xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
340
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Ny computer.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


531

7
15. august 2018 @ 16:50
Kaptajn



Hej. Måtte give min datter min MacBook forleden dag. Hendes egen kunne ikke mere. Havde ikke råd til en ny mac, så købte i stedet en chromebook. Og er faktisk positivt overrasket. Ved godt at det ikk er en mac, men den kostede også kun 5500. 

  16
0
  136

740

38
15. august 2018 @ 16:54

Jeg havde nok foræret datteren sådan en her til samme penge: https://www.dba.dk/macbook-pro-retina-13-26/id-1047062045/ men jeg er også Mac-fundamentalist.


297

3
15. august 2018 @ 22:47
Juniormedlem

Give 5580kr for en 4 år gammel computer,,om det er mac eller ej,så er man i sandheden mac fundamentalist haha 


-K

http://www.wrysand.blogspot.com/

1519

0
15. august 2018 @ 23:33
Suspenderet

Da min Powermac gav op købte jeg en Mini, og siden købte jeg en Mini 2014 model, og med en SSD kører den nydeligt, den kostede under 5000 kroner...

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1129

129
16. august 2018 @ 04:16
Stormogul
Karsten Sand skrev:

Give 5580kr for en 4 år gammel computer,,om det er mac eller ej,så er man i sandheden mac fundamentalist haha 


-K

jeg har aldrig fattet hvordan folk vurdere deres brugte genstande, og den der flok mentalitet, hvor blot nok af folk sætter det højt nok, så vil andre følge trop... 

det samme med huse. 

du har et "stald" i et parcelhus kvarter, men mægler kigger jo stadig på værdien af naboens hus, fremfor stalden man forsøger at sælge som et hus. og her begynder man fancy ord at forøge staldens værdi. 

en 4 år gammel apple computer er stadig en 4 år gammel computer, uanset hvordan man vender og drejer det.

det er 4 år gammel hardware der er forældet men kan stadig bruges. vel og mærke ofte, hvis man investere +50% af maskinens prisen til batteri, oplader, ram, disk osv... men kristisk masse bestemmer... 



955

9
16. august 2018 @ 09:47
Veteran

Nihad, mener du virkelig at folk, der har investeret 27000 kr i en computer efter 4 år blot skal forære den væk ?

Til trådstarter......kommunerne anvender chromebooks i noget omfang, men jeg har endnu til gode at høre en it-supporter i kommunerne rose det valg.


Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

740

38
16. august 2018 @ 10:52
Bersærken skrev:

Da min Powermac gav op købte jeg en Mini, og siden købte jeg en Mini 2014 model, og med en SSD kører den nydeligt, den kostede under 5000 kroner...

Jeg tror, datteren har brug for mobiliteten ved en bærbar MacBook istedet for en stationær Mac mini.


1129

129
16. august 2018 @ 10:53
Stormogul

den computer der linkes til, har aldrig kostet 27.000 ... det er en 13", højst den har været på er 13.000 kr. men da det er en med 128GB SSD, så er der med 300% sikkerhed tale om en low-end model der var på tilbyd et sted. 

hvis den har kostet 13.000 så vil en god pris være i min verden omkring 3.000-3500 kr... realistisk set, så har personen købt den på tilbud et eller andet sted, muligvis med 10-12% rabat, og den har nok kostet omkring de 9000 kr... som gør at den er tættere på 2000kr værd nu end 6000 ... men hvad ved jeg. 



955

9
16. august 2018 @ 11:18
Veteran

Du talte om folks vurdering af brugte genstande, dvs. generelt. 

Selvfølgelig er brugte ting noget værd, og hvis man ikke vil købe til prisen, har enhver ret til at lade være. Jeg glæder mig kun over at vores computere holder priserne godt.

Huspriser er en hel anden fest og kan på ingen måde sammenlignes hermed.

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

1493

39
16. august 2018 @ 11:27
Stormogul

uanset hvad der handles, så er prisen jo den som køber og sælger bliver enige om - så er det fuldstændig lige meget hvad andre syntes.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1129

129
16. august 2018 @ 11:35
Stormogul

ikke hvis alle sælgere kigger på hinanden og vurdere ud fra andres ting og ikke sin. så er køber udsat for en systematisk overvurdering, og da de ikke kan fås billigere fordi når man prutter om prisen, så henviser alle til "jamen se på X der er de alle sammen Y".

det er flok mentalitet der gør at vi alle bruge flere penge end vi skal på brugte genstande. fordi ting er overvurderet systematisk. 

det samme med huse. det handler ikke om hvad du sælger man hvordan du definere prisen. du sætter dig ikke ned og siger... ok, realistisk værdi af denne boks er X... hvis den var i perfekt stand. den har så Y skrammer og Z er i stykker... den X - Y -Z = P .... nej nej...

men du kigger på X + naboens annonce + hvad din kærlighed + hvad du mener nogen skal byde under så du ender på den rette pris = P 


955

9
16. august 2018 @ 13:39
Veteran

Ejendomsmarkedet er som sagt noget helt andet end køb af brugt grej, og kan på ingen måde sammenlignes.

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

1129

129
16. august 2018 @ 19:40
Stormogul

ok, så kom med et eksampel der gør at det ikke kan sammenlignes?

så kan vi lave en obduktion af processen, for at se om det er det samme eller ej. 


955

9
16. august 2018 @ 20:22
Veteran

Fx. hele belåningsprocessen samt skatteområdet.

Huspriser fastsættes ikke ud fra hvad hardwaren/murstenene er værd, men bl.a. ud fra hvad man skal betale, når lånetid, type, og skatteforhold er taget i ed. Komplet andet grundlag. 

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

1129

129
16. august 2018 @ 20:48
Stormogul

det er hvad sælger gerne medregner i pris... men det er ikke hvad prisen burde være. prisen for huset er hvad huset koster ikke hvad du har kunne eller ikke kunne få af renter og udbetaling igennem husets livstid.

det er det her tankegang der er helt forskruet. det giver ingen mening at det er husets værdi der bestemmes om jeg har afbetalt huset på 10 eller 30 år... eller om renten har været 4% eller 0,2%... 

huset er hardware og skatteforhold intet andet. når jeg køber hus, så er prisen ikke inklusiv min lånomkostninger. det burde heller ikke være sælgerens omkostninger. men at man spekulere i det, og alle gør det, er så en hel anden sag. det samme som når man har en computer, hvor alle kigger på hvad andre sælger deres lignende model. og på den måde, mener at de kan få det samme eller endnu mere for deres.

og her er det fuldstændig lige meget hvad man sælger. der er værdivurderingen der er galt med hos folk. og det skal de der også have ret til. men derfor køber jeg ikke brugt. 


4593

394
16. august 2018 @ 22:29
FPU
Kenny Poulsen skrev:

Fx. hele belåningsprocessen samt skatteområdet.

Huspriser fastsættes ikke ud fra hvad hardwaren/murstenene er værd, men bl.a. ud fra hvad man skal betale, når lånetid, type, og skatteforhold er taget i ed. Komplet andet grundlag. 

Mjaeh, det er mere husets tilstand, energimærke, liggetid og ikke mindst beliggenheden, som bestemmer dets salgsværdi.

Alle huse kan sælges på en enkelt dag, hvis man sætter prisen lavt nok, og er beliggenheden (i købers øjne) perfekt, kan huset sælges for meget mere, end det er værd i sten, tømmer og glas, også selv om det er i ret dårlig stand og/eller har et "slemt" energimærke.

At ejendomspriserne så er ALT for høje er en helt anden sag, men husk på, at en almindelig arbejderindkomst i 60'erne og 70'erne var rigeligt til at finansiere både hus, bil og børn, evt. med konen i en halvdagsstilling. Den slags forhold er for længst fordampet, især omkring de større metropoler. At en lille Valby-villa på en 600 m2 grund f.eks. koster 6-7 millioner er da absurd.

Men der FINDES faktisk eksempler på det samme i EDB-verdenen, for en fungerende Apple 1 fra 1976 koster en hel del mere ($365.000,- i 2014) end nyprisen ($666,66) eller den samlede sum af dens enkeltkomponenter, inkl. trækassen ;0)

Spirituel Maskine

955

9
17. august 2018 @ 09:50
Veteran

Nemli....derfor kan man ikke sammenligne almindelig brugt computerhardware handel med hushandel

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside