xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
MBP 15 (2013) bliver hurtig overheated, når sat til display
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


33

0
18. juli 2018 @ 14:36
Let øvet

Hej folkens

Min elskede MacBookPro 15 (late 2013) har opført sig underligt det sidste 1/2 år.

Den spinner kun op, når den er tilkoblet min Cinema Display. Typisk kan jeg mærke det på performance og så kommer blæseren på fuld power + at næsten alt RAM bliver suget ud af den. (den har 16GB).

Kan det være Video-RAM, som er under pres, når den skal køre på extern display?

Nogen der har haft ligende problemer?

Tak :)

/hasselhoff

  14
0
  164

2696

335
PallMei (Skribent)
18. juli 2018 @ 14:45
Bit kongen

Næppe video ram, det ville få den til at hakke, men ikke svede. Prøv at tjekke aktivitetsovervågning og sorter på %cpu.

Hvis du benytter Chrome og den er årsag, så har den sin egen menu->vindue->jobliste, hvor du kan gentage sortering på cpu forbrug og indkredse synderen.

Det kan være grafikkortet, men det er ofte korreleret med processen der har høj cpu-forbrug. Jeg benytter personlig istat menu som også kan vise belastningen på grafikkortet (gpu), men ikke hvilket program som er skyld i det, så jeg må stadig lede efter cpu forbrugeren, hvis den begynder at stønne. 

Det er ofte timemachine backup hos mig, som er gået igang og årsag til merebelastningen.

Har i øvrigt licens til turbo-switcher, hvis det ønskede kan trækkes uden turbo og tiden er underordnet. Den kan også bruges gratis, men man skal indtaste administratorkode, ved skift efter et par minutter. Så forbliver maskinen dejlig kold :-)


33

0
18. juli 2018 @ 14:56
Let øvet

OK Palle :) Jeg bruger faktisk både iStat Menu, Activity Monitor og CleanMyMac3 - og nogle gange, er det Chrome, som sluger løs. Men det mystiske er, at min Logitech mus, begynder også at hakke og laver nogle vilde spring. Det er i øvrigt en ting, der næsten altid har været et issue med det her setup, hvor musen pludselig begynder at være uregerlig og flyver rundt. Udover det så har det hele underligt nok også indflydelse på WiFi. Alt går bare ligeså stille i knæ, når display bliver sat til :/ 

Fed tip med Chrome's jobliste - det vil jeg prøve. Turbo Boost Switcher lyder også som en plan.

Har du din Mac sat på en stand? Min står på bordet - kan det virkelig få den til at svede så meget?

PS: Glemte at nævne, at bruger Sophos Home Antivirus, som i starten gav en masse performance-bugs med Adobe-pakken. Men jeg ikke oplevet, at det har givet svedeture til Mac'en. Endnu. Hvis du kender et andet Antivirus, som ikke trækker resourcer, så er jeg åben for det. Har prøvet Kaspersky også - den kvalte alt.

Tak for feedback :-)

/h


740

38
18. juli 2018 @ 15:23

Ingen grund til antivirus på Mac. Spild af penge, tid samt ressourcer på din Mac.


2696

335
PallMei (Skribent)
18. juli 2018 @ 16:31
Bit kongen
hasselhoff skrev:

OK Palle :) Jeg bruger faktisk både iStat Menu, Activity Monitor og CleanMyMac3 - og nogle gange, er det Chrome, som sluger løs. Men det mystiske er, at min Logitech mus, begynder også at hakke og laver nogle vilde spring. Det er i øvrigt en ting, der næsten altid har været et issue med det her setup, hvor musen pludselig begynder at være uregerlig og flyver rundt. Udover det så har det hele underligt nok også indflydelse på WiFi. Alt går bare ligeså stille i knæ, når display bliver sat til :/ 

Prøv at skifte til ren 5GHz WiFi, hvis du ikke allerede har. BT bruger også 2,4GHz og det giver bare for meget forstyrrelse når jeg bruger BT-headset, -mus og -tastatur.  

Fed tip med Chrome's jobliste - det vil jeg prøve. Turbo Boost Switcher lyder også som en plan.

Har du din Mac sat på en stand? Min står på bordet - kan det virkelig få den til at svede så meget?

Nej, det er en Macbook Air 11", som jeg bruger på fjernsynet i clamshell mode. At den er i hardcase + clamshell mode er selvfølgelig ikke optimalt for køling, men mine headset er tilgengæld noise-canceling og med mindre den hakker opdager  først at blæseren køre, når jeg tager dem af :-D

PS: Glemte at nævne, at bruger Sophos Home Antivirus, som i starten gav en masse performance-bugs med Adobe-pakken. Men jeg ikke oplevet, at det har givet svedeture til Mac'en. Endnu. Hvis du kender et andet Antivirus, som ikke trækker resourcer, så er jeg åben for det. Har prøvet Kaspersky også - den kvalte alt.

Bruger ikke selv antivirus. 


3580

34
18. juli 2018 @ 17:59
Virtual Machine

Som PallMei skriver. Slet Antivirus og skift til 5GHz båndet. 

Hvis du bruger ekstern mus, kan du prøve at oplade den, fordi det som du beskriver der oplever jeg med en mus med for lidt batteri på. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

33

0
18. juli 2018 @ 21:49
Let øvet

Prøver at køre ren 5GHz fra nu af. Mht. Antivirus - så er det mest for at undgå ransomware/cyber-attacks. I de her GDPR-tider, så har jeg taget lidt extra forbehold omkring mine business-Macs.


2696

335
PallMei (Skribent)
18. juli 2018 @ 21:55
Bit kongen
hasselhoff skrev:

Prøver at køre ren 5GHz fra nu af. 

Du behøver kun at connecte til 5GHz netværket på din maskine. Det var nok, til at få tingene til at køre ordentlig her (har andre IOT enheder der kræver 2,4GHz Wifi). Men du bør glemme 2,4 netværket på din computer eller minimum ændre prioriteringsrækkefølgende på de trådløse netværk (systemindstillinger->Netwærk->Avanceret->foretrukne netværk og drag dem i ønskede orden) så 5GHz netværket foretrækkes over 2,4GHz netværket ellers risikere du at den hopper tilbage på 2,4GHz netværket.


33

0
18. juli 2018 @ 22:06
Let øvet

Yes præcis, sådan har jeg også gjort det. Har ændret på prioriteringsrækkefølgen :) 


740

38
19. juli 2018 @ 10:13

Prøv - evt. bare midlertidigt - at fjerne al antivirus helt og test så grundigt. Den eneste måde at teste, om din antivirus i dette tilfælde er synderen.


4586

389
19. juli 2018 @ 14:54
FPU

Din MBP har jo SD-kortlæser, så snup et (minimum) 8 GB (helst) Class10 kort og installér et test-system uden antivrus-program og konfigurér elles systemet som på den interne, eventuelt ved at klone systemet over via CarbonCopyCloner og så slette antivirusen.

Hvis problemet forsvinder, har du allerede svaret, Hvis ikke, så kan du fjerne tredieparts-software styk for styk, indtil du har fundet ud af, hvad der laver balladen.

Er iøvrigt enige med de andre om, at antivirus på macOS er overflødigt.

Spirituel Maskine

33

0
29. juli 2018 @ 08:33
Let øvet

Hey Tonny

Interessant mulighed der... et par spørgsmål:

1) SD-kortet skal så være nyeste MacOS eller det som MBP er installeret med? - hentet fra AppStore og kun .dmg-filen?

2) Hvorfor er antivirus overflødigt? Jeg har det primært installeret for at undgå attacks, nu hvor jeg er selvstændig og har ret følsomme data.

- og helt enig med at fjerne 3. part software styk-for-styk, når man skal udelukke ting :)


740

38
29. juli 2018 @ 09:39

1. Din Mac er ud af boksen exceptionelt godt beskyttet mod vira og lignende fra Apples side.

2. Vira og lignende skrives til Windåze maskiner fordi, dem er der flest af, og de er nemmere at angribe.


2696

335
PallMei (Skribent)
29. juli 2018 @ 09:57
Bit kongen
hasselhoff skrev:

Hey Tonny

Interessant mulighed der... et par spørgsmål:

1) SD-kortet skal så være nyeste MacOS eller det som MBP er installeret med? - hentet fra AppStore og kun .dmg-filen?

Samme version som du køre på maskine for at begrænse antallet af variable. Nej, ikke kun dmg-filen, der skal køre setup, hvor det installeres. Men tungen skal holdes lige i munden, så du ikke ender med at vælge at formatere dit interne drev. Jeg ved ikke om jeg syntes det er en god ide. Afhænger af hvor let tilgængelig du har et hukommelsekort / eksternt drev og din evne til at installere macOS på den. Jeg ville nok blot starte med at slukke antivirus og se om det gjorde en forskel. 

2) Hvorfor er antivirus overflødigt? Jeg har det primært installeret for at undgå attacks, nu hvor jeg er selvstændig og har ret følsomme data.

Backup Backup Backup! Godt password på din maskine og 2 faktor godkendelse aktiveret på alle online konti der understøtter det. Vær meget mistroisk med links i mails der hopper til en side hvor du skal "logge" på. Hellere manuelt navigere ind på siderne. Selv et tilsyneladende korrekt link, skal du være mistroisk for, for link-tekst (viste tekst i mail) og link-adresse (hvor der faktisk hoppes til) kan afvige. 


- og helt enig med at fjerne 3. part software styk-for-styk, når man skal udelukke ting :)

Det er lidt en religion om man syntes Antivirus er nødvendigt. Jo større ens forståelse for hvordan teknikken fungere og evne til at filtrere skidt fra kanel, jo mindre nødvendig mener man antivirus er. Antivirus kan selv være en angrebs-vektor. Jeg er selv i den båd og vil hellere hente og køre malware skanner (https://www.malwarebytes.com/mac/), hvis jeg har mistanke om mærkelig opførsel end en process der hele tiden køre i baggrunden og sugere mere eller mindre energi. Har 7-9-13 endnu ikke fundet noget Skal også tilføjes at macOS har et par antivirus tiltag indbygget. 


4586

389
29. juli 2018 @ 10:50
FPU

@hasselhof:

Du kan installere hvilket som helst OS på det SD-kort, som din Mac kan trække, så det mest hensigtsmæssige vil nok være en "kopi" af det system, som du bøvler med, så du kan køre noget fejlfinding.

Som sagt kan du jo klone dit "defekte" system over via CCC og så køre trail and error, indtil du har fået fjernet synderen.

Din Mac vil køre fint fra SD-kortet, så længe det er hurtigt nok (Class10 eller bedre), men eftersom SD-kortlæsren kører over USB-porten på bundkortet, vil du af og til opleve små lags (under 1 sekund).

Jeg brugte selv et SD-kort med et OS på i en uges tid, mens jeg ventede på en SSD med posten, efter at harddisken var stået af, og det kørte faktisk helt gnidningsløst, altså bortset fra de dér små lags.

Du skal dog være opmærksom på, at de VIL opleve flaskehalsproblemer, hvis du samtidig vil kopiere frem og tilbage til og fra en ekstern USB-disk.

Spirituel Maskine