xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: De levende billeder er i live - action! (Video)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
mp4 til DVD-videofiler
Kategori: De levende billeder er i live - action! (Video)


243

1
18. marts 2018 @ 17:16
Juniormedlem

Jeg har en (amatør)optagelse af en friluftsmusical, jeg skal have brændt på gammeldaws DVD-skiver. Jeg søger tips til at overføre med så god kvalitet som muligt... (alle rettigheder er selvfølgelig på plads)

Varigheden er ca. 2 timer og 20 minutter.

De to filer fra kameraet er quicktime-film AAC, H264 opløsning 1920x1080. Disse 2 filer fylder tilsammen ca. 9 GB.

Jeg har importeret i iMovie for at lægge nyt lydspor, rulletekster mm. Jeg er lidt i tvivl om, hvilke indstillinger i iMovie, der er optimale når jeg "gemmer til arkiv" med henblik på at brænde til DVD. Men jeg har valgt opløsning 720p, medium kvalitet og "komprimer langsommere for bedre kvalitet". Dette resulterer i en mp4 fil, der fylder 8,5 GB og jeg synes stadig, at kvaliteten er super fin.

Nu skal jeg så have den konverteret til DVD-files - jeg har brugt programmet 1-click-DVD-creator fra Apple Store. Og jeg synes at uanset hvad jeg gør, så er der for meget "pixelering" i resultatet. Jeg har prøvet at konvertere med højest mulige video-bitrate (d.v.s. 8 MBit/s), hvilket jo resulterer i en VIDEO_TS mappe, der fylder lige så meget som den origianle MP4 selvom opløsningen er lavere.

Så... jeg søger tips og tricks til at konvertere til DVD-VIDEO filer (VIDEO_TS) i så høj kvalitet som overhovedet mulig. Jeg er selvfølgelig med på at opløsningen "kun" er 720*576 pixels, hvilket er meget mindre end original-filen. Jeg er bare træt af den voldsomme pixelering, specielt mellem skuespillere og baggrund. Men måske er det bare mig, der har glemt, hvor "dårligt" DVD-formatet egentlig er???

Ville det være bedre at eksportere i 540p fra iMovie og så vælge høj kvalitet? 540p er vel en smule lavere end dvd-formatet på 576 linier? Men jeg er lidt newbee her. Hjælp modtages...

I sidste ende gør det ikke så meget, hvis VIDEO_TS mappen er lidt større end hvad der kan være på en DVD, for i sidste ende bruger jeg windowsprogrammet CloneDVD, der er rigtig godt til at komprimere en VIDEO_TS mappe så den lige præcis passer til en DVD.

Jeg er også lidt i tvivl om, om jeg er nødt til at dele optagelsen ud på to DVD'er, eller om jeg kan finde en konverteringsmåde, så jeg kan få hele optagelsen på to timer og to minutter ned på én skive i en fornuftig kvalitet.

  1
0
  719

243

1
19. marts 2018 @ 12:54
Juniormedlem

Ok, det var et niche-emne.

Jeg stillede samme spørgsmål på recordere.dk og fik et tip om at prøve programmet DVD-styler. Det encoder til DVD-format i en meget bedre kvalitet. Desuden kan den encode til DVD-format og tilpasse størrelsen til en standard DVD i én arbejdsgang, så jeg sparer en re-encoding. Problemet er hermed løst.