xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Problem med opladning på MacBook Pro bærbar.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


125

2
25. oktober 2018 @ 20:23
Suspenderet
[post_text]
  96
15
  8941

1263

36
25. oktober 2018 @ 20:28
Stormogul

Jeg har oplevet det - hos mig var det opladeren, der var stået af. Eller rettere stod af, idet min havde samme symptomer indtil den døde helt. Kender du ikke en med en oplader, du kan prøve?

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

2709

341
PallMei (Skribent)
25. oktober 2018 @ 20:34
Bit kongen

Prøv smc reset som det første, det er den som styre batteriet:

https://support.apple.com/da-dk/HT201295


125

2
27. oktober 2018 @ 19:45
Suspenderet

Mange tak for jeres svar, det sætter jeg pris på.

Jeg har som sagt ikke forstand på om det er opladeren der er i stykker, eller om det er batteriet på maskinen.

Men jeg skriver den her meddelelse fra min iPhone nu, fordi batteriet på min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) er løbet helt tør, og der sker ikke engang noget når jeg sætter opladeren i - den lyser hverken orange eller grønt.

- Dermed har jeg ikke mulighed, for at forsøge at følge det link vedrørende "Smc reset". 

Hvad vil sådan en Smc test kunne fortælle os?.

Ha´en god aften der ude.


2709

341
PallMei (Skribent)
27. oktober 2018 @ 20:03
Bit kongen

Det er ikke en test men en reset == nulstilling af den hardware som bl.a. styre opladning. Jeg syntes det er ret grundig beskrevet inde på linket. Så vil anbefale at du læser det og giver det et forsøg inden du sender den til reparation. 

edit: Hvorfor har du ikke mulighed for at følge det link? Du kan læse den på din telefon (godt nok ikke optimalt) og det er en manuel arbejdsgang.


4593

394
27. oktober 2018 @ 20:36
FPU

Selvom jeg mest hælder til, at det er et hardware-problem, vil jeg dog også anbefale først at prøve med en SMC-reset.

Din MBP er jo slukket, eftersom den er løbet helt tør for strøm, så det komplicerer sagen lidt, men here goes:

Mens din Mac er slukket, trykker du Ctrl-Alt-Cmd-tasterne ned i VENSTRE side af tastaturet, samtidig med at du trykker på On/Off-knappen.

Du skal holde alle disse fire knapper nede i mindst 10 sekunder, hvorefter SMC så er blevet nulstillet. SMC holder bl.a. styr på Power Management, så HVIS der er en eller anden form for bøvl med strømmen, er en SMC-reset altid et godt sted at starte.

Nå, men hvis der så havde været bare en lille-bitte smule saft tilbage på dit batteri, ville du nu kunne starte MBP'en op og teste, om den ville lade korrekt. Som det er nu, må du blot tilslutte laderen, lade den stå nogle minutter (uanset om ladelampen lyser eller ej) og så prøve, om den vil starte. Hvis ikke, så ER det laderen eller batteriet.

Jeg har en MBP magen til din, samme størrelse og årgang og det hele. Jeg har ganske vist ikke oplevet dine symptomer, men til gengæld var mit batteri ved at dø, så jeg fik det skiftet her i foråret. Dit batteri har derfor kørt et halvt år længere end mit det gamle, og det er måske udskiftningsmodent. Det koster omkring en Tusse her i DK. Jeg kan anbefale et par steder, hvis det kommer så vidt.

Du skal også være opmærksom på, at ledningen fra laderen og hen til MBP'en (den med MagSafe-stikket på) er af ret blød plast, som mørner med årene. Min egen ledning har fået krympeflex hist og her, fordi plasten var flækket ind til de ledende baner. Min ledning har været meget "stationær" herhjemme, så hvis du har rykket meget rundt på din MBP, kan den del af ledningen godt have taget så meget skade (knækkede tråde), at der ikke længere kan lades ordentligt. Dermed er der også risiko for kortslutning (og dermed også for brand), så indtil du har fundet den helt korrekte diagnose, bør den kun stå til opladning, mens du er vågen og i nærheden af den.

Men der MÅ da være en anden MBP-ejer i din omgangskreds, som lige vil låne dig sin oplader til en lille test (eller en lokal reparatør). Iøvrigt meldes batteri-fejl oppe i lade-ikonen i menubjælken (Ikonen slås til og fra i Systemindstillinger -> Energibeaparelse -> Hak af i "Vis batteri status i menu-linien" (Frit oversat fra mit engelske system).


125

2
29. oktober 2018 @ 19:01
Suspenderet

Tusind tak for alle jeres svar, det sætter jeg pris på.

Jeg lånte en oplader i dag for at prøve og se om det er min oplader som der er noget i vejen med. Det er det ikke - ladelampen lyser hverken orange eller grøn.

Palle:

Hvis du har en MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) magen til min, samme størrelse og årgang og det hele - og du har skiftet batteriet på din her i foråret

- så er det måske batteriet som der skal skiftes.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at få det skiftet, med håb om at det er det, og at jeg så er heldig at kunne have min bærbar i noget længere tid, så jeg er fri for at købe en ny.

Du nævner at du kan anbefale et par steder hvor jeg kan få det skiftet - de steder du kender må du gerne dele med mig.

På forhånd tak. 


4593

394
29. oktober 2018 @ 20:08
FPU

Hej Magnolia.

Altså, det er ikke laderen; det er da altid noget, selvom det alt andet lige ville være det letteste (og nok også det billigste) at udskifte.

Jeg er ikke ekspert nok til herfra at kunne afgøre, om det ER batteriet, der er klappet helt sammen, eller om din MBP blot trænger til en SMC-reset, men jeg TROR, at problemet ikke er SÅ banalt.

Derfor kommer du nok til at gå til en professional for i hvert fald at få en diagnose og så regne på, om det kan betale sig at reparere den i forhold til, hvad man kan få en hæderlig brugt for, eller hvor meget man eventuelt vil eller kan bløde for en ny (der lanceres iøvrigt sandsynligvis nye MBP'ere i morgen).

Jeg fik skiftet batteri hos Super Mac Service i Kastrup i foråret. Link.

Jeg fik desuden skiftet et defekt DVD-drev hos MacMenu i Kolding her i efteråret. Link.

Begge steder kunne jeg indlevere dyret til aftalt tid og hente det igen en times tid senere.

Begge steder fik jeg super-duper service til fine priser.

Begge steder modtager og sender tingene med fragtmand.

Begge steder vil gerne give et overslag på reparationspris.

Jeg ville ikke tøve med at bruge begge steder igen, hvis jeg skulle få brug for det.

Ejeren af Super Mac Service er i øvrigt MacNyt-medlem, og hvis han får øje på denne tråd, kan det være, at han kan fjerndiagnosticere din MBP ud fra de beskrevne symptomer og fortælle, om det kan betale sig at reparere den.

Pøj-pøj.


2709

341
PallMei (Skribent)
29. oktober 2018 @ 20:08
Bit kongen
Magnolia skrev:

Palle:

Hvis du har en MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) magen til min, samme størrelse og årgang og det hele

Tror du mener Tonny. Jeg har faktisk også en Macbook Pro 12 2010, men jeg har givet den til min far som bruger den som stationær. Batteriet er helt død på den nu, men den fungere fint med lader tilsluttet og der er ingen grund til at skifte batteriet, når den alligevel står samme sted.


8581

198
29. oktober 2018 @ 21:01
Poseidon

Dobbelttjek at ladestikket på din bærbar ikke er fyldt med snask, som kan hindre kontakt mellem ladefladerne.


4593

394
29. oktober 2018 @ 21:07
FPU
PallMei skrev:
Magnolia skrev:

Palle:

Hvis du har en MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) magen til min, samme størrelse og årgang og det hele

Tror du mener Tonny. Jeg har faktisk også en Macbook Pro 12 2010, men jeg har givet den til min far som bruger den som stationær. Batteriet er helt død på den nu, men den fungere fint med lader tilsluttet og der er ingen grund til at skifte batteriet, når den alligevel står samme sted.

Jaeh, jeg er godt nok blevet kaldt værre ting end "Palle". :o)

 Som du kan se, så HAR jeg alligevel svaret Magnolia (efter bedste evne), og så må vi se, hvad der kommer ud af det.

Jeg er IKKE batteri-ekspert, men batteriet i farmands MBP kan vel alt andet lige risikere at begynde at bule på midten, så TouchPad'en eventuelt ødelægges. Og hvad med risiko for læk og dermed et svitset bundkort?

Men bortset fra det, så ER MBP 2010 13'' en fed maskine, som er stort set umulig at vælte (i hvert fald med SnowLeo på, og måske også nyere OS'er). Den dag min går heden, bliver en sorgens dag, også selvom det ikke er verdens hurtigste bærbare.


4593

394
29. oktober 2018 @ 21:08
FPU
David Munch skrev:

Dobbelttjek at ladestikket på din bærbar ikke er fyldt med snask, som kan hindre kontakt mellem ladefladerne.

GOOD THINKING!!!


125

2
03. november 2018 @ 19:26
Suspenderet

Tak for alle svarene, de er værdsat.

Jeg er meget "renlig" med min bærbar, men har selvfølgelig tjekket om ladestikket på den er fyldt med snask, og det er det ikke.

Jeg må gå til en professionel for at få en diagnose og så regne på, om det kan betale sig at reparere den, eller om det bedre kan betale sig at købe en helt ny bærbar.

Tak for de steder som der anbefales. Jeg bor i Nordjylland, Frederikshavn, så må prøve at undersøge om der er en ekspert her oppe i Nordjylland, så jeg ikke behøver at tage til Kolding eller Kastrup.

Tonny: Du nævner at du fik skiftet batteriet på din MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) i foråret. Kostede det 1000kr ialt med materialer og arbejdsløn ?..

Igen, mange tak for hjælpen her inde - et alletiders forum. 


4593

394
03. november 2018 @ 21:26
FPU

@Magnolia:

Det er ikke let at angive en nøjagtig pris, da jeg på min egen MBP samtidig fik skiftet højtalere, samt at jeg havde min nabos MBP med, som også fik skiftet batteri, så jeg fik en samlet pris og lidt mængderabat med i købet.

Jeg tror, at de fleste reparatører opererer med faste priser på udskiftning af f.eks. batterier inkl. reservedele og arbejdsløn, lidt ligesom en bilmekaniker har en fast pris for at montere skifte gamle dæk ud med nye, eller cykelhandleren, som tager en fast pris for en lapning af et punkteret dæk.

Du må prøve at gurgle dig frem til en reparatør i nærheden og tjekke dennes priser, eller du kan alternativt vælge at sende MBP'en frem og tilbage til Kolding eller Kastrup med fragtmand og dermed finde dig i at skulle undvære den lill syge i nogle dage.

Pøj-pøj


881

6
04. november 2018 @ 16:26
Veteran
Magnolia skrev:

Tak for alle svarene, de er værdsat.

Jeg er meget "renlig" med min bærbar, men har selvfølgelig tjekket om ladestikket på den er fyldt med snask, og det er det ikke.

Jeg må gå til en professionel for at få en diagnose og så regne på, om det kan betale sig at reparere den, eller om det bedre kan betale sig at købe en helt ny bærbar.

Tak for de steder som der anbefales. Jeg bor i Nordjylland, Frederikshavn, så må prøve at undersøge om der er en ekspert her oppe i Nordjylland, så jeg ikke behøver at tage til Kolding eller Kastrup.

Tonny: Du nævner at du fik skiftet batteriet på din MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) i foråret. Kostede det 1000kr ialt med materialer og arbejdsløn ?..

Igen, mange tak for hjælpen her inde - et alletiders forum. 

Når du er fra Nordjylland, kan jeg anbefale Nordjysk Computerservice inde på Østerbro. Det er et godt sted at komme til fornuftige priser. Har fået skiftet en del batterier og harddiske på familiens mange Mac’s derinde. 

www.nordcom.dk

Held og lykke.


125

2
04. november 2018 @ 20:43
Suspenderet

Okay, det er bare i orden. Jeg finder ud af noget snart, for kan simpelthen ikke undvære en bærbar længere. Tak for hjælpen og alle informationerne, virkelig brugbart!.


125

2
05. november 2018 @ 19:11
Suspenderet

Jeg har tit tænkt på, om der mon findes en slags beskyttelse til ens MacBook Pro, fordi der på siden af bærbaren hvor man sætter laderen ind, og der hvor man sætter en USB nøgle ind osv.

- de steder på maskinen kan være ret udsatte for at der kommer støv og skidt ind, eller at de bliver beskadiget

- især der hvor laderen skal ind, der sidder der de der 5 små dutter, som nemt kan få nogen slag, f.eks. hvis man rykker rundt på bærbaren, eller er lidt for uforsigtig med den.

Og har også tænkt på om man kan få sat noget folie udover maskinen, lidt ala. på samme måde som der bliver gjort på biler, for at beskytte dem fra ridser. 

Er nysgerrig for at høre om der er nogen herinde som ved noget om den slags?. 

På forhånd tak.


2709

341
PallMei (Skribent)
05. november 2018 @ 19:33
Bit kongen

Det kan du sagtens. De fulgte med, når jeg købte hardcovers til min Macbook Air. Desværre svare dx.com hvor det er købt ikke p.t. Så ved ikke om om linket stadig er gyldigt.

http://www.dx.com/p/347269

Men bemærk coveret er til en 11" Macbook Air. Du kan uden tvivl finde tilsvarende til den model du har.

Når det er sagt, så har jeg aldrig brugt port-beskytterne. De falder ud og ærlig talt har jeg aldrig haft problemer med mine porte. Men hvis man arbejder i et beskidt miljø, kan de sikkert være gavnlige..


2709

341
PallMei (Skribent)
05. november 2018 @ 20:52
Bit kongen

Dx.com er tilgængelig igen og kan se det tidligere link ikke virker. Her er det rigtige link:

https://www.dx.com/p/mr-northjoe-ultra-slim-crystal-hard-case-keyboard-cover-anti-dust-plug-set-for-macbook-air-11-6-347269


4593

394
05. november 2018 @ 21:24
FPU

Hej Magnolia.

Jeg havde de samme overvejelser som dig m.h.t. skitte-snavs i portene, så jeg købte sådan et sæt fra DX til at lukke hullerne med, men lige som PallMel fandt jeg hurtigt ud af, at de ikke sad særlig godt fast, så de blev pillet ud igen og lagt væk.

Jeg skal ikke kunne udelukke, at der findes nyere eller dyrere produkter, som sidder bedre fast, men for mit eget vedkommende har jeg forladt tanken om at lukke af for portene. Men OK, min MBP er også næsten altid hjemme, og hvis den endelig skal nogen steder hen, ryger den først i et sleeve, og så i en taske.

Jeg har desuden kompressor ude på mit værksted, så hvis der endelig skulle være noget, så kan den få sig en omgang trykluft. Det skal dog siges, at jeg ikke har haft brug for det endnu; alle porte har altid virket, som de skulle.

Du kan også vælge at anskaffe dig en lille-bitte børste til at rense portene med, f.eks. en af de børster, som man kan købe hos tandlægen til rensing af mellemrummet mellem tænderne. Sådan en bruger jeg til at rense Lightning- stikket på min iPhone, når den har fået for meget lommeuld til at gide at lades op, og det har indtil videre virket hver gang.

Da jeg havde min iPhone 4S, sad der en god gummiprop i 30-pin stikket, og da jeg skiftede til 5s, købte jeg som noget af det første en gummiprop til Lightning-stikket, men den faldt også hele tiden ud, ligesom propperne til MBP'en, så den blev også lagt væk igen, eller også blev den bare langt væk ;0). Der sidder dog permanent en prop i hovedtelefonstikket, fordi jeg aldrig bruger headset (eller iPhonen til afspilning anyways).


125

2
06. november 2018 @ 18:41
Suspenderet

Dirla:

Tak for informationerne. Kan du huske hvor meget du kom af med der inde ialt - for batteriet inklusiv udskiftningen ?.


125

2
06. november 2018 @ 18:41
Suspenderet

Tak for at fortælle om coveret.

Jeg har min bærbar med rundt omkring en del, og altid i et sleeve, og så i rygsækken. Er som sagt meget renlig med den og påpasselig, men da jeg ikke ejer noget TV, og bruger min bærbar til at se dokumentare på - og nogen gange sidder og spiser i mens - ja der kan der jo ryge lidt "madrester" ned på bærbaren - så jeg vil mene at sådan et beskyttelses etui er gavnligt for mit vedkommende.
- Selv om min bærbar er så mange år gammel (købt 11 januar 2011)
så kan det godt betale sig at købe et cover, selv om jeg skulle have haft et fra starten da jeg fik maskinen.
- Og når jeg en dag skal investere i en helt ny maskine, så skal jeg helt sikkert have sådan et cover til den fra start.

Der må da være lavet nogen beskyttere til portene, som sidder bedre fast end dem i har prøvet. Hvad kaldes sådan nogen helt nøjagtigt, hvis jeg skal prøve at søge efter dem på nettet ?.

Hæhæ, godt tip med den lille-bitte "mellemrums tand børste" til at rense portene med.

Tak for hjælpen ind til videre, sætter jeg pris på.


4593

394
06. november 2018 @ 19:51
FPU

Selv om din MBP nu er så gammel, vil jeg da alligevel anbefale dig et keyboard-cover. Jeg har selv brugt et Moshi ClearGuard fra stort set Dag 1; det er tyndt, det har en rigtig god pasform, og det er slidstærkt (det første holdt i godt seks år, før det var slidt igennem ved venstre Kommando-tast).

Det er ikke helt billigt, men tasterne ser ud som den dag, jeg købte den (i 2010), og det har een gang reddet MBP'en fra "Death by Sauce", fordi jeg kom til at tippe en overlæsset tallerken på vej ind til aftenens DVD-film. Hvis ikke det Moshi havde været der, ville jeg på ingen måde kunne nå at få vendt Mac'en på hovedet, inden sovsen var trængt ned i 6-8 taster, så det ville have kostet allermindst en ny topcase.

Jeg købte så et nyt sidste år hos B. J. Trading. Der var en del forvirring i begge ender, om deres model nu også passede til et DK tastatur på en MBP Mid 2010, men de var rigtig flinke og hurtige til at kommunikere omkring det, og jeg fik på forhånd lov til at returnere det, selvom pakken var blevet åbnet, hvis det nu alligevel ikke skulle passe. Det gjorde det dog.

Der er dog et par ulemper ved et keyboard overlay, for på en moderne bærbar Mac kører både lyd og køling op og ned mellem tasterne, så lyden (især diskanten) dæmpes en anelse, og hvis man skal lave CPU-tungt arbejde, bør man overveje at fjerne coveret, indtil man er færdig (og så ellers holde alle væsker på afstand i mellemtiden).

Vil i øvrigt applaudere dig for ikke at have et TV; det har jeg aldrig selv haft, og jeg har stort set aldrig savnet det. Vi er godt nok en lille klub, men vi er den RIGTIGE klub! :O)


125

2
07. november 2018 @ 19:52
Suspenderet

Tak for svaret, jeg sætter pris på det.

Skal helt klart have sådan et keyboard-cover, ærgrer mig godt nok lidt over at jeg ikke købte sådan et fra starten, men pyt nu med det, bedre sent end aldrig.
Det er måske ikke helt billigt, men vil mene at pengene er givet godt ud, for tænk nu hvis uheldet er ude.

Det keyboard-cover du linker til fra den side der hedder B.J. Trading
- hvis du har den samme bærbar som mig, så går jeg ud fra at det osse passer på min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010)  ? 

Kunne ikke lade være med at grine da jeg læste om din oplevelse med sovsen - meget malerisk fortalt, men det var godt der ikke skete noget med din bærbar.

Jeg har ikke haft et TV siden 2010 og har heller ikke planer om at investere i et, for savner aldrig et TV, når jeg har min elskede bærbar, det er godt nok for mig ;O)


4593

394
07. november 2018 @ 20:42
FPU

Hej Magnolia.

Nu gik jeg blot ind på B. J. Tradings hjemmeside og søgte på "moshi", og så dukkede den side op, som jeg har linket til.

Imidlertid kan jeg se, at Moshi's eget varenummer (99MO021903) på den linkede side svarer til varenummeret på min ordre hos B. J. Trading for to år siden, og eftersom vore MBP'ere er identiske, bør et Moshi med det varenummer (og som vises på den side, jeg har linket til) altså også passe til din. Det er dog under forudsætning af, at din MBP har dansk tastatur, for de amerikanske, engelske, og vist nok også tyske tastaturlayouts ser anderledes ud; bl.a. er Return-tasten bredere for neden end for oven, og de fire piletaster er vist nok også arrangeret anderledes.

Skulle det gå galt, så er de dog nok stadigvæk flinke, så det burde være muligt at få sig en bytter, og hvis det skulle gå helt galt, skal jeg gerne minde dem om den gensidige tvivl i november 2016.

Da jeg modtog mit Moshi, nøjedes jeg i første omgang med at tage det ud af post-emballagen og så holde det hen over MBP'en, mens det stadig var pakket ind i den originale Moshi-emballage, og jeg kunne så se, at det nok ville passe. Vil opfordre dig til at gøre det samme for en sikkerheds skyld.

Jeg kan i øvrigt se, at prisen er faldet siden november 2016; jeg gav i alt 311,- Kr. inkl. Moms og Dankort-gebyr og fri fragt, mens det nu koster kun 256,- Kr. inkl. Moms. Køb! Køb! Køb! :o)

Jaeh, det var lidt af en forskrækkelse med den sovse-historie. Uheldet var dog aldrig sket, hvis jeg havde haft TV, for så havde jeg lagt MBP'en væk for at se filmen på TV'et i stedet for. Men der står som regel også en kop kaffe ved siden af, når jeg læser nyheder, og af og til har jeg en entusiastisk schæfer på besøg, som bl.a. elsker at jagte insekter, både ude og inde, så Moshi'en er en uundværlig del af mit IT-setup. :0)


125

2
08. november 2018 @ 19:48
Suspenderet

Tak for dit uddybende svar Tonny, det er værdsat.

Det lyder til at være en uundværlig del, så jeg køber helt klart det "moshi keyboard-cover" inde på B.J. Tradings hjemmeside

Men kunne osse godt tænke mig et "Hard Case - beskyttelses cover".

Købte du dit "Hard Case - beskyttelses cover" det samme sted som du købte dit "moshi keyboard-cover" ?.

Fordi hvis de har de to ting det samme sted, så tænker jeg at det måske er nemmest at købe de to ting på én gang, og i den samme bestilling.

Hvad kaldes sådan et "Hard Case - beskyttelses cover" hvis jeg skal prøve at søge på det, inde på B.J. Tradings hjemmeside, for at se om de har et der passer til min MacBook Pro, 13-inch, Mid 2010.

Jeg købte min bærbar den 21 januar 2011 i Merlin og den har et dansk tastatur på sig.

Endnu en gang - mange tak for at tage dig tid til at svare.

Ha´ en god aften i stille og rolige omgivelser.


4593

394
08. november 2018 @ 19:59
FPU

Hej igen.

Jeg har ikke hardcover til min MBP; det er vist nok Palle, som skriver noget om det. Er der ikke noget med, at han linker til en pakkeløsning med port-dutter, tastatur-cover og hardcover inde på DX, eller noget?

Som sagt er min MBP mest en hjemme-bærbar, og når den rejser, ryger den først i et blødt sleeve og så i en computertaske.

MBP'ere er ganske vist ikke uforgængelige, men de er alligevel rimeligt hårdføre med deres unibody aluminiums-chassier, og selv om det ikke er en dårlig idé at beskytte dem mod væsker (og namsede fingre) med et tastatur-cover, er det vel værd at overveje, om det ikke er overkill at bløde udgiften til en hardcase til en syv-otte år gammel Mac.


125

2
09. november 2018 @ 17:07
Suspenderet

Du har ret - der er ingen grund til at købe et "hard case - beskyttelses cover" når den alligevel er så gammel, det kan jeg gøre hvis jeg engang skal have en ny bærbar.

Jeg nøjes med at bestille det "moshi keyboard-cover" du linker til fra B.J. Tradings hjemmeside, for det vil uden tvivl være godt for mig at ha´ sån´ et siddende på tastaturet.
Der står godt nok inde på deres hjemmeside at det ikke er på lager, og at der er mere end 5 dages levering, så håber at det lykkedes mig.

Tak for hjælpen og god weekend :-)


687

6
09. november 2018 @ 17:15
Veteran
jeg bygger alt i toffifee og løg

4593

394
09. november 2018 @ 19:47
FPU
hoejfed skrev:

163 kr her

Det var godt nok billigt!

Det er ganske vist ikke på lager, men hvis det heller ikke er det hos B. J. Trading, så er det jo hip som hap for Magnolia.

Det ser også ud til, at modelnummeret er det samme, altså den model, som passer på et dansk MBP-tastatur.


125

2
10. november 2018 @ 19:41
Suspenderet

Tak for jeres svar.

Jeg har haft skrevet til både B.J. Trading og ProShop, om de har et "moshi keyboard-cover" til MacBook Pro på lager.

B.J. Trading har ikke svaret men det har ProShop.
ProShop skrev følgende:
Det er desværre ikke muligt, at vide hvornår vi kan skaffe det hjem. Da leverandøren ikke har oplyst, hvornår de kan levere til os..

Hvis B.J. Trading heller ikke har et "moshi keyboard-cover", så er der kun den hjemmeside som Palle linker til der hedder dx:

De sælger umiddelbart ikke et "moshi keyboard-cover".
Men de har en pakkeløsning med port-dutter, keyboard-cover og hard case cover.

Må ærligt indrømme jeg synes det er lidt af en jungle at finde ud af om de har det som passer til min bærbar.

For at finde ud af det, står der skrevet følgende inde på deres side, hvor de anbefaler at man tjekker:

If you are not sure of the model of your macbook, you can see at the bottom of the Macbook. Number at the bottom of the Apple Macbook Pro 13.3 inch is A1278.

Den her pakkeløsning kom frem da jeg søgte på deres hjemmeside:

https://www.dx.com/p/mr-northjoe-ultra-slim-crystal-hard-case-keyboard-cover-anti-dust-plug-set-for-macbook-pro-13-3-375675

Men når jeg vender min bærbar om, så står der ingenting, der står kun skrevet "Serial No" med småt.

Nogen der kan fortælle om det jeg linker til, passer på min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010)


125

2
12. november 2018 @ 19:43
Suspenderet

Jeg har kontaktet B.J. Trading og ProShop, for at høre om de har et "moshi keyboard-cover" til MacBook Pro på lager.

ProShop har svaret og det har B.J. Trading også

- Ingen af de to steder havde det på lager og de kunne heller ikke skaffe det hjem.

Og inde på den side der hedder DX, der har de umiddelbart heller ikke et keyboard-cover, eller en pakkeløsning med keyboard-cover og hard case cover, som passer til en MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) 

https://www.dx.com/s/Mr.northjoe+3-in-1+Case+Keyboard+Plug+for+MACBOOK+PRO+13?cateId=0&cateName=All%20Categories&category=1417

(kan hvert fald ikke finde det når jeg søger på det i søgefeltet)

Er der nogen her inde på forummet som kender en anden hjemmeside hvor jeg kan købe et, for så vil jeg meget gerne vide det.

På forhånd mange tak <3 


4593

394
12. november 2018 @ 20:25
FPU

Hej Magnolia.

Hvad med at gå direkte til hestens mule, altså Moshi selv?

Jeg linker ganske vist direkte til en 13'' MBP med EU-tastatur, men dobbelttjek lige, at det ER det, som er valgt, hvis eller når du besøger siden for at købe.

Desværre skifter billederne ude til venstre på hjemmesiden ikke, alt efter hvilket layout, man vælger, men det ser altså ud til, at der kun findes tre slags keyboard-layouts, nemlig US, JP og EU.

Prisen er ganske vist €29.95 plus porto (med mindre man køber for mindst €45,-). Porto til DK estimeres til ca. €9,20, og så er prisforskellen op til de €45,- jo ikke så stor for at få det portofrit. Måske Moshi kan friste med noget mere, eller måske kan du købe et ekstra overlay, som du enten kan sælge videre eller gemme til din næste bærbare Mac med dansk tastatur.

Jeg må dog advare om en enkelt ting: hvis Moshi sender det fra USA kan du risikere, at Skat vil bon'e dig for elektroniktold, fordi købet er over bagatelgrænsen på ca. 80,- Kr., også selvom der ikke er indbygget noget elektronik; hvis Skat ikke er i julehumør, er det tilstrækkeligt grundlag for etaten, at det drejer sim om computertilbehør. :-(


687

6
12. november 2018 @ 20:26
Veteran
jeg bygger alt i toffifee og løg

125

2
14. november 2018 @ 11:37
Suspenderet

Tak for jeres svar.

Det er rigtigt at jeg kunne gøre som du nævner og købe det direkte, men den chanche tør jeg ikke at tage, for det kan blive dyrt hvis de nupper pakken i tolden.

Men tror måske jeg er tæt på at have fundet et andet keyboard cover der passer til et dansk tastatur.

Skal bare finde ud af hvilket "Model Number" en MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) har.

Hvor henne står det skrevet på maskinen ?.

Det er det her keyboard cover som jeg kigger på:

https://www.amazon.de/MOSISO-Tastaturabdeckung-MacBook-Display-Version/dp/B01B5HHKOA/ref=mp_s_a_1_2/260-7563359-9497529?__mk_de_DE=ÅMÅZÕÑ&qid=1542137866&sr=1-2&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=Macbook+Pro+13+Keyboard+Cover+EU+Version&dpPl=1&dpID=51PxqkDIssL&ref=plSrch

Men der står skrevet følgende:

Important notes:

This keyboard cover only fit EU/UK keyboard layout,not fit US keyboard layout.

Compatible Model:

Macbook Pro 13 inch without Touch Bar (2016.10 Release) [Model Number: A1708]

NOT Compatible Model:

Macbook Pro 13 inch with CD/DVD Driver [model Number: A1278]
Macbook Pro 13 inch with Retina Display [Model Number: A1502/A1425]
Macbook Pro 13 inch with Touch Bar(2016.10 Release) [Model Number: A1706]

Tonny: Har du nogen ide om hvilket "Model Number" vores bærbar har, og om det vil passe.

Hvis ikke du ved det, er der måske en anden her inde som der har forstand på det?. 

Tak.









2709

341
PallMei (Skribent)
14. november 2018 @ 12:02
Bit kongen
Magnolia skrev:

Tak for jeres svar.

Det er rigtigt at jeg kunne gøre som du nævner og købe det direkte, men den chanche tør jeg ikke at tage, for det kan blive dyrt hvis de nupper pakken i tolden.

Men tror måske jeg er tæt på at have fundet et andet keyboard cover der passer til et dansk tastatur.

Skal bare finde ud af hvilket "Model Number" en MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) har.

A1278, hvis det er denne maskine:

https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-2-duo-2.4-aluminum-13-mid-2010-unibody-specs.html


Hvor henne står det skrevet på maskinen ?.

Det er det her keyboard cover som jeg kigger på:

https://www.amazon.de/MOSISO-Tastaturabdeckung-MacBook-Display-Version/dp/B01B5HHKOA/ref=mp_s_a_1_2/260-7563359-9497529?__mk_de_DE=ÅMÅZÕÑ&qid=1542137866&sr=1-2&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=Macbook+Pro+13+Keyboard+Cover+EU+Version&dpPl=1&dpID=51PxqkDIssL&ref=plSrch

Men der står skrevet følgende:

Important notes:

This keyboard cover only fit EU/UK keyboard layout,not fit US keyboard layout.

Compatible Model:

Macbook Pro 13 inch without Touch Bar (2016.10 Release) [Model Number: A1708]

NOT Compatible Model:

Macbook Pro 13 inch with CD/DVD Driver [model Number: A1278]
Macbook Pro 13 inch with Retina Display [Model Number: A1502/A1425]
Macbook Pro 13 inch with Touch Bar(2016.10 Release) [Model Number: A1706]

Linket er tysk og nævner at det er kompatibel med A1278, men dit citat er engelsk og lister den under ikke kompatible modeller 🤔

Tonny: Har du nogen ide om hvilket "Model Number" vores bærbar har, og om det vil passe.

Hvis ikke du ved det, er der måske en anden her inde som der har forstand på det?. 

Tak.



4593

394
14. november 2018 @ 13:06
FPU

Hej igen.

Det cover, som du linker til på Amazon, ser IKKE ud til at passe på MBP 2010-modellerne; vore go'e gamle 13'' MBP'ere har jo CD/DVD-drev.

Det kan så heller ikke undre, at der er sket noget med tastatur-layoutet siden 2010; der ER jo trods alt gået 8 år, og der er jo bl.a. dukket de dér nye buttefrly-taster op på MacBook'er, nyere MBP'er, og sikkert også på den helt nye Air.

Så vidt jeg kan se via EveryMac, så tilhører bl.a. 13'' MBP Mid 2010 modellinien A1278, så ethvert tastaturcover, som passer på en A1278 med EU-tastatur burde altså også passe på din.

Go' jagt.


2709

341
PallMei (Skribent)
14. november 2018 @ 13:24
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Hej igen.

Det cover, som du linker til på Amazon, ser IKKE ud til at passe på MBP 2010-modellerne; vore go'e gamle 13'' MBP'ere har jo CD/DVD-drev

Hvis du tænker du tænker øverste højre tast, så er det vist en mindre ting hvilket symbol der er påtrykt. Der er angivet at det er kompatibel. Jeg syntes det er langt være at det ikke er dansk layout der påtrykt. Det er ligesom at køre med dansk tastaturopsætning på et engelsk tastatur. Jeg ville enten finde et der var transparent eller havde dansk layout.


687

6
14. november 2018 @ 13:34
Veteran
jeg bygger alt i toffifee og løg

125

2
14. november 2018 @ 13:41
Suspenderet

Tak for svarene og for at fortælle mig om det.

Beklager, tror det var den forkerte tekst jeg havde kopieret og indsat:

Det er det keyboard cover der vises her:

https://www.amazon.de/MOSISO-Tastaturabdeckung-MacBook-Display-Version/dp/B01B5HHKOA/ref=mp_s_a_1_2/260-7563359-9497529?__mk_de_DE=ÅMÅZÕÑ&qid=1542137866&sr=1-2&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=Macbook+Pro+13+Keyboard+Cover+EU+Version&dpPl=1&dpID=5

Der står følgende:

  • Kompatibel mit: MacBook Air 13 (A1369 / A1466), MacBook Pro 13 (A1278), MacBook Pro 15 (A1286), MacBook Pro 13 Netzhaut (A1502 / A1425), MacBook Pro 15 Netzhaut (A1398), Magic Keyboard 1. Generation
  • WARNUNG: NICHT passend für neue 2017 & 2016 MacBook Pro 13 Zoll (A1706 / A1708), neue 2017 & 2016 MacBook Pro 15 Zoll (A1707).

Så hvis det er en model A1278 jeg har, så i følge det de skriver, skulle det passe der til.

- Håber jeg hvert fald for er lidt ivrig efter at få fat i et snart, før min overlæssede tallerken vipper ned i tastaturet ;-)

Men vil I ikke mene at jeg roligt kan bestille det, og regne med at det er det rigtige?.

Dog vil jeg selvfølgelig helst have et med dansk layout som Palle nævner, men er det til at skaffe?.





125

2
14. november 2018 @ 14:08
Suspenderet

- eller endnu bedre var, hvis man kunne få et der passede som der var helt gennemsigtigt.


2709

341
PallMei (Skribent)
15. november 2018 @ 08:46
Bit kongen

Dobbelt


2709

341
PallMei (Skribent)
15. november 2018 @ 08:46
Bit kongen

125

2
16. november 2018 @ 16:54
Suspenderet

Jeg tog til Ålborg i går for at få skiftet batteri på min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model nummer: A1278

Det kostede i alt 799,00 inkl. montering hos Nordjysk Computerservice.
Det sted kan jeg godt anbefale til dem som bor i Nordjylland.

Nu virker min bærbar endelig igen, hvilket jeg er meget glad for, så nu må vi se hvor lang tid jeg kan have den endnu.

Og så har jeg osse fået bestilt et keyboard cover som passer til tastaturet på en MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model nummer: A1278

Endte med at bestille sådan et her i den sorte farve.

https://www.pixojet.dk/produkter/7255-apple-/81150-macbook-silicone-keyboard-film/

Har ingen ide om det er godt, og har ikke modtaget det endnu, men ser frem til at se hvordan det ligger på tastaturet.

Nu mangler jeg bare at finde en god USB nøgle, og jeg tænker at den skal være på omkring 128 GB.
Nogen der har en USB nøgle som de kan anbefale ?.

Tusind tak for alle de gode råd, jeg har fået i den her tråd, og for at ta´ jer tid til at svare.

Ha´ en god aften.


4593

394
16. november 2018 @ 19:37
FPU

Lyder fint med batteri og cover.

Med hensyn til USB-nøgle, så lad være med at købe for billigt, for så bliver du bims af at vente på, at der bliver kopieret færdig. Class4 er billigt men (efter min mening) alt for langsomt. Du skal op på Class10 eller hurtigere. Du behøver dog næppe at købe de allerhurtigste, for de er sikkert hurtgere end din USB-port.

Der er lige et par ting, som man skal være opmærksom på, når man vil have sig en god stick:

1. Som sagt hastigheden. Class4 er måske fint til en enkelt backup, som så bare skal ligge i skuffen. Nogle billige sticks virker hurtige i starten p.gr.a. en cache-chip på måske 64 eller 128 MB, og efter det så går det langsomt.

De fleste supermarkeder og byggemarkeder, som reklamerer med (billige) sticks, sælger næsten allesammen kun Class4 sticks. Et eksempel herpå er PQI fra (vist nok) Brugsen.

2. Fysisk størrelse. Nogle sticks er enorme i forhold til selve memory-chippen, og hvis det er noget, som skal sidde i din MBP, mens du flytter (lidt) rundt på den, skal du passe på med en lang en, for rammer du noget, kan den knække sig selv eller beskadige USB-porten.

3. Hvis det kun er dig, som skal bruge den stick, altså hvis den ikke lige skal over på f.eks. en PC, så overvej at købe et Class10 SD-kort i stedet for en stick; det fylder fysisk mindre, og hvis du køber et µSD-kort og en speciel holder (f.eks. en Nifty), så har du principielt fået dig en ekstra harddisk. OK, det går ikke lige så hurtigt som din interne disk på SATA-porten, men det kører faktisk fint. Jeg brugte et 32 GB SD-kort som reserveharddisk med SnowLeo på en uges tid, efter at den interne disk døde, mens jeg ventede på en SSD med posten, og bortset fra små lags i Finder kørte det faktisk gnidningsfrit.

4. Formatet. Alle sticks er pre-formateret til Windows, som regel i ExFat. Hvis den KUN skal bruges til Mac, vil jeg anbefale, at du omformaterer den til Extended(Journaled). Hvis den også skal bruges til Windows, bør du alligevel omformatere den (til ExFat), da fabriksformateringer godt kan drille.


125

2
16. november 2018 @ 20:01
Suspenderet

Tak for svaret Tonny.

Ja, det er bare alletiders at bruge min bærbar igen, er meget taknemmelig for at den virker nu..

Med hensyn til USB-nøgle. Jeg vil helst investere i en ordentlig en som jeg kan have i mange år, end at købe en billig en.

Det er ikke en USB nøgle som skal sidde i min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) , i mens jeg flytter (lidt) rundt på den.

Skal kun bruge den til at gemme en masse dokumentar film, musik, og word dokumenter.

Det er kun mig som skal bruge den, den skal ikke over på en PC eller noget andet.

Jeg har lige siddet og læst om en der hedder:

SanDisk Extreme Pro - 256GB

Den her: 

https://www.proshop.dk/Hukommelseskort-USB-pen/SanDisk-Extreme-Pro-256GB/2580423

Men der står blandt andet skrevet lidt længere nede på linket under punktet "Generelt":

Systemkrav: OS nødvendig Apple MacOS X 10.7 eller senere.

Jeg har ikke forstand på om jeg kan bruge den USB nøgle på min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) bærbar.

Jeg har det der hedder: macOS High Sierra Version 10.13.6

Ved du om jeg kan bruge den SanDisk Extreme Pro - 256GB ? - fordi det er jo ret vigtigt. 



4593

394
16. november 2018 @ 21:19
FPU

Det bliver nok en anden Macnyt'er, som kommer til at give dig det helt korrekte svar, for jeg har aldrig rodet med krypterede sticks, blot almindelig sticks, som jeg omformaterer efter behov, og som kan ses af alle OS'er tilbage til i hvert fald OS X 10.4.

Nu er minimumskravet for den her stick angivet til 10.7, og du kører jo 10.13, så det bør ikke være noget problem, men jeg ved ikke, hvordan det dér medfølgende krypteringssoftware vil opføre sig; kryptering lyder godt, men hvis der først opstår problemer, så er man virkelig på hælene. I smell danger!

Når den valgte stick er så stor, kan du beskytte nemt dine dokumenter på i hvert fald to andre måder:

1. TimeMachine backup af hele eller udvalgte dele af din harddisk, f.eks kun din brugermappe eller kun mappen "Dokumenter" i din brugermappe, eller

2. Komplet installering af OS X, så sticken bliver en boot-stick (evt. ved hjælp af DiskmakerX), kopiering af dine dokumenter over i de dertil indrettede mapper, så du har en dublet, og så aktivere FileVault i OS X på din boot-stick, inden du booter tilbage på din interne disk.

Man kan også bare kopiere sine ting over på en ikke-krypteret stick og så gemme den grundigt eller låse den godt inde.

En sidste ting: når du alligevel vil bløde omkring 800,- Kr., hvad så med at få en hel del mere plads for ca. samme pris ved at købe en ekstern USB-powered harddisk; Bilka har f.eks. en lille lækker 2 TB Toshiba Canvio for 826,- Kr. (1.041,- Kr. for 3 TB). Bevares, den fylder da mere (2,5'' i bredden), men den er lille og flad og er derfor alligevel let at have med rundt. Man skal blot ikke kaste med den, da der er en mekanisk harddisk med bevægelige dele, ikke hukommelseschips som i en stick.


125

2
17. november 2018 @ 14:32
Suspenderet

Mange tak for svaret.

Godt og høre at den sikkert godt kan bruges til det jeg har som hedder, macOS High Sierra Version 10.13.6.

Jeg ved heller ikke hvordan det dér medfølgende krypteringssoftware vil opføre sig, jeg ved jo ikke så meget om "computer verdenen" er stadig en nybegynder. Det eneste jeg ved om USB nøgler, er at jeg skal bruge en USB nøgle der er stører end den jeg har nu (den jeg har nu er på 18GB og den er meget langsom)

Den skal være i god kvalitet, og den må gerne være rimelig hurtig, men jeg ved ikke om en på 256GB er overkill til mit brug. Jeg har ingen ide om hvor mange timers film 256GB svarer til.

Ellers er der også den der hedder:

SanDisk Ultra Flair - 128GB

https://www.sandisk.com/home/usb-flash/ultra-flair

Og en der hedder SanDisk Extreme Go - 128GB

https://www.sandisk.com/home/usb-flash/extreme-go-usb

Det kan godt være at en af de to passer bedre til mit behov, men jeg ved bare ikke om de osse har det der krypteringssoftware, fordi det får jeg sikkert ikke brug for, og du nævnte at der muligvis kan opstå komplikationer med det.


4593

394
18. november 2018 @ 18:07
FPU

Umiddelbart kan du bruge begge de to SanDisk, og fra en hurtig skimning af teksten ser det ud til, at det dér kryptering funger ved, at man opretter en speciel mapper på sticken, så alt, som bliver kopieret over i den, bliver krypteret.

Se iøvrigt fodnoterne nederst på siden, hvor der står, at det virker på OS X 10.7 eller nyere (men at der skal hentes noget ekstra software).

Den 256 GB stick, som du tidligere har linlet til, laver sikkert kyptering på samme måde, altså at der oprettes en special mappe på sticken, hvor indholdet automatisk krypteres, når det kopieres derind.

Du skulle dermed umiddelbart kunne bruge alle tre sticks på din MBP med OS X  10.13, så det er blot at vælge ud fra pris, kapacitet og design.

Jeg ved dog ikke, hvordan den stick vil opføre sig, når/hvis den skal formateres i Extended(Journaled), men mon ikke det medfølgende software så blot opretter en ny krypteret mappe?

Du skal i hvert fald lige få undersøgt sagen, inden du eventuelt vælger at starte med at formatere sticken, når du har fået den.


2709

341
PallMei (Skribent)
18. november 2018 @ 18:33
Bit kongen

Lad være med at hænge dig i kryptering. Hvis det er noget du ønsker, kan du altid lave et krypteret diskimage i diskværktøj. Det er en indbygget funktion i macOS og fungere direkte i finder. Svare til passwordbeskyttet mappe, for når den er låst op kan du stadig arbejde i den indtil du ejecter (skubber den ud). I diskværktøj kan du også lave det ud fra en eksisterende mappe. Kort sagt lad det ikke bestemme dit valg af USB-stick, macOS kan det allerede. Du kan muligvis også aktivere filevault, så hele usb-sticken er krypteret. ikke noget jeg har eksperimenteret med. Tror også man ved formatering kan kryptere, men muligheden er ikke umiddelbart synlig hos mig.


4593

394
18. november 2018 @ 21:45
FPU

@PallMei (og Magnolia):

Jeg kendte godt til krypterede disk-images, men jeg ville ikke mudre billedet mere, end det allerede er.

Jeg giver i øvrigt Palle ret i, at (delvist) krypterede sticks kan blive noget rod, men også at det nok er bedre at bruge Apple's egen metode frem for noget fra trediepart, hvis man skal dimse med det.

Jeg har heller ingen erfaring med (eller i det hele taget kendskab til), at man skulle kunne kryptere-formatere en hel stick i Diskværktøj. Måske i nyere OS'er, men i hvert fald ikke i mit.

Jeg tror dog, at FileVault kun krypterer (dele af) den dsik, som OS'et booter fra, altså at den krypterer brugermappen på den bruger, der nu engang er logget ind (som administrator).

Under alle omstændigheder, Magnolia, så bør du nok køre med en ikke-krypteret kopi ved siden af den krypterede, indtil du kan hele proceduren udenad og i søvne.


2709

341
PallMei (Skribent)
19. november 2018 @ 08:31
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Jeg tror dog, at FileVault kun krypterer (dele af) den dsik, som OS'et booter fra, altså at den krypterer brugermappen på den bruger, der nu engang er logget ind (som administrator).

Sådan var det med Filevault 1, men FileVault 2 som blev introduceret i 10.7 (Lion) kryptere hele partitionen.


4593

394
19. november 2018 @ 12:59
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Jeg tror dog, at FileVault kun krypterer (dele af) den dsik, som OS'et booter fra, altså at den krypterer brugermappen på den bruger, der nu engang er logget ind (som administrator).

Sådan var det med Filevault 1, men FileVault 2 som blev introduceret i 10.7 (Lion) kryptere hele partitionen.

OK. Ved ikke, om det lige giver mening at kryptere f.eks. mappen "Programmer", men måske er der mindre risiko for fejl, hvis krypteringen starter på hovedroden og ikke et stykke inde i mappe-hierakiet.

Men ved du også, om FileVault også krypterer f.eks. sticks, som jo vil være aktuelt i Magnolias tilfælde, hvis hun stadig vil kryptere sine data?


2709

341
PallMei (Skribent)
19. november 2018 @ 13:34
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Jeg tror dog, at FileVault kun krypterer (dele af) den dsik, som OS'et booter fra, altså at den krypterer brugermappen på den bruger, der nu engang er logget ind (som administrator).

Sådan var det med Filevault 1, men FileVault 2 som blev introduceret i 10.7 (Lion) kryptere hele partitionen.

OK. Ved ikke, om det lige giver mening at kryptere f.eks. mappen "Programmer", men måske er der mindre risiko for fejl, hvis krypteringen starter på hovedroden og ikke et stykke inde i mappe-hierakiet.

Det er nok nemt at komme til at "spilde" data uden for hjemmebiblioteket og jeg tror det er hele filsystemet der krypteret og ikke "bare" fra roden.

Men ved du også, om FileVault også krypterer f.eks. sticks, som jo vil være aktuelt i Magnolias tilfælde, hvis hun stadig vil kryptere sine data?

USB-stick er ikke noget jeg gør i mere, men det lykkedes at finde en 1GB i mine gemmer og teste med. Ja, man kan godt bruge filevault på usb-stick. Når du sletter, skal du vælge enten APFS (krypteret) eller Mac Os (journaled krypteret).


4593

394
19. november 2018 @ 15:00
FPU

@Palle:

Rart at vide, især hvis man skal have sine data med uden for huset.

Fandt faktisk engang en stick på gaden med en forskers artikeludkast, CV'er og andre (for ham) interessante ting på. Det ved jeg, fordi jeg var nødt til at åbne et par af de mest oplagte dokumenter for at lede efter kontakt-info, hvilket da også lykkedes, så han fik den tilbage med indholdet intakt. Andre ting kunne jeg udlede fra fil-navnene.

Andre ville måske blot have slettet indholdet og så brugt sticken selv, men jeg er en flink fynbo, så jeg legede dikketiv og fandt frem til ham. :O)

Havde den været krypteret, havde han ikke fået den tilbage, for så havde jeg aldrig kunet finde den kontakt-info. Til gengæld ville hans personlige data eller forskningsresultater ikke kunne misbruges, men hvis han ikke havde haft en backup, ville han jo skulle starte helt forfra.

Så der er ting, som både taler for og imod kryptering af sticks (som kan mistes i det offentlige rum), men moralen må være, at man nok bør gå med både livrem og seler, altså have (mindst) to kopier af alting, uanset om det er krypteret eller ej.


2709

341
PallMei (Skribent)
19. november 2018 @ 16:53
Bit kongen

Moralen for forskeren og stort set alle andre er beskyt dine data med kryptering og tag BACKUP BACKUP BACKUP!!


125

2
19. november 2018 @ 20:29
Suspenderet

Tak for jeres svar, og for at gøre mig lidt klogere mht. computer verdenen.

Har siddet og læst på en hjemmeside om den USB nøgle der hedder SanDisk Extreme Pro 3,1 på 256GB, den her:

https://www.sandisk.com/home/usb-flash/extremepro-usb

Der stod følgende:

In addition this drive come along with a complimentary security software called Secure Access, a software that you are not however, obliged to use. You can always download it if you chose to use it. 

- som jeg forstår det, så kan man altså selv vælge om man vil downloade det ekstra program, eller bare bruge USB nøglen "almindeligt".

Tonny: Spændende at læse om din detektiv historie fra dengang du fandt en USB nøgle på gaden, med en forskers dokumenter og forskningsresultater, det var sødt af dig at sørge for at han fik den igen :) 

Så ja, kan godt se at der er minusser og plusser ved kryptering af USB nøgler, personligt tror jeg ikke at jeg vil bruge det, for jeg har ikke noget at skjule, eller noget der er uundværligt at miste, så behøver nok ikke nogen backup, jeg skal bare bruge en god og hurtig USB nøgle til at gemme en masse dokumentar film, som jeg har downloadet fra youtube, og mine lydbøger og musik. For det fylder jo meget på ens bærbar, og er det ikke også med til at gøre maskinen langsommere, jo mere der ligger og fylder på den, eller er det bare noget jeg forestiller mig.

Ha´en god aften der ude. 


4593

394
19. november 2018 @ 21:36
FPU

Jaeh, ham forsker-fidusen var lidt heldig dengang. Fandt først et telefonnummer til hans kontor på et engelsk universitet og ringede derover, men der fik jeg kun fat på en telefonsvarer. Bagefter fandt jeg en mail-adresse, hvor han så svarede, så vi kunne koordinere afhentningen.

I øvrigt: hvis det kun er "uvigtige" ting á la YT-videoer, hvorfor så ikke bare brænde dem ned på en CD eller DVD, hver gang du har samlet henholdsvis sådan cirka 700 MB eller godt 4 GB?

Dit drev kan endda brænde Dual-layer (op til ca. 8.5 GB).

Det kan du gøre direkte fra Finder: hvis du vælger (hi-liter) hvilken som helst fil eller mappe, kan du i Finders Arkiv-menu vælge "Brænd [fil-navn] til disk"; så bliver du blot bedt om at smide en brændbar skive i drevet og trykke "Brænd"; så ryger dine data over på skiven, og så skal du blot lagre den et mørkt sted, indtil du skal bruge den.


2709

341
PallMei (Skribent)
20. november 2018 @ 11:13
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Jaeh, ham forsker-fidusen var lidt heldig dengang. Fandt først et telefonnummer til hans kontor på et engelsk universitet og ringede derover, men der fik jeg kun fat på en telefonsvarer. Bagefter fandt jeg en mail-adresse, hvor han så svarede, så vi kunne koordinere afhentningen.

I øvrigt: hvis det kun er "uvigtige" ting á la YT-videoer, hvorfor så ikke bare brænde dem ned på en CD eller DVD, hver gang du har samlet henholdsvis sådan cirka 700 MB eller godt 4 GB?

Dit drev kan endda brænde Dual-layer (op til ca. 8.5 GB).

Det kan du gøre direkte fra Finder: hvis du vælger (hi-liter) hvilken som helst fil eller mappe, kan du i Finders Arkiv-menu vælge "Brænd [fil-navn] til disk"; så bliver du blot bedt om at smide en brændbar skive i drevet og trykke "Brænd"; så ryger dine data over på skiven, og så skal du blot lagre den et mørkt sted, indtil du skal bruge den.

Det kan måske bruges til arkivering, men hvor mange maskiner kan du idag købe med dvd-drev indbygget.


4593

394
20. november 2018 @ 15:43
FPU

@Palle:

Jaeh, joeh, det kan du da have ret i, men dels HAR Magnolia (og jeg) jo indbygget DVD-drev i vore MBP'ere, så så længe de Mac'er virker (og så længe skiverne virker), har vi jo adgang til vore data.

Desuden kan man jo købe eksterne optiske USB-drev, så så læmge de findes, er man jo stadig i stand til at flytte sine data tilbage igen.

Jeg ved godt, at man i dag mere bruger streaming og clouding, men det er langt fra ideelt for alle, især for dem, som kun kan vælge mellem langsomt kobber eller forbrugsbestem 4G internet.


125

2
20. november 2018 @ 19:09
Suspenderet

Tak for jeres svar, sætter jeg pris på.

Godt detektiv arbejde, det var godt han fik den tilbage så han kunne forske videre :o) .

Jeg har modtaget keyboard-coveret til min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model number A1278

- Det passer perfekt, er glad for det :-)

Det er rigtigt at jeg kunne brænde tingene ned på cd`er, nu hvor der er indbygget DVD-drev, men så skal jeg til at købe nogen cd´er og sætte mig ind i det med at brænde, så tænker jeg det er nemmere at bruge en god USB nøgle.
Og hvis min bærbar dør, og jeg skal investere i en ny bærbar, så er det ikke sikkert at den nye maskine har et indbygget DVD drev.

Og nu hvor jeg har fået bekræftet at USB nøglen kan bruges, så man selv kan vælge om man vil downloade det ekstra program, eller bare bruge USB nøglen "almindeligt" - lige som den gamle USB nøgle jeg har

- Så er jeg tæt på at købe en USB nøgle, skal bare finde ud af hvilken en af dem, der er bedst til mit behov.
Har lige et spørgsmål vedrørende den USB nøgle der hedder SanDisk Extreme Pro USB 3.1 256 GB

Har set at der er stor pris forskel på lige netop den USB nøgle.

Her koster den 1699 DKK

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/hukommelseskort-og-usb-stick/SANEPSSF256GB/sandisk-extreme-pro-usb-3-1-flashdrev-256-gb

Og her koster den 756 DKK:

https://www.proshop.dk/Hukommelseskort-USB-pen/SanDisk-Extreme-Pro-256GB/2580423

Det er alligevel en stor pris forskel der er på den samme USB nøgle, og det får mig til at tænke om det kan være fordi den er fake ?.


4593

394
20. november 2018 @ 20:25
FPU

Hej Magnolia.

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret over den prisforskel på de to hjemmesider.

Så vidt jeg kan se ud fra både bilelder og specifikationer, så drejer det sig om to helt identiske produkter. Nu kører priser på diske og sticks jo lidt op og ned afhængig af udbud og efterspørgsel, så det kan være, at du er ramlet ned i ProShop's bølgedal og El-mutantens bølgetop.

Men altså: jeg vil mene, at de er ens, så køb du bare den fra ProShop. Men skynd dig, for da jeg loadede deres hjemmeside, havde de een eneste tilbage (i Aarhus).


125

2
22. november 2018 @ 18:33
Suspenderet

Hej igen,

Tak for svaret :)

Okay. Den her tråd kom godt nok til at handle om lidt mere end "Problem med opladning på MacBook Pro bærbar" men det går også nok, det er det jeg elsker ved det her forum, at folk er så åbne og hjælpsomme.

Jeg har nu fået monteret et nyt batteri, fået mig et keyboard-cover, og USB nøglen har jeg bestilt, men den er ikke kommet endnu.

Valgte den USB nøgle der hedder SanDisk Extreme Pro USB 3.1 256 GB til 756 DKK.
Jeg kan evt. lige vende tilbage her, og fortælle hvad jeg synes om den, når jeg har modtaget den og prøvet den af.

Nu er jeg godt kørende med min elskede MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model nummer A1278, det er spændende og se hvor længe den så holder, hvis jeg passer godt på den, og det gør jeg :)

Tusind tak for alt jeres hjælp og support herinde på forummet.
Ha´ en god aften.


125

2
03. februar 2019 @ 04:01
Suspenderet

Hej alle sammen,

Har lige et spørgsmål, som der måske er andre her inde, der har oplevet lignende, og kan hjælpe mig med at få løst.

Når jeg tænder min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model nummer A1278, så er den her for nyligt begyndt at komme op med et lille vindue, hvor der er et billede af en hængelås, og så står der skrevet følgende tekst:

Spi forsøger at ændre konfigureringen af systemnetværket.

Skriv din adgangskode for at give tilladelse.

Bruger:

Adgangskode: 

Annuller   Rediger konfiguration

Jeg har ingen ide om hvorfor den er begyndt på det, eller hvad det betyder, men er det noget som jeg kan slå fra ?.

På forhånd tak og ønsker jer en god søndag.


4593

394
03. februar 2019 @ 11:16
FPU

Det er et stykke malware, muligvis en ikke-afinstalleret del af MacKeeper, hvis du har haft den installeret:

Klik.

Derfor må du IKKE give den lov til noget som helst; den skal slettes hurtigst muligt.

Her er et link til en YouTube-video (7 minutter), der viser, hvordan den fjernes.

Klik.

Prøv i øvrigt at Google:

spi network configuration

Pøj-pøj


125

2
04. februar 2019 @ 02:46
Suspenderet

Tak for hjælpen.

Tonny: Jeg har fulgt det youtube link som du sendte, og nu har jeg fået slettet det "spi" virus.

Har haft slukket og tændt min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) og det kommer ikke frem ved opstart længere, så nu er det problem løst, hvilket jeg er glad for :) 

Jeg ved ikke hvorfor at jeg havde fået den virus ind.  Jeg har det program der hedder uBlock Origin 1.18.2 som jeg fik anbefalet her inde, mener faktisk at det var dig eller Palle der anbefalede mig det. Det er et godt program, og jeg får ingen spam i min e-mail eller reklamer på youtube etc.

Er der andre programmer tilsvarende det, som vil være gode at installere på minMacBook Pro (13-inch, Mid 2010) hvis jeg bruger det der hedder: macOS High Sierra Version 10.13.6.

Igen, tak for hjælpen ind til videre, sætter jeg stor pris på.

Ha´en god dag. 


4593

394
04. februar 2019 @ 11:22
FPU

Hej Magnolia.

Jeg er glad for at høre, at du er sluppet af med den spi-nisse.

Nu kan det jo blive en længere diskussion om for og imod (ekstra) beskyttelsessoftware, men man skal i hvert fald IKKE hente det, som man får tilbudt, mens man surfer rundt på nettet, i hvert fald ikke uden at have skaffet sig yderligere info om programmet.

uBlock lyder mere som en ad-blocker end som anti-virus og/eller anti-spam. Hvis du vil have ekstra beskyttelse mod virus (well, trojanere), kan du prøve Avast; den er gratis og vist nok ikke alt for resource-krævende. Men læs lige først om den, ikk'?

Der er i øvrigt en forholdsvis ny tråd herinde om en switcher, som spørger efter nyttig software til Mac. Prøv at læse den og se, om der er noget af den anbefalede software, som du kan bruge.


125

2
04. februar 2019 @ 12:24
Suspenderet

Hej Tonny,

Ja, jeg er osse glad for at være sluppet af med den spi-nisse :o) .

Nu har jeg siddet og læst lidt om "Avast" men når jeg går ind i "Chrome google webstore" hvilken en af dem er det så 

- er det den nederste eller den øverste app:

https://chrome.google.com/webstore/search/Avast

Tak for hjælpen ind til videre, det er sødt af dig.



4593

394
04. februar 2019 @ 12:44
FPU

Jeg ved ikke, hvad den Chrome-butik går ud på.

Jeg googlede i stedet "avast mac" og fik det her som øverste hit:

Avast Mac.

Jeg er dog ikke sikker på, at du overhovedet ar brug for Avast, også selvom din Mac har været inficeret med spi.

Men læs lidt om, hvad Avast gør, hvad og hvor den installerer ting, og især om, hvordan den kan afinstalleres igen uden efterfølgende problemer. Det ideelle ville jo blot være at hive den i papirkurven og så tømme den, men software som overvåger og beskytter selve OS'et er nødt til at lægge filer og underbiblioteker flere forskellige steder, så det kræver en uninstaller eller en meget dygtig afinstallatør at slippe af med det hele.

Nu er dit OS jo forholdsvist nyt, så måske den indbyggede sikkerhed er tilstrækkelig (men det er der andre Macnytere, som må vejlede dig om).


125

2
05. februar 2019 @ 01:59
Suspenderet

Har læst lidt om "Avast" nu, og det er rigtigt hvad du siger, jeg har højst sandsynligt ikke brug for det, nu hvor jeg har fået fjernet det "spi", så jeg vil ikke bekymre mig mere om viruser. Alting er i den skønneste orden.

Tonny, og jer andre herinde - tusind tak for jeres hjælp, den er værdsat.

God dag   


4593

394
05. februar 2019 @ 09:48
FPU
Magnolia skrev:

Har læst lidt om "Avast" nu, og det er rigtigt hvad du siger, jeg har højst sandsynligt ikke brug for det, nu hvor jeg har fået fjernet det "spi", så jeg vil ikke bekymre mig mere om viruser. Alting er i den skønneste orden.

Tonny, og jer andre herinde - tusind tak for jeres hjælp, den er værdsat.

God dag   

Takker, og i lige måde.


125

2
23. februar 2019 @ 05:15
Suspenderet

Så skete det alligevel

- Tror jeg har fået en virus på min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) system: macOS High Sierra Version 10.13.6.

Det er en virus som hedder "Chill-Tab".

Den bliver ved med at komme frem, selv om jeg i "Chrome internet" går ind i indstillinger - Administrer søgemaskiner, og sletter "Chill-Tab".

Det er første gang jeg har oplevet en virus på min bærbar.
(vil lige nævne at jeg ikke har været inde på nogen porno sider eller så noget, så jeg forstår ikke hvordan det er kommet ind på min bærbar)

Nogen der ved hvordan jeg kommer af med det nemmest.
Er bekymret for om det spreder sig til noget værre, for jeg har virkelig ikke meget forstand på, hvordan jeg får det fjernet fra min bærbar.

Nogen der har oplevet samme virus og kan hjælpe.

På forhånd tak, og ønsker jer en god dag der ude.


4593

394
23. februar 2019 @ 10:24
FPU

Hej Magnolia.

Du er da ikke så heldig i øjeblikket. Prøv at google

remove chill-tab from mac

Der burde være et par succesfulde opskrifter.


125

2
25. februar 2019 @ 02:58
Suspenderet

Tak for svaret Tonny.

Jeg har "googlet" "How to remove Chill-Tab from MacBook Pro"

Det der er med dét, er at flere af de søgeresultater som der kommer op, siger noget forskelligt

- Nogen af dem siger, at det skal gøres på kun én måde, og andre siger at det skal gøres på en helt anden måde

- Så hvilken skal man tro på er den rigtige, for jeg har ikke lyst til at gøre det forkert, og evt. lave virusen værre.


4593

394
25. februar 2019 @ 08:29
FPU

@Magnolia:

Jeg ville kigge på de hjemmesider, hvor der er mulighed for kommentarer til indlæggene, d.v.s. først og fremmest YouTube og Apple's egne support-sider (Apple Community), så du kan læse dig til, om metoden overhovedet virker, og om hvilken metode der passer bedst til din Mac.


125

2
27. februar 2019 @ 04:51
Suspenderet

Tak for svaret.

Jeg har søgt på Chill-Tab inde på Apple supports hjemmeside:

https://discussions.apple.com/thread/250089069

Der står bla. følgende:

Run the diagnostic tool Etrecheck and post its report here.
It may also offer a button to remove this Chill-Tab thing.
If Etrecheck does not let you delete this, download and run the free version of MalwareBytes.
Do not fall for any of the "cleaners" out there that claim to clean stuff, optimize, and speed up your mac.

Jeg har forsøgt at fjerne Chill-Tab fra mappen "Finder" men det bliver ved med at komme frem igen og igen.

Og nu har jeg prøvet at søge på det Etrecheck program der skal bruges til at fjerne Chill-Tab men kan ikke finde ud af hvad det gør, og om det er dette program der passer til MacBook Pro, system: macOS High Sierra Version 10.13.6. når jeg bruger Chrome internet.


4593

394
27. februar 2019 @ 09:28
FPU

Det lyder lidt kompliceret.

Altså, den eneste erfaring, som jeg har haft med malware, er MacKeeper, som min niece var blevet lokket til at installere på sin MBP, og som jeg hjalp hende med at få fjerne. Det er vel fem år siden nu.

Eftersom den ovenfor beskrevne automatiske metode ikke har virket (men prøv lige een gang til; det kunne jo være…), er du nok nødt til at finde en opskrift på manuel afmontering af de grumsede filer og så forsøge dig med den.

Følger spændt med fra sidelinien. Good luck!


2709

341
PallMei (Skribent)
27. februar 2019 @ 10:18
Bit kongen
Magnolia skrev:

Tak for svaret.

Jeg har søgt på Chill-Tab inde på Apple supports hjemmeside:

https://discussions.apple.com/thread/250089069

Der står bla. følgende:

Run the diagnostic tool Etrecheck and post its report here.
It may also offer a button to remove this Chill-Tab thing.
If Etrecheck does not let you delete this, download and run the free version of MalwareBytes.
Do not fall for any of the "cleaners" out there that claim to clean stuff, optimize, and speed up your mac.

Jeg har forsøgt at fjerne Chill-Tab fra mappen "Finder" men det bliver ved med at komme frem igen og igen.

Og nu har jeg prøvet at søge på det Etrecheck program der skal bruges til at fjerne Chill-Tab men kan ikke finde ud af hvad det gør, og om det er dette program der passer til MacBook Pro, system: macOS High Sierra Version 10.13.6. når jeg bruger Chrome internet.

Gå videre til skridt 2, som jeg har fremhævet, nemlig hent og kør trial af Malwarebytes (link og download er i øverste højre hjørne). Eller gør som Tonny tidligere foreslog og kig på youtube, det er en god kilde til skridt for skridt vejledninger.


125

2
01. marts 2019 @ 05:07
Suspenderet

Tak for jeres svar Tonny og PallMei.

Du skriver at jeg nok er nødt til at finde en opskrift på manuel afmontering af de grumsede filer og så forsøge med den

- Altså ved at downloade og køre det program der hedder "MalwareBytes" 

- det vil jeg prøve at se om jeg kan finde ud af, og så forhåbentlig komme af med den "Chill-Tab virus" for den er virkelig irriterende.

Tak for hjælpen ind til videre, jeg sætter pris på det.

Glædelig 1 marts der ude :-) 


125

2
13. marts 2019 @ 04:05
Suspenderet

Hej igen :-)

Jeg har downloadet og kørt den gratis version af det program der hedder "MalwareBytes" 

Umiddelbart ser det ud som om at "Chill-Tab virusen" er død, for den er ikke poppet frem.

Tusind tak for at guide mig på rette vej, sætter jeg meget stor pris på.

God dag til jer :o) 


125

2
29. april 2019 @ 14:48
Suspenderet

Hejsa,

Lige et spørgsmål herfra.

Jeg har følgende bærbar:
MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model number: A1278

Er der nogen der ved hvordan man laver følgende tegn: '

F.eks. hvis man skal skrive: spør', blir', tar'.

Jeg har brugt noget tid nu på at finde ud af hvordan man laver det tegn, men jeg kan ikke se det på mit keyboard.

Er der nogen der ved hvordan man laver det tegn?

På forhånd tak, og god dag til jer alle sammen.


740

38
29. april 2019 @ 15:09
Magnolia skrev:

Hejsa,

Lige et spørgsmål herfra.

Jeg har følgende bærbar:
MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model number: A1278

Er der nogen der ved hvordan man laver følgende tegn: '

F.eks. hvis man skal skrive: spør', blir', tar'.

Jeg har brugt noget tid nu på at finde ud af hvordan man laver det tegn, men jeg kan ikke se det på mit keyboard.

Er der nogen der ved hvordan man laver det tegn?

På forhånd tak, og god dag til jer alle sammen.

 Prøv knappen i midten længst til højre (bortset fra Enter knappen) med disse tegn:

'    *    @


2270

157
29. april 2019 @ 15:10
ASCII jonglør

Umiddelbart til højre for tasten Ø -  det er den samme tast som @ og *

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

227

5
29. april 2019 @ 19:22
Juniormedlem

Og tegnet hedder en apostrof.


125

2
30. april 2019 @ 05:24
Suspenderet

Tusind tak for jeres svar, er glad for at I kunne hjælpe med det!.

Ha' en dejlig dag :-) 


125

2
11. maj 2019 @ 12:20
Suspenderet

Hej Alle sammen,

Jeg skal besøge en landsby i Equador hvor jeg skal undervise frivilligt på en skole.

Der er ikke noget WiFi tilgængeligt der hvor jeg skal være.

Jeg vil ikke have min MacBook Pro med derover, jeg har kun tænkt mig at tage min iPad med (iPad 16GB Model A1395)

Jeg læser følgende på deres hjemmeside:

Internet connection (typically is broadband 4MBPS, received via. antenna.
Faster connections, or connections with 100% dedicated bandwidth, are available if desired.


Mit spørgsmål er, om der er nogen herinde på forummet der ved om jeg vil kunne komme på internettet med min iPad.

Når jeg bruger min iPad her hjemme i Danmark, så er jeg jo bare på internettet via. WiFi.

Jeg har ikke nogen ide, om det er muligt, eller om jeg skal købe et special stik, som jeg skal bruge for at kunne komme på internettet.

Er der nogen af jer eksperter herinde, som der ved noget om det, for så vil jeg meget gerne vide det?.

På forhånd tak og ønsker jer en god lørdag.


2709

341
PallMei (Skribent)
11. maj 2019 @ 12:59
Bit kongen

Du skriver ikke hvilken hjemmeside du citerer. Men du kan godt bruge din ipad på et Wifi netværk i Ecuador. Hvis der ikke et WiFi netværk du kan bruge, må du nok igang med internetdeling fra mobil telefon. Da jeg var i Ecuador, kunne jeg ikke bruge min danske telefon, men købte en billig telefon. Det er nogle år siden og måske det har ændret sig siden med 4G. Nok lettest at få en lokal til at hjælpe dig.


125

2
12. maj 2019 @ 09:55
Suspenderet

Tak for svaret :-) 

Jeg er godt klar over at jeg kan bruge min iPad på et WiFi netværk i Ecuador, det skulle ikke være noget problem.

Men da der ikke er et WiFi netværk der hvor jeg er. og det bare er internet forbindelse via. bredbånd 4MBPS, modtaget via. antenne

- skal jeg så ikke købe et kabel, som jeg fører fra min iPad, og over til stikket, for at kunne komme på internettet?.

Hvis det er sådan man gør, hvad hedder sån' et speciel stik, evt. link til et sted hvor jeg kan købe det.

Tak for hjælpen. God søndag :-)


2709

341
PallMei (Skribent)
12. maj 2019 @ 14:47
Bit kongen
Magnolia skrev:


Men da der ikke er et WiFi netværk der hvor jeg er. og det bare er internet forbindelse via. bredbånd 4MBPS, modtaget via. antenne

Når du skriver modtaget via antenne skal det så læses som kabel-internet der kommer ud af antennestik i væggen. 

I såfald må der også være et modem/router tilsluttet. Hvis det er af nyere dato, så har den sandsynligvis WiFi indbygget. Ellers skal tilslutte med ethernet kabel:

https://www.google.com/search?q=ipad+ethernet+adapter

Alternativ kan du tage dit egen WiFi router med, hvis du har en. (Men ikke hvis du WiFi fra et modem fra din internetudbyder)


125

2
13. maj 2019 @ 10:24
Suspenderet

Tusind tak for dit svar Palle.

Når du skriver modtaget via antenne skal det så læses som kabel-internet der kommer ud af antennestik i væggen.

Ja, det er det jeg mente 

- kabel internet der kommer ud af antennestik i væggen. 

Så jeg skal altså have fat i sån' et "ethernet kabel stik" som du linker til. 

Hvad kalder man det kabel på dansk, har det et specielt navn, og hvis jeg skal bestille det via internettet kan du så anbefale en hjemmeside der handler med den slags.

Tak for hælpen ind til videre.

Ha' en dejlig dag. 



2709

341
PallMei (Skribent)
13. maj 2019 @ 14:06
Bit kongen
Magnolia skrev:

Hvad kalder man det kabel på dansk, har det et specielt navn, og hvis jeg skal bestille det via internettet kan du så anbefale en hjemmeside der handler med den slags.

Netværkskabler hedder ethernetkabler og stikker hedder rj45. Så ud over adaptereren skal du også have et ethernetkabel i den ønskede længde. Jeg ville vælge en adapter som også har lightningstik, så den kan lade samtidig med at du er online. Altså sådan 3 i 1 som denne f.eks.:

https://www.mytrendyphone.dk/shop/lightning-rj-45-ethernet-netvaerks-adapter-usb-lightning-port-229421p.html

Og et netværkskabel:

https://www.mytrendyphone.dk/shop/goobay-s-ftp-225050p.html

Hvis du klikker på shopping i min tidligere google søgning, vil du finde forskellige forhandlere og de er vurderet med stjerner. 

Personligt ville jeg hellere købe et billigt trådløs adgangspunkt og ikke være afhængig af kabel. De kan fås til samme pris som en adapter. Men det vil kræve noget opsætning.


125

2
14. maj 2019 @ 09:08
Suspenderet

Tak for svaret Palle, du er en knag :-)

Jeg er så glad for at du ville hjælpe mig med at få løst problemet

- jeg køber sån' et ethernetkabel samt stikket rj45 til min iPad.

Igen, tak for hjælpen, det er det jeg elsker ved det her forum, at folk er så hjælpsomme og intelligente, når det kommer til den her teknologiske verden, som for nogen af os kan være lidt indviklet.

Ha' en fin dag.



125

2
25. juli 2019 @ 20:10
Suspenderet

Kære alle Macnyt brugere,

Jeg skal åbne en fil, fordi at jeg skal se nogen detaljer over en grund.

Jeg har fået sendt følgende information på engelsk:

The .dwg file is the Autocad file with the GPS data.

Mit spørgsmål er, om der er nogen der ved, hvilket program jeg skal bruge til at kunne åbne filen.

Jeg har en MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) med macOS High Sierra 10.13.3.

Håber at der er nogen som der kan hjælpe.

På forhånd tak.

Sommerhilsen herfra.


22

4
25. juli 2019 @ 20:24
Let øvet

Hej Magnolia.
Måske skulle du ha' lavet en ny tråd med en overskrift, der afspejler dit spørgsmål :-)

Men ellers tror jeg, at du kan bruge denne side:
https://viewer.autodesk.com
(du skal lige oprette dig som bruger)


2709

341
PallMei (Skribent)
25. juli 2019 @ 20:27
Bit kongen

Desværre er Autodesks egen kun til Windows, selv om der en Mac version af Autocad, men der er mange muligheder, hvis du søger efter dwg viewer for Mac

https://www.dwgsee.com/ 

https://listoffreeware.com/free-dwg-viewer-mac/ 

Ligeledes, og måske nemmere, er der også flere i app-store hvis du skriver dwg.


125

2
26. juli 2019 @ 19:20
Suspenderet

Tak for svar, det sætter jeg pris på.

PallMei: Jeg valgte et af de programmer du linkede til, og har downloadet det program der hedder 'DraftSight'. Det program kunne godt åbne DWG. filen.

Nu skal jeg bare til at finde ud af, hvordan at man redigere i tegningen af grunden.

Tak for hjælpen, og ønsker jer en god aften.


2709

341
PallMei (Skribent)
26. juli 2019 @ 23:38
Bit kongen
Magnolia skrev:

Tak for svar, det sætter jeg pris på.

PallMei: Jeg valgte et af de programmer du linkede til, og har downloadet det program der hedder 'DraftSight'. Det program kunne godt åbne DWG. filen.

Nu skal jeg bare til at finde ud af, hvordan at man redigere i tegningen af grunden.

Tak for hjælpen, og ønsker jer en god aften.

Ok, håber DraftSight kan redigere. Det fremgik ikke af dit oprindelige spørgsmål.