xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Ny bruger eller formatere eller?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


43

1
31. august 2018 @ 15:13
Let øvet

Jeg har brug for et par gode råd! Min mor lod i går en fremmed, som udgav sig for at være fra Apple, ind på sin Mac. Han installerede logmein-rescue, og fik lokket forskellige oplysninger ud af hende. NemID med tilhørende koder, cpr.nr., bank osv. osv. De har fået hævet lidt, som vi har gjort indsigelser mod. Kort er spærret og NemID lukket. Så det er der styr på. Mac'en har ikke været på nettet siden, og jeg har fjernet logmein.

Hvad er nu det bedste at gøre? Oprette ny bruger? Indlæse en TimeMachine backup fra tidligere? Formatere maskinen?

På forhånd tak for hjælpen

Anette


  5
0
  190

687

6
31. august 2018 @ 15:55
Veteran

personligt ville jeg køre en ny-formattering.

(og fratage min mor telefonen),  

jeg bygger alt i toffifee og løg

2581

84
31. august 2018 @ 16:23
Bit kongen

Slet maskinen helt, boot op i recovery, vælg diskværktøj og slet alt.

Hvis den synkroniserer data ud på nettet (dropbox eller lignende) så tjek de data grundigt.

Hvis maskinen ikke har fået opdateret sin TimeMachine backup efter at vedkommende fik fingre i den, så gendan derfra, har den det og det er nok det mest sandsynlige, ville jeg ikke røre backuppen med en ildrager. 

... og skift passwords på alt, uden undtagelse, altså som i helt og aldeles uden undtagelse, husk at vedkommende formentligt sidder med en kopi af hendes private korrespondance og ved langt mere end i forestiller jer.

Er vedkommende Dansk talende? Det der virker særligt ucharmerende på mig ved den historien er at han ved hvad NemID er og hvordan det bruges. Tjek de forskellige tjenester man kan få adgang til med NemID, for at se om han har indsat en anden mailadresse der, eller et andet telefonnummer.

Kontakt meget diskret venner, bekendte og facebook "venner" og gør opmærksom på at hvis der kommer underlige forespørgsler fra din mor, så skal de tage kontakt direkte til hende, før de gør noget som helst, i behøver ikke uddybe hvorfor. 

Det virker måske overdrevet men det er det ikke, igen især pga. NemID "tyveriet", vedkommende kender til danske forhold, der er ikke tale om en Nigeriansk prins, men en der har gjort sit hjemme arbejde og derfor gør man klogt i at forvente alt.

Vidste han fra starten af at din mor havde en Mac? 

 









43

1
31. august 2018 @ 16:37
Let øvet

Han var engelsk-talende, siger han ringer fra Apple, fordi de har opdaget, at hun har virus i sin mail?? Så han vidste, at det var en Mac. Og det undrer mig. Hun bruger den praktisk taget ikke. Jeg ved, at hun fik en tilsvarende opringning for en del måneder siden, men der fik hun lagt på. Han oplyste et dansk navn, og da han/de forsøgte at hæve penge på en af hendes konti, brugte de andet dansk navn. Men han/de var dygtige, selv om alarmklokkerne ringede hos min mor, så var de jo færdige lige om lidt. Og da hun ikke ved bedre, så det jo rigtigt ud i hendes øjne.

Jeg eri gang med at skifte passwords, og vi holder meget øje. Hendes primære bank mener dog, at vi ikke behøver at være nervøse. Sådan nogen er ude efter hurtige penge, ikke noget langsigtet.

Jeg vil gå i gang med at kopiere alle hendes vigtige dokumenter og billeder mmm., og så slette alt.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
31. august 2018 @ 16:46
Stormogul

Det lyder som om du er foran banditterne, godt.  Jeg vil nok også anbefale dig at lave en clean install efter en formatering. Just to be safe...     

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

93

4
04. september 2018 @ 17:10
Novice

Jeg ville ikke tøve med at lave en total formatering, men jeg fatter ikke at der er folk der er så blåøret så de hopper på sådan noget.

Nå men det ser tilsyneladende ud til at hun er sluppet billigt, men jeg tror bare at de lige venter til det værste påstyr har lagt sig, og så slår de til med noget skidt som måske ligge og kun venter på at blive startet op.

Så helt klart FORMATER  SÅ DEN MAC.

Hej