xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Dilemma: køb nyt eller reparere?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


881

6
12. juni 2018 @ 15:40
Veteran

Hejsa,

Jeg har behov for lidt sparring, da en spritny MBP er en bekostelig affære grænsende til det useriøse. 

Nå, men min MBP fra mid-2010 er på værksted efter at der røg en kop kaffe ned i tastaturet, og jeg er i tvivl om, hvorvidt skal købe en ny eller sreparere. Her er lidt facts: 

  • i7 processor og dengang i 2010 den største/hurtigste der var (kan ikke huske clockfrekvensen)
  • Ny 512 GB SSD (½ år gammel nu)
  • Nyt batteri (1 år gammel nu - holder batteri i okay tid)
  • 15" mat skærm som jeg helst vil have - men ikke mere fås i en Mac bærbær (kun i Windows maskiner. Min firma Windows har mat skærm) - Øv!
  • Rep. pris: 4500,- kr. nyt tastatur og ultralyds rensning af motherboard.
  • MÅSKE kan jeg nøjes med en 13" og MÅSKE kan jeg nøjes med en MacBook Air jeg ved det ikke helt. Men en 15"  MBP er jo det ypperste. Ved ikke om det er nøvendigt.
  • Når jeg  anvender Photoshop til billedbehandling - det gør jeg tit da jeg er aktiv amatørfotograf (med tryk på "amatør") er det som oftest på min store eksterne skærm. 
  • Jeg har pengene til en ny MBP 15" men synes dæleme det er mange penge ... alt for meget for en "computer" !!

Hvad mener I om mit dilemma? Rep. eller køb? Ved køb - hvilken?

På forhånd tak.

  23
0
  532

4586

389
12. juni 2018 @ 17:48
FPU

Det er godt nok sort (kaffe) uheld, og en skam når maskinen ellers fungerede fint.

Din SSD er sandsynligvis intakt og vil kunne fungere som ekstern disk, ELLER:

Der er jo et alternativ til at reparere eller købe nyt, nemlig at købe brugt, og hvis du finder en ældre MBP med en konventionel harddisk, måske endda en 15'' 2010'er, kan du jo flytte SSD'en over i den.

Hvis du vælger at købe brugt, har du to muligheder; billigt og på eget ansvar ved køb fra en privatperson, eller (lidt) dyrere og med en eller anden form for reklamationsret fra en forhandler af brugte Mac'er, f,eks. mactekniker herinde.

Vær iøvrigt opmærksom på, at jo nyere (brugte) Mac'er, jo nyere system kræver de, fordi Apple ikke tillader, at man installerer ældre systemer på en Mac end det system, som den er født med.

Jeg kan f.eks. ikke installere 10.5 på min Mid 2010 MBP, som er født med 10.6, hvilket jeg er lidt ked af, fordi jeg har en god HP netværksprinter, som kører AppleTalk, men det blev pillet ud af 10.6, så der er ingen måde hvorpå de to dimser kan tale sammen.

Har du derfor noget gammel software eller hardware, som du ikke kan undvære, skal du lige undersøge muligheden for kompatibilitet eller muligheden for opgradering, inden du køber noget ret nymodens noget.

Go' jagt.

Spirituel Maskine

881

6
12. juni 2018 @ 18:11
Veteran
Tonny Freimanis skrev:

Det er godt nok sort (kaffe) uheld, og en skam når maskinen ellers fungerede fint.

Din SSD er sandsynligvis intakt og vil kunne fungere som ekstern disk, ELLER:

Der er jo et alternativ til at reparere eller købe nyt, nemlig at købe brugt, og hvis du finder en ældre MBP med en konventionel harddisk, måske endda en 15'' 2010'er, kan du jo flytte SSD'en over i den.

Hvis du vælger at købe brugt, har du to muligheder; billigt og på eget ansvar ved køb fra en privatperson, eller (lidt) dyrere og med en eller anden form for reklamationsret fra en forhandler af brugte Mac'er, f,eks. mactekniker herinde.

Vær iøvrigt opmærksom på, at jo nyere (brugte) Mac'er, jo nyere system kræver de, fordi Apple ikke tillader, at man installerer ældre systemer på en Mac end det system, som den er født med.

Jeg kan f.eks. ikke installere 10.5 på min Mid 2010 MBP, som er født med 10.6, hvilket jeg er lidt ked af, fordi jeg har en god HP netværksprinter, som kører AppleTalk, men det blev pillet ud af 10.6, så der er ingen måde hvorpå de to dimser kan tale sammen.

Har du derfor noget gammel software eller hardware, som du ikke kan undvære, skal du lige undersøge muligheden for kompatibilitet eller muligheden for opgradering, inden du køber noget ret nymodens noget.

Go' jagt.

Tak for input, Tonny. Jeg er nok ikke lige til brugt, men et rigtig godt alternativ.

Når jeg kigger på RAM, så har en MBA kun 8 GB RAM. Hvordan vil det gå i spænd med billedbehandling. Min game have enten 12 eller 16 GB (kan ikke huske det, men den have max GB).

Jeg er lidt u sikker på, om motherboardet der bliver renset er så gammel det en dag alligevel vil stå af og man kan vel ikke få nye motherboards mere?


4586

389
12. juni 2018 @ 21:41
FPU

Well, selv om du får liv i din MBP 2010, er du stadig begrænset til 8 GB RAM. Modellen efter undertøtter officielt kun 8 GB men kan godt 16 GB (har jeg læst et eller andet sted). Den næste model igen understøtter officielt 16 GB.

Jeg tror, at du har ret i, at du ikke kan købe et nyt motherboard, kun et brugt; modellen er trods alt otte år gammel, hvilket er MEGET lang tid i EDB-branchen.

Du kan dog købe brugt-dele til (bærbare) Mac'er her:

Klik. Det er et amerikansk site, men vist nok med en europæisk afdeling. Vær opmærksom på straftold på al elektronik over ca. 80,- Kr., som indkøbes uden for EU.

Billedbehandlingssoftware elsker både meget hukommelse og en hurtig CPU/GPU, så jeg tror at du vil blive ked af en Air, selvom du køber en med 8 GB RAM. Det samme med en MacBook; den har måske RAM nok, men fordi den skal kunne holde strøm i ret mange timer, er CPU'en ret neddroslet.

Hvis jeg selv skulle skifte min ud, ville jeg nok vælge den sidste non-Retina (p.gr.a. en forholdsvis lav pris, den indbyggede DVD, og muligheden for selv at skifte RAM og disk) ) eller en af de første Retina. <men så er vi tilbage i brugtafdelingen. Skulle jeg købe nyt, ville jeg nok købe en MacBook, men jeg laver heller ikke billedbehandling, så jeg kan sagtens leve med den forholdsvis langsomme CPU.

Spirituel Maskine

1833

1
12. juni 2018 @ 21:52
Stormogul

Det er ikke værd at bruge så mange penge på den. High Sierra er også endestation på den. Så det er kun sikkerhedsopdateringer fra nu af, hvilket jeg mener er 2 generationer tilbage.

Hvis en ny er for dyr, ville jeg kigge efter en brugt.

Det er heller ikke optimalt tidspunkt at købe ny. Det er kun et spørgsmål om tid, før der kommer en opdatering med intel's nyeste processorer, hvor man kan forvente 2 ekstra kerner og dermed en væsentlig højere ydelsesforbedring sammenlignet med tidligere processorer opgraderinger.


2252

150
12. juni 2018 @ 22:02
ASCII jonglør
Dirla skrev:

Nå, men min MBP fra mid-2010 er på værksted efter at der røg en kop kaffe ned i tastaturet, og jeg er i tvivl om, hvorvidt skal købe en ny eller sreparere.

Nu i en må du jo få en melding fra værkstedet før eller siden. Du nævner ikke, hvilken aftale du har med værkstedet. Jeg ville nok selv vælge en totalrens først (fx Fysisk rensning som tilbydes hos GetItFixed) - og så se hvordan situationen var derefter.

Er lignende situation som du, dvs. MBP 15" Retina fra 2013 - en af de bedste Macbooks, som Apple overhovedet har lavet - og den har pt. fire pixelfejl og en slettetast som ikke fungerer. Jeg lever da med det, men ser virkelig frem til nye MacBook Pro's uden Touchbar, som jeg synes er komplet overflødig og nærmest irriterende. Artiklen Comment: The Touch Bar hasn’t really taken off, perhaps it should be optional? indikerer da også, at Apple nok bør efterlade dette spøjse kunststykke bagude i historien.

Nu får vi se. Rygtebørsens seneste rygte siger, at der først kommer nye MacBook Pro's i 2019. Æv....


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

931

67
12. juni 2018 @ 22:05
Veteran

Jeg vil gerne lave den for dig 1500 i alt 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

881

6
13. juni 2018 @ 10:36
Veteran
mactekniker skrev:

Jeg vil gerne lave den for dig 1500 i alt 

Værkstedet siger nyt tastatur og en ultralyds-rengøring af motherboard, for samlet lidt under 4500 kr. Det er meget i mine øjne, hvis motherboardet alligevel ryger senere p.gr.a. alderen. Men kan den laves for 1500 kr. er det jo en chance jeg ville tage. 

Hvad er det du gør ved den da?

Kaffen løb ud af den ved USB-stikkene da den blev sat på højkant. 



931

67
13. juni 2018 @ 11:41
Veteran

Jeg gør det der skal til for at den virker for de 1500 kr med udgangspunkt i den diagnose det værksted der har den har lavet. Og jeg giver dig 2 års reklamationsret på reparationen.

Du har en model som har kendte fejl som kan opstå i bundkortet. Disse fejl udbedrer jeg også så de ikke opstår fremadrettet.

Det er en fin maskine og hvis den dækker dit behov så lad os da holde liv i den. Prisen er med “Macnyt-rabat” så husk at angive det hvis du sender computeren til mig eller sig det hvis du kommer personligt. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

204

1
13. juni 2018 @ 16:41
Juniormedlem

Kære Mactekniker

Kan du så ikke lave min Macbook Pro 2011 med defekt GPU   

MVH

Søren

MVH Søren Larsen

50

1
13. juni 2018 @ 16:50
Novice

Fed deal!!! Flot bud!


931

67
13. juni 2018 @ 18:24
Veteran

Bongo. Jeg kan godt lave den men det kræver udskiftning af GPU så den er ikke lige så hurtig og “let” som Dirlas. I din model kræver det ud- og indlodning af selve grafikchippen som er en langt mere avanceret reparation. Derfor kan jeg ikke gøre det til samme pris. Men kontakt mig gerne for nærmere aftale. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

204

1
13. juni 2018 @ 19:43
Juniormedlem

Smiler også lidt, jeg ved det godt at det er en dyr affære og det ikke kan betale sig, så det var kun for sjov, men den er billig til salg, der sidder en 500 giga SSD og et næsten nyt batteri deri   

MVH Søren Larsen

931

67
13. juni 2018 @ 19:50
Veteran

Jamen jeg mener det. Jeg kan godt lave den. Jeg laver disse dagligt og listeprisen er 3000. Mange vil gerne holde liv i dem. Du får naturligvis  “Macnyt-rabat” ;-)

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

204

1
14. juni 2018 @ 17:17
Juniormedlem

Det er godt nok fristene, hvor bor du. :-) 

MVH Søren Larsen

931

67
14. juni 2018 @ 20:03
Veteran

Kastrup :-)

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

204

1
14. juni 2018 @ 20:06
Juniormedlem

  Bor i modsatte ende, Hjørring, har dog lige været i KBH her i weekenden, skulle bare have vist det der   

MVH Søren Larsen

881

6
16. juni 2018 @ 09:09
Veteran
bongo skrev:

  Bor i modsatte ende, Hjørring, har dog lige været i KBH her i weekenden, skulle bare have vist det der   

haha ... jeg bor også nord for Limfjorden   


881

6
16. juni 2018 @ 09:18
Veteran

Nå, men jeg har bestilt en ny brugt/demo i vores lille fine lokale MAC-butik. Jeg ved ikke en dyt om, hvorvidt det er et godt køb eller ej, men vælger at stole på butikken. 

MBP 15" med-2015 med 512 gb SSD og 16 gb ram osv. osv.
Batteri og skærm er nyt
2 års fuld garanti på alt (inkl. batteri, skærm osv.)

Min pris: 8990,- kr.

Kan se præcis den samme sælges som ny i Elgiganten til 15.000 kr. med 23 stk. på lager   

Det er denne her:
https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i7-2.2-15-iris-only-mid-2015-retina-display-specs.html


2696

335
PallMei (Skribent)
16. juni 2018 @ 09:56
Bit kongen
Dirla skrev:

Nå, men jeg har bestilt en ny brugt/demo i vores lille fine lokale MAC-butik. Jeg ved ikke en dyt om, hvorvidt det er et godt køb eller ej, men vælger at stole på butikken. 

MBP 15" med-2015 med 512 gb SSD og 16 gb ram osv. osv.
Batteri og skærm er nyt
2 års fuld garanti på alt (inkl. batteri, skærm osv.)

Min pris: 8990,- kr.

Kan se præcis den samme sælges som ny i Elgiganten til 15.000 kr. med 23 stk. på lager   

Det er denne her:
https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i7-2.2-15-iris-only-mid-2015-retina-display-specs.html

Jeg vil sige det er et rigtigt rigtigt godt køb. Prisen er rigtig god. Du behøver ikke dongler til alt dit gamle udstyr og det er modellen med det gamle tastatur (det nye tastatur har ikke så lang vandring og tilsyneladende store holdbarhedsproblemer + koster en formue at reparere uden for garanti)





204

1
16. juni 2018 @ 10:18
Juniormedlem

Det kan være vi skal lave en tur ud af det     




Dirla skrev:
bongo skrev:

  Bor i modsatte ende, Hjørring, har dog lige været i KBH her i weekenden, skulle bare have vist det der   

haha ... jeg bor også nord for Limfjorden   


MVH Søren Larsen

881

6
20. juni 2018 @ 07:41
Veteran
mactekniker skrev:

Kastrup :-)

Hvordan gør vi lige, hvis jeg vil have den repareret. Kan jeg kontakte dig direkte?



4586

389
20. juni 2018 @ 11:36
FPU
Dirla skrev:
mactekniker skrev:

Kastrup :-)

Hvordan gør vi lige, hvis jeg vil have den repareret. Kan jeg kontakte dig direkte?


Link til macteknikers hjemmeside:

Klik.

Spirituel Maskine

881

6
20. juni 2018 @ 16:21
Veteran
Tonny Freimanis skrev:
Dirla skrev:
mactekniker skrev:

Kastrup :-)

Hvordan gør vi lige, hvis jeg vil have den repareret. Kan jeg kontakte dig direkte?


Link til macteknikers hjemmeside:

Klik.

Tak.