xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Ændring af "Harddisk" kræver et administratornavn og -kode
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


456

8
20. marts 2018 @ 18:00
Seniormedlem

Sikkert et dumt spørgsmål:

Hvis jeg lægger f.eks. et billede over på min harddisk, får jeg at vide at jeg skal have en administrators godkendelse. 

Eftersom det kun er mig der bruger min mac, er det drønirriterende først at skulle trykke på "Godkend"  og derefter return. 

For jeg har slået adgangskode fra på maskinen. 

Kan jeg gøre noget for at slippe for at skulle godkende noget som helst. 


  12
0
  1315

8581

198
20. marts 2018 @ 18:26
Poseidon

Højreklik på harddisken og vælg Vis info. Sæt din bruger til at have skrive og læserettigheder, nederst i vinduet.

Der var engang en Mac...

456

8
20. marts 2018 @ 18:52
Seniormedlem

Det har jeg prøvet. Eftersom jeg er eneste bruger på computeren, er jeg administrator på min maskine. 

Men nederst i info om harddisken står der "Du må kun læse".

System: må læse & skrive

Wheel: Skrivebeskyttet

Everyone: Skrivebeskyttet. 


Jeg har prøvet at gå ind i både "Brugere og grupper" og "Sikkerhed og anonymitet" og lave password. Og også fjernet samme password.  Men må altså stadig kun læse...


4586

390
20. marts 2018 @ 19:49
FPU

En af mine venner var ude for det samme med en ekstern disk. Hvis den blev sat til min Mac, kunne der lystigt kopieres frem og tilbage uden password, men altså ikke når den var sat til hans egen Mac. Jeg prøvede alle de ting, som jeg kunne komme i tanker om, men lige lidt hjalp det.

Enden for historien blev så, at jeg kopierede alt over på en anden ekstern disk, omformaterede disken og kopierede tingene tilbage igen. Jeg nævnte begivenheden herinde, og der kom efterfølgende et par forslag, bl.a. at prøve at reparere disktilladelserne. Det gør man i Diskværktøj.

Du kan læse tråden om vennens eksterne harddisk med problemerne her.

Held og lykke og feedback.

Spirituel Maskine

740

38
20. marts 2018 @ 20:31

Enden for historien blev så, at jeg kopierede alt over på en anden ekstern disk, omformaterede disken og kopierede tingene tilbage igen. Jeg nævnte begivenheden herinde, og der kom efterfølgende et par forslag, bl.a. at prøve at reparere disktilladelserne. Det gør man i Diskværktøj.

Åh. Gud. Lyder som noget fra Windåze og Micrø$nøft anno 2002...


4586

390
20. marts 2018 @ 22:51
FPU
iPhoneX skrev:

Enden for historien blev så, at jeg kopierede alt over på en anden ekstern disk, omformaterede disken og kopierede tingene tilbage igen. Jeg nævnte begivenheden herinde, og der kom efterfølgende et par forslag, bl.a. at prøve at reparere disktilladelserne. Det gør man i Diskværktøj.

Åh. Gud. Lyder som noget fra Windåze og Micrø$nøft anno 2002...

Skal jeg ikke kunne sige, da jeg aldrig har ejet en Windows PC. Men det virkede jo efter hensigten. Samtidig blev der jo også lidt mere orden (mindre fragmentering) af den tilbagekopiering, så udover frustrationen over, at de andre tiltag ikke virkede, og at der gik tid med både at ekserimentere og med at kopiere (begge veje), gik det jo som det skulle. Og jeg blev samtidig en erfaring rigere.

Måske kunne jeg have nøjedes med at reparere disktilladelser, men det råd fik jeg først, efter jeg havde omformateret og kopieret tingene tilbage, så det forslag kunne ikke afprøves i mit tilfælde, men det kan trådstarter jo, og hvis det virker, så slipper han for at bruge en masse tid på frem og tilbage, også fordi det alt andet lige er mere bøvlet at lave det her kopierings- og omformateringsstunt med en startdisk end med en ekstern lagerdisk.

Spirituel Maskine

456

8
21. marts 2018 @ 00:09
Seniormedlem

Har system 10.13.3. Kan ikke finde ud af at reparere disktilladelser i diskværktøj. Det kunne man ellers før... :-(



1833

1
21. marts 2018 @ 01:03
Stormogul

Med rootless give reparation af tilladelser ikke længere mening, for de tilladelserne på de filer som det omhandler er låst.

Under dit hjemmebibliotek bør password/godkendelse ikke være krævet. Er det en ekstern harddisk? Du kunne prøve sætte dig som ejer under tilladelser af den mappe/drev du vil kopiere til.


1325

0
21. marts 2018 @ 08:57
Stormogul

Har disken været brugt til TimeMachine? For sådan en disk har specielle adgangsrettigheder.


456

8
21. marts 2018 @ 11:16
Seniormedlem

Harddisken har aldrig været brugt til timemachine og den er den interne harddisk som jeg starter op fra.

Hvordan sætter jeg mig som ejer af min harddisk?


Undrer mig jo over at jeg ikke anerkendes som admin, men åbenbart bare er "everyone" 8.-(




4586

390
21. marts 2018 @ 13:40
FPU

@Jegersolen:

Prøv at oprette en ny bruger med admin-rettigheder og se, om ikke du får lov til at kopiere frem og tilbage, uden at du skal indtaste password hele tiden.

Hvis det virker, kan du jo kopiere tingene fra din oprindelige brugermapper over og så slette den gamme admin-konto bagefter.

Spirituel Maskine

1833

1
21. marts 2018 @ 14:50
Stormogul
Jegersolen skrev:

Harddisken har aldrig været brugt til timemachine og den er den interne harddisk som jeg starter op fra.

Hvordan sætter jeg mig som ejer af min harddisk?

Hvis det er den interne harddisk, så bør du som udgangs holde dine brugerdokumenter under dit brugerbibliotek. Sådan er systemet tænkt.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du har slået password fra. Selv om du er den eneste brugere af maskinen, så det i disse tider, letsindigt. Jeg har ikke den store erfaring i hvilke konsekvenser det har for bruger af macOS at der ikke er password på en bruger, men jeg syntes ikke password er den store gene. Jeg syntes det er godt at vide når der pille ved "systemet".

Du sætter dig selv som ejer af Mappe/drev, ved at i info at tilføje dig selv i deling og tilladelser med de rettigheder du ønsker. Herefter markere din bruger og klikke på tandhjulet neden under og vælg at du skal være ejer. På en systemdisk (drev du er startet fra) ved jeg ikke helt hvilke ulykker du kan lave, hvis nogen. For ligesom jeg skrev at reparation af tilladelser ikke længere gav mening, så er det også muligt at rootless forhindre dig i at lave ulykker ved at gøre din bruger til ejer istedet for system osv

Kort sagt, hvis det er din systemdisk, så syntes jeg du skal indrette dig efter at gemme brugerdokumenter under din brugermappe og undlade at pille ved rettigheder. Hvis det var en data-disk (ekstern eller intern) der gjorde knuder, så er det en anden snak og jeg ville rode med rettigheder og gøre dig selv til ejer, hvis alt andet fejler.


1325

0
21. marts 2018 @ 16:14
Stormogul
Jegersolen skrev:

Harddisken har aldrig været brugt til timemachine og den er den interne harddisk som jeg starter op fra.

Hvor forsøger du at gemme filerne?

I din egen hjemmemappe burde der være fri adgang. Andre steder bør du holde dig fra at gemme ting.