xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Kernel panic
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


141

0
11. maj 2018 @ 11:44
Novice

Det er næsten til at blive nostalgisk over - har ikke haft kernel panik i 10 år men nu er den tilbage  

Jeg fandt den her i rapporten

BSD process name corresponding to current thread: WindowServer.

Muligvis noget at gøre med High Sierra 10.13.4?

Efter genstart går status bar til ca 75 % og  skærmen bliver sort. Jeg holder startknappen ned og har zappet pram, og apple R og så kan vi igen.

Hvis jeg kører et spil med grafik - lukker den også ned.

Nogen der har hints til hvad det kan være?

vh

Henrik

uddrag af rapporten kan ses her under

*** Panic Report ***

panic(cpu 0 caller 0xffffff7faad339cf): "GPU Panic: mux-regs 3 0 a0 d9 9 8 severity 3 WS-ready 0 switch-state 13 IG FBs 0 EG FBs 0:0 power-state 0 3D idle HDA idle : NVRM[0/1:0:0]: Read Error 0x00000100: CFG 0xffffffff 0xffffffff 0xffffffff, BAR0 0xc0000000 0xffffff922ee5e000 0x0e7150a2, D0, P3/4\n"@/BuildRoot/Library/Caches/com.apple.xbs/Sources/AppleGraphicsControl/AppleGraphicsControl-3.18.48/src/AppleMuxControl/kext/GPUPanic.cpp:162

Backtrace (CPU 0), Frame : Return Address

0xffffff82081aad20 : 0xffffff802946e166 

0xffffff82081aad70 : 0xffffff8029596714 

0xffffff82081aadb0 : 0xffffff8029588a00 

osv....

  10
0
  212

3580

34
11. maj 2018 @ 11:51
Virtual Machine

Er det en iMac 27" fra 2013 du har? 

Men mener at de modeller har problemer med grafikkortet. 

Personligt ville jeg prøve med en clean install og lave en systemtest inden den booter.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

141

0
11. maj 2018 @ 12:28
Novice

Det er en:

MacBook Pro (Retina, 15-inch, Early 2013)

Grafikkortet: 

Intel HD Graphics 4000 1536 MB


Uhhh clean instal - er det fordi du tænker at der er korrupte filer og uvorne plistfiler et sted?



3580

34
11. maj 2018 @ 12:59
Virtual Machine

Jeg tør slet ikke gætte på hvad der kan være galt med din computer. Nogle gange kan det være en kombination af flere ting/fejl der gør udfaldet. Og de kommer oftes ved install af 3. parts apps eller "rengørrings-apps".

Det i min optik bedre at få ren røv at trutte i med det samme, for så ved man at fejlen med stor sandsynlighed ikke dukker op igen.

Hvilke 3. parts apps tror du selv der kan lave problemer for dig? 

Du kan osse prøve at reparere disktilladelser. Måske virker det. Who knows.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

141

0
11. maj 2018 @ 14:42
Novice

Tja - du har nok ret

Der er ikke umiddelbart ikke 3 parts apps der er kommet til. det kan selvfølgelig ligge i en opdatering af de eksisterende apps. Måske er det på tide med en clean indtal - Jeg går lige ud og kikker på solen og ser hvilken vej vinden blæser

Tak for hjælpen :-)



3580

34
11. maj 2018 @ 17:25
Virtual Machine

I meget få tilfælde kan der godt ske fejl som følge af en opdatering af selve macOS. Men det hører sjældenhederne til.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1833

1
11. maj 2018 @ 17:40
Stormogul

Fejlmeldingen indikere at det er en grafikfejl, hvis du har diskret graffikkort udover den interne du har listet, så peger pilen umiddelbart på defekt grafikkort. Men hvis den kun er udstyret med den har listet, så er det ikke så sandsynligt. Prøv at tjekke specifikationerne på den Mac du har og se om ikke den har ekstra grafikkort (æble menu->om denne mac->support->specifikationer  og/eller æble menu->om denne mac->oversigt->systemrapport->grafik/skærme.

Du kan også køre Apple Hardware test

https://support.apple.com/en-us/HT201257


931

67
12. maj 2018 @ 11:24
Veteran

Det er GPU-relateret fejl.

Det er en 15" Early 2013 så den fås ikke uden Nvidia GPU. Det er en kendt fejl i den model at fejle i grafik-delen. Der var udvidet garanti på netop dette problem i denne model indtil udgangen af 2016 (eller 4 år fra købsdato).

Apple Hardware Test vil sikkert ikke finde fejlen da den ikke tjekker for dette problem. Der skal køres VST (video system test) som ikke er tilgængeligt for menig mand men er et værktøj stillet til rådighed for AASP'er (autoriserede værksteder).

Jeg kan godt tage et kig på den for at afgøre det med sikkerhed (jeg bor i Kastrup) men som Palle siger så siger din crash-log det meget tydeligt.

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

141

0
14. maj 2018 @ 10:37
Novice

Har kørt hardware test og den viste ikke noget - ganske som forud sagt :-)

Mit grafik kort:

Intel HD Graphics 4000 1536 MB

Men da den går ned ved tung grafik (flysimulatorspil) så er det nok noget med grafik delen at gøre, jeg må bare nøjes med at lave alvorlige arbejdsrelaterede tekst på den.

Mange tak macteknikker fordi du tilbyder at kikke på den, jeg bor i Aarhus så der er desværre lidt for langt.

(iøvrigt dansk underholdende at se grafikken på hardware testen den ligner noget fra system 6.09 (det var der jeg startede)


1833

1
14. maj 2018 @ 11:47
Stormogul
Henrik Krogh skrev:

Har kørt hardware test og den viste ikke noget - ganske som forud sagt :-)

Mit grafik kort:

Intel HD Graphics 4000 1536 MB

Men da den går ned ved tung grafik (flysimulatorspil) så er det nok noget med grafik delen at gøre, jeg må bare nøjes med at lave alvorlige arbejdsrelaterede tekst på den.

Det er ikke grafikkortet som bliver brugt til tung grafik. Den har også NVIDIA GeForce GT 650M 1GB, som der skiftes til ved tungere belastning og sandsynligvis er problemet. 

https://support.apple.com/kb/SP669?viewlocale=da_DK&locale=da_DK

Apple har historisk haft mange problemer med disse diskrete grafikkort. Her er f.eks. en tråd om at kun bruge den interne gpu på 2011 model:

https://forums.macrumors.com/threads/force-2011-macbook-pro-8-2-with-failed-amd-gpu-to-always-use-intel-integrated-gpu-efi-variable-fix.2037591/

Ved ikke om der er noget som også vil virke på din.


141

0
16. maj 2018 @ 05:23
Novice

Takker for hjælpen 

Super forum :-)