xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Mac mini medio 2011 Mega langsom
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


153

0
22. december 2017 @ 22:36
Novice

Hej.

Jeg har en mac mini medio 2011 2,3 GHz intel core i5 16GB ram. SSD harddisk. Den spiller badebold hele tiden lige meget hvad man trykker på. 

Er den bare forældet og skal skiftes eller hvad kan man gøre. 

Jeg har yosemite på da jeg syntes den køre bedst med det.. men nu køre den mega langsomt. 

Kan se de nye mac mini er også intel i5 men sikkert en anden generation. Men vil et skift gøre den markant hurtigere?


Mvh David

  14
0
  113

1519

0
22. december 2017 @ 22:40
Suspenderet

Jeg har en Mac Mini 2014 1,4 Ghz med SSD via USB, det kører fint High Sierra med 4 Gb RAM, dit problem kunne lyde som en defekt disk. Hvis der ikke er kommet nye det sidste år vinder du intet ved at købe en nyere Mini.

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

153

0
22. december 2017 @ 22:57
Novice

Måske man skulle ofre en ny SSD disk.bliver sådan nogle hurtigt slidt?


3580

34
23. december 2017 @ 03:45
Virtual Machine

Nej. Ved normal brug slides den ikke meget hurtigere end en en normal HDD fordi teknologien er blevet bedre og så bruger Apple noget der hedder TRIM som osse vedligeholder den.

Jeg smed engang en SSD i en 2011 iMac, og den føltes lige så hurtig som en moderne iMac fordi den fik så hurtige load-tider.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1833

1
23. december 2017 @ 08:20
Stormogul

Prøv at lokalisere flaskehalsen i aktivitetsovervågning. Om det er process der er gået amok og bruger alt cpu eller hukommelse. Om disken er ved at være fyldt. osv.

Hvis du ikke har haft trim slået til på din ssd, så sløves og slides den også over tid. Især hvis den er fyldt godt op. Hvis det er tilfældet, er det ikke nok blot at enable trim nu, men du skal lave en recondition, hvilket disktester skulle kunne hjælpe med. 



4593

394
23. december 2017 @ 10:08
FPU

Jeg tvivler lidt på, at det er en defekt disk, som Bersærken siger. Hvis det var en harddisk, så ja, men ikke når der er tale om en SSD; sådan en virker optimalt, eller også virker den ikke slet ikke, sådan groft sagt.

Hvis disken ikke er fyldt til randen, er det noget andet, f.eks. en proces som sjæler en masse hukommelse eller CPU.

Det kan du finde ud af ved at åbne Aktivitetsmonitor, klikke på %CPU og sortere efter faldende orden, så de mest CPU-krævende processer hele tiden listes øverst.

Hvis du også klikker på knappen System Memory (Systemhukommelse), kan du på kagediagrammet se, hvor meget hukommelse der er brugt, og hvor meget fri hukommelse der er tilbage.

Hvis hukommelse og %CPU er OK, må det næsten være et defekt harddiskkabel (eller at det ikke sidder helt rigtigt i stikket).

Held og lykke og feed-back.

Spirituel Maskine

1139

12
23. december 2017 @ 10:18
Stormogul

Har en næsten magen til, dog bare med 2x1TB normal HD. Den kører uden problem som media server + internet og lidt normal brug. Kulører dog sidste version af OS. Havde samme problem som dig for ca. 1,5 år siden. Fandt aldrig problemet. Jeg lavede en clean install af maskinen. Siden har den kørt uden problemer. 


1833

1
23. december 2017 @ 10:55
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

Hvis det var en harddisk, så ja, men ikke når der er tale om en SSD; sådan en virker optimalt, eller også virker den ikke slet ikke, sådan groft sagt.

Det er ikke helt rigtigt. En ssd har brug for at køre garbage collection ellers sander den til og trim hjælper med at fortæller hvad der er garbage. Men Trim hjælper kun undervejs og rydder ikke op i hvad der allerede er sandet til, hvis man først aktiveret det sidenhen. Men hvor langsom den kan blive, har jeg ingen erfaring med eller planer om at få  


1708

43
23. december 2017 @ 12:43
Stormogul

Kan man evt. erase SDD'n og så genindlæse backup ?



1833

1
23. december 2017 @ 12:56
Stormogul
Gorm Jørgensen skrev:

Kan man evt. erase SDD'n og så genindlæse backup ?

Ja, det tror jeg. Altså form for secure erase, men ikke noget jeg vil hænges op på. Men da jeg på digital VAX systemer, der defragmenterede vi dem ved at gøre det.


4593

394
23. december 2017 @ 18:38
FPU

@ Palle Meinert:

Jowda, men jeg satsede lidt på, at trådstarter kører et af de nyeste OS'er, som (så vidt jeg da ved) har indbygget Trim for garbage-håndtering. Og som sagt: så varslede jeg, at min approximation er ret grov. Livrem og seler. Og backup. ;o)

Spirituel Maskine

931

67
23. december 2017 @ 18:55
Veteran

Prøv at slette (eller midlertidigt flytte) alt indhold i Users/<brugernavn>/Library/Preferences samt Users/<brugernavn>/Library/LaunchAgents og derefter genstart og se om det løser problemet... 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

1833

1
23. december 2017 @ 21:42
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

@ Palle Meinert:

Jowda, men jeg satsede lidt på, at trådstarter kører et af de nyeste OS'er, som (så vidt jeg da ved) har indbygget Trim for garbage-håndtering. 

De har det indbygget. Men kun aktiveret som standard på fabriksmonterede ssd. Så hvis OP har en 3-parts ssd, skal han aktiveret det med trimforce kommando. Men så huskes det også, modsat gamle dage, hvor det skulle gentages efter osx opdateringer.


4593

394
24. december 2017 @ 00:25
FPU
Palle Meinert skrev:
Tonny Freimanis skrev:

@ Palle Meinert:

Jowda, men jeg satsede lidt på, at trådstarter kører et af de nyeste OS'er, som (så vidt jeg da ved) har indbygget Trim for garbage-håndtering. 

De har det indbygget. Men kun aktiveret som standard på fabriksmonterede ssd. Så hvis OP har en 3-parts ssd, skal han aktiveret det med trimforce kommando. Men så huskes det også, modsat gamle dage, hvor det skulle gentages efter osx opdateringer.

Jeah, OK. Har hørt, at senere modeller af Mini'er er stort set umulige at skifte disk på, men jeg ved ikke, om det også gælder en 2011'er. Formodede derfor, at der var tale om den oprindelige disk, men kan da i bakspejlet godt se, at den næsten må have været eftermonteret, da SSD'ere ikke var SÅ udbredt i 2011.

Hvis trådstarter fortæller os, hvilken version OS Mini'em kører, og om SSD'en er eftermonteret, er der et par mysterier færre at løse.

Spirituel Maskine

153

0
25. december 2017 @ 11:16
Novice

Tusinde tak for alle jeres input. Jeg vil prøve jeres bud af og håber på det lykkedes. 

Min SSD er kun på 120GB, så en ny og større skader nok ikke :)

Jeg skal dog lige over julen og ungerne blodtryk og støjniveau skal lige ned på det normale inden jeg får ro til at se på det. 

Vender tilbage med feedback om noget har hjulpet. :)

God jul og godt nytår :)