xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
indstillet computer til at lukke automatisk ned
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


3580

34
21. juni 2018 @ 05:52
Virtual Machine

Jeg har indstillet min computer til at lukke automatisk ned. Men det gør den bare ikke. i stedet for at den lukker ned, så er der en dialog boks at min computer er indstillet til at lukke automatisk ned. 


I praksis: Så min computer er sat til at lukke ned til midnat hver dag inde i indstillinger. Jeg forlader computeren, og kommer ikke tilbage. Den går i screen saver mode. Jeg glemmer helt computeren. Hvis jeg tjekker min computer på et vilkårligt tidspunkt efter midnat, er computeren ikke lukket ned. I stedet for er der bare en dialogboks hvor i der står at min computer er sat til at lukke automatisk ned og så er der en et-minuts countdown. 

I følge den logik, kan computeren kun automatisk lukke ned, hvis den ikke er på screensaver, mens den lukker ned.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future
  19
0
  215

1129

129
21. juni 2018 @ 07:39
Stormogul

du kan gøre det på en anden måde...

da macos er unix baseret system har den indbygget et værktøj til at køre vise ting på specifikke tidspunkter. dette kaldes "cron". 

ved at køre "sudo crontab -e" kommando i terminal kan du lave nyt job til cron.

tryk "i" for insert, for at starte indtastning af teksten...

00 00 * * * shutdown now

da du har skrevet alt dette i et editor der kaldes "vi" ... :D vil du nok ikke kunne finde ud at gemme. men hvis du trykker på "esc" en gang... og derefter ":x" så burde den nok gemme dokumentet. :D

hermed vil du have maskinen der slukker ved 00:00 hver eneste dag. 



3580

34
22. juni 2018 @ 06:06
Virtual Machine

Den skrev "installing new chromtab" efter jeg afsluttede med :x

Nu håber jeg, at det virker. Takker :D

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

129
22. juni 2018 @ 08:51
Stormogul
Lars Sejerup skrev:

Den skrev "installing new chromtab" efter jeg afsluttede med :x

Nu håber jeg, at det virker. Takker :D

du kan ændre den anden 00 til 10 ... så bliver det til kl 10 ... og på den måde kan du teste om det virker, så du ikke skal vente til midnat. :D


den første 00 er minuttal

den næste er timetal.



1129

129
24. juni 2018 @ 11:08
Stormogul

kan du ikke tænde den mere? :D

virker det?



3580

34
25. juni 2018 @ 22:40
Virtual Machine

Jeg ved ikke lige hvad der gik galt for mig. Men nu tænder skærmen kl 23.58 fra sort-skærm, og så *clik* låser mit Apple Watch macOS op, og så står jeg inde på skrivebordet. Og det lyser pænt op inde i soveværelset. Var det bare et tilfælde?   

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

129
25. juni 2018 @ 23:43
Stormogul

det burde som sådan ikke gøre det. specielt ikke 2 minutter før. :D

den kommando "shutdown now" lukker bare for maskinen, ligesom at tage strømmen ud. :D

så den vil nok næppe nå at reagere med skærmen. 


3580

34
26. juni 2018 @ 08:33
Virtual Machine

Okay. Så der var noget andet tilfældigt der lige kom ind over og åbnede maskinen så? Jeg prøver lige at lade den stå i nat igen så. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

129
26. juni 2018 @ 10:44
Stormogul

det må det være.

kan ikke vide det uden at kigge på maskinen og teste det. men tænker at det nok er lidt underligt hvis den reagerede på cronjob 2 minutter før den var sat til at komme i gang.


3580

34
27. juni 2018 @ 00:08
Virtual Machine
Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

129
27. juni 2018 @ 00:31
Stormogul

det er så din indstilling i system indstillinger.

cronjob har ingen preferences og den lukker bare :D

du kan teste det ved at skrive "sudo shutdown now" i terminalen... så taster du din kode og så vil maskinen blot slukke sig selv. :)

den er ikke venlig :D den gør ting du har bedt den om. og når du siger "now" så stiller den ikke spørgsmål om "er du sikker på" :D 


3580

34
27. juni 2018 @ 01:11
Virtual Machine

Ok det er lidt lige som Linux kan jeg se - så vidt jeg husker. Det er mange år siden jeg nørdede overhovedet. 

Det var det nemlig heller ikke altid at en kommando meldte tilbage med et OK at den var udført. Den sprang bare ned til næste linie og var klar til næste kommando. Der gjaldt det bare om at have ro på og tro nok på sig selv :D

Jeg kikker lige i systemindstillinger igen i morgen. Tak :)

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

129
27. juni 2018 @ 01:17
Stormogul

macos er bygget på unix/BSD, der samme er linux som sådan. 

linux er bare lidt mere "moderniseret" udgave af unix. og siden da, har det jo udviklet sig til en hel gren... men nu er vi offtopic.


prøv med at taste kommandoen "sudo shuttdown now" i terminalen, se om det virker. måske virker kommandoen :D

jeg har nemlig ikke testet det selv. 

men gem, alle ting inden du gør det.


3580

34
27. juni 2018 @ 09:32
Virtual Machine

Indstillinger


Her er hvad jeg lige prøvede i Terminal


Last login: Wed Jun 27 09:32:31 on ttys000

Larss-iMac:~ larsandersen$ sudo shutdown now

Password:

shutdown: -h, -r, -s, or -k is required

usage: shutdown [-] [-h [-u] [-n] | -r [-n] | -s | -k] time [warning-message ...]

Larss-iMac:~ larsandersen$ sudo shutdown -p now

shutdown: illegal option -- p

usage: shutdown [-] [-h [-u] [-n] | -r [-n] | -s | -k] time [warning-message ...]

Larss-iMac:~ larsandersen$ sudo shutdown -k now

Shutdown NOW!

                                                                               

*** FINAL System shutdown message from larsandersen@Larss-iMac.local ***     

System going down IMMEDIATELY                                                  

                                                                               

                                                                               


System shutdown time has arrived

but you'll have to do it yourself

Larss-iMac:~ larsandersen$ 



Jeg kan ikke helt finde ud af om de bare har dårlig humor inde hos Apple ved det her   

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

129
27. juni 2018 @ 10:00
Stormogul

-k er noget helt andet.... k er for kick ... og den smider alle brugere og slå login fra, men du som superbruger har stadig adgang til maskinen og skal slå den fra manuelt. derfor siger den det som den siger det. 


du skal enten bruge -s (sleep) eller -h (halt/stop) 

har teste -h selv nu, og det virker :)


3580

34
27. juni 2018 @ 10:10
Virtual Machine
Nihad skrev:

du kan gøre det på en anden måde...

da macos er unix baseret system har den indbygget et værktøj til at køre vise ting på specifikke tidspunkter. dette kaldes "cron". 

ved at køre "sudo crontab -e" kommando i terminal kan du lave nyt job til cron.

tryk "i" for insert, for at starte indtastning af teksten...

00 00 * * * shutdown now

da du har skrevet alt dette i et editor der kaldes "vi" ... :D vil du nok ikke kunne finde ud at gemme. men hvis du trykker på "esc" en gang... og derefter ":x" så burde den nok gemme dokumentet. :D

hermed vil du have maskinen der slukker ved 00:00 hver eneste dag. 



sudo shutdown -h now   virker fint her


sudo crontab -e

00 00 * * * shutdown -h now 

esc 

:x


Er det sådan jeg gør?



Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

129
27. juni 2018 @ 10:26
Stormogul

ser korrekt ud... :)



3580

34
01. juli 2018 @ 00:03
Virtual Machine

Det virker ikke. Der er noget der hiver min iMac ud af dvale kl 23.58 hver aften og tænder for min skærm, og mit Apple Watch logger mig automatisk ind på min desktop. kl 00.00 får jeg så en dialogboks op som skriver at computeren er timet til at lukke kl 00.00 og vil lukke automatisk om ca 10 min.

Indstillinger

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

456

0
01. juli 2018 @ 03:33
Seniormedlem

LARS:

Apple Support skriver:


Set a startup, wake, sleep, restart, or shutdown time on your Mac

Use the Schedule feature of Energy Saver preferences to set a time for your Mac to automatically start up, wake, sleep, restart, or shut down. 

  1. From the Apple () menu, choose System Preferences, then click Energy Saver. 
  2. Click the Schedule button, then use the checkboxes and pop-up menus to choose when to start up, wake, sleep, restart, or shut down.

To shut down automatically, your Mac must be awake at the time that it's scheduled to shut down, and remain awake for at least 10 minutes past that time. If it's sleeping at the scheduled shutdown time, it continues sleeping instead of shutting down. If it's set to go to sleep after less than 15 minutes of inactivity, it might go back to sleep before it can shut down. To make sure that your Mac shuts down even when sleeping, set it to start up or wake 5 minutes before the scheduled shutdown time.

Ergo Lars, så sætter du dine indstillinger (Start eller Vågeblus) til kl 23.45 og (Luk ned) til kl. 23.50 Thats it

Eller også gør du som Nihad siger og dermed fjerner du dine indstillinger i Energibesparelsen

En Mac Mini er en for lidt

2709

339
PallMei (Skribent)
01. juli 2018 @ 07:14
Bit kongen
Lars Sejerup skrev:

Det virker ikke. Der er noget der hiver min iMac ud af dvale kl 23.58 hver aften og tænder for min skærm, og mit Apple Watch logger mig automatisk ind på min desktop. kl 00.00 får jeg så en dialogboks op som skriver at computeren er timet til at lukke kl 00.00 og vil lukke automatisk om ca 10 min.

Indstillinger 

Fremfor for at gætte, burde det være overkommelig at finde begrundelsen for at den vågner ved at kigge i systemloggen i konsol.app. især når du har klokkeslæt.