xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Kan ikke gendanne, da jeg ikke kan vælge disk
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)



0
Bressay (Skribent)
31. oktober 2017 @ 22:47

Hej


Min kærestes Macbook Pro frøs pludselig fast og vi slukkede derfor Mac’en på afbryderknappen. Da vi ville tænde den igen, så kom der en mappe med et spørgsmålstegn frem. Da jeg googlede det, stod der at den ikke kan finde systemet og den bør gendannes. Når jeg holder cmd+R inde og vil geninstallere OS X, så kommer der ikke nogle valgmuligheder frem, når den beder om at jeg skal vælge hvilken disk jeg vil installere OS X på. Jeg tjekkede i terminal om datoen var rigtig, og den står på den rigtige dato. 


Hvordan får jeg lige geninstalleret denne mac?

  1
0
  119

4593

394
31. oktober 2017 @ 23:04
FPU

Kunne tyde på, at SATA-kablet mellem disk og bundkort (kendt svaghed i visse Pro'er) eller selve disken er gået sig en tur.

Prøv at starte den op med Alt-tasten nede; hvis der er forbindelse til noget som helst, burde I komme til en lilla log-in skærm, hvor der er er een ikon pr. operativsystem, en rund re-scan pil og en start-pil (pil til højre).

Hvis der stadigvæk kun er et spørgsmåltegn, er vi tilbage ved kablet eller selve disken.

Hvis der slet ikke har været nogen problemer med masser af badebold eller lange ventetider ved f.eks. kopiering, KUNNE disken være OK, hvorfor det så burde være kablet. Dog kan en harddisk sagtens crashe fra det ene øjeblik til det næste, især hvis den sidder i en bærbar computer, som bliver flyttet meget rundt, mens den er tændt.

En SSD er mere hårdfør end en harddisk, fordi den ikke har nogen bevægelige dele. Til gengæld klapper den helt sammen, hvis den går ned. På en harddisk har man ikke sjældent mulighed for at redde data, mens de ikke genskabes fra en defekt SSD.

Kan I ikke lige skrive, hvilken model Pro, der er tale om, hvilken version OS, der er installeret, og om det er en harddisk eller en SSD, der sidder i den?

P.S. Hvis og når I får liv i den igen, så hav en stor nok USB-stick klar til at lave en backup af de mest nødvendige ting fra kærestens mappe "Dokumenter" i hendes brugermappe; system og programmer kan (og bør nok) geninstalleres fra bunden af.

P.P.S. Efter en sådan omgang ville jeg personligt erklære disken for upålidelig, uanset hvor meget den kommer op at køre igen (med mindre det ER SATA-kablet), og jeg ville som sådan købe en ny disk til Mac'en og starte helt forfra på den af hensyn til den fremtidige nattesøvn.

Held og lykke og feed-back.

Spirituel Maskine