xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
MacBook Pro "Hjemmebibliotek: Fælles eller Machintosh HD ?
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )


125

2
03. februar 2018 @ 00:43
Suspenderet

Hej alle sammen,

Jeg har en MacBook Pro (13-inch, Mid 2010)

Har et spørgsmål.

Hvis man går ind i: 

Systemindstillinger

Bruger & Grupper

Vælger ens Admin og går ind i avancerede indstillinger:

Hvad skal mit "Hjemmebibliotek" så være ?.

Mit "Hjemmebibliotek" står på:  /Users/Shared

Man kan trykke på "vælg" for at vælge et andet "Hjemmebibliotek"

Skal ens "Hjemmebibliotek" være: Machintosh HD eller på /Users/Shared ?

- hvilket er det mest optimale ?.

På forhånd tak.

Mvh.

  48
0
  985

1833

1
03. februar 2018 @ 10:01
Stormogul

Den skal selvfølgelig ikke være shared og hvordan det er opstået tør jeg ikke gætte. Det skal som udgangspunkt være en mappe under /Users. Men spørgsmålet er, om ikke det er bedst er oprette en ny admin bruger, fremfor manuelt at pille ved de indstillinger. Du skal hvert vide hvad du gør og så spurgte du nok ikke som du gør (Jeg ville ikke selv pille ved dem uden livrem og seler + masser af selvstudie).


8581

198
03. februar 2018 @ 12:07
Poseidon

Ja det er forkert. Jeg vil også som Palle foreslår, oprette en ny bruger i stedet for at prøve at fikse den der.

Der var engang en Mac...

125

2
04. februar 2018 @ 00:12
Suspenderet

Tak for jeres svar.

Lige præcis, du har helt ret når du siger: 

"Du skal hvert fald vide hvad du gør ellers så spurgte du nok ikke som du gør"

Det giver jeg dig ret i.

Jeg har virkelig ikke meget forstand på "computer verdenen", det her er min første bærbar, og jeg har ikke brugt ret meget tid af mit liv, foran en computer - det er meget lidt..

Jeg har virkelig lavet ged i den. Har siddet og pillet ved noget, som jeg ikke har forstand på - dumt!. 

Grunden til at den er endt med at stå på /Users/Shared, er fordi at jeg har fået et nyt efternavn, samt fået en ny e-mail adresse. 

- Så jeg havde været inde på Apple´s hjemmeside for at oprette et nyt Apple-ID.

Og så ville jeg ændre min Admin inde i "Brugere og Grupper" under Admin, og så gik jeg ind i "avancerede indstillinger" og på en eller anden måde er jeg kommet til at skifte "hjemmebiblioteket" til /Users/Shared. Det har den stået på i noget tid nu. Og lige siden da, synes jeg at min MacBook Pro har været "underlig" at bruge lige siden.

Har nemlig undret mig over, at den spurgte om nogen ting, og "gjorde" nogen ting som den ikke har gjort før - altså i forhold til før at jeg, lavede rod i den.

Det nye Apple-ID som jeg har oprettet i min nye e-mail adresse, samt mit nye navn - det er jeg meget tilfreds med, og vil nødigt skulle skille mig af med det Apple ID, i og med at jeg som sagt er glad for navnet, samt e-mail adressen. 

Det Apple ID ønsker jeg virkelig at beholde og bruge, hvis det er muligt.

Mit gamle Apple ID, kan jeg stadig huske brugernavnet og koden til, men jeg vil nødigt bruge det Apple ID igen, for det står jo i mit gamle navn og e-mail.

Jeg har ingen ide om hvordan at jeg får løst det her problem

- Jeg er kommet til det punkt, hvor jeg er villig til at betale mig ud af det her.

Hvis en af jer eksperter er interesseret i at tjene en skilling, er det så ikke noget med at man kan give ens IP adresse (eller hvad det nu hedder) 

- og så kan en anden person gå ind og tage over ens computer.

Så kan du få mit brugernavn, adgangskoder osv. 

- og så kan vi evt. tage den over telefonen, måske i mens at jeg sidder og kigger med på skærmen.

Lad mig venligst vide snarest muligt, for jeg vil virkelig gerne ha´ løst det her problem.

På forhånd tak. Og tak for hjælpen ind til videre, den er værdsat. 


1833

1
04. februar 2018 @ 09:01
Stormogul
Magnolia skrev:

- Så jeg havde været inde på Apple´s hjemmeside for at oprette et nyt Apple-ID.

Hvorfor ikke bare tilrette din oprindelige?

Og så ville jeg ændre min Admin inde i "Brugere og Grupper" under Admin, og så gik jeg ind i "avancerede indstillinger" og på en eller anden måde er jeg kommet til at skifte "hjemmebiblioteket" til /Users/Shared. Det har den stået på i noget tid nu. Og lige siden da, synes jeg at min MacBook Pro har været "underlig" at bruge lige siden.


Jeg er overrasket over at du overhovedet har fundet vej til avancerede indstillinger.

Det nye Apple-ID som jeg har oprettet i min nye e-mail adresse, samt mit nye navn - det er jeg meget tilfreds med, og vil nødigt skulle skille mig af med det Apple ID, i og med at jeg som sagt er glad for navnet, samt e-mail adressen. 

Det havde slet ikke været nødvendigt, du kan ændre både navn + e-mail på Apple-id. Også den e-mail du logger ind med.


Det Apple ID ønsker jeg virkelig at beholde og bruge, hvis det er muligt.

Det er muligt, men du skal selv flytte hvad må flyttes fra dem gamle til den nye. Enheder og data. Ved ikke hvor stort et problem det er og ikke en øvelse jeg har prøvet. Det afhænger af hvor involveret du er i Apple's univers. Hos mig er det mere et sideshow, ved siden af min google-konto. Havde du rettet den oprindelige ville det slet ikke være nødvendigt. Men hvis du vil rette den oprindelige nu, så skal du slette eller rette den nye, så ikke den optager den e-mail du ønsker. 

Mit gamle Apple ID, kan jeg stadig huske brugernavnet og koden til, men jeg vil nødigt bruge det Apple ID igen, for det står jo i mit gamle navn og e-mail.

Ja, men det er bare at rette inde på https://appleid.apple.com

Jeg har ingen ide om hvordan at jeg får løst det her problem 

- Få styr på hvilken Apple-id du vil vil bruge inde på Apples side. Hvis du har flere Apple enheder og ikke er kommet alt for langt med den nye Apple-id, så syntes jeg du skal slette den igen og rette den gamle. 

- Findes den gamle brugermappe under /Brugere (ikke shared), kan du prøve at rette hjemmebiblioteket tilbage til den. Men jeg vil under alle omstændigheder oprette en ny admin bruger som backup, i fald noget er ødelagt som forhindre login. Hvis ikke der findes gammel brugermappe eller det giver problemer så fortsæt nedenfor med den nye bruger.

- Log ind på maskinen med den nye bruger og anvend den Apple-id du har besluttet dig for

- Flyt evt. filer fra Brugere/Fælles og evt. gamle brugermappe i Finder til den nye bruger


125

2
04. februar 2018 @ 10:15
Suspenderet

Hej Palle,

Tak for svaret.

Mange af de ting du skriver vidste jeg ikke.

Den eneste Apple enhed som jeg har tilknyttet ud over min MacBook Pro, det er min iPhone, og den iPhone er koblet til mit nye Apple ID.

Mit nye Apple ID er oprettet i min nye g-mail adresse.

Jeg har med vilje slettet alt mit musik samt lydbøger inde i iTunes, fordi at jeg ikke hørte det længere, så mit iTunes bibliotek står helt tomt.

Jeg har heller ingen fotos liggende i iPhoto, så det står også tomt.

Jeg bruger kun min MacBook Pro til at skrive Word dokumenter og til at være på internettet.

Alle mine Word dokumenter har jeg liggende på en USB nøgle

- Der med har jeg faktisk ikke noget til at ligge på min computer, så der er ikke noget som skal flyttes.

Jeg tør ikke at pille ved mere nu, for jeg har simpelthen ikke nok forstand på det.

Derfor vil jeg spørge om der er nogen her inde på forummet, som kunne være interesseret i at hjælpe, hvis jeg betaler for det.

På forhånd tak.


1833

1
04. februar 2018 @ 11:17
Stormogul

Jeg har dårlig mulighed for at hjælpe dig, men kan håbe andre træder til.

Men det lyder ikke til at så meget kan gå galt med dine data og i forhold til at hvad du allerede har gjort, så er det ikke så svært at oprette en ny administratorbruger og sætte op som var det en ny maskine:

https://support.apple.com/kb/PH25796?viewlocale=da_DK&locale=cs_CZ


125

2
04. februar 2018 @ 12:47
Suspenderet

Det er forståeligt nok at du ikke har mulighed, og tid til at gå ind på min computer og ordne det.

Du har allerede brugt meget tid på at hjælpe, og det er sødt af dig.

Jeg føler mig meget usikker, og er bekymret for at gøre noget forkert, så vil helst undgå at skulle prøve at løse problemet selv. Kan ikke rigtig overskue hvis jeg laver det værre end det allerede er nu.

Håber at der sidder en Apple ekspert her inde, som har lyst til at overtage min computer, og lave alting godt igen.


4586

390
04. februar 2018 @ 18:55
FPU

Magnolia, hvilken version OS X er der tale om, og hvor befinder du dig i landet?

Hvis du ikke er for langt væk, kan jeg måske hjælpe dig, men de næste 2-3 dage har jeg ikke tid, fordi jeg går og skover, mens frosten er i jorden.

Spirituel Maskine

210

0
04. februar 2018 @ 20:27
Suspenderet

Hvis der ikke er noget, der skal gemmes på computeren, hvad så med en clean install og starte helt forfra på et frisk system?  Ville det ikke være det nemmeste at gøre for at løse problemet?

Spørger ikke dig Magnolia, men gode folk her på siden :-)


1833

1
04. februar 2018 @ 20:44
Stormogul
Lasse skrev:

Hvis der ikke er noget, der skal gemmes på computeren, hvad så med en clean install og starte helt forfra på et frisk system?  Ville det ikke være det nemmeste at gøre for at løse problemet?

Spørger ikke dig Magnolia, men gode folk her på siden :-)

Jo, det vil fjerne eventuelle følger af at have benyttet shared som hjemmebibliotek, hvis der skulle være nogen. Der er bare endnu mere omfattende og tidskrævende at udføre:

https://support.apple.com/da-dk/HT204904


210

0
04. februar 2018 @ 23:57
Suspenderet

Lasse skrev:
Hvis der ikke er noget, der skal gemmes på computeren, hvad så med en clean install og starte helt forfra på et frisk system?  Ville det ikke være det nemmeste at gøre for at løse problemet?
Spørger ikke dig Magnolia, men gode folk her på siden :-)

Palle skrev:
Jo, det vil fjerne eventuelle følger af at have benyttet shared som hjemmebibliotek, hvis der skulle være nogen. Der er bare endnu mere omfattende og tidskrævende at udføre:
https://support.apple.com/da-dk/HT204904


Hej Palle. Magnolia vil, efter hvad jeg kan læse i tråden, tilbage til start. Han/hun har intet der skal gemmes på macbook´en fra 2010, har rodet med nogle ting og nu opgivet. Tilbyder penge og fjernadgang for at løse problemet.
En clean install er vel rådet. Det er sgi da ikke så omfattende og tidskrævende :-)





125

2
05. februar 2018 @ 01:56
Suspenderet

Tak for jeres svar alle sammen.

Tonny:
Det er en MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) macOS High Sierra, Version 10.13.3.
Jeg befinder mig i Thailand, hvor jeg underviser på en skole i Engelsk. Her er jeg ind til slutningen af april - derfor har jeg ikke mulighed for at mødes. Jeg har undersøgt om der er en Apple ekspert her i den lille landsby, men det er der ikke.
Havde forestillet mig noget i retningen af, at jeg kunne give min “computer adresse” og så kunne en af jer eksperter evt. gå ind og tage over min computer online.

Men måske kan jeg godt løse problemet selv. Dog har jeg som sagt ikke meget forstand på det her, og er meget usikker på at gøre noget forkert, og lave mere mere rod i den - så please vær tålmodig med mig.

Som sagt, har jeg med vilje slettet alt mit musik, samt lydbøger inde i iTunes, fordi at jeg ikke bruger det længere - så mit iTunes bibliotek står helt tomt.

Og jeg har heller ingen fotos liggende i iPhoto, så det er også tomt.

Jeg bruger kun min MacBook Pro til at skrive Word dokumenter og til at være på internettet.

Alle mine Word dokumenter har jeg liggende på en USB nøgle

- Der med har jeg faktisk ikke noget til at ligge, som der skal gemmes på computeren, så der er ikke noget som jeg kan “miste”.

Palle:
Hvis nu jeg følger dit råd, om at oprette en ny administratorbruger, og sætte op som var det en ny maskine.

Skal jeg så bare følge det link:

https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Kan jeg så bruge mit nye Apple ID der efter. Jeg vil nemlig gerne beholde mit nye Apple ID, hvis det er muligt.

Og betyder det så, at når min MacBook Pro har oprettet en ny administratorbruger

- så starter maskinen automatisk op på et andet “hjemmebibliotek” ?

Altså sådan at den ikke står på /Users/Shared længere, men er tilbage til “det rigtige hjemmebibliotek” ligesom da jeg købte maskinen fra ny (er tilbage til start)

Igen, tak for hjælpen ind til videre, jeg sætter pris på det.


125

2
05. februar 2018 @ 01:56
Suspenderet

Tak for jeres svar alle sammen.

Tonny:
Det er en MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) macOS High Sierra, Version 10.13.3.
Jeg befinder mig i Thailand, hvor jeg underviser på en skole i Engelsk. Her er jeg ind til slutningen af april - derfor har jeg ikke mulighed for at mødes. Jeg har undersøgt om der er en Apple ekspert her i den lille landsby, men det er der ikke.
Havde forestillet mig noget i retningen af, at jeg kunne give min “computer adresse” og så kunne en af jer eksperter evt. gå ind og tage over min computer online.

Men måske kan jeg godt løse problemet selv. Dog har jeg som sagt ikke meget forstand på det her, og er meget usikker på at gøre noget forkert, og lave mere mere rod i den - så please vær tålmodig med mig.

Som sagt, har jeg med vilje slettet alt mit musik, samt lydbøger inde i iTunes, fordi at jeg ikke bruger det længere - så mit iTunes bibliotek står helt tomt.

Og jeg har heller ingen fotos liggende i iPhoto, så det er også tomt.

Jeg bruger kun min MacBook Pro til at skrive Word dokumenter og til at være på internettet.

Alle mine Word dokumenter har jeg liggende på en USB nøgle

- Der med har jeg faktisk ikke noget til at ligge, som der skal gemmes på computeren, så der er ikke noget som jeg kan “miste”.

Palle:
Hvis nu jeg følger dit råd, om at oprette en ny administratorbruger, og sætte op som var det en ny maskine.

Skal jeg så bare følge det link:

https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Kan jeg så bruge mit nye Apple ID der efter. Jeg vil nemlig gerne beholde mit nye Apple ID, hvis det er muligt.

Og betyder det så, at når min MacBook Pro har oprettet en ny administratorbruger

- så starter maskinen automatisk op på et andet “hjemmebibliotek” ?

Altså sådan at den ikke står på /Users/Shared længere, men er tilbage til “det rigtige hjemmebibliotek” ligesom da jeg købte maskinen fra ny (er tilbage til start)

Igen, tak for hjælpen ind til videre, jeg sætter pris på det.


1833

1
05. februar 2018 @ 10:39
Stormogul
Magnolia skrev:

Palle:
Hvis nu jeg følger dit råd, om at oprette en ny administratorbruger, og sætte op som var det en ny maskine.

Skal jeg så bare følge det link:

https://support.apple.com/da-dk/HT204904


Nej, det link er til reinstallation af operativsystemet*. Oprettelse af ny bruger med administrator rettigheder gøres sådan:

https://support.apple.com/kb/PH25796?viewlocale=da_DK&locale=cs_CZ

Kan jeg så bruge mit nye Apple ID der efter. Jeg vil nemlig gerne beholde mit nye Apple ID, hvis det er muligt.

Ja. **

Og betyder det så, at når min MacBook Pro har oprettet en ny administratorbruger

- så starter maskinen automatisk op på et andet “hjemmebibliotek” ?

Altså sådan at den ikke står på /Users/Shared længere, men er tilbage til “det rigtige hjemmebibliotek” ligesom da jeg købte maskinen fra ny (er tilbage til start)

Ja, du bliver bedt om at indtaste konto, som vil blive navnet på dit hjemmebibliotek.

* Det er at skyde med kanoner vil kun gøre en egentlig forskel i forhold til at oprette en ny bruger (som kan gøres på 5min), hvis du også reformaterer drevet og så er du ude i en øvelse hvor du skal sikre dig ikke at skade gendannelse/recovery partition (hvis den har en) eller at have installationsmedie ved hånden. Især hvis du befinder dig i en Thailandsk landsby med begrænset internet, hvor det kan være en prøvelse at hente 5GB som macOS fylder, hvis du skal hente den ned på ny.

** Du kan principielt have dem begge samtidigt. https://support.apple.com/kb/PH25161?locale=en_US. Dog ikke noget jeg vil anbefale, når din hensigt er at den nye skal afløse den gamle.



4586

390
05. februar 2018 @ 18:25
FPU

Hej Magnolia.

Jaeh, Thailand, det er jo ikke lige rundt om hjørnet.

Vil som andre Macnyt'ere så anbefale dig at oprette en ny bruger med Admin-rettigheder; det bliver simpelt hen det letteste.

Som du selv har fremhævet, har du jo styr på alle dine personlige data, så du kan endda slette den konto, som er itu, når du har fået den nye konto op at stå. husk lige at støve mapperne i dit hjemmebibliotek igennem, inden du sletter dem; det kunne jo være, at der lå noget, som du har overset.

God fornøjelse og spørg bare løs, hvis der er mere, som du er i tvivl om.

Spirituel Maskine

125

2
06. februar 2018 @ 06:20
Suspenderet

Tak for jeres svar, jeg sætter pris på det.

Har siddet og læst det link, punkt for punkt, om hvordan man opretter en ny bruger med Admin rettigheder, og jeg står af efter kort tids læsning. Det er for udfordrende for mig, og jeg er usikker på om jeg sabotere mere, end jeg allerede har gjort, tør simpelthen ikke.

Ved godt at det måske er nemt, og kan gøres på 5 minutter, for jer :-) Men for mig er det uoverskueligt.

Jeg har valgt at vente med at få løst problemet, ind til at jeg er tilbage i Danmark - så må jeg se om jeg kan finde en computer ekspert der.

Tak fordi at I tog jer tid til at kommentere på mit indlæg, det var sødt af jer.

Ønsker jer en god dag. 


1833

1
06. februar 2018 @ 08:06
Stormogul
Magnolia skrev:

Har siddet og læst det link, punkt for punkt, om hvordan man opretter en ny bruger med Admin rettigheder, og jeg står af efter kort tids læsning. Det er for udfordrende for mig, og jeg er usikker på om jeg sabotere mere, end jeg allerede har gjort, tør simpelthen ikke.

Det gør du ikke. Det er blot at hakke løs. Der bliver blot oprettet en ekstra bruger, som ligger sig ved siden af. Den bruger du benytter nu forsvinder ikke. Kort sagt, sålænge du ikke sletter din nuværende defekte bruger ødelægger du ikke noget.

Selv når du har oprettet den nye bruger og du er logget ind med den og alt fungere som det skal, så lad være med at slette den gamle. 

Det er nemlig først ved sletning af den gamle du risikere at ødelægge noget. Normalt ville du ikke slette mere end den bruger der slettes, men i dette tilfælde med shared som hjemmebibliotek, tør jeg ikke forudse konsekvenserne.


125

2
08. februar 2018 @ 00:31
Suspenderet

Hej igen alle sammen,

Tak for svarene her inde.

Jeg fandt ud af, at jeg kun var 2,5 times kørsel i bus fra en stor by, hvor der var en officiel Apple butik - der udførte de service.

Jeg fik slettet start disken og geninstalleret macOS, så nu er min MacBook pro tilbage til start, så det er bare alletiders. 

Jeg gav 170DKK for det ialt, og så rengjorde han oven i købet mit tastatur og pudsede skærmen. Det synes jeg ikke var dyrt.

Det eneste der bare er med det nu, er at når jeg går ind i: Finder - Programmer

Så er mit Word desværre også blevet slettet, hvilket er lidt trælst for det skal jeg bruge.

Der ud over er mit Chrome internet også forsvundet, det er kun Safari der ligger på computeren, og jeg foretrækker at bruge Chrome internet.

Mvh.


125

2
08. februar 2018 @ 08:33
Suspenderet

- Hej igen alle sammen,

Tak for svarene her inde.

Jeg fandt ud af, at jeg kun var 2,5 times kørsel i bus fra en stor by, hvor der var en officiel Apple butik - der udførte de service.

Jeg fik slettet start disken og geninstalleret macOS High Sierra 10.13.3 

- Så nu er min MacBook pro tilbage til start, og det er bare alletiders.

Jeg gav 170DKK for det ialt, og så rengjorde han oven i købet mit tastatur og pudsede skærmen. Det synes jeg ikke var dyrt.

Det eneste der bare er med det nu, er at når jeg går ind i: Finder - Programmer

- Så er mit Word desværre også blevet slettet, hvilket er lidt trælst for det skal jeg bruge her, til at arbejde med. 

Der ud over er mit Chrome internet også forsvundet, det er kun Safari der ligger på computeren, og jeg foretrækker at bruge Chrome internet.

Jeg har siddet og søgt på nogen sider hvor man kan hente Word til macOS High Sierra 10.13.3

Men jeg kan ikke finde nogen hjemmesider på dansk. 

Kunne godt tænke mig at finde et link, som forklare stille og roligt, trin efter trin, hvordan man henter Word til macOS High Sierra 10.13.3.

Er der nogen der kender en hjemmeside, hvor de forklare hvordan man gør ?.

På forhånd tak, og ønsker jer en dejlig dag.


1833

1
08. februar 2018 @ 08:53
Stormogul

Hvordan havde du anskaffet Word i første Omgang? Microsoft har masser af vejledning og du kan bruge Web versionen af Word gratis uden abonnement, men med en konto.  Ellers kig på deres side :

https://www.office.com/?omkt=da-DK

Et alternativ er Pages fra Apple, som du kan hente gratis i Mac App Store. Den har sit eget format, men kan importere/eksportere Word format. Om det er et tilfredsstillede alternativ afhænger af dit behov for Word format, for konvertering er aldrig perfekt og optimalt. 






1833

1
08. februar 2018 @ 08:53
Stormogul

Hvordan havde du anskaffet Word i første Omgang? Microsoft har masser af vejledning og du kan bruge Web versionen af Word gratis uden abonnement, men med en konto.  Ellers kig på deres side :

https://www.office.com/?omkt=da-DK

Et alternativ er Pages fra Apple, som du kan hente gratis i Mac App Store. Den har sit eget format, men kan importere/eksportere Word format. Om det er et tilfredsstillede alternativ afhænger af dit behov for Word format, for konvertering er aldrig perfekt og optimalt. 






125

2
08. februar 2018 @ 09:34
Suspenderet

Hej Palle,

De installerede Word for mig i butikken, dengang at jeg købte min MacBook Pro i 2010.

Jeg prøver at se om jeg kan hente Word, fra den hjemmeside som du linker til:

https://www.office.com/?omkt=da-DK

Tak for hjælpen.


1833

1
08. februar 2018 @ 10:00
Stormogul

Har du så ikke en licens eller noget fra du købte den, ellers må du til lommerne, for Word på Mac er ikke gratis.  


1833

1
08. februar 2018 @ 10:00
Stormogul

Har du så ikke en licens eller noget fra du købte den, ellers må du til lommerne, for Word på Mac er ikke gratis.  


125

2
08. februar 2018 @ 23:28
Suspenderet

Hej,

Nej, jeg har ikke en licens fra da jeg købte den.

Ja, det er godt nok lidt dyrt at købe på Microsoft`s side, kan jeg godt se.

Og jeg bruger kun Word, har aldrig brugt nogen af de andre programmer i pakken.

Dengang jeg købte min Mac der fik jeg det som sagt med, og den pakke med cd´ erne i, til at installere Microsoft Office 2011 den ligger der hjemme.

Så jeg bruger bare web versionen af Word gratis på Microsoft siden, ind til da.

- og venter med at få det installeret, til jeg er tilbage i Danmark.

Selv om at min bærbar, er blevet opdateret til macOS High Sierra 10.13.3, mon så at det stadig fungere med Microsoft Office 2011 pakken..

Mit Chrome internet er også væk.. Kunne godt tænke mig at finde en hjemmeside, der forklare hvordan man henter Chrome til macOS High Sierra 10.13.3.

- nogen der kender en dansk hjemmeside, eller kan sende et link, til der hvor i henter Chrome fra ?. 

Tak.


1833

1
08. februar 2018 @ 23:33
Stormogul

Office 2011 supporteres ikke længere og er ikke officielt understøttet på 10.13. Men den version du har derhjemme, vil garanteret ikke virke, før den har kørt opdatering.

Jeg mener også 2011 Word er bedre end den nye 2016 Word. Den er strømlignet web, android, ios og derfor reduceret i funktionalitet.

https://www.google.com/chrome/


210

0
09. februar 2018 @ 01:55
Suspenderet






125

2
09. februar 2018 @ 02:30
Suspenderet

Tak for svaret.

Okay, hvis det er den bedste udgave til macOS High Sierra 10.13.3, så må jeg prøve at se om jeg kan opdatere Microsoft office 2011, når jeg kommer til Danmark.

Jeg prøver at kigge på linket til Chrome internet nu :) 


210

0
09. februar 2018 @ 05:05
Suspenderet

Hej Magnolia. Hvem mon du er?
Forskellige navne i dine indlæg, når du spørger, kommunikerer og hilser på macnyt.
Er du en Annita, der har skiftet efternavn. En Maja, der ikke er så god til engelsk eller en Jonas, der underviser i engelsk på en landsbyskole i Thailand med en god internetforbindelse og har sendt mig en lang pm.
...   


125

2
09. februar 2018 @ 06:41
Suspenderet

Hej Lasse,

:) Nårh, jeg har bare været igennem nogen ting, som gør at jeg ikke ønsker, at mit rigtige navn skal være synligt og blive spredt ud over det hele.

Jeg er blevet meget bedre til engelsk, faktisk så god at jeg kan undervise de lokale i det :) . Men mht. "computer verdenen" og når det kommer til de tekniske fag udtryk der - det har jeg svært ved. 

Peace :) 


1833

1
09. februar 2018 @ 09:49
Stormogul

Kan se jeg ikke fik med at office 2011 virker hos mig på 10.13. Men den du har på dvd vil nok ikke, før den har opdateret sig.  


4586

390
09. februar 2018 @ 18:19
FPU

Magnolia, indtil du komer hjem og får lagt din oprindelige Office-pakke ind igen, kan du jo prøve et gratis alternativ. Der findes nogle på markedet, som er mere eller mindre kompatible med Microsoft-programmerne, og eftersom du jo kun bruger Word, bliver det vist ikke noget problem.

Du kan jo engelsk, så prøv at kigge på den her:

Alternative Office-pakker.

Go' jagt.

Spirituel Maskine

125

2
10. februar 2018 @ 02:02
Suspenderet

Mange tak for feedback.

Palle: Hvis Microsoft office 2011 virker hos dig, og du osse bruger macOS High Sierra 10.13.3 2011

- Så prøver jeg bare at køre en opdatering af den Microsoft office dvd, når jeg kommer hjem..

Tonny: Det lyder interesant, vidste ikke at Apple har et alternativ til Microsoft Office.

Må lige prøve at undersøge nærmere om det Apple's iWork, det kan da kun være bedre end den gratis version af TextEdit, der ligger som standard på ens MacBook Pro :-) . 

Jeg er nysgerrig for at høre hvilken programmer i bruger, til at blokkere reklamer der kommer frem, f.eks. inde på youtube - eller bare generelt, alle andre hjemmesider på nettet ?. De reklamer er urelevante og forstyrrende.

Jeg havde fået en veninde i Danmark, til at downloade et par gratis programmer til min MacBook Pro, som blokerede for disse reklamer, men efter som at jeg har fået slettet min start disk, og startet fra scratch - så er de programmer forsvundet..

Go´ dag til jer.


1833

1
10. februar 2018 @ 03:10
Stormogul
Magnolia skrev:

Mange tak for feedback.

Palle: Hvis Microsoft office 2011 virker hos dig, og du osse bruger macOS High Sierra 10.13.3 2011

Ja


- Så prøver jeg bare at køre en opdatering af den Microsoft office dvd, når jeg kommer hjem..

Tonny: Det lyder interesant, vidste ikke at Apple har et alternativ til Microsoft Office.

Må lige prøve at undersøge nærmere om det Apple's iWork, det kan da kun være bedre end den gratis version af TextEdit, der ligger som standard på ens MacBook Pro :-) . 


Apple iiWork eksistere ikke mere, hvert fald ikke som samlet pakke. Istedet kan de hentes gratis enkeltvis på app-store og tekstbehandling er Pages som jeg tidligere nævnte:

https://itunes.apple.com/dk/app/pages/id409201541?l=da&mt=12

Jeg er nysgerrig for at høre hvilken programmer i bruger, til at blokkere reklamer der kommer frem, f.eks. inde på youtube - eller bare generelt, alle andre hjemmesider på nettet ?. De reklamer er urelevante og forstyrrende.


Det er udvidelser til forskellige browsere. Jeg ved ikke hvad der er bedst, men bruger ublock origin:

https://chrome.google.com/webstore/detail/ublock-origin/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm

Jeg havde fået en veninde i Danmark, til at downloade et par gratis programmer til min MacBook Pro, som blokerede for disse reklamer, men efter som at jeg har fået slettet min start disk, og startet fra scratch - så er de programmer forsvundet..

Go´ dag til jer.



125

2
10. februar 2018 @ 07:57
Suspenderet

Jeg har nu downloadet det blokerings program, uBlock Origin

- til at blokkere reklamerne med, og det virker umiddelbart helt perfekt, så det er bare alle tiders :)  

Tusind tak Palle.


125

2
13. februar 2018 @ 08:07
Suspenderet

Hej,

Nogen gange når jeg er inde på en engelsk hjemmeside, og støder på et ord jeg er i tvivl om hvad betyder, så istedet for at slå det op på Google translate, så tænkte jeg på om der mon findes en gratis app / program, hvor man kan trykke på et engelsk ord, som man er i tvivl om hvad betyder - og så kommer der en lille tekst op med en beskrivelse af ordet.

Kunne være praktisk at have. Kender I en lignende app / program ?. Jeg bruger macOS High Sierra 10.13.3 2011.



1833

1
13. februar 2018 @ 08:20
Stormogul
Magnolia skrev:

Hej,

Nogen gange når jeg er inde på en engelsk hjemmeside, og støder på et ord jeg er i tvivl om hvad betyder, så istedet for at slå det op på Google translate, så tænkte jeg på om der mon findes en gratis app / program, hvor man kan trykke på et engelsk ord, som man er i tvivl om hvad betyder - og så kommer der en lille tekst op med en beskrivelse af ordet.

Kunne være praktisk at have. Kender I en lignende app / program ?. Jeg bruger macOS High Sierra 10.13.3 2011.

På nyere macbooks kan du gøre det ved trykke med 3 fingre (ikke klikke), hvis du har det slået til under systemindstillinger->pegeplade->slå op og datasøgning. Ikke sikker med 2010 model:

https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mchl3983326c

https://support.apple.com/da-dk/guide/dictionary/welcome

Men ellers er det også første punkt i popup menu, hvis du højreklikker i chrome (2 fingre med touchpad eller ctrl+klik). Den er også i højreklik-menu de fleste andre steder, men måske ikke lige det første.


4586

390
13. februar 2018 @ 10:32
FPU
Magnolia skrev:

Hej,

Nogen gange når jeg er inde på en engelsk hjemmeside, og støder på et ord jeg er i tvivl om hvad betyder, så istedet for at slå det op på Google translate, så tænkte jeg på om der mon findes en gratis app / program, hvor man kan trykke på et engelsk ord, som man er i tvivl om hvad betyder - og så kommer der en lille tekst op med en beskrivelse af ordet.

Kunne være praktisk at have. Kender I en lignende app / program ?. Jeg bruger macOS High Sierra 10.13.3 2011.


Hvad sker der, hvis du først dobbeltklikker på ordet, så det er hi-litet og så bagefter højreklikker (Ctrl-klik) på det?

Der er indbygget ordbog i OS X, så der burde dukke et menu-punt op, som hedder noget á la "Slå op i ordbog". (Look up in Dictionary).

Spirituel Maskine

125

2
15. februar 2018 @ 03:23
Suspenderet

Tak for jeres svar, det er værdsat..

Det virker både hvis man klikker på det let, med tre fingre,

- eller dobbeltklikker på ordet, og så står der f.eks.: slå "currently" op.

Og så kommer det med en engelsk beskrivelse af hvad ordet betyder.

(altså det virker kun som en betydnings ordbog)

Jeg tænkte på om man kan få en direkte oversættelse af ordet fra engelsk til dansk, så man slipper for at skulle til at kopier ordet, og dernæst gå ind på Google translate hjemmesiden, og indsætte ordet der - for at få at vide hvad det engelske ord hedder på dansk.

Men ved ikke om det er muligt, med en oversætelse, direkte den vej.


1833

1
15. februar 2018 @ 13:58
Stormogul
Magnolia skrev:

Jeg tænkte på om man kan få en direkte oversættelse af ordet fra engelsk til dansk, så man slipper for at skulle til at kopier ordet, og dernæst gå ind på Google translate hjemmesiden, og indsætte ordet der - for at få at vide hvad det engelske ord hedder på dansk.

Men ved ikke om det er muligt, med en oversætelse, direkte den vej.

Man kan installere ekstra ordbøger. Jeg har engelsk-dansk via denne app:

https://dictionaries.io/

Jeg ved ikke hvor meget man kan gratis. En licens koster 50,-kr. Det er bare en 1:1 oversættelse uden nogen længere forklaring. Men der har tidligere været opslag herinde, hvor man kunne hente ekstra ordbøger gratis.

Det lader også til at der vil være ændringer i konfigurationen af ordbog i næste opdatering. Hvilken betydning det får, tør jeg ikke sige. (https://forums.macrumors.com/threads/wtf-happened-to-dictionaries-in-10-13-4.2103608/)


1833

1
15. februar 2018 @ 14:26
Stormogul

Der er en beskrivelse her og link til en hjemmeside hvor der er nogle gratis ordbøger:

https://www.makeuseof.com/tag/easily-expanding-apple-dictionary-mac-only/

Men det bliver hurtigt noget teknisk noget at rode med.


1833

1
15. februar 2018 @ 14:35
Stormogul

Hvis du virkelig vil have de bedste ordbøger, så skal du bruge ordbogen.com. Det er desværre ikke gratis ud over 2 opslag dagligt:

https://www.ordbogen.com/shop/

Da jeg arbejdede for Universitetet havde vi fuld adgang til alle ordbøger fra Universitetets netværk. Der også en App man kan hente, så man hurtigt kan tjekke ord:

https://www.ordbogen.com/downloads/

Thai er desværre ikke en mulighed.


125

2
17. februar 2018 @ 02:23
Suspenderet

Hej Palle,

Tak for svaret det sætter jeg pris på.

Det link til den ekstra ordbog, der hedder:

https://dictionaries.io/

- det er lige præcis hvad jeg havde tænkt på.

Ja, den siger godt nok at man skal:

"Upgrade trial versions of Dictionarys, please upgrade to the full version"

Du skriver at der tidligere har været opslag herinde på forummet, hvor man kunne hente ekstra ordbøger gratis  - Har prøvet at søge efter de tråde herinde, men der kommer ikke noget frem, så måske er de indlæg blevet slettet..

Men hvis du kun betaler 50 DKK om året, for den du linkede til - så er det jo heller ikke galt, så tror bare at jeg køber den.









1833

1
17. februar 2018 @ 08:02
Stormogul
Magnolia skrev:
Du skriver at der tidligere har været opslag herinde på forummet, hvor man kunne hente ekstra ordbøger gratis  - Har prøvet at søge efter de tråde herinde, men der kommer ikke noget frem, så måske er de indlæg blevet slettet..

Her er den oprindelige tråd, som fik mig til at anskaffe den i tiderenes morgen: http://macnyt.dk/forum/?task=thread&query=14623510644609299


Men hvis du kun betaler 50 DKK om året, for den du linkede til - så er det jo heller ikke galt, så tror bare at jeg køber den.

50kr er ikke slemt og det er ikke årligt, men et engangs beløb, hvilket kun gør det endnu bedre. (Jeg har i hvert fald ikke betalt siden og opdatering til nyeste version fungerede uden vrøvl). Også grunden til at jeg købte den, for selv om jeg godt kan det tekniske, kan man godt blive lidt træt af at gøre alt på den hårde måde. Har lige tjekket og testet Thai, det virker også 😎. I modsætningen til ordbogen.com kan man også bruge den uden internetforbindelse.



125

2
18. februar 2018 @ 04:10
Suspenderet

Hej Palle,

Tak for svaret.

Det lyder godt at det kun er et engangs beløb, det er godt givet ud så, for ja - som du siger "man kan godt blive lidt træt af at gøre det på den besværlige måde"

Hvert fald kan det kun være nemmere, end at kopiere ordet hver gang, og gå ind på Google oversæt siden, og indsætte det der

- Så det "dictionaries.io program" vil jeg købe her om lidt.

Hvad nu hvis man f.eks. køber den ordbog online, og man så på et tidspunkt vælger at købe en ny Apple bærbar, f.eks. om et par år.

- ligger det program så automatisk gemt på ens Apple ID, eller vil man være nødt til at skulle købe det igen.

God dag.


1833

1
18. februar 2018 @ 08:51
Stormogul
Magnolia skrev:

Hvad nu hvis man f.eks. køber den ordbog online, og man så på et tidspunkt vælger at købe en ny Apple bærbar, f.eks. om et par år.

- ligger det program så automatisk gemt på ens Apple ID, eller vil man være nødt til at skulle købe det igen.

Snakker du dictionaries.io eller ordbogen.com nu?

Ingen af dem har noget med Apple ID at gøre. Ved Dictionaries.io modtager du en mail med licens og link til at hente app (kan også gøre det på deres hjemmeside og det er måske også hvor linket peger). Hvis du køber ny maskine, skal du gentage hentning og installation af app, med mindre du gendanner fra backup af din nuværende maskine. Men du behøver ikke købe en ny licens.

Ved ordbogen.com har du en konto, ligesom facebook, google, Apple ID etc, som du logger på med. Men igen, hvis du gendanner fra backup af din nuværende maskine, vil evt. gemte login oplysninger og app (hvis du henter den) også blive gendannet.


125

2
20. februar 2018 @ 09:36
Suspenderet

Hej Palle,

Det jeg mente var dictionaries.io programmet.

Jeg har lige købt programmet og det virker bare alle tiders.

De penge er givet godt ud. Det her er jo meget nemmere, i forhold til at skulle kopiere ordet - åbne google translate, og kopiere ordet der.

Jeg er meget glad lige nu :-) Tusind tak fordi at du fortalte mig, at det er muligt - din hjælp er meget værdsat, herfra.


1833

1
20. februar 2018 @ 11:57
Stormogul

👍😊