Hej
Jeg har haft downloaded et program i en try-version, jeg gerne ville prøve før evt. køb. Det er gået fint, så jeg køber herefter programmet via app-store. Desværre tænker jeg ikke på at afinstallere try-programmet, så nu har jeg åbenbart to versioner af samme program liggende. Det, der ligger i launcheren, er det 'forkerte' program i den forstand at jeg har opbrugt trial-perioden.
Fra mappen programmer sletter jeg så programmet (der ligger kun eet her) ved at trække det til papirkurven, men launcheren er der stadig. Installerer påny fra app-store. Men ikke-nikke-nej - jeg har stadig trial-versionen liggende, og åbenbart kan computeren kun se den.
Hvordan kan jeg slippe helt af med det uønskede program, så jeg kan installere en frisk, betalt version?
Hvad er 'Launcheren'? Docken?
Måske skal du registrere dit køb med en registreringskode som du skal indtaste i selve programmet?
Hansa skrev:Måske skal du registrere dit køb med en registreringskode som du skal indtaste i selve programmet?
Ikke hvis app’en er købt via App Storen.
@mjanneh - har du tømt papirkurven og så installeret App’en igen fra App Storen ??
Rene Larsen skrev:Hansa skrev:Måske skal du registrere dit køb med en registreringskode som du skal indtaste i selve programmet?
Ikke hvis app’en er købt via App Storen.
Ok. Det vidste jeg ikke. Jeg har aldrig købt noget på App Storen. Har kun hentet Pages, Numbers etc. Så blev jeg også lidt klogere idag :-)
Der findes app uninstaller apps. Du kan prøve om ikke de kan rydde op datafilerne.
Ellers prøv at kontakte udvikleren.
Ja - jeg har tømt papirkurven, og når jeg søger via Spotlight kommer 'noget' frem som tophit. Jeg kan desværre ikke se, om det blot er resutatet af en søgning eller det er noget, der ligger et sted på computeren.
Når jeg sletter programmet (fx fra papirkurven), så står Appstore til at jeg kan installere igen. Hvilket jeg så gør. Desværre samme resultat.
mjanneh skrev:Ja - jeg har tømt papirkurven, og når jeg søger via Spotlight kommer 'noget' frem som tophit. Jeg kan desværre ikke se, om det blot er resutatet af en søgning eller det er noget, der ligger et sted på computeren.
Når jeg sletter programmet (fx fra papirkurven), så står Appstore til at jeg kan installere igen. Hvilket jeg så gør. Desværre samme resultat.
Findes der i app’en “gendan køb” - eller noget lignende vedr. upgrade af app’en ??
Hvilke app drejer det sig om ??
Efter som det er specifikt problem til en specifik app, er det er svært at finde og komme med konkrete forslag uden at kende hvilken app der er tale om.
Måske udvikleren har et supportforum, hvor det er et kendt problem..
Slet programmet fra Launchpad ved at klikke og holde den nede indtil det hele danser. Tryk så på det lille x.
Slet derefter appen i din program mappe.
Hent evt. AppZapper til at slette alt med.
hvad sker der hvis du sletter ALLE (både fuld og try) instanser af appen, fra programmer mappen? og installere den på ny...
hvis du gerne vil, og tør... så kigger jeg gerne på dit problem over teamviewer. :-)
det kan sikkert nemt løses ved at slette nogle preferencer eller klikke på den rette ikon.
jeg har på fornemmelsen, du har en gammel ikon i docken der er måske til en DMG fil til den prøve udgave, som åbnes fra din hentede mappe.
Nihad skrev:hvis du gerne vil, og tør... så kigger jeg gerne på dit problem over teamviewer. :-)
👍
(Der mangler en upvote knap herinde.)
Nihad skrev:hvad sker der hvis du sletter ALLE (både fuld og try) instanser af appen, fra programmer mappen? og installere den på ny...
hvis du gerne vil, og tør... så kigger jeg gerne på dit problem over teamviewer. :-)
det kan sikkert nemt løses ved at slette nogle preferencer eller klikke på den rette ikon.
jeg har på fornemmelsen, du har en gammel ikon i docken der er måske til en DMG fil til den prøve udgave, som åbnes fra din hentede mappe.
Det er programmet DevonSphere, der er/var ballade med - men nu fik jeg - takket være jeres råd - kål på problemet. Nu kører det fint!
Må vi vide, hvad du gjorde for at løse det?
Det kan være på et tidspunkt der sidder en med samme/lignende problem der skal også komme videre.
Nihad skrev:Må vi vide, hvad du gjorde for at løse det?
Det kan være på et tidspunkt der sidder en med samme/lignende problem der skal også komme videre.
Ja, selvfølgelig! Jeg fik luret, at jeg havde to versioner af programmet - i Spotlight kunne jeg se, at der var installerede programmer med to forskellige filversioner. Dertil en ikon i launchpad - denne kunne jeg ikke komme af med, for når jeg prøve at markere ikonet længe, begyndte dette - i modsætning til de andre ikoner - ikke at hoppe, så jeg kunne ikke få den del slettet.
Jeg tror at problemet på en eller måde handlede om at ikonet pegede på det 'forkerte' program, også selv om dette var flyttet til papirkurven. Men jeg blev ved med at slette filer med programmets navn og slette i papirkurven, indtil alt var væk. Og derpå installerede jeg via Appstore. Jeg kan desværre ikke forklare fremgangsmåden helt præcist, for der var noget 'trial and error' i det. Har slettet og geninstalleret omkring 10 gange (men altså ikke så meget som nødvendigt)