xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Partition
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


7

0
16. februar 2018 @ 14:16
Nyt medlem

Hej

Jeg har lavet en bommert på min iMac med 500gb. Jeg havde både ios Sierra og Windows 10 på hver 250gb.

Jeg kom så til, at slette Windows 10 i den partition den lå på. Så ville jeg lave kun en Partition med ios Sierra på 500gb, men ved så ikke hvordan, jeg ved godt jeg skulle have brugt Boot Camp assistenten og det er der min fejl ligger.

Er der en anden måde til at partitionere til kun en partition?

  12
0
  109

1833

1
16. februar 2018 @ 14:29
Stormogul

Kan du ikke stadig gøre det med bootcamp assistent? Vil være det bedste

Men ellers er det vel at gøre i diskværktøj. Slette bootcamp partitionen og så udvide den resterende macOS partition. 🤔

Altså højreklik bootcamp partition i diskværktøj og vælg slet. herefter partitioner i værktøjslinien. Hvis det er high sierra med det ny AFPS format får du muligvis en dialog, hvor du skal partitioner igen. 

Faktisk ser det ud til at man også kan slette bootcamp partionen under partitioner. 

Det efterlader muligvis nogle bootcamp indstillinger som kan forvirre på sigt. Er ikke helt skarp her længere..


7

0
16. februar 2018 @ 15:53
Nyt medlem

Har nu prøvet, det du foreslår og det hjalp ikke, tænkte på, om hvis jeg lavede en ny installering af Mac OS skulle kunne hjælpe?


1708

43
16. februar 2018 @ 16:02
Stormogul
Palle Meinert skrev:

Men ellers er det vel at gøre i diskværktøj. Slette bootcamp partitionen og så udvide den resterende macOS partition. 🤔

Ja sådan har jeg gjort et par gange for en del år siden på forskellige iMac's og det virkede hvergang.

Så det burde det vel også gøre nu med mindre at Apple har lavet det om.


1833

1
16. februar 2018 @ 18:03
Stormogul
Prang skrev:

Har nu prøvet, det du foreslår og det hjalp ikke, tænkte på, om hvis jeg lavede en ny installering af Mac OS skulle kunne hjælpe?

Hjalp ikke er alt for abstrakt. Du er nødt til at komme med detaljer, hvis du ønsker input til at komme videre.

Problemet er det samme, ved ny installation. Du skal stadig ind i diskværktøj og ændre partitioner, for at bruge hele drevet til macOS. Her kan du så slette dem alle sammen og oprette en ny, istedet for at ændre størrelse. Men det burde ikke være lettere. Tværtimod skal du bruge en masse unødvendig tid på at installere OS, apps og gendanne dine data.


210

0
16. februar 2018 @ 21:03
Suspenderet

Hej Palle. Trådstarter, Prang, skriver at han har en 500 gb iMac.
Sikkert ikke en 500 gb  SSD Mac. Du nævner AFPS.

Hvis Prang har en alm. HDD "harddisk" iMac - så skal han vel ikke "komme til" at vælge det nye AFPS-filsystem, når han sletter, formatterer eller laver nye partioner. Kan det være grunden til bøvlet?


1833

1
16. februar 2018 @ 21:33
Stormogul
Lasse skrev:

Hej Palle. Trådstarter, Prang, skriver at han har en 500 gb iMac.
Sikkert ikke en 500 gb  SSD Mac. Du nævner AFPS.

Hvis Prang har en alm. HDD "harddisk" iMac - så skal han vel ikke "komme til" at vælge det nye AFPS-filsystem, når han sletter, formatterer eller laver nye partioner. Kan det være grunden til bøvlet?

Han skriver også han har Sierra, så AFPS er slet ikke aktuelt, hvis det er korrekt. 

Det er heller ikke spørgsmål om at vælge AFPS, men at tilgangen til paritionering har en ekstra dialog, i fald det eksisterende macOS drev er formateret med AFPS (som min maskine). Det er fordi AFPS understøtter en slags logiske partitioner der deles om den fysiske plads og man bliver spurgt om man ønsker det eller gå til partitionering.

Men der skal slet ikke udføres formatering og dermed valg af filsystem. For Bootcamp partitionen skal helt slettes, så pladsen bliver ubenyttet og macOS partitionen dermed kan gøres større.

Uden detaljer, er det svært at vide hvad der er prøvet og hvorfor det ikke hjalp.



210

0
16. februar 2018 @ 21:47
Suspenderet

Ok. Palle. Så glemmer vi den. Har før lavet fejlen med at formatterer/ændre HDD-diske i High Sierra til AFPS...
Det gør jeg ikke igen.
Tilbage til tråden/problemet og Prang...


321

4
18. februar 2018 @ 12:23
Lærling
Lasse skrev:

Ok. Palle. Så glemmer vi den. Har før lavet fejlen med at formatterer/ændre HDD-diske i High Sierra til AFPS...
Det gør jeg ikke igen.
Tilbage til tråden/problemet og Prang...


Må man spørge hvordan du fik afhjulpet AFPS-problemet?

Er vist selv kommet galt afsted, og nu vil min iMac hverken det ene eller det andet.


210

0
18. februar 2018 @ 12:39
Suspenderet

@Popsi
Det var et par externe back-up HDD-diske, jeg formatterede til AFPS. Det kunne de ikke lide og blev formateret tilbage til Mac OS - udvidet (Journaled).
Den interne SSD på min 2017- iMac (High Sierra) kører fint med AFPS.


321

4
18. februar 2018 @ 12:57
Lærling
Lasse skrev:

@Popsi
Det var et par externe back-up HDD-diske, jeg formatterede til AFPS. Det kunne de ikke lide og blev formateret tilbage til Mac OS - udvidet (Journaled).
Den interne SSD på min 2017- iMac (High Sierra) kører fint med AFPS.


Ok, troede AFPS’en gav problemer på operativ drev.

Jeg prøver at gen-installere fra USB-nøgle, men den stopper med en fejl. Så nu er den igang med en “internet-recovery”, - så må jeg se om det virker. 

Takker for svar. 



7

0
18. februar 2018 @ 16:51
Nyt medlem

Da jeg opdaterede til high sierra fra app store, blev systemet stadig formateret som Mac OS udvidet (Journaled) helt automatisk. Jeg vil slette hele min harddisk og starte helt forfra, har taget backup med time machine, men når jeg forsøger at slette under Macintosh HD får jeg beskeden, at denne ikke er passiv og jeg kan åbenbart ikke gøre den passiv ved at trykke på knappen Gør Passiv.

Jeg vil blive glad, hvis der er en løsning på dette, idet jeg har 250gb partition jeg ikke kan bruge til noget?


1833

1
18. februar 2018 @ 18:20
Stormogul
Prang skrev:

Da jeg opdaterede til high sierra fra app store, blev systemet stadig formateret som Mac OS udvidet (Journaled) helt automatisk. Jeg vil slette hele min harddisk og starte helt forfra, har taget backup med time machine, men når jeg forsøger at slette under Macintosh HD får jeg beskeden, at denne ikke er passiv og jeg kan åbenbart ikke gøre den passiv ved at trykke på knappen Gør Passiv.

Jeg vil blive glad, hvis der er en løsning på dette, idet jeg har 250gb partition jeg ikke kan bruge til noget?

Du kan ikke gøre en systemdisk (= disk du er startet op på) passiv. Hvis du virkelig ønsker at slette din Macintosh HD (eller hvad du har kaldt din systemdisk), skal du køre diskværktøj fra recovery eller usb-installations medie. Her skal du ikke forveksle recovery/usb-mediet i diskværktøj med Macintosh HD, for den vil nu også være til stede og nu være systemdisk (= kan ikke gøres passiv/slettes). Men Machintosh HD vil være længere nede.

Men igen, du burde blot kunne slette bootcamp partitionen og resize Macintosh HD til bruge den nu ubenyttede plads. Ville mene at det kunne gøres uden opstart i recovery/installationsmedie. Her er det vigtig at skelne mellem at slette partitionen og slette indholdet, hvilket godt kan være svært fordi slet i toolbaren er sletning af indholde(=formatering). Vælg istedet partitioner i toolbaren og derunder minus (for at slette) bootcamp partitionen. Med forbehold for, at sådan burde det virke, men jeg har ikke lyst til at slette min partition.

Men det bedste er altså bootcamp manager:

https://support.apple.com/guide/bootcamp-assistant/remove-windows-from-your-mac-bcmp59c41c31/mac

http://osxdaily.com/2014/05/09/remove-windows-boot-camp-partition-mac/

https://www.google.dk/search?biw=1463&bih=823&tbm=vid&ei=vbWJWvv5NdHSkgXezJqADg&q=mac+delete+bootcamp+partition+high+sierra&oq=mac+delete+bootcamp+partition+high+sierra