xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Hvad skal man gøre...
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


204

1
10. februar 2018 @ 17:03
Juniormedlem

Har slettet min ssd disk i min Macbook Pro 2011, og vil gerne installere nyeste Mac os, kan man ikke installere det over nettet?, kan få Lion frem, men den skriver at den ligger ikke på app store, skal man lave en Bootable USB til det.

Kan det virkelig passe at man ikke kan installere det nyeste MacOs over nettet...?

MVH Søren Larsen
  45
0
  447

1493

39
10. februar 2018 @ 17:13
Stormogul

https://support.apple.com/en-us/HT202313


ovenstående kan du lave internetrecovery fra hvis du har den korrekte firmware i den.


her kan du se hvordan du laver internet recovery:


https://support.apple.com/en-us/HT201314

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

204

1
10. februar 2018 @ 21:26
Juniormedlem

Den skriver at min HD er helt fyldt op 499,97 og så hedder den disk1s1, kan ikke gøre noget som helst, det er en Seagate Extern disk

MVH Søren Larsen

1833

1
10. februar 2018 @ 21:42
Stormogul
bongo skrev:

Den skriver at min HD er helt fyldt op 499,97 og så hedder den disk1s1, kan ikke gøre noget som helst, det er en Seagate Extern disk

Er du sikker på at du vælger det rigtige drev og ikke drevet med installationsmediet?

Hvis der ikke er andre at vælge, har du sørget for at formattere det rigtige drev i Diskværktøj til macOS-udvidet eller APFS (hvis det er High Sierra og ssd).


204

1
10. februar 2018 @ 22:02
Juniormedlem
Palle Meinert skrev:
bongo skrev:

Den skriver at min HD er helt fyldt op 499,97 og så hedder den disk1s1, kan ikke gøre noget som helst, det er en Seagate Extern disk

Er du sikker på at du vælger det rigtige drev og ikke drevet med installationsmediet?

Hvis der ikke er andre at vælge, har du sørget for at formattere det rigtige drev i Diskværktøj til macOS-udvidet eller APFS (hvis det er High Sierra og ssd).

:-) Beklager Palle, det er en anden disk jeg taler om nu, det er fejl, den skulle ikke have været her inde i forummet

MVH Søren Larsen

1833

1
10. februar 2018 @ 22:04
Stormogul

:-)


204

1
11. februar 2018 @ 18:03
Juniormedlem

Kan simpelhen ikke få min USB bootble frem, uanset hvilke genvejstastertaster jeg trykker på, der går direkte til Internet recovery.

og forsætter jeg der, kan jeg installere Lion, som ikke findes mere i App Store :-( 

MVH Søren Larsen

204

1
11. februar 2018 @ 18:19
Juniormedlem

Kan det være noget en firmware opdatering jeg mangler, hvor kan jeg se hvilke version jeg har , når Macen er helt tom

MVH Søren Larsen

4593

394
11. februar 2018 @ 20:16
FPU

Det kan også være, at din boot-stick ikke er formateret korrekt. Formatet skal være Extended(journaled) med GUID Partition Table. Extended(Journaled) finder du under fanebladet "Slet" og GUID Partition Table under fanebladet "Partition" i Diskværktøj.

Hvis du har en anden Mac kan du eventuelt installere fra den ved at koble de to sammen med et FireWire-kabel (eller Lightning-kabel) og så bruge Target Disk Mode.

Hvis du ikke kan finde en given OS X installer i din AppStore (og de gamle er usynlige for de brugere, som aldrig hentede dem via deres AppStore konto), er der næsten ikke andet at gøre end at hente den et eller andet halv-skummelt sted ude på WWW eller som torrent med de risici, som den slags trafik nu engang indebærer. I givet fald vil en (gratis) virus-scanner nok være på sin plads.

Spirituel Maskine

1493

39
12. februar 2018 @ 08:22
Stormogul

brug http://diskmakerx.com

så laver den en boot usb til dig med korrekte formater, det kræver dog du har adgang til en mac der er på nettet.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

204

1
12. februar 2018 @ 16:59
Juniormedlem
Rasmus Lauritsen skrev:

brug http://diskmakerx.com

så laver den en boot usb til dig med korrekte formater, det kræver dog du har adgang til en mac der er på nettet.

Tror skam nok at USBen er rigtig, men lige meget hjælper det jo, når ikke tasterne virker, ved f.eks CMD - R, den går direkte ind til Internet Recovery, og derved kan jeg ikke boote fra USB

MVH Søren Larsen

291

45
12. februar 2018 @ 17:03
Juniormedlem

Hold Alt-tasten nede under opstart for at vælge det drev (usb-nøgle), du vil starte fra.


204

1
12. februar 2018 @ 17:59
Juniormedlem
Michael Rasmussen skrev:

Hold Alt-tasten nede under opstart for at vælge det drev (usb-nøgle), du vil starte fra.

Som jeg skrev længere oppe, det kan jeg ikke, det er ligegodt hvad jeg trykker på , det går til Internet recovery med det samme


MVH Søren Larsen

1493

39
12. februar 2018 @ 18:27
Stormogul
bongo skrev:
Michael Rasmussen skrev:

Hold Alt-tasten nede under opstart for at vælge det drev (usb-nøgle), du vil starte fra.

Som jeg skrev længere oppe, det kan jeg ikke, det er ligegodt hvad jeg trykker på , det går til Internet recovery med det samme


Hvis den ikke finder et bootdrev ved det, så er det forde du ikke har lavet USB'en korrekt, eller bruger en USB nøgle der kan arbejde sammen med mac efi boot,

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

4593

394
12. februar 2018 @ 18:32
FPU

Måske et din USB-stick for langsom. Hvis den kun er Class 4, kan det være, at din Mac ikke vil anerkende den som drev. Det her er ikke noget, som jeg udtaler mig skråsikkert om, da jeg ikke har specifik viden om det. Det er derfor ovre i gætte-afdelingen.

Spirituel Maskine

204

1
12. februar 2018 @ 19:07
Juniormedlem

Lad os lave en test, hvilke taster kan jeg trykke på bare for at komme ind til et eller andet i opstarten for at se om tasteturet virker rigtigt

MVH Søren Larsen

2185

44
12. februar 2018 @ 19:28
ASCII jonglør
bongo skrev:

Lad os lave en test, hvilke taster kan jeg trykke på bare for at komme ind til et eller andet i opstarten for at se om tasteturet virker rigtigt

Alt-tasten

https://support.apple.com/en-us/HT202796


204

1
12. februar 2018 @ 19:36
Juniormedlem
Rene Larsen skrev:
bongo skrev:

Lad os lave en test, hvilke taster kan jeg trykke på bare for at komme ind til et eller andet i opstarten for at se om tasteturet virker rigtigt

Alt-tasten

https://support.apple.com/en-us/HT202796

Hvis jeg holder alt tasten nede, går den i Internet recovery, som ikke hjælper meget :-) 

MVH Søren Larsen

204

1
12. februar 2018 @ 19:38
Juniormedlem

Er der nogen herinde der bor i det mørke Nordjylland, der har tid til at kigge på den, mod betaling selvfølgelig...

MVH Søren Larsen

1493

39
12. februar 2018 @ 19:38
Stormogul

og hvorfor er det du ikke kan bruge internet recovery ?

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

204

1
12. februar 2018 @ 19:46
Juniormedlem
Rasmus Lauritsen skrev:

og hvorfor er det du ikke kan bruge internet recovery ?

Der kan den som beskrevet før, kun installere Lion fra App Store, og der findes den ikke.


MVH Søren Larsen

1708

43
12. februar 2018 @ 19:53
Stormogul

Ring til Apple hotline.  8024-9625


1493

39
13. februar 2018 @ 00:21
Stormogul
Gorm Jørgensen skrev:

Ring til Apple hotline.  8024-9625

øhh, hvad er ideen med et forum hvis det er et forslag ???

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1519

0
13. februar 2018 @ 00:43
Suspenderet
Rasmus Lauritsen skrev:
Gorm Jørgensen skrev:

Ring til Apple hotline.  8024-9625

øhh, hvad er ideen med et forum hvis det er et forslag ???

Øhhhh, det ser jo ud til at ideerne fra eksperterne på Macnyt er udtømte, og så er der kun Apples Hotline tilbage.

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

2185

44
13. februar 2018 @ 03:48
ASCII jonglør
bongo skrev:
Rene Larsen skrev:
bongo skrev:

Lad os lave en test, hvilke taster kan jeg trykke på bare for at komme ind til et eller andet i opstarten for at se om tasteturet virker rigtigt

Alt-tasten

https://support.apple.com/en-us/HT202796

Hvis jeg holder alt tasten nede, går den i Internet recovery, som ikke hjælper meget :-) 

Hvis ikke ALT tasten virker - så kunne det jo være at din USB key ikke er formateret/sat op korrekt.

Prøv evt. at starte forfra med din USB key - fx. som her: https://www.imore.com/how-create-bootable-installer-mac-operating-system-high-sierra


321

4
13. februar 2018 @ 05:36
Lærling

Jeg bruger DiskMaker.

nemt og lige til


1493

39
13. februar 2018 @ 08:13
Stormogul
Bersærken skrev:
Rasmus Lauritsen skrev:
Gorm Jørgensen skrev:

Ring til Apple hotline.  8024-9625

øhh, hvad er ideen med et forum hvis det er et forslag ???

Øhhhh, det ser jo ud til at ideerne fra eksperterne på Macnyt er udtømte, og så er der kun Apples Hotline tilbage.

Der er stadig flere forslag i tråden som trådstarter ikke har meldt tilbage på - men det kan være det bare er sådan nu om dage? det ved du jo alt om Knud.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

204

1
13. februar 2018 @ 18:37
Juniormedlem
Rasmus Lauritsen skrev:
Bersærken skrev:
Rasmus Lauritsen skrev:
Gorm Jørgensen skrev:

Ring til Apple hotline.  8024-9625

øhh, hvad er ideen med et forum hvis det er et forslag ???

Øhhhh, det ser jo ud til at ideerne fra eksperterne på Macnyt er udtømte, og så er der kun Apples Hotline tilbage.

Der er stadig flere forslag i tråden som trådstarter ikke har meldt tilbage på - men det kan være det bare er sådan nu om dage? det ved du jo alt om Knud.

Der er kommet så mange forslag og jeg takker for dem, men jo jeg har prøvet dem alle, pånær at bruge Terminalen, også Diskmaker og DiskCreator. :-) 

Og det ser ud til at Ideerne er ved at være udtømte, så søger stadig en der kan lave Mac i det nordjyske, og jo jeg kunne tage den ned i butik, men fortrækker en der ikke ruinere mig :-) 

MVH Søren Larsen

1493

39
13. februar 2018 @ 18:54
Stormogul

hvordan har du så lavet den boot usb du tester med? 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

204

1
13. februar 2018 @ 19:18
Juniormedlem
Rasmus Lauritsen skrev:

hvordan har du så lavet den boot usb du tester med? 

Min Imac :-) 

MVH Søren Larsen

1493

39
13. februar 2018 @ 19:25
Stormogul
bongo skrev:
Rasmus Lauritsen skrev:

hvordan har du så lavet den boot usb du tester med? 

Min Imac :-) 

med hvilket program/guide ??

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1833

1
13. februar 2018 @ 19:32
Stormogul


Rasmus Lauritsen skrev:

bongo skrev:

Kan simpelhen ikke få min USB bootble frem, uanset hvilke genvejstastertaster jeg trykker på, der går direkte til Internet recovery.

og forsætter jeg der, kan jeg installere Lion, som ikke findes mere i App Store :-( 

Jeg forstår ikke hvad du skriver. Internet recovery henter installationsfilerne ned direkte. Det er muligvis Lion, men den går da ikke ind i App-store 🤔

Gorm Jørgensen skrev:

Ring til Apple hotline.  8024-9625

øhh, hvad er ideen med et forum hvis det er et forslag ???

Du var villig til at betale en for at hjælpe dig. Så kunne Apple's hotline være et alternativ, hvis ikke nogen melder sig..

Rasmus Lauritsen skrev:

hvordan har du så lavet den boot usb du tester med? 

Min Imac :-) 

Det siger ikke rigtig noget. Det vigtige er HVORDAN du har lavet usb-installeren, ikke hvilken maskine. Brug Apple's officielle metode:

https://support.apple.com/da-dk/HT201372

Ikke afhængig af tredjepart apps og så er USB-installer mediet garanteret lavet på den rigtige måde. Eneste lille hurdle er ændre navnet som beskrevet i punkt 3.




931

67
13. februar 2018 @ 20:50
Veteran

Hvis den slet ikke kommer ind i “startup-manager” når alt-tasten holdes nede ved opstart så er der noget mere fundamentalt galt. Så gør det ingen forskel hvordan den USB installer er lavet da OP aldrig får mulighed for at starte op fra den alligevel. Prøv at lave NVRAM reset og se om alt-tasten herefter giver mulighed for alternativ valg at startup disk (boot loader menuen skal komme frem med en pil/cursor selvom der ikke er nogen start-disk eller medie til stede). Hvis den stadig ikke kommer ind i startup menuen så er tastaturet (læs: alt-tasten) sikkert defekt og kræver højest sandsynligt udskiftning af tastatur (eller måske noget værre). Hvis der er firmware password på computeren skal alt-tasten ved opstart resultere i hængelås og mulighed for indtastning af kode. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

1129

129
13. februar 2018 @ 21:14
Stormogul

for at disken popper op som bootable, skal den være formateret til at være HFS+ og partition skal have af typen GUID Partition Map

ellers popper der ikke op. langt det fleste usb diske er ikke af denne type, så brugeren skal aktivt vælge denne. 

i starten af tråden står der heller ikke "hvordan" disken er "slettet"... om det er slettet ved at tage disken ud, og slette den på en anden maskine (windows) eller om den er slettet i recovery mode, eller noget helt tredje. 



708

3
14. februar 2018 @ 10:50
Suspenderet
bongo skrev:

Er der nogen herinde der bor i det mørke Nordjylland, der har tid til at kigge på den, mod betaling selvfølgelig...

Hvor i det "mørke" Nordjylland? Jeg bor i Nørresundby selv. Har ingen bil men kan nok finde ud af offentlig transport. Jeg har macOS High Sierra på en USB3 nøgle som virker. Det virker som en spøjs sag. Har også Lion på en, forhåbentlig stadig virkende DVD skive. Såfremt det er noget.


204

1
14. februar 2018 @ 17:03
Juniormedlem
Palle Meinert skrev:


Rasmus Lauritsen skrev:

bongo skrev:

Kan simpelhen ikke få min USB bootble frem, uanset hvilke genvejstastertaster jeg trykker på, der går direkte til Internet recovery.

og forsætter jeg der, kan jeg installere Lion, som ikke findes mere i App Store :-( 

Jeg forstår ikke hvad du skriver. Internet recovery henter installationsfilerne ned direkte. Det er muligvis Lion, men den går da ikke ind i App-store 🤔

Gorm Jørgensen skrev:

Ring til Apple hotline.  8024-9625

øhh, hvad er ideen med et forum hvis det er et forslag ???

Du var villig til at betale en for at hjælpe dig. Så kunne Apple's hotline være et alternativ, hvis ikke nogen melder sig..

Rasmus Lauritsen skrev:

hvordan har du så lavet den boot usb du tester med? 

Min Imac :-) 

Det siger ikke rigtig noget. Det vigtige er HVORDAN du har lavet usb-installeren, ikke hvilken maskine. Brug Apple's officielle metode:

https://support.apple.com/da-dk/HT201372

Ikke afhængig af tredjepart apps og så er USB-installer mediet garanteret lavet på den rigtige måde. Eneste lille hurdle er ændre navnet som beskrevet i punkt 3.



Punkt 3 blev min hurdle, den vil ikke godkende min HD navn ?

MVH Søren Larsen

204

1
14. februar 2018 @ 17:09
Juniormedlem
mactekniker skrev:

Hvis den slet ikke kommer ind i “startup-manager” når alt-tasten holdes nede ved opstart så er der noget mere fundamentalt galt. Så gør det ingen forskel hvordan den USB installer er lavet da OP aldrig får mulighed for at starte op fra den alligevel. Prøv at lave NVRAM reset og se om alt-tasten herefter giver mulighed for alternativ valg at startup disk (boot loader menuen skal komme frem med en pil/cursor selvom der ikke er nogen start-disk eller medie til stede). Hvis den stadig ikke kommer ind i startup menuen så er tastaturet (læs: alt-tasten) sikkert defekt og kræver højest sandsynligt udskiftning af tastatur (eller måske noget værre). Hvis der er firmware password på computeren skal alt-tasten ved opstart resultere i hængelås og mulighed for indtastning af kode. 

Hvis jeg laver en reset med NVRAM, starter den op, siger startlyd, hvid skærm i 3 sek, og genstarter derefter, så forsætter det.

MVH Søren Larsen

204

1
14. februar 2018 @ 17:10
Juniormedlem
Allan Nyholm Nielsen skrev:
bongo skrev:

Er der nogen herinde der bor i det mørke Nordjylland, der har tid til at kigge på den, mod betaling selvfølgelig...

Hvor i det "mørke" Nordjylland? Jeg bor i Nørresundby selv. Har ingen bil men kan nok finde ud af offentlig transport. Jeg har macOS High Sierra på en USB3 nøgle som virker. Det virker som en spøjs sag. Har også Lion på en, forhåbentlig stadig virkende DVD skive. Såfremt det er noget.

Hej Allan, jeg bor i Hjørring :-)

MVH Søren Larsen

1833

1
14. februar 2018 @ 17:16
Stormogul
bongo skrev:

Punkt 3 blev min hurdle, den vil ikke godkende min HD navn ?

Det er ikke dit HD navn, men dit USB-stick navn 😉


1493

39
14. februar 2018 @ 17:25
Stormogul
bongo skrev:

Punkt 3 blev min hurdle, den vil ikke godkende min HD navn ?

Det er ikke dit HD navn, men dit USB-stick navn 😉


Hvis du havde prøvet en af de andre forslag, så havde du ikke behøvet at kæmpe med terminal.


Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1833

1
14. februar 2018 @ 17:42
Stormogul
Rasmus Lauritsen skrev:
bongo skrev:

Punkt 3 blev min hurdle, den vil ikke godkende min HD navn ?

Det er ikke dit HD navn, men dit USB-stick navn 😉


Hvis du havde prøvet en af de andre forslag, så havde du ikke behøvet at kæmpe med terminal.


Det er altså ikke noget at "kæmpe" med. Det er  copy/paste af en linie + rette navnet til det ens usb faktisk hedder. 


204

1
14. februar 2018 @ 18:21
Juniormedlem
Rasmus Lauritsen skrev:
bongo skrev:

Punkt 3 blev min hurdle, den vil ikke godkende min HD navn ?

Det er ikke dit HD navn, men dit USB-stick navn 😉


Hvis du havde prøvet en af de andre forslag, så havde du ikke behøvet at kæmpe med terminal.


Som jeg har skrevet før, ved godt den er lang den her, haar prøvet f.eks diskcreator og diskmaker

MVH Søren Larsen

204

1
14. februar 2018 @ 18:28
Juniormedlem
Palle Meinert skrev:
bongo skrev:

Punkt 3 blev min hurdle, den vil ikke godkende min HD navn ?

Det er ikke dit HD navn, men dit USB-stick navn 😉

DOH :-) Den er igang nu, hvis det ikke virker, så er jeg helt tom for ideer.

Og skal vi så ikke bare sige at det var det, jeg finder en levende en der har forstand på Mac :-).

Super mange tak for alle ideerne og forskellige svar.


Det kan være jeg vender tilbage senere   

MVH Søren Larsen

1493

39
14. februar 2018 @ 19:38
Stormogul
Palle Meinert skrev:
Rasmus Lauritsen skrev:
bongo skrev:

Punkt 3 blev min hurdle, den vil ikke godkende min HD navn ?

Det er ikke dit HD navn, men dit USB-stick navn 😉


Hvis du havde prøvet en af de andre forslag, så havde du ikke behøvet at kæmpe med terminal.


Det er altså ikke noget at "kæmpe" med. Det er  copy/paste af en linie + rette navnet til det ens usb faktisk hedder. 

Det var det jo så tilsyneladende for trådstarter 😂 men godt du kan finde ud af terminal. andre har det nemmere med GUI (Y) 

jeg undrer mig dog stadig hvad der er testet med? for hvis man r gået i stå, så er det jo ikk nemt at teste ;-) 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

204

1
19. februar 2018 @ 19:15
Juniormedlem

Lige en update, det var som frygtet mit Logicboard der var gået til, kan det betale sig at investere i et brugt board, eller skal man prøve noget alternativt (i ovnen med boardet) eller er der andre gode råd.

Eller skal den begraves   

MVH Søren Larsen

1275

36
19. februar 2018 @ 22:37
Stormogul
bongo skrev:

Lige en update, det var som frygtet mit Logicboard der var gået til, kan det betale sig at investere i et brugt board, eller skal man prøve noget alternativt (i ovnen med boardet) eller er der andre gode råd.

Eller skal den begraves   

Min 11'er døde på samme måde dagen før den skulle bruges i arbejdssammenhæng. Hastede ned og købte en ny.... det behøvede jeg ikke at have gjort: En herindefra tilbød at købe resterne (maskine uden RAM, ssd'er). Fortalte senere, at han kunne reparere den for 2-3000,- kr. Lidt øv - bryder mig ikke om det tastatur på den touchbar MBP jeg nu har..... husker ikke lige, hvad han hed, men han bor vist i Odense

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989