xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Webdesign og grafisk produktion (Grafisk)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
iMove og iPhone oprejst skærmformat
Kategori: Webdesign og grafisk produktion (Grafisk)


3580

34
12. maj 2018 @ 15:13
Virtual Machine

Hey

Jeg sidder her med en bunke videoklip på iPhone der skal klippes sammen med iMovie. Men hvordan får man dem klippet sammen, så iMovie ikke prøver at beskære dem til normal 16:9 format?

Jeg har prøvet at vælge "besvær" "Tilpas" "Roter klip mod uret" eller "Roter klip med uret". 

Gør jeg det, så vender de rigtig nok på telefonen, men rejser man telefonen op på højtkant fra den normale "16:9 stilling", så drejer videoen osse bare så den ligger ned 90 grader forkert. Videoen ligger ned, uanset hvordan man drejer telefonen.

Så jeg kan enten vælge mellem at beskære videoen, eller at dreje den så den passer til telefonen hældning, men blot 90% forkert. Når telefonen rejses op, så drejes videoen så den ligger ned, og omvendt. Pisse træls.

Hvordan gør jeg det rigtigt? Det er som om at iMove slet ikke kan håndtere videoer optaget i "oprejst tilstand."

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future
  7
0
  1585

1129

129
15. maj 2018 @ 15:23
Stormogul

det er også lidt dum måde at optage video...

har du set nogen fjernsyn oprest hos nogen der hjemme? :D

måske kan metta data indeholde lidt info der kan hjælpe i at ændre dens orientation. det kunne man før i hvertfald på nogle af kameraer og still billeder. måske er principet det samme.

for hvis du har drejet videoen i iMovie, og den stadig drejer med 90 grader på telefonen, uanset den tilstand, så kunne det godt tyde på at metadata er 90 grader ved siden af.

men hvordan man gør... ved jeg ikke. :D



3580

34
15. maj 2018 @ 16:46
Virtual Machine

Ja. Jeg er osse enig med at det er råddent at optage på højkant. Men sådan optager både min kone og datter, og det er lissom om det bare ligger i deres DNA at gøre sådan. Og så er der sgu ikke meget at gøre længere - de kan bare ikke dreje den telefon 90% så den ligger i horizontal stilling :D

Jeg optager selv i 16:9 landscape og ikke portrait, hvis man kan beskrive det sådan. Jeg vil gerne lige holde min egen ryk fri :D

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

129
15. maj 2018 @ 17:26
Stormogul

en af dage, når de ikke er hjemme... sat TV'et på i portræt ... og lad være med at sige noget, vent på reaktionen. :D

min kone også har nogle fam.medlemer, der finder det underligt at tage billeder i landscape mode ...

en gang spurgte jeg til det... og de lignede begge spørgsmålstegn, som om ... "nej det er da ikke sådan man holder telefonen" :D



1833

1
15. maj 2018 @ 17:45
Stormogul

Jeg er nu ikke enigt med det på højkant. Sidder jeg med min telefon vil jeg helst have det på højkant end at rotere. Det afhænger selvfølgelig af motiv og anledning. Men øjenvidne beretninger røre mig ikke ved at være på højkant. Men det værste er videoer, som er optaget på højkant, men transformateret til vandret ved at klistre ekstra på i siderne, således at man aldrig kan få billedet til at fylde hele skærmen. 😡

Hvad jeg prøver at sige, er at det røre mig ikke hvad retning det er optaget, så længe man kan fuld skærm på den ene eller andet led.

Når det er sagt, kan jeg desværre ikke byde ind med noget nyttigt til det oprindelige spørgsmål, for gør ikke rigtig i video/imovie.


1129

129
15. maj 2018 @ 19:55
Stormogul

jeg har lige forsøgt med en video, som er optaget forkert... og quicktime player på macos kan godt og nemt vende video, og når denne ses på telefonen så følger den fint med om det er landskab eller portræt.


3580

34
15. maj 2018 @ 20:00
Virtual Machine

Okay det er faktisk meget fint. Men hvordan kan man smede flere klip sammen i portræt mode? Så det bare synger som det skal så?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

129
15. maj 2018 @ 20:22
Stormogul

her tænker jeg eksportere dem fra photos til finder... og lave en workflow aktion på videorne i en mappe så de vendes alle nemt. så skal de importeres igen i photos. 

om der er andre måder, ved jeg ikke, sikkert. men denne er nok nemmest med det indbyggede funktioner.