xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Virus?
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


39

1
08. november 2018 @ 12:49
Let øvet

Med få timers mellemrum meddeler mit antivirusprogram (Mackeeper), at det har fundet en inficeret fil, som ligger i bibliotek/caches. Filen er hver gang på 25-26 tal og bogstaver og slutter altid med HTML/Rce Gen3.

Jeg sletter den hver gang, og der går nogle timer. Så er den der igen - eller én, der ligner.

Kan nogen fortælle, hvad det er? Hvor den kommer fra? Er den farlig? Kan jeg forhindre, at den kommer igen?

bagger

  9
0
  922

1641

24
08. november 2018 @ 13:06
Stormogul

MacKeeper...    

Once you go Mac - You'll never go back..!

4593

394
08. november 2018 @ 13:28
FPU


Well, du har delvist ret i, at din Mac nok har fået en virus, for MacKeeper er nok noget at det nærmeste, man kommer på en virus (trojaner) på Mac-platformen. :0)

Jeg kan kun anbefale dig, at du får fjernet den og alle dens under-biblioteker hurtigst muligt.

Det er desværre ikke nok blot at smide selve programmet ud; der skal en noget grundigere rengøring til.

For 3-4 år siden var min niece kommet til at installere MacKeeper, og jeg kæmpede nogle timer med at få det hele slettet. Jeg kan ikke huske opskriften efter så lang tid, men du kan sagtens finde den derude på nettet.

Måske kan et program á la Malwarebytes klare ærterne, men det må komme an på en prøve.

Held og lykke og feed-back.

Spirituel Maskine

740

38
08. november 2018 @ 14:30
bagger skrev:

Med få timers mellemrum meddeler mit antivirusprogram (Mackeeper)

Hvad MacKeeper er, og hvorfor du skal fjerne det fra din Mac


39

1
08. november 2018 @ 16:52
Let øvet

Tak foreløbig for hjælpen. Jeg prøver at fjerne MacKeeper.

Hvordan er så Avira (bortset fra, at det er gratis)?

bagger


4593

394
08. november 2018 @ 18:09
FPU

Det er altid sådan lidt la-la, om man som mange-årig Mac-bruger vil have antivirus-software installeret.

Hvis du (for nylig) er skiftet over fra Windows, kan jeg godt forstå din umiddelbare instinktive trang til også at have antivirus-software på din Mac, men det meget korte svar er, at det ikke er nødvendigt.

Der er dog et lidt længere svar:

1. Der findes ikke "rigtig" virus til OS X, altså skadelig kode som inficerer Mac'en uden videre, og som eventuelt reprodicerer sig selv og rejser videre. Så der findes som sådan ikke (endnu) noget svarende til sjove .exe eller .dll, som kan lægge en Mac helt ned.

2. Der findes dog trojanske heste, men de skal have hjælp til at blive installeret, først f.eks. via pop-up reklamer eller bannerreklamer, som advarer mod bål og brand, hvis man ikke bruger IT-kondom, og som (oftest) faktsik kræver administrator-password for at blive installeret. Af og til er de forklædt som f.eks. en ny video-codec, som kræves for at afspille (ahøm) sjove panda-videoer, men hvis man tænker sig blot en anelse om og evt. gurgler fil-navnet, inden man klikke på Install-knappen, er man faktisk rigtigt godt beskyttet.

3. Den næste ting er lidt mere kompliceret og drejer sig om Makro-virus på Microsoft Office-platformen. En sådan macro-virus kan næppe vælte Mac'en, men man kan sikkert få ødelagt sine Office-dokumenter og dermed miste vigtige personlige data, hvis man ikke har en eller anden form for kopi af dem.

Jeg har selv været udsat for at modtage et Word-dokument (tilmeldingsskema til et kursus på Uni), men der skete ikke andet end at min Mac advarede om det, hvorefter jeg sendte kontoret en høflig mail om, at de nok lige burde hive fat i deres IT-afdeling. Kan dog ikke huske, om jeg havde Word installeret (HADER det program, men var af og til nødt til at bruge det, når jeg læste korrektur på artikeludkast med. bl.a. kildehenvisninger), eller om jeg åbnede den Word-fil i f.eks. TextEdit.

4. Når det drejer sig om programmer hentet fra den mørkere del af nettet, f.eks. via torrents, er der naturligvis ingen garanti for, at filerne ikke er inficeret, men hvis man holder sig til AppStore og/eller softwareudviklernes egne hjemmesider, bør man også være sikret her.

Jeg har ikke selv antivirus-software installeret, for jeg bruger ikke længere Word, og jeg henter ikke piratsoftware, så jeg betragter risikoen for infektion til at være lig nul.

Spirituel Maskine

740

38
08. november 2018 @ 22:09

Jeg havde antivirus på Mac efter systemskiftet fra Den Mørke Side i 2007, men har ikke haft nogen som helst antivirus på siden 2009, og jeg har kun haft et problem, da jeg opdaterede den ellers fine All2Mp3 app til at konvertere alverdens audiofiler nemt og gratis til mp3 formatet.

Den nye udgave var proppet med snask og crap, så jeg fik fjernet app’en og problemerne. Men det var jo mig selv, der havde valgt at hente og installere crapware opdateringen. Og siden har jeg ikke oplevet noget bøvl og snask uden antivirus kørende, der altid sløver en Mac.


740

38
08. november 2018 @ 22:19
bagger skrev:

Hvordan er så Avira (bortset fra, at det er gratis)?


Prøv først helt uden antivirus, og Avira er bare mere af rædselsfulde MacKeeper: It integrates Avira's anti-malware scanning engine, but some versions opened a critical security hole


39

1
09. november 2018 @ 08:33
Let øvet

Tusind tak for al hjælp. Nu har jeg fjernet MacKeeper og er glad timer.

bagger


39

1
09. november 2018 @ 08:36
Let øvet

Jeg eer selvfølgelig glad tilmed (ikke timer).

bagger