager skridtet lige dér, at de så ikke osse tager skridtet til HE-AAC. Men måske har de et mere sygt format i ærmet til senere engang? Mange har jo flere GB musik liggende på deres enheder, og jeg kan godt forestille mig, at det kunne bareberes en 1 GB på den konto osse.... nu hvor de er igang med at skifte formater til noget bedre.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8581

198
16. august 2017 @ 11:26
Poseidon
Lars Sejerup skrev:

Men jeg forstår bare ikke helt, at siden de tager skridtet lige dér, at de så ikke osse tager skridtet til HE-AAC. Men måske har de et mere sygt format i ærmet til senere engang?

HE-AAC har været understøttet siden 2009 i Apples styresystemer?


Der var engang en Mac...

3580

34
16. august 2017 @ 12:21
Virtual Machine

Ja jeg kan se det er understøttet fra iOS 10. Der filgte jeg ikke lige med. Men iTunes har ikke den konverteringsmulighed. Hvad bruger du til at konvertere PM3/AAC til HE-AAC?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8581

198
16. august 2017 @ 13:04
Poseidon
Lars Sejerup skrev:

Ja jeg kan se det er understøttet fra iOS 10. 

Det har været understøttet siden iPhone OS 2 og Mac OS X 10.6.8, så vidt jeg kan læse mig frem til.

Der filgte jeg ikke lige med. Men iTunes har ikke den konverteringsmulighed.

Jo, det har den. Du kan slå det til under indstillingerne for AAC-konvertering, siden iTunes 9.

 Hvad bruger du til at konvertere PM3/AAC til HE-AAC?

Jeg ville aldrig konvertere et tungt komprimeret format til et andet, personligt, så det gør jeg ikke. Og eftersom HE-AAC egentligt kun er beregnet til lav kvalitets lyd, så er der ikke rigtig nogen grund til at bruge det, medmindre man skal streame ting og har en langsom forbindelse eller betaler for sin data. Så snart du går over 100 kbps, så er forskellen mellem AAC og HE-AAC lig nul.

Der var engang en Mac...

3580

34
16. august 2017 @ 13:32
Virtual Machine

HE-AAC er beslægtet med AAC men ikke helt det samme. iTunes kan ikke konvertere til HE-AAC men blot til AAC i den iTunes jeg har. Jeg kører High Sierra beta. Kunne heller ikke i Sierra. Lydfilen fylder mindre med HE-AAC end med AAC har jeg både læst og prøvet mig frem til. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1325

0
16. august 2017 @ 13:58
Stormogul
Lars Sejerup skrev:

Ja jeg kan se det er understøttet fra iOS 10. Der filgte jeg ikke lige med. Men iTunes har ikke den konverteringsmulighed. Hvad bruger du til at konvertere PM3/AAC til HE-AAC?

Hvis du konverterer et lossy format til et andet lossy format, mister du kvalitet. HE-AAC er i øvrigt beregnet til low bitrate.


3580

34
16. august 2017 @ 16:18
Virtual Machine

Okay fandt ud af at indstille den til HE-AAC. Det var godt nok et helt andet sted i iTunes end jeg regnede med.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1325

0
16. august 2017 @ 16:31
Stormogul
Lars Sejerup skrev:

Okay fandt ud af at indstille den til HE-AAC. Det var godt nok et helt andet sted i iTunes end jeg regnede med.

Det er da samme sted, som man vælger mellem de andre formater.


3580

34
16. august 2017 @ 16:42
Virtual Machine

Jeg er 100% sikker på at jeg har fået noget galt i halsen her, så jeg prøver hårdt på at forstå noget nu.


Jeg prøver at beskrive min kaotisk vandren rundt i iTunes.

Der hvor jeg plejer at sætte flueben ved konvertering til AAC i iTunes, er der hvor jeg vælger hvordan der skal laves sikkerhedskopi osv. Lige neden under, kan jeg vælge hvilken bitrate i AAC jeg skal konvertere til når det smides over på iPhone (128, 192, 256 kbit). Her står der intet om HE-AAC.

Men det andet sted jeg kan vælge konvertering er under instillinger - generelt - importindstillinger - AAC kodning - Speciel - 80 kbits -  HE-AAC...  (men nu ser jeg at det kun er ved import af CD'er) 


Er der en indstilling et sted i iTunes hvor det er underforstået at det er HE-AAC men ikke beskriver det direkte?

Hold da helt kæft jeg nosser rundt i det nu...   

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1325

0
16. august 2017 @ 19:55
Stormogul

Importindstillinger havde før indflydelse på "konverter til..." funktionen, men den ved jeg ikke om er der længere.

Men hvad konverterer du fra, og hvorfor?


1891

183
PowerPalle (Administrator)
16. august 2017 @ 20:07
Stormogul

Med Apple's annoncering af, at de nu også officielt understøtter HEVC (H.265) har de aktivt startet industrien på netop det codec. Konsument industrien har lurrepasset og ventet på, hvad Apple ville vælge.

Næste udfordring er så, at Apple har valgt H.264 og H.265 alene, og andre har valgt...

  1. a) H.26x samt AV1 og/eller VP9
  2. b) andre igen kun AV1 og/eller VP9

Og det skaber en ny fragmentering af markedet. Ganske spændende at følge - men også godt at H.265 nu har fået vind i sejlene.

Google, you turn VPx og Industry AV1 as well.

/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

55

3
16. august 2017 @ 20:13
Novice

Hvad kræves af hw for at h.256 kan køre ordentligt ?


Har allerede "problemer" med 4k hjemmevideo på min iMac 2011. Håber den også vil kunne køre h.256.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
16. august 2017 @ 20:55
Stormogul
lasse hansen skrev:

Hvad kræves af hw for at h.256 kan køre ordentligt ?


Har allerede "problemer" med 4k hjemmevideo på min iMac 2011. Håber den også vil kunne køre h.256.

Jeg tror, at det er ganske vist, at din iMac (2011 model) ikke vil kunne trække en 4K optimalt og slet ikke en H.265 da dette codec ikke er hardware accelereret på din enhed, hvilket efterlader, at den skal kunne trække det i software vha. den den CPU du måtte have og det anser jeg ikke for sandsynligt, at du får noget godt ud af.

Du skal dog spørge dig selv om du behøver 4K. Og derefter om du har behov for H.265 som reelt ikke rammer mange før om et års tid.

/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

55

3
16. august 2017 @ 21:24
Novice

Jeg benytter iMovie til 4k redigering på iMac 2011. Den kan håndtere det selvom cpu'en er hårdt belastet ved rendegering.

Jeg importerer i 4k til iMovie og gemmer igen i 4k.  Er godt klar over at nuværende iMac ikke kan vise filmen i 4k.



Kræves der mere hw til h.256 end på nuværende macOS.


Ja ved godt jeg kan konvertere alt kilde materialet ned til 1080, men ønsker ikke at gå ned i opløsning.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
16. august 2017 @ 22:04
Stormogul

For optimal brug af H.265 kræves der hardwareunderstøttelse specifikt for det codec og det har du ikke i den iMac 2011 model.

I Sierra er der sikkert ikke nogen H.265 kode. Det kommer først i High Sierra.

/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3580

34
17. august 2017 @ 09:24
Virtual Machine

Forklaring

Det er de nyeste Macs der kan klare HEVC i 4K, men mange ælder modeller kan klare HEVC i 1080p uden problemer.

Apple TV 4 kan osse kun klare HEVC i 1080p, og min iMac 27" late 2015 nåede lige at komme med på vognen med HEVC i 4K.

Så du skal have en Mac Mini med en 6. gen. Intel CPU eller senere for at kunne køre HEVC i 4K.

Hvorfor de nævner CPU'en når det er GPU'en der dekoder, har jeg ikke lige sat mig ind i.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1325

0
17. august 2017 @ 09:54
Stormogul

Samme artikel på dansk

CPU'en nævnes, da det er den der har en hardware dekoder.


8581

198
17. august 2017 @ 10:45
Poseidon
PowerPalle skrev:

Og det skaber en ny fragmentering af markedet. Ganske spændende at følge - men også godt at H.265 nu har fået vind i sejlene.

Google, you turn VPx og Industry AV1 as well.

/PP

Jeg tror VP9 afgår en hurtig død, og AV1 kommer til at blive den eneste rigtige konkurrent til h265.. Og det er der vidst ikke meget galt i. Forventeligt er vel at vi får et open source codec til AV1, og så er der ingen problemer på Mac'en. iOS, det er så nok en anden sag, men spørgsmålet er om det reelt er så stort et problem.

lasse hansen skrev:

Hvad kræves af hw for at h.256 kan køre ordentligt ?


Har allerede "problemer" med 4k hjemmevideo på min iMac 2011. Håber den også vil kunne køre h.256.

Skylake eller nyere. Din computer er 5 år for gammel til hardware decoding af h265. Det er muligt at der kommer nolge dongles på markedet som kan hjælpe til hardware encoding/decoding, men jeg tvivler på det.

Så længe du har High Sierra installeret, så kan du afspille h265, men forvent ikke at du kan afspille de høje bitrater, såsom 4K, i en acceptabel hastighed.

Lars Sejerup skrev:

Apple TV 4 kan osse kun klare HEVC i 1080p, og min iMac 27" late 2015 nåede lige at komme med på vognen med HEVC i 4K.

Nu kan Apple TV 4 også kun outputte i 1080p, så om den kan decode 4K er vel som sådan ligegyldigt.

Hvorfor de nævner CPU'en når det er GPU'en der dekoder, har jeg ikke lige sat mig ind i.

De største formater har altid været hjulpet af hardware decodere på CPU chipsættet, hvilket også er tilfældet her. Det er ikke GPU'en som laver noget.

Der var engang en Mac...

3580

34
17. august 2017 @ 13:59
Virtual Machine

Apple TV 4 kan osse kun klare HEVC i 1080p...

Nu kan Apple TV 4 også kun outputte i 1080p, så om den kan decode 4K er vel som sådan ligegyldigt.

Det er logisk nok og simpelt. Men selvom den den så kunne "outputte" 4K, ville det stadig ikke virke, fordi CPU'en ikke kan klare det. Og det er det jeg mener med det, så trådstarter kan se, at han skal have en noget kraftigere CPU. Så kraftig at end ikke ATV 4's CPU rækker til 4K, men kun 1080p HEVC. Så det var ment lige omvendt end du forstod det.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1325

0
17. august 2017 @ 14:19
Stormogul
Lars Sejerup skrev:

Apple TV 4 kan osse kun klare HEVC i 1080p...
Nu kan Apple TV 4 også kun outputte i 1080p, så om den kan decode 4K er vel som sådan ligegyldigt.

Det er logisk nok og simpelt. Men selvom den den så kunne "outputte" 4K, ville det stadig ikke virke, fordi CPU'en ikke kan klare det.

Hvor har du det fra?

Grunden til, at der i artiklen står "Det skal gøres klart, at det ikke betyder, at Apple TV4 fremover vil kunne håndtere 4K-vide", er at den ikke kan outputte 4K.

Dermed ikke sagt, at A8 kan håndtere 4K, men jeg har bare ikke set det skrevet nogensteder.


1833

1
17. august 2017 @ 14:25
Stormogul

Hvorfor de nævner CPU'en når det er GPU'en der dekoder, har jeg ikke lige sat mig ind i.

De største formater har altid været hjulpet af hardware decodere på CPU chipsættet, hvilket også er tilfældet her. Det er ikke GPU'en som laver noget.

Hardware encodning/decodning er en del af GPU'en. Integreret eller ej. Intel har også en ren software løsning der kan køres på processorer med eller uden indbygget GPU, som f.eks. de fleste XEON.

R9 og nyere AMD GPU'er har også hardware understøttelse af HEVC, men det er ikke så interessant mht Apple, da de maskiner allerede har en Intel processor med understøttelse.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
17. august 2017 @ 14:35
Stormogul

Min påstand er, at ...

a) Det bliver ikke teknologien, der definerer udfaldet men de kommercielle hvilkår, herunder licensomkostninger

b) Det bliver ikke teknologien, der definerer udfaldet men de dominerende markedspillere så som Apple, Facebook, Google etc. - deres strategiske og dermed aldeles kommercielle valg.

c) Der kommer ikke en enkeltstående løsning pgr. punkt A og B og derfor vil markedet fortsat (og dermed fremadrettet) være fragmenteret.

/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3580

34
17. august 2017 @ 14:55
Virtual Machine
Lars Sejerup skrev:

Apple TV 4 kan osse kun klare HEVC i 1080p...Nu kan Apple TV 4 også kun outputte i 1080p, så om den kan decode 4K er vel som sådan ligegyldigt.
Det er logisk nok og simpelt. Men selvom den den så kunne "outputte" 4K, ville det stadig ikke virke, fordi CPU'en ikke kan klare det.
Hvor har du det fra?Grunden til, at der i artiklen står "Det skal gøres klart, at det ikke betyder, at Apple TV4 fremover vil kunne håndtere 4K-vide", er at den ikke kan outputte 4K.Dermed ikke sagt, at A8 kan håndtere 4K, men jeg har bare ikke set det skrevet nogensteder.


Sygeste diskusion on det her på MacRumors (Det var her i samtalen det stod, og søgte videre på Google)

WWDC billed at 4K HEVC understøttelse (Så stødte jeg på dette billede, og kikkede videre)

Apple TV 4 specs (Så checkede jeg Apple egen hjemmeside)

Og så spekulerede jeg på, om min Apple TV 4's A8 CPU skal være lige så kraftig som min CPU i min iMac 27" late 2015 hvis den skal kunne afspille 4K HEVC? iMac 27" late 2015 er den ældste iMac serie der har hardware dekodning til 4K HEVC. Så en A8 skal være mindst lige så kraftig som en 3.2 GHz i5 med 4 kerne hvis den skal kunne afspille 4K HEVC. Når jeg så har læst de ovenstående links og selv reflekterer lidt over det, så er jeg ret sikker på at dem på MacRumors har ret i, at A8 ikke er stærk nok til at klare 4K HEVC men "kun" 1080p HEVC. 1080p HEVC er osse ganske fint sys jeg.


Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1325

0
17. august 2017 @ 15:09
Stormogul
Lars Sejerup skrev:
Lars Sejerup skrev:

Apple TV 4 kan osse kun klare HEVC i 1080p...Nu kan Apple TV 4 også kun outputte i 1080p, så om den kan decode 4K er vel som sådan ligegyldigt.
Det er logisk nok og simpelt. Men selvom den den så kunne "outputte" 4K, ville det stadig ikke virke, fordi CPU'en ikke kan klare det.
Hvor har du det fra?Grunden til, at der i artiklen står "Det skal gøres klart, at det ikke betyder, at Apple TV4 fremover vil kunne håndtere 4K-vide", er at den ikke kan outputte 4K.Dermed ikke sagt, at A8 kan håndtere 4K, men jeg har bare ikke set det skrevet nogensteder.


Sygeste diskusion on det her på MacRumors (Det var her i samtalen det stod, og søgte videre på Google)

WWDC billed at 4K HEVC understøttelse (Så stødte jeg på dette billede, og kikkede videre)

Billeder omhander HEVC generelt - ikke 4K.


Apple TV 4 specs (Så checkede jeg Apple egen hjemmeside)

Og så spekulerede jeg på, om min Apple TV 4's A8 CPU skal være lige så kraftig som min CPU i min iMac 27" late 2015 hvis den skal kunne afspille 4K HEVC? iMac 27" late 2015 er den ældste iMac serie der har hardware dekodning til 4K HEVC. Så en A8 skal være mindst lige så kraftig som en 3.2 GHz i5 med 4 kerne hvis den skal kunne afspille 4K HEVC. 

Sådan kan du ikke stille det op. Det er ikke fordi det er en 3.2Ghz CPU, at den har hardwaredekoder. Det er en ekstra funktion bygget ind i chippen.


3580

34
17. august 2017 @ 15:23
Virtual Machine

Ja. Det ved jeg godt. Det var osse forkert skrevet af mig. I har ret at det er et sammenspil mellem software og hardwaredekoder i CPU'en eller GPU'en, hvilken opløsning det skal køres i, og om det er 8 eller 10 bit farveopløsning. Jeg var lige for hurtig der :)


Der er hvad jeg kunne finde om 4K HEVC.

Cutting back on the processor demand of coding and decoding HEVC video, Apple is implementing hardware acceleration of HEVC in the late 2015 27-inch iMac, the early 2016 MacBook, and the 2016 MacBook Pro and newer. 



  • 4th Generation Intel Core processors (Haswell CPU 2- 3.5GHz, 4 Cores): Includes an HEVC Software Decoder capable of real time decode of HEVC 4K streams.
  • 5th Generation Intel Core processors (Broadwell): Supports HEVC 8-bit software/hybrid encode.
  • 6th Generation Intel Core processors (Skylake) Supports hardware accelerated HEVC 8-bit decode and encode.
Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

3580

34
17. august 2017 @ 15:57
Virtual Machine

Link til ovenstående indlæg


Og jeg ville ønske at jeg lige havde overskud til at smide det hele ind i nogle kolonner, så jeg kunne får et mere simpelt overblik. A-CPU'er, Intel CPU'er og nVidia GPU'er og AMD GPU'er. Software vs Hardwaredekodning, og om det er 8 eller 10 bit farveopløsning. 

Der ryger vel osse lidt resurser, hvis lydformatet osse kræver resurser. (blot et gæt)

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8581

198
18. august 2017 @ 13:28
Poseidon

Du kommer ret langt ved at kigge på denne liste, ihvertfald for Intel CPU'er.

Der var engang en Mac...

3580

34
18. august 2017 @ 18:50
Virtual Machine

For saten det er guld. Mange tak David   

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future