xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: For de musikalske venner eller AppleMusic (Musik)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Rip DVD program
Kategori: For de musikalske venner eller AppleMusic (Musik)


76

3
JanPed (Skribent)
14. august 2018 @ 21:53
Novice

Har lige opgraderet Mac'en og kom til at tænke på udløbstiden på DVD'er. Jeg har nogle musik DVD'er som jeg har købt, men gerne vil bevare adgang til fremover.

Nogen anbefalinger på billige løsninger til konvertering, for det er jo et gråt område?

Tak

  4
0
  657

4593

394
14. august 2018 @ 22:48
FPU

Udløbstid? På DVD'er?

Det forstår jeg ikke noget af, men jeg vil da gerne prøve at hjælpe dig alligevel:

Musik (vel egntlig CD'er, ikke DVD'er): du må godt rippe dine egne musik-skiver; du HAR betalt for at få lov til at lytte til musikken, så du må også godt lave en sikkerhedskopi af den. Det gør du ved at importere musikken ind i iTunes:

Start iTunes og indsæt en musik-CD. I den efterfølgende dialog burde du kunne vælge format og kvalitet. Jo højere kvalitet du vil rippe i. Jo højere bitrate, jo bedre lyttekvalitet, men jo mere fylder nummeret også på din disk. Ukomprimeret CD-lyd er 1440 Kbps, så hvis du ripper til 128 Kbps, laver du en 11:1-komprimering. Jeg foretrækker selv 256 Kbps som et kompromis mellem kvalitet og omfang.

Klik derefter OK til at iTunes skal importere din i sit bibliotek. Det bibliotek ligger her: <DitBrugernavn> -> Musik -> iTunes -> iTunes Media -> Musik

Når det drejer sig om film-DVD'er, gælder de samme rettigheder: du har købt retten til at se filmen og dermed også retten til at have en sikkerhedskopi af den. Den foretrukne ripper til Mac hedder Handbrake. Her vil jeg ikke gå i detaljer med indstillinger og komprimering, da det er et meget stort emne. En DVD-film fylder typisk i omegnen 4.5 GB og kan godt komprimeres ned til 700 MB, uden at resultatet bliver alt for dårligt. Der findes dog nogle presets til f.eks. 720p eller 1080p (noget større filer). Det ser efterhånden ud til, at .avi er på vej ud, og at det foretrukne fil-format er .mkv eller .mp4.

Det tager kun ganske få minutter for iTunes at rippe en musik-CD, men alt afhængig af de valgte indstillinger i Handbrake skal du regne med nogle timers rendering pr. DVD.

God fornøjelse.

Spirituel Maskine

2268

156
15. august 2018 @ 01:05
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
15. august 2018 @ 08:26
Poseidon
JanPed skrev:

Har lige opgraderet Mac'en og kom til at tænke på udløbstiden på DVD'er. Jeg har nogle musik DVD'er som jeg har købt, men gerne vil bevare adgang til fremover.

Snakker vi Audio-DVD'er eller video-DVD'er?


Nogen anbefalinger på billige løsninger til konvertering, for det er jo et gråt område?

Det er skam slet ikke et gråt område, det er helt lovligt.

Tonny Freimanis skrev:

Musik (vel egntlig CD'er, ikke DVD'er)

Der findes skam audio-DVD'er, kun med lyd.

Der var engang en Mac...

76

3
JanPed (Skribent)
15. august 2018 @ 10:11
Novice

Det drejer sig om Transatlantic Sessions.

https://en.wikipedia.org/wiki/Transatlantic_Sessions

Tak for forslag. Vil prøve med dem.