xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
MacOS, ændre Users i en Group (Permissions)
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


1891

183
PowerPalle (Administrator)
12. november 2018 @ 12:47
Stormogul

Kender nogen til et værktøj med UI, hvormed man kan se hvilke brugere (Users) en given system gruppe under macOS har og ligeledes, at man kan ændre (fjerne og tilføje) brugere i grupperne (Groups)?

Værktøjet skal have en grafisk brugerflade så ingen Terminal i denne omgang   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger
  24
0
  401

2696

335
PallMei (Skribent)
12. november 2018 @ 13:07
Bit kongen

Det kan du allerede i systemindstillinger->brugere & grupper så vidt jeg kan se 🤔. Lås hængelåsen op i nederste venstre hjørne og klik på trekanten ved Grupper i indholdsoversigten så den udvider sig.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
12. november 2018 @ 13:10
Stormogul

Jeg vil gerne kunne se systemgrupperne, så som staff, wheel, etc. og de dukker ikke op det - jeg kender ihvertfald ikke metoden.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2696

335
PallMei (Skribent)
12. november 2018 @ 13:44
Bit kongen
PowerPalle skrev:

Jeg vil gerne kunne se systemgrupperne, så som staff, wheel, etc. og de dukker ikke op det - jeg kender ihvertfald ikke metoden.

Staff er der hos mig ligesom mange andre systemgrupper. Wheel mangler måske pga SIP og medhørende rootless, da det giver ret til at udføre ting almindelige brugere ikke kan (dscacheutil -q group på min maskine viser at root er eneste medlem). Root er heller ikke listet under brugere, men om det kan være at tilsvarende årsag eller fordi det er en hardcoded ting, som systemet ikke kan fungere uden ved jeg ikke..

Du kan prøve at slå SIP fra og se om det gør en forskel. Det er nok nødvendigt, hvis du vil noget som wheel giver mulighed for. Men tror du skal overveje hvad det er du ønsker at opnå. 🧐


2696

335
PallMei (Skribent)
12. november 2018 @ 13:49
Bit kongen

Måske er det fordi at nogle grupper kræver højere rettigheder at vedligeholde end den bruger du p.t. er logget ind med.. Så kun grupper du faktisk kan administrere vises 🤔


1891

183
PowerPalle (Administrator)
12. november 2018 @ 14:38
Stormogul

Jeg vil blot noget ganske lavpraktisk men uden brug af Terminalen. Jeg skal have knyttet en bruger til _www.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1891

183
PowerPalle (Administrator)
12. november 2018 @ 14:39
Stormogul
PallMei skrev:
Staff er der hos mig ligesom mange andre systemgrupper.

Kan det tænkes, at du har aktiveret noget eller slået SIP fra - for jeg ser intet under Groups.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2696

335
PallMei (Skribent)
12. november 2018 @ 15:09
Bit kongen
PowerPalle skrev:

Jeg vil blot noget ganske lavpraktisk men uden brug af Terminalen. Jeg skal have knyttet en bruger til _www.

Den hedder World Wide Web Server. Lidt forvirrende at de viser et fuldt navn istedet for systemets gruppenavn.

PowerPalle skrev:
PallMei skrev:
Staff er der hos mig ligesom mange andre systemgrupper.

Kan det tænkes, at du har aktiveret noget eller slået SIP fra - for jeg ser intet under Groups.

Nej, almindelig administrator, men som tidligere nævnt, skal skal du folde grupper ud ved at klikke på trekanten ud for i indholdsoversigten for at se dem:


2696

335
PallMei (Skribent)
12. november 2018 @ 15:22
Bit kongen

Wheel er der også, det var bare et spørgsmål om at gætte dets navn var System Group 😉:


1891

183
PowerPalle (Administrator)
12. november 2018 @ 15:28
Stormogul

Hvor søger du hende? Der er ikke noget søgefelt. Med mindre du blot læser op fra din liste under trekanten-groups (som jeg ikke kan se noget indhold under). Har ikke slået SIP fra endnu.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1891

183
PowerPalle (Administrator)
12. november 2018 @ 15:38
Stormogul
Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1891

183
PowerPalle (Administrator)
12. november 2018 @ 15:38
Stormogul
Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2696

335
PallMei (Skribent)
12. november 2018 @ 15:41
Bit kongen
PowerPalle skrev:

Hvor søger du hende? Der er ikke noget søgefelt. Med mindre du blot læser op fra din liste under trekanten-groups (som jeg ikke kan se noget indhold under). Har ikke slået SIP fra endnu.

Jeg søger ikke. Jeg havde sat nogle forklarende skærmdumps ind, men kan se de kun var synlige for mig selv, så længe jeg blev på siden. Nu har jeg istedet lavet dem på ny og uploadet til google photos:

https://photos.app.goo.gl/d5Fx2hZuteFnrymQ7

Det med SIP er nok ikke nødvendigt, for som sagt var wheel der også. Der bruges bare nogle mere beskrivende navne i oversigten, så det er lige med at finde ud af der er hvad. Jeg højreklikkede på nogle forskellige og valgte avanceret indstillinger som vist på skærmbillederne, hvor man kan se system gruppenavnet.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
12. november 2018 @ 15:45
Stormogul

Det giver så meget mere mening når jeg ser dine skærmbilleder, men jeg har ikke den samme liste i venstre kolonne, der viser de forskellige grupper. Der er faktisk helt tom.

Jeg tænker, at du må have aktiveret det på et tidspunkt vha. en eller anden kommando, måske i Terminalen eller?

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1891

183
PowerPalle (Administrator)
12. november 2018 @ 15:46
Stormogul

PS. jeg bruger macOS Mojave (10.14.1)

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2696

335
PallMei (Skribent)
12. november 2018 @ 15:58
Bit kongen
PowerPalle skrev:

Det giver så meget mere mening når jeg ser dine skærmbilleder, men jeg har ikke den samme liste i venstre kolonne, der viser de forskellige grupper. Der er faktisk helt tom.

Jeg tænker, at du må have aktiveret det på et tidspunkt vha. en eller anden kommando, måske i Terminalen eller?

Dit link til dropbox virker ikke: https://photos.app.goo.gl/UgpYSZV54JRPcDdR6

Jeg køre også Mojava 10.14.1. Min oversigt er også "tom" https://photos.app.goo.gl/PDmGKZst8bgrmHWE7 indtil jeg folder grupper ud ved at trykke på trekanten indikeret med rød pil her https://photos.app.goo.gl/gGdMPMg7ipLcySUW9 

Har ikke aktiveret det med nogen kommando. Men de er grå og utilgængelige indtil du låser hængelåsen i nederste venstre hjørne op.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
12. november 2018 @ 16:01
Stormogul

Ny link.

Jeg har ikke engang trekanten længere.

Der var et gruppenavn som en konsekvens af noget jeg havde installeret, den er fjernet nu.

https://www.dropbox.com/s/b6td6lyqtwbcsp5/Screenshot%202018-11-12%20at%2015.38.28.png?dl=0


Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1891

183
PowerPalle (Administrator)
12. november 2018 @ 16:04
Stormogul

Det er meget underligt det her   I aint got what you have   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2696

335
PallMei (Skribent)
12. november 2018 @ 16:16
Bit kongen
PowerPalle skrev:

Ny link.

Jeg har ikke engang trekanten længere.

Der var et gruppenavn som en konsekvens af noget jeg havde installeret, den er fjernet nu.

https://www.dropbox.com/s/b6td6lyqtwbcsp5/Screenshot%202018-11-12%20at%2015.38.28.png?dl=0


Meget meget mystisk. Har din bruger administrator rettighed 🤔

Ellers ved jeg ikke om du måske har installeret noget server halløj som har samlet vedligeholdelsen andet steds..


1891

183
PowerPalle (Administrator)
12. november 2018 @ 16:23
Stormogul

Du kan se hele opsætningen her...

https://www.dropbox.com/s/7149da1hg6gikoc/Screenshot%202018-11-12%20at%2016.20.13.png?dl=0

Og nej jeg mindres ikke at have installeret noget server-væsen på denne maskine tidligere. Måske macOS Server delen men den har jeg fjernet igen (måske er det rester herfra der driller).

Når jeg bruger programet "Directory Utility" så kan jeg se alle grupperne ("Groups") i min oversigt men her er der ikke mulighed for, at redigere brugerne ("Users").

PS. jeg har også slettet systems preferences plists filerne og genstartet - lige meget hjalp det.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1891

183
PowerPalle (Administrator)
12. november 2018 @ 16:38
Stormogul

Jeg har forsøgt, at etablere en ny gruppe med et testnavn. Og vupti så kommer den lille trekant frem, men der er ikke andre grupper end den nye testgruppe i oversigten.

https://www.dropbox.com/s/12f0mpqr0eypjz1/Screenshot%202018-11-12%20at%2016.37.28.png?dl=0


Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2696

335
PallMei (Skribent)
12. november 2018 @ 17:45
Bit kongen
PowerPalle skrev:

Jeg har forsøgt, at etablere en ny gruppe med et testnavn. Og vupti så kommer den lille trekant frem, men der er ikke andre grupper end den nye testgruppe i oversigten.

https://www.dropbox.com/s/12f0mpqr0eypjz1/Screenshot%202018-11-12%20at%2016.37.28.png?dl=0


Mystisk, du kan prøve at oprette en ny admin bruger og se om den har samme problem. Hvis ikke, så er det bruger specifikt. Hvis den også har, så er det systemspecifikt. 

Det er muligt, at det kan have noget at gøre med en tidligere macOS server installation. Ser umiddelbart ud til at den også har bruger/gruppe administration, så der kan være en indstilling der ikke er blevet fjernet med afinstallationen. Altså at gruppe/bruger vedligeholdelse varetages af server og ikke lokalt. Her er afinstallationsvejledningen.

https://help.apple.com/serverapp/mac/5.7/#/apd9567D317-D492-405A-B118-1F9EE2CD78FA

Hvis du allerede har købt macOS server, kunne du jo installere den igen og evt. foretage vedligeholdelsen i den.

ps. Har aldrig haft macOS server installeret og ingen erfaring med den.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
12. november 2018 @ 18:55
Stormogul
PallMei skrev:
Mystisk, du kan prøve at oprette en ny admin bruger og se om den har samme problem. Hvis ikke, så er det bruger specifikt. Hvis den også har, så er det systemspecifikt. 

Jeg prøvede, at etablere en ny admin men det gjorde ingen forskel.

Jeg har tidligere fulgt proceduren omkring fjernelse af macOS Server men til gengæld læse jeg via din ling, at der er flere ting der ikke kan fjernes (man må altså leve med ændringer og services, der oprindeligt er etableret og operativt via Server.

Jeg tror (mavefornemmelse), at jeg skal lave en Clean Install af min maskin før tingene virker igen - jeg har ikke mod på at introducere og vedligehold via Server da det var noget juks og ydermere er EOL fra Apple's side.

Tak for din hjælpsomhed PallMei.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2696

335
PallMei (Skribent)
12. november 2018 @ 20:30
Bit kongen
PowerPalle skrev:
PallMei skrev:
Mystisk, du kan prøve at oprette en ny admin bruger og se om den har samme problem. Hvis ikke, så er det bruger specifikt. Hvis den også har, så er det systemspecifikt. 

Jeg prøvede, at etablere en ny admin men det gjorde ingen forskel.

Jeg har tidligere fulgt proceduren omkring fjernelse af macOS Server men til gengæld læse jeg via din ling, at der er flere ting der ikke kan fjernes (man må altså leve med ændringer og services, der oprindeligt er etableret og operativt via Server.

Jeg tror (mavefornemmelse), at jeg skal lave en Clean Install af min maskin før tingene virker igen - jeg har ikke mod på at introducere og vedligehold via Server da det var noget juks og ydermere er EOL fra Apple's side.

Tak for din hjælpsomhed PallMei.

Ja, lyder fornuftigt, man kan hurtigt bruge mere tid på at løse en fejl end starte på en frisk og det Open Directory der efterlades vedrøre netop adgang til brugeroplysninger og dermed uden tvivl også grupper. Velbekomme og tak for et godt forum 👍


1129

127
12. november 2018 @ 21:46
Stormogul

man kan bare blive fortrolig med "chown" og "chmod" i terminalen. det er ikke så svært som det lyder. 

dscacheutil -q group

dscacheutil -q user

de sidste to vil vise alle grupper og alle brugere.