xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
MacBook problemer
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)



0
Hyllesuppe (Skribent)
13. november 2017 @ 09:11

Jeg sidder ombord på et skib langt fra DK og har problemer med min MacBook. Jeg håber derfor der er en venlig sjæl herinde der kan være behjælpelig, da jeg naturligt nok ikke kan gå til en fagmand for at få det løst.

Maskinen er en MacBook Pro fra 2012 med el Capitan (installeret i maj i år) ,4GB ram og 250 GHz intel core i5

Problemet er at den for 2 uger siden, fra det ene øjeblik til det andet, begyndte at tænke rigtig meget. Selv ved de mindste kommandoer kommer "badebolden" frem og spil / film er helt håbløst at forsøge sig med.

Jeg har selv forsøgt mig med følgende uden held:

-Genstart

-Førstehjælp i diskværktøjer

-Flytte mapper og filer over på en ekstern HD, så der stortset kun er div. programmer, musik og billeder tilbage.

-Lukke alle unødvendige programmer

-Reset SMC


Opstart til kodeorden kommer frem tager ca. 30 sek og derefter ca. 4 min før den er helt åbnet.

Under brug er der  mellem 1 og 2,5 GB hukommelse tilbage og kun 1 - 25% af CPU'en udnyttes.

I aktivitetsovervågning under aktive processor, ser det ikke ud til at der er noget "tungt" der kører. Kernel_task og windowserver er de mest ressource krævende, derudover er der et sted mellem 6 og 18 mindre processorer der kører.


Er der noge der har en idé hvad der er galt og om det kan repareres herude? Det skal også lige siges at internettet på skibet er meget langsom, en formatering er derfor ikke en mulighed.

På forhånd tak

  4
0
  115

740

38
13. november 2017 @ 09:24

Det lyder umiddelbart som en harddisk, der er på vej til at stå af. Alternativt at kablet mellem HDD og bundkort er defekt eller sidder løst.

Du skriver ikke om, din Mac har SSD eller HDD ombord. Men jeg vil anbefale dig at købe en frisk SSD næste gang, du er i havn. Den er heldigvis nem at montere i din MBP.

Husk at tage backup nu af alt, som du ikke kan tåle at miste.


1833

1
13. november 2017 @ 09:24
Stormogul

Med en 250GHz processor burde det ikke være der flaskehalsen er :-D

Jeg tror det er et IO problem til harddisk/ssd.  En ssd har det ikke godt med at være fyldt helt op til randen. Så overvej at tømme din skraldespand. 

Det har også været tidligere tråde herinde om at defekt harddisk kabel medføre de symptomer du oplever. 

Hvis du skulle have pådraget dig noget snavs ombord, kan du prøve at hente og køre denne:

Prøv at hente og køre denne, for at se om der er noget snavs ombord:

https://www.malwarebytes.com/mac/

(Undre mig at du installerede El Capitan istedet for Sierra i maj. Nu er High Sierra kommet i mellemtiden og måske stadig lidt for umodent).


336

0
13. november 2017 @ 21:47
Lærling

prøv at Genstarte i Safemode - hold shift inde under reboot). Se om problemet er der. Hvis ikke, er det måske en systemfil der er ødelagt-> forsøg  geninstallation af systemet fra Recovery disken(reboot, hold r inde). Nogle gange kan Safemode også i sig selv få has på problemer (gml cache slettes i safemode), så prøv lige først at boote tilbage som normalt, og se om det virker bedre, inden du går videre.


244

0
13. november 2017 @ 23:20
Juniormedlem

En hurtig ting du kan tjekke, er om FileVailt er slået til i indstillingerne.

Du finder det under Sikkerhed & Anonymitet. Vælg fanen FileVault og sørg for at FileVault er slået fra på disken Macintosh HD.

Hvis du har en normal HDD kan dette betyder at du får nogle rigtig lange svar tider og en laaaaang badeferie (badebold) med din mac.

Hvis det skal slås fra, råder jeg dig til at lukke alle programmer på din mac, smid en oplader i og lad den stå natten over mens den afkrypterer. 

Rigtig god tur til søs.

/F