xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Macbook åbner forskellige programmer af sig selv om natten.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


1

0
Olinbender (Skribent)
26. juli 2018 @ 10:47
Nyt medlem

Hej

Jeg har et meget mystisk problem! min macbook fra 2013 som jeg bruger til dagligt, og aldrig har fejlet noget – er begyndt at lave lidt paranormal acitvity i de sene natte timer. har flere gange set om morgenen at der har været forskellige programmer åbent, eller at Chrome har stået åben på politikkens forside, meget mystisk.. 

Nogen der oplever noget lignende og som har et rationelt svar? eller skal jeg begynde med nightvision kamera i stuen?



  10
0
  144

4586

389
26. juli 2018 @ 11:08
FPU

Hm. Hvis det er de samme programmer og hjemmesider, som er blevet åbnet henover natten, foregår det inde i din Mac; en indstilling gone wrong eller et AppleScript, du måske er kommet til at downloade. Har du installeret noget software fornylig á la MacKeeper eller andre (måske skumle) hjælpeprogrammer?

Hvis det derimod er tilfældige programmer og hjemmesider, og hvis du ikke har installeret noget for nylig, må det næsten være din kat, som måske synes at din Mac er det køligste sted at lægge sig.

Hvis du ikke har kat, så glæder jeg mig til at høre den virkelige forklaring, hvis den nogensinde kommer for en dag.

Spirituel Maskine

3580

34
26. juli 2018 @ 11:27
Virtual Machine

Jeg oplevede det samme her i vintermånedener. Det var bare med Mail der spontant åbnede under safar på min iMac og slettede nogle mails. Det skete osse på min telefone nogle dage senere, og så jeg den mail der blev slettet. Det var en mail fra Apple med en notifiaktion om at en Windows maskine USA havde logget på min iMac. Nu tror jeg godt jeg ved hvorfor de mail blev slettet. Og jeg ved stadig ikke hvorfor jeg har haft besøg?!? Jeg ved heller ikke hvor mangne gange det er sket mens jeg ikke var ved computeren. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

127
26. juli 2018 @ 12:28
Stormogul
Lars Sejerup skrev:

Jeg oplevede det samme her i vintermånedener. Det var bare med Mail der spontant åbnede under safar på min iMac og slettede nogle mails. Det skete osse på min telefone nogle dage senere, og så jeg den mail der blev slettet. Det var en mail fra Apple med en notifiaktion om at en Windows maskine USA havde logget på min iMac. Nu tror jeg godt jeg ved hvorfor de mail blev slettet. Og jeg ved stadig ikke hvorfor jeg har haft besøg?!? Jeg ved heller ikke hvor mangne gange det er sket mens jeg ikke var ved computeren. 

så du har fundet ud af det? :) hvad var det? 


3580

34
26. juli 2018 @ 13:39
Virtual Machine

Jeg kom ikke tættere på målet end dan mail Apple sendte til mig om at der var aktiviter på min konto fra usa. Det for mig, er en bekræftigelse på at jeg har haft ubudne gæster. Og det stoppede med det samme, da jeg ændrede password og aktiverede to-faktor godkendelse. Der har ikke været noget siden. 

Jeg kan af gode grunde ikke se hvad der skete. Det er jeg ikke ekspert nok til. Og jeg har heller intet af værdi på min computer. Så min teori går ud på at det var nogle teenies der ville lege lidt. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1

0
Olinbender (Skribent)
28. juli 2018 @ 17:49
Nyt medlem

Jeg har installeret Cisco Any Connect som er sådan et VPN forbindelse program til arbejdspladsen eller skole, i mit tilfælle er det hentet igennem syddansk universitet. Derudover har jeg ikke hentet noget skummelt, og sidder på en sikker forbindelse i hjemmet og arbejder. 


1

0
Olinbender (Skribent)
28. juli 2018 @ 17:51
Nyt medlem

Lars Sejerup, Hvad var det præcis du ændrede af koder? er det bare det pasword for at åbne computeren? 


4586

389
28. juli 2018 @ 18:34
FPU

Gør den det stadig?

Hvis ja, så prøv at kigge lidt på Console (ligger i mappen Hjælpeprogrammer); den viser alt, hvad der foregår på din Mac, og vis du bruger genvejene ude til venstre, kan du sortere i, hvad du vil se, f.eks. kun systemaktivitet eller program for program.

Det virker nok lidt uoverskueligt lige til at begynde med, men hvis du sletter log'en, inden du forlader Mac'en for natten, vil du næste morgen have en komplet oversigt over, hvad Mac'en har foretaget sig i mellemtiden.

Derefter kan du (selv) prøve at finde ud af, hvornår der sker noget, og derfor eventuelt hvordan.

Hvis oversigterne ikke giver nogen mening, så prøv at smide dem herind (i små bidder), for her sidder nogle gode hajer, som har forstand på den slags.

Du kan også prøve at afinstallere den dér Cisco og dermed teste, om der ER den, som laver balladen. Den har eventuelt installeret en systemudvidelse i Log-in emner, som du måske skal fjerne manuelt. Det kan du se under din brugerprofil i Konti i Sytemindstillinger.

Pøj-pøj.

Spirituel Maskine

3580

34
29. juli 2018 @ 09:15
Virtual Machine

Olinbender: Jeg husker ikke, at jeg ændrede password for at åbne computeren. Men det mener jeg ikke at jeg gjorde. Jeg ændrede password til min iCloud konto med det samme, da jeg så aktivitet på min telefon, hvor jeg så den “advarselsmail fra Apple”, at jeg har haft digital besøg fra en Windows computer fra USA blev slettet. 

Jeg stod med telefonen i hånden, da jeg fik en notifikation om den mail fra Apple. Jeg åbnede så Mail og så at den mail blev slettet lige for øjnene af mig. Det samme gjaldt nogle fange før, da jeg sad ved min iMac. Jeg så aktiviteten foran øjnene af mig. Mail blev åbnet lige for øjnene af mig, og samtlige mail  blev slettet dengang. Mail åbnede spontant under Safari vinduet, da jeg så youtube de gange det skete. 

Om hackeren kun har logget på mens jeg selv var på computeren, skal jeg ikke kunne sige noget om. Men den type tilfeldigheder tror jeg ikke særlig meget på.  Så han skal da helt sikkert osse have været på besøg mens jeg ikke har været aktiv på mine devices. 

Og så aktiverede 2-faktor godkendelse lidt senere, da jeg fik Apple Watch 3. 

Efter jeg ændrede min iCloud password stoppede al den aktivitet  

Jeg har set autonomt aktivitet på både min iMac og iPhone, hvor mails blev slettet for øjnene af mig. Jeg er 100 på at der har været en teenie hacker der var inde bare fordi der vat sjovt og at han kunne. Jeg har intet at skjule, og de har jo heller ikke min NemID hvis de ville stjæle mine penge.


—- kopi af mail fra Apple —-


Kære Lars Sejerup

Dit Apple-id (xxxxxx@com) er blevet brugt til at logge ind på iCloud på en webbrowser.

Dato og klokkeslæt: 6. januar 2018 kl. 03.15 PST
Browser: Chrome
Operativsystem: Windows


Hvis oplysningerne ovenfor ser bekendte ud, kan du se bort fra denne besked.

Hvis du ikke for nylig har logget ind på iCloud, og du mener, at nogen muligvis har fået adgang til din konto, skal du nulstille din adgangskode på Apple‑id (https://appleid.apple.com).

Med venlig hilsen

Apple-support
Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2696

335
PallMei (Skribent)
29. juli 2018 @ 09:29
Bit kongen
Lars Sejerup skrev:

Olinbender: Jeg husker ikke at jeg ændrede password for at åbne computeren. Men det mener jeg ikke at jeg gjorde. Jeg ændrede password til min iCloud konto med det samme da jeg så aktivitet på min telefon hvor jeg så den “advarselsmail fra Apple” at jeg har haft digital besøg fra en Windows computer fra USA blev slettet, og så aktiverede 2-faktor godkendelse lidt senere da jeg fik Apple Watch 3. Efter jeg ændrede min iCloud password stoppede al den aktivitet  



Jeg mener Macs kan opsætte til at logge på med iCloud og det er standard valg ved opsætning af ny maskine. Så ændring af iCloud password er indirekte ændring af Mac password. Jeg kan tage fejl, for har aldrig selv kørt sådan. Under alle omstændigheder bør man have 2 faktor godkendelse aktiveret på sit Apple-id.


3580

34
29. juli 2018 @ 09:33
Virtual Machine

PallMei: Ok. Det ved jeg ikke ret meget om. Jeg ved bare, at min iMac har en særskilt password fra mit iCloud password, som nu har fået 2-faktor godkendelse. 

Du har fuldstændig ret i, at man bør aktivere 2-faktor godkendelse på iCloud, ligesom alle PC brugere har antivirus installeret. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future