xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Hvordan laver man en clean instal af High Sierra
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


171

0
25. september 2017 @ 20:26
Novice

Jeg har forsøgt at bruge denne kommando via terminalen: 

sudo /Applications/Install\ macOS\ HighSierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/USB --applicationpath /Applications/Install\ macOS\ HighSierra.app

Men det virker ikke.  Min USBdims hedder USB.   Hvad gør jeg forkert?

27" iMac, 3,5 GHz Intel Core i7, 8 GB ram, GeForce GTX 780M 4096 MB
  16
0
  536

1325

0
25. september 2017 @ 21:43
Stormogul

For High Sierra er det:

sudo /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/USB


50

1
28. september 2017 @ 18:26
Novice

Er I hoppet på High Sierra og i såfald med en Clean Install og det nye filformat?


708

3
28. september 2017 @ 18:56
Suspenderet
p0w3rb00k150 skrev:

Er I hoppet på High Sierra og i såfald med en Clean Install og det nye filformat?


Hoppet direkte ovenpå High Sierra og med opgradering fra en frisk installation af El Capitan som var det system som min Mac kom med. Jeg havde læst noget om, på MacRumors, at nogen havde problemer med at til trods for at de lavede USB nøglen så hentede High Sierra alligevel alle +4GB ned ved installation. Og jeg havde en beskidt installation udover alt andet.

Firmware opgradering ville jeg også ha' og den skulle gives på en frisk og ren installation af systemet - derfor El Capitan.

Jeg tror bare ikke at jeg fik den opdatering af firmware. Den klassiske firmware måde at installere på kom ikke til mig.

Jeg booter macOS fra en SSD i Thunderbolt case og SSD'en blev automatisk opdateret med APFS - hvilket jeg også håbede og ønskede.

 


176

0
28. september 2017 @ 19:55
Novice

Jeg lavede en nøgle med denne kommando idag.


sudo /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled --applicationpath /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app

iPhone 13 Pro Max 256gb, 2stk Apple TV 4K 32gb, MacBook Air M1, 8gb DDR4, 256gb SSD, Apple Watch Series 4 Cellular.

1638

45
29. september 2017 @ 06:44
Stormogul

Har ik lige tjekket men får man ikke det nye fil system ved at opgradere via app store fra sierra til high sierra? Syntes da den har fået fart over feltet. 

Iphone 14 pro. Macbook pro 13" M1 2020. Apple Watch Ultra

1493

39
29. september 2017 @ 06:56
Stormogul
Pjock skrev:

Har ik lige tjekket men får man ikke det nye fil system ved at opgradere via app store fra sierra til high sierra? Syntes da den har fået fart over feltet. 

hvis du har ssd eller hdd alene får du apfs, kører du raid eller fusion, så er apfs ikke klar endnu!

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

8581

198
29. september 2017 @ 08:07
Poseidon
Rasmus Lauritsen skrev:
Pjock skrev:

Har ik lige tjekket men får man ikke det nye fil system ved at opgradere via app store fra sierra til high sierra? Syntes da den har fået fart over feltet. 

hvis du har ssd eller hdd alene får du apfs, kører du raid eller fusion, så er apfs ikke klar endnu!

Nej, kun med SSD alene. HDD alene bliver heller ikke opgraderet. 

Der var engang en Mac...

1638

45
29. september 2017 @ 08:33
Stormogul

Det er en macbook pro 2016 uden tochbar så satser på den har fået det.  Hvor kan man se det hene? For har en mac mini med HHD og den er da blevet hurtigere men ved ik om den har fået det

Iphone 14 pro. Macbook pro 13" M1 2020. Apple Watch Ultra

52

3
29. september 2017 @ 12:57
Novice
Jimmi Paulsen skrev:

Jeg har forsøgt at bruge denne kommando via terminalen: 

sudo /Applications/Install\ macOS\ HighSierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/USB --applicationpath /Applications/Install\ macOS\ HighSierra.app

Men det virker ikke.  Min USBdims hedder USB.   Hvad gør jeg forkert?

Som det fremgår i et par af de andre kommentarer:

High Sierra med mellemrum og backslash før mellemrummet, IKKE HighSierra.


708

3
29. september 2017 @ 19:11
Suspenderet
Jimmi Paulsen skrev:

Jeg har forsøgt at bruge denne kommando via terminalen: 

sudo /Applications/Install\ macOS\ HighSierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/USB --applicationpath /Applications/Install\ macOS\ HighSierra.app

Men det virker ikke.  Min USBdims hedder USB.   Hvad gør jeg forkert?


Tag koden fra det amerikanske Apple Support og du vil ikke opleve problemer. Kald din USB nøgle MyVolume fremfor bare "USB" som den er nu. Du slipper dermed for yderligere hovedpine.Omdøb i Finder eller Disk Utility uden formatering og du er snart flyvende. Det sparer også lidt tid.

Link til Apple Support hjemmesiden for oprettelse af et USB medie med Mavericks -> High Sierra operativ systemer: 

Benyt denne frem for den danske, dette er den amerikanske Apple Support - Apple har endnu ikke har lavet en dansk oversættelse med High Sierra 'createinstallmedia'

Dette er den danske Apple Support for 'createinstallmedia' som nok vil blive opdateret med High Sierra Terminal kommando til at benytte 'createinstallmedia' og dermed oprette en USB-nøgle med High Sierra

Tip: Google dit problem med din Mac eller macOS og skriv i en lang tekst fx(uden citationstegn): "pram reset apple support" 

Føler du eller andre at det engelske kniber lidt så gå da ned mod bunden af det pågældende Apple Support dokument og skift til dansk ved at klikke på flaget og vælge det danske flag på den næstkommende side. Det er også muligt at erstatte "en-us" med "da-dk" sådan at du også nemmere kommer til den danske version af pågældende Apple Support dokument. God Speed. 


1325

0
29. september 2017 @ 20:31
Stormogul
Allan Nyholm Nielsen skrev:
Jimmi Paulsen skrev:

Jeg har forsøgt at bruge denne kommando via terminalen: 

sudo /Applications/Install\ macOS\ HighSierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/USB --applicationpath /Applications/Install\ macOS\ HighSierra.app

Men det virker ikke.  Min USBdims hedder USB.   Hvad gør jeg forkert?


Tag koden fra det amerikanske Apple Support og du vil ikke opleve problemer. 

Hvilket var det allerførste svar i denne tråd - inkl. tilretning til navnet på hans "USBdims".


708

3
29. september 2017 @ 21:14
Suspenderet
JLL skrev:
Allan Nyholm Nielsen skrev:
Jimmi Paulsen skrev:

Jeg har forsøgt at bruge denne kommando via terminalen: 

sudo /Applications/Install\ macOS\ HighSierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/USB --applicationpath /Applications/Install\ macOS\ HighSierra.app

Men det virker ikke.  Min USBdims hedder USB.   Hvad gør jeg forkert?


Tag koden fra det amerikanske Apple Support og du vil ikke opleve problemer. 

Hvilket var det allerførste svar i denne tråd - inkl. tilretning til navnet på hans "USBdims".

Ups.. pinligt. JLL du er bare nummer 1.


1325

0
29. september 2017 @ 22:35
Stormogul

Man kan også bare droppe det der clean install.

På arbejde har jef den første iMac Retina, der er født med OS X 10.10. Den er opdateret med samtlige opdateringer samt betaer af 10.11, 10.12 og 10.13,

Ingen problemer.

Der er som regel ingen snask i selve systemet ved opdateringer. Der kan måske være noget i ens hjemmemappe, men det kan jo løses ved at lave en ny bruger (ikke at jeg har gjort det).


210

0
30. september 2017 @ 07:31
Suspenderet

Har brugt Diskmaker X flere gange på tidligere systemer. Skulle være en ny version ang. High Sierra. Tjek selv her:
http://diskmakerx.com/whats-this/




38

0
01. oktober 2017 @ 08:23
Let øvet

2322

0
01. oktober 2017 @ 13:53
ASCII jonglør

Da også undertegnede ønsker egenhændigt at foretage det hvide snit på husets MBP med efterfølgende indsprøjtning af High Sierra-præperat, takkes mange gange for udførlig vejledning her i tråden, ligesom der hilses til moster farmor i Vorbasse med tak for kringle.

Operationen bliver dog jvf. §1 i Forsigtighedsprincipippet først udført efter Apple har udgivet den første korrigerende opdatering af macOS 10.13. Business as usual...

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”