xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Formatere ny harddisk med NTFS?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1103

6
19. december 2017 @ 19:35
Stormogul

Hej

Jeg har forsøgt at formatere en ny harddisk med NTFS på en Mac, men er nu låst helt fast.
Jeg havde lige glemt at Mac'en ikke kan det og nu kan jeg ikke rigtig tilgå harddisken længere.

Jeg har derfor hentet Tuxera Disc Manager, men den kan tilsyneladende heller ikke klare opgaven. Der kommer i hvert fald ikke nogen mulighed for at formatere disken frem. Kun en "Info" knap. Ingen "maintanance" knap som der burde komme frem.

What dælen do I do?

  21
0
  841

4586

389
19. december 2017 @ 21:01
FPU

Hvordan skal det forstås?

Har du forsøgt at formatere en NTFS-disk til et andet format, f.eks. Extended(Journaled) eller ExFat, eller har du forsøgt at formatere disken TIL NTFS på Mac'en?

Jeg formoder, at der ikke endnu ligger data på den disk, og at du derfor kan kan prøve hvad som helst, for at få kontakt med den igen.

Første mulighed: den er jo så småt ovre på Windows-platformen med den mislykkede NTFS.formatering, så der er en mulighed for, at en Windows PC kan se den "rigtigt" og omformatere den. Så kan du formatere den i ExFat på PC'en og bagefter på Mac'en til f.eks. Extended(Journaled).

Anden mulighed: find en Mac, der er så gammel, at den kan OS 9. Jeg ved godt, at det lyder mærkeligt, men jeg har engang haft problemer med en USB-stick som bare ikke ville mounte eller vises i Diskværktøj i OS X, men den fik jeg altså omformateret i OS 9, og den har virket fint lige siden. Måske vil det samme gøre sig gældende med din genstridige disk.

Held og lykke og feed-back.

Spirituel Maskine

1103

6
19. december 2017 @ 22:15
Stormogul

Mange tak for dit svar.    

Ja, jeg har forsøgt at formatere til ExFat. Det vil den heller ikke. NTFS er ikke en mulighed i DiskVærktøj.

Ja, der ligger data på disken. Ifølge Disk Værktøj er der to enheder/drev formateret til MS DOS (FAT)

Et på 132 MB og et andet på 3 TB.

Jeg har også forsøgt på en gammel pc jeg har. Den kører Windows XP,  men vil heller ikke "se" disken.

I morgen kan jeg på mit arbejde prøve på en nyere pc, men jeg tvivler på at den vil finde noget.

Hmmm. En gammel Mac - det har jeg desværre nok ikke mulighed for at finde.   :-)


4586

389
19. december 2017 @ 22:59
FPU

Hvor er du henne i landet? Jeg har stadigvæk Mac'er, som kan OS 9, selvom der ikke er nogen garanti for helbredelse af din disk. Befinder mig på Vestfyn.

Jeg er dog bange for, at dine data er væk. Den gang med min USB-stick og OS 9 var beskeden, at den ikke kunne læse sticken, og om den skulle formatere den? Eftersom jeg stadig havde de originale filer liggenden på harddisken, kunne jeg tillade mig at omformatere sticken, så den virkede igen. HVIS en Mac med OS 9 overhovedet kan se din disk, vil det nok være med samme besked, altså at den ikke kan læses, og at den derfor skal omformateres (med tab af alle data som resultat).

Du kan så prøve, om du kan redde data først, f.eks. med DataRescue, inden du fortsætter med formateringsforsøgene, men du skal nok ikke regne med særlig stor success, når der er bøvl med selve formatet, og især når du HAR forsøgt at omformatere den. DataRescue er godt nok et betalingsprogram, men så vidt jeg husker, kan demo'en vise, hvor meget der kan reddes.

Pøj-pøj.


Spirituel Maskine

1103

6
20. december 2017 @ 08:48
Stormogul

Jeg bor i Fredericia så det er jo ikke helt tosset.

Nej altså harddisken er helt ny, så jeg har ingen data der skal reddes. Jeg ville bare formatere den til noget andet end NTFS, men Mac'en vil bare ikke hverken det ene eller det andet i Disk Værktøj. 

Alle de muligheder der er fejler:

Den skriver noget lignende dette hver gang.

Gør disk passiv
MediaKit rapporterer, at der ikke er nok plads på enheden til den ønskede handling.
Handling mislykkedes…

I dag vil jeg lige prøve at sætte den til en nyere pc og ellers må jeg vel returnere den.   


3580

34
20. december 2017 @ 10:24
Virtual Machine

Den skal vel partitoneres inden den kan formateres?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1103

6
20. december 2017 @ 14:46
Stormogul

Den var fra ny partitioneret i to NTFS drev.

Jeg forsøgte både at ændre det til en partition og også at formatere hver drev for sig.

Ingen af delene kunne en Mac finde ud af, men på mit arbejde gik det 100% uden problemer på en nyere WIndows PC, så problemet er løst - men Mac'en fejlede.  


393

13
20. december 2017 @ 15:08
Lærling
MacWin skrev:

… så problemet er løst - men Mac'en fejlede.  

Blasfemi   

– tillykke med at du fik løst dit problem.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

1103

6
20. december 2017 @ 18:36
Stormogul

Jo tak.

Desværre fik jeg alligevel ikke løst mit problem, idet min Mac har formået at lave ged i harddisken endnu engang.    
Det lykkes jo at få de to drev den er opdelt i formateret til ExFat på Windows computeren på min arbejdsplads.

Herhjemme ville jeg så tage den i brug som TimeMachine backup disk tilsluttet en Airport Extreme.

Men Airport Extremen ville ikke godtage ExFat formatet hvorfor jeg forsøge at formatere begge drev til Mac OSX (Udvidet journaled).

Det kunne Mac'en ikke finde ud af. Til gengæld har jo nu igen fået en disk der hverken vil ompartioneres eller omformateres til noget format.

Alt hvad jeg forsøger i Diskværktøj fejler. Øv altså.



1129

127
20. december 2017 @ 20:09
Stormogul

jeg kan kun anbefale iPartition værktøjet. den kan formatere til noget der ligner 20+ forskellige filsystemer og deres variationer. 

og så klarer den også partitionering til UG.



1103

6
20. december 2017 @ 21:10
Stormogul

Tak for forslaget, men jeg synes jo bareikke det burde være nødvendigt at købe et 400 kroners program for at få en spritny harddisk til at virke.


4586

389
20. december 2017 @ 22:41
FPU

Well, så  godt som alle harddiske solgt fra trediepart er formateret til Windows, fordi langt de fleste er kunderne er Windows-brugere. Som regel er diskene dog formateret i ExFat, som Mac ikke har problemer med at læse fra og skrive til, samt omformatere/partitionere.

Principielt burde det også være muligt med en NTFS-disk, men her er det nok de to pre-installerede partitions, som har forvirret din Mac, og det er efterfølgende ikke blevet bedre af, at du forsøgte at køre en TimeMachine på en ExFat-formatering.

Lige netop NTFS-formatet er lidt tricky, fordi det (måske med undtagelse af de allernyeste OS'er til Mac) ikke er fuldstændig kompatible med Mac: Mac kan læse en NTFS-disk og kopiere over fra den, men den kan ikke skrive til den uden ekstra kommerciel software. Og mere end een NTFS-partition er nok ude ovre, hvad der er indbygget i både OS og Diskværktøj.

Det er nok også begrænset, hvor meget Apple har tænkt sig at understøtte NTFS fremover, da det efterhånden er ved at have en del år på bagen, så der snart må komme et nyt format til Windows-folket, ligesom det ellers ret gode HFS+ er ved at blive afløst af det dér nye APFS på Mac'erne.

Men altså:

1. Tilbage til den moderne PC og omformatér een gang til til ExFat.

2. Hjem igen og omformatér fra ExFat til Extended(Journaled) på Mac'en, før du gør noget som helst andet med den.

3. Starte TimeMachine og lade den tygge sig igennem Mac'ens interne disk.

Så burde det altså spille bagefter.

Spirituel Maskine

931

67
21. december 2017 @ 18:54
Veteran

Det kan det være du kan få disken slettet via 'diskutil eraseDisk'-kommandoen i Terminal. Start med at:

- Åbn Terminal

- Skriv diskutil list 

(harddisken skal selvfølgelig være tilsluttet imens)

- Kopier output og skriv det her på macnyt 


MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

1325

0
22. december 2017 @ 09:16
Stormogul
MacWin skrev:

Jo tak.

Desværre fik jeg alligevel ikke løst mit problem, idet min Mac har formået at lave ged i harddisken endnu engang.    
Det lykkes jo at få de to drev den er opdelt i formateret til ExFat på Windows computeren på min arbejdsplads.

Herhjemme ville jeg så tage den i brug som TimeMachine backup disk tilsluttet en Airport Extreme.

Men Airport Extremen ville ikke godtage ExFat formatet hvorfor jeg forsøge at formatere begge drev til Mac OSX (Udvidet journaled).

Det kunne Mac'en ikke finde ud af. Til gengæld har jo nu igen fået en disk der hverken vil ompartioneres eller omformateres til noget format.

Alt hvad jeg forsøger i Diskværktøj fejler. Øv altså.


Hvad er valgt, når du forsøger at gøre noget i Disk Utility? Disken eller et af de to volumes, du har oprettet?

Du burde se et harddisk ikon med to yderligere harddiske nedenunder og rykket ind,

Du skal klikke på selve "hovedharddisken".


1103

6
22. december 2017 @ 10:48
Stormogul

Hej

Mange tak for jeres forslag.   

Som sagt volder harddisken ingen som helst problemer når jeg tilslutter den til en pc. Derfor har jeg igen, igen omformateret den til ExFat på pc'en. Jeg har også fået den partitioneret så der kun er ét drev, men så snart den lugter en Mac og "Diskværktøj", så har vi balladen.

Mac'en vil på ingen måde omformatere disken til noget som helst. Jeg har sågar prøvet at omformatere den til ExFAT som den allerede var formateret til, men nix bix.

Som sagt var det meningen at den skulle bruges til TimeMachine backup tilsluttet en Airport Extreme, men Airport Extreme vil ikke godkende den - i hvert fald ikke når den er formateret til ExFAT

Det jeg ikke kan finde ud af er så om det er ExFAT formatet Airport Extreme ikke kan lide, eller om det er USB 3 den ikke er kompatibel med. På et tidpunkt tænkte jeg også at det kunne fordi at jeg kører igennem en halvgammel usb-hub både på min iMac og min Airport Extreme. Derfor har jeg prøvet at køre direkte ind i både min iMac og Airport Extreme, men det hjælper heller ikke. 

JLL - Harddisken er ikke længere opdelt i to drev, så jeg klikker på selve harddisken.



1325

0
22. december 2017 @ 11:02
Stormogul

Prøv lige at trykke Cmd-2 i Disk Utility, så du ser enheder i stedet for kun volumes.


1103

6
22. december 2017 @ 11:07
Stormogul

Ja for fanden!!!!!

Nu er der omsider hul igennem.

Mac'en er åbenbart så snobbet, at så snart en pc har forsøgt at formatere den til noget (hvad som helst), så vil den ikke røre den med en ildtang. Derfor fik jeg på pc'en fjernet al formatering indtil disken var helt rå.

Så kunne Mac'en omsider forstå den og det lykkedes at formatere den til Mac formatet. Hurrah!

Pyhhh. Det var noget af en kamp. 

Nu er den tilsluttet og genkendt af min Airport Extreme. Så håber jeg bare at Airport Extreme'n også laver backup til den - udover den backup den laver til min gamle disk.
Fildeling er slået til på disken, så det burde vel virke...

EDIT:

Hmmm. Tror jeg mangler at gøre et eller andet for at få disken aktiveret som TimeMachine disk.
Den dukker ikke rigtig op i TimeMachine oversigten og "Diske til sikkerhedskopier".
Men den er synlig under "Diske" i Aiprot værktøj.
Hvad kan det mon være jeg mangler at gøre?
Jeg mener da at jeg tidligere har haft to diske i gang som TimeMachine backup. Så vidt jeg husker laves der bare backup på skift til de to harddiske....



1103

6
22. december 2017 @ 11:30
Stormogul

Tror sørme også den sidste del lykkedes nu.
Det skulle åbenbart ordnes fra Mac'en inden tilslutning til Airport Extreme.


1325

0
22. december 2017 @ 12:22
Stormogul
MacWin skrev:

Ja for fanden!!!!!

Nu er der omsider hul igennem.

Mac'en er åbenbart så snobbet, at så snart en pc har forsøgt at formatere den til noget (hvad som helst), så vil den ikke røre den med en ildtang. Derfor fik jeg på pc'en fjernet al formatering indtil disken var helt rå.

Så kunne Mac'en omsider forstå den og det lykkedes at formatere den til Mac formatet. Hurrah!

Pyhhh. Det var noget af en kamp. 

Prøvede du det, jeg skrev?

Jeg har aldrig oplevet en disk, der ikke kan formateres, hvis man netop vælger selve disken og ikke de enkelte volumes derpå.


1103

6
22. december 2017 @ 12:55
Stormogul

Ja altså jeg gav disken navnet 3TB og klikkede derefter oveni teksten 3TB, inden jeg klikkede på "Slet".
Er det ikke det du mener? 

Jeg nåede at lave skærmbilleder og det så sådan her ud.


1325

0
22. december 2017 @ 13:00
Stormogul

Jo, så den ikke ud som din interne disk ovenover før?

Altså med en disk med to volumes underneden?

Nå, men du fik det da løst.


1103

6
22. december 2017 @ 13:22
Stormogul

Jo altså det gjorde den efter hver gang jeg havde forsøgt at formatere den på Mac'en, men når den lige var blevet formateret på pc'en så den ud som på skærmbilledet - altså med ét drev.

Ja, det var sørme godt at det lykkedes - og endnu engang tak for jeres forslag til hjælp.