xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Jeg tror jeg har gæster på mit netværk
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


393

13
29. august 2018 @ 17:43
Lærling

Jeg har lige opdaget, at der er sluttet en 'tc730-lvg' som gæst. Jeg kan ikke få lov, eller finde ud af, hvordan jeg fjerner den.

Det er temmelig ubehageligt, håber der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig.

Det er en gammel MacPro, der kører med Lion 10.7.5

På forhånd tak

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.
  19
0
  861

1891

183
PowerPalle (Administrator)
29. august 2018 @ 18:05
Stormogul

Fortæl mere ... hvor og hvordan har du set det? Andre fakta så del.

Tc730 kan være så meget. En Lenivo eller Acer bærbar eller en NAD forstærker - der er mange om navnet. 

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

393

13
29. august 2018 @ 18:18
Lærling

Den hedder tc7230-lvg, så det var lige en lille rettelse.

Jeg opdagede, da jeg skulle ud i side menuen og vælge en ekstern harddisk. Da var de pudselig en symbol, der vist skal forestille flere skærme, med titlen 'Alle', den havde jeg ikke set før, så jeg skulle lige se, hvad det var. Der stod at tc7230-lvg var på som gæst. Jeg kunne ikke slette den eller smide den i papirkurven.

Men den figurer ikke på netværksoversigten. Den viser sig også på min MacPro 17" fra 2009. Ellers kunne måske have været den, da den kører på wi-fi forbindelse med MacPro'en.

TAk for din hurtige response, PP

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

8581

198
29. august 2018 @ 18:29
Poseidon

Log ind på din router og se hvad der er forbundet.

Der var engang en Mac...

1891

183
PowerPalle (Administrator)
29. august 2018 @ 18:49
Stormogul

Er din router af mærket Technicolor?

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

393

13
29. august 2018 @ 19:05
Lærling

He,j tak for svar, David, jeg kan kun se mit eget netværk. ikke andet.

PP sporede mig hen på, at det kunne være en bærbar computer. Derfor har jeg prøvet at lukke min egen ned. Når jeg åbner den igen, kommer symbolet med skærme/computere, så kan jeg se min bærbare, men også den famøse 'gæst' tc7230-lvg, men både wi-fi og Netværk i systemindstillinger viser kun mit netværk. På den bærbare er der flere, som kunne være naboer eller andre, men alle undtagen to er med hængelås, den ene med hængelæs hedder 'Gæst'. De to uden hængelås hedder hhv. Stue.a og HP-Print-16-ENVY 4500 series.

Hvis jeg trykker på tc7230-lvg åbner den med teksten under et billede af en skærm, hvor der står 'Tilsluttet som: Gæst', derudover 'Opret forbindelse som…' og et mappesymbol, som vi kender det med titlen 'Storage' (mappen er dog tom).

Jeg må sige, at jeg føler mig utilladelig dum, hvis det er min egen bærbare.

Men nu har jeg igen lukket min bærbar ned og symbolet er der fortsat, så det er nok desværre ikke den, ærgerligt!

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

393

13
29. august 2018 @ 19:08
Lærling
PowerPalle skrev:

Er din router af mærket Technicolor?

Ja, det er det. Kan det virkelig være den?


Hvorfor optræder den så som gæst, jeg er jo forbundet til den med kode eller…?

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

1045

26
29. august 2018 @ 19:22
Stormogul

Telia router/TV-boks?

Mvh

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

1891

183
PowerPalle (Administrator)
29. august 2018 @ 19:34
Stormogul

Technicolor har en router af præcis det mærke. Har du Telenor som internet udbyder? De bruger Technicolor udstyr ude ved kunderne.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1891

183
PowerPalle (Administrator)
29. august 2018 @ 19:35
Stormogul

Ps. Du bruger en meget gammel macOS version. Måske du skulle overveje st opgradere sf sikkerhedsmæssigt hensyn. Hvilken macOS version bruger du?

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1891

183
PowerPalle (Administrator)
29. august 2018 @ 19:35
Stormogul

Ps numer 2. Find ud af hvad din router hedder ig skriv det her i tråden. 

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

393

13
29. august 2018 @ 19:52
Lærling

Beman: Nej jeg har hverken Telia router eller TV-boks

PP: 1 Jeg har Stofa som internet udbyder.

PP: 2 Ja, jeg ved det, jeg har en nyere MacPro, der er i stykker, men som skal laves. Jeg bruger Lion lige nu 10.7.5

PP: Routeren er en Technicolor – hold nu fast – tc7230, der kommer så godt nok et 'S' lige efter, men det tror jeg ikke, jeg kan redde æren på   

Jeg går ud fra, at det så er svaret på mine spørgsmål. Hvis der er noget, jeg skal være opmærksom på, i forbindelse med min tråd, vil jeg være meget taknemmelig for at blive gjort opmærksom på det.

Tusinde tak for de hurtige og kyndige svar – og PP, jeg skal nok får repareret min nyere MacPro    

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

1891

183
PowerPalle (Administrator)
29. august 2018 @ 20:44
Stormogul

Peace     

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

393

13
29. august 2018 @ 21:17
Lærling

Endnu en gang tak    

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

210

0
29. august 2018 @ 21:44
Suspenderet

Stofa bruger et modem, der hedder ts7230. Det er nok den, der der dukker op.
Har selv haft noget gammelt skrammel under "fælles" i Finder. Fandt et tip på en mac-side, som virkede for mig.

Prøv...
Systemindstillinger -> Deling -> slå Arkivdeling til og fra  (prøv evt. det samme med de andre delinger)
Tjek Finder igen. Er den væk, eller kommer den igen? 


210

0
30. august 2018 @ 01:06
Suspenderet

... har dog en device/ting, der altid popper op igen under Fælles i Finder. Hedder en masse numre og tal.
En "vis info" siger, Type: pc. - Hvor: netværk

Ret sikker på, at min printer eller androidTV - koblet op på router/wifi - automatisk bliver "læst" af min IMac, som en del af mit "lokale netværk" som en pc-ting i Finder. Well, det er nok ikke så farligt  
Kunne også bare slå alt "Fælles" fra i indholdsoversigten i Finder...



  


210

0
30. august 2018 @ 02:42
Suspenderet

...  Googlede enmet lidt mere. Meget sjov at dykke ned i.
Som linket her siger, er problemet en feature  :-)
https://discussions.apple.com/thread/7912764?answerId=31591582022#31591582022



393

13
30. august 2018 @ 08:01
Lærling
Lasse skrev:

Stofa bruger et modem, der hedder ts7230. Det er nok den, der der dukker op.
Har selv haft noget gammelt skrammel under "fælles" i Finder. Fandt et tip på en mac-side, som virkede for mig.

Prøv...
Systemindstillinger -> Deling -> slå Arkivdeling til og fra  (prøv evt. det samme med de andre delinger)
Tjek Finder igen. Er den væk, eller kommer den igen? 

Hej Lass

Tak for dine input. Jeg prøvede dine anvisninger med at deaktivere aktiverede tjenester i Deling. Så forsvinder tc7230 fra Fælles i Finder. Den dukker op igen,efter et stykke tid, selvom jeg ikke aktiverer de deaktiverede tjenester.

Egentlig gør det ikke noget, hvis det ikke er "farligt", som troede jeg, det var. Så med andre ord, jeg kan leve med det, hvis gæsten er min egen router og ikke en "rigtig" gæst ude fra rummet. 

Tak til jer alle for jeres hjælpsomme og berigende og lærerige input til mig, der ikke ved en dyt om routere eller har den dybere viden om internetopkoblinger.  

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

1891

183
PowerPalle (Administrator)
30. august 2018 @ 08:14
Stormogul

Hej Leif

Jeg vil tro, at di routere indeholder en autodiscovery teknologi så som eksempelvis Bonjour eller andet, der helt lavpraktisk gør, at to enhver med denne teknologi automatisk siger davs til hinanden og dermed er koblet sammen i netværket uden, at brugeren (dig) behøver, at gøre noget aktivt. I dit tilfælde bør det ikke være en risiko så længe det foregår på dit eget lukkede netværk.

Men godt, at du er opmærksom...

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

393

13
30. august 2018 @ 08:52
Lærling
PowerPalle skrev:

Hej Leif

Jeg vil tro, at di routere indeholder en autodiscovery teknologi så som eksempelvis Bonjour eller andet, der helt lavpraktisk gør, at to enhver med denne teknologi automatisk siger davs til hinanden og dermed er koblet sammen i netværket uden, at brugeren (dig) behøver, at gøre noget aktivt. I dit tilfælde bør det ikke være en risiko så længe det foregår på dit eget lukkede netværk.

Men godt, at du er opmærksom...

Tak PP, meget beroligende  


Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.