xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Malware i min maskine
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


280

1
25. november 2018 @ 18:56
Juniormedlem

Hej

Jeg har fået noget malware ind i min macbook pro som jeg simpelthen ikke kan slippe af med. Har søgt råd herinde før og gjort som I har anbefalet, men uden held. Jeg har desuden fået hjælp til diverse råd fra Apples hjemmeside og senest har jeg geninstalleret styresystemet (eller fået hjælp til det), men problemet er her stadig. 

Jeg har installeret malwarebyte og det kører af og til, men fanger det ikke. Jeg har slettet programmer m.m. 

Problemet viser sig ved at jeg dagligt får sikkerhedspåmindelser fra Safari, også når Safari er helt lukket ned. Hvis jeg klikker på det banner der kommer med advarslen, kommer jeg videre til en hjemmeside, der ligner Apples på en prik, som vil have mig til at klikke på et link inden tiden har talt ned fra nogle minutter. Jeg har ALDRIG klikket, blot forladt hjemmesiden. Siden påstår at min Mac er inficeret med flere vira, bl.a. trojanske heste. Jeg har virusprogram på, som heller ingenting fanger. Se nedenfor.

Er der gode råd til hvad jeg nu kan gøre? Evt et sted, hvor de kan hjælpe mig? Jeg tror ikke beskeden er farlig eller vil ødelægge nogle af mine filer, men det irriterer mig. Gode råd bør skrives til en nybegynder hvis jeg selv skal foretage mig noget på maskinen :-)

På forhånd tak

Charlotte



  9
0
  842

8581

198
25. november 2018 @ 20:56
Poseidon

Du er sikker på at Safari er helt lukket ned, dvs. der ikke er en sort prik under Safari i Docken, selvom der ingen vinduer er åbne?


4593

394
25. november 2018 @ 21:01
FPU

Hej Charlotte.

Ja, det lyder ikke så sjovt, men det burde kunne lade sig gøre at få fjernet grumset.

Jeg har ikke selv prøvt at bruge prugrammet, men andre brugere herinde anbefaler varmt CleanMyMac, når de render ind i problemer.

Jeg ved ikke, om CleanMyMac kan afhjælpe dit problem, men det skader ikke at prøve.

Inden du går i gang vil jeg dog lige påpege, at du bør tage en backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste, f,eks. personlige skrifter, fotos, videoer, o.s.v., sådan cirka din brugermappe; indholdet af den bør kopieres over på et eksternt medie, f.eks. en USB-Stick, inden du går i gang med udrensningen.

Link til CleanMyMac: Klik.

Hvis det ikke hjalp, skal du nok over i noget anti-virus, f.eks. Avast.

Held og lykke og feedback.


1708

43
25. november 2018 @ 22:06
Stormogul

Download MalwareBytes det fjerner alt malware.


2709

339
PallMei (Skribent)
25. november 2018 @ 22:20
Bit kongen
Gorm Jørgensen skrev:

Download MalwareBytes det fjerner alt malware.

Hun skriver at hun har den installeret og den køre af og til. Men jeg spekulere på om den er opdateret eller hun tror den køre, men at hun skal køre den manuelt. Alt andet end manuel scan, mener jeg koster penge..


285

6
26. november 2018 @ 11:24
Juniormedlem

Man kunne også mistænke routeren.


280

1
26. november 2018 @ 17:30
Juniormedlem

Ja, helt sikker


280

1
26. november 2018 @ 17:31
Juniormedlem

Ja, jeg er helt sikker på at Safari er lukket og uden sort prik. Jeg kører Malwarebytes manuelt og har også Avast, som har kørt flere gange uden held. Jeg har ikke prøvet Cleanmymac, det kunne blive det næste. tak for svar alle :-)


210

0
27. november 2018 @ 04:49
Suspenderet

Kommer den irriterende meddelse også op, når/hvis du fx bruger chrome el. firefox som browser.?
- for at indkredse problemet. Er det kun Safari?

Andre her på forum bruger også Onyx til tjek på macOS. Gratis og anerkendt.
https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html

Jeg bruger jævnligt Onyx og CleanMyMac. Uden bøvl i mange år.
CleanMyMac koster penge. Prøv først Onyx


280

1
27. november 2018 @ 08:14
Juniormedlem

Tak for svar Lasse. Beskeden kommer op uden at der egentlig er system i det, uanset hvad jeg bruger af browser og uanset hvad jeg laver på maskinen. Jeg prøvede den gratis udgave af Clean my Mac, men uden held. Nu har jeg slettet harddisken og er startet helt forfra, suk, men nu håber jeg det er væk. ONYX kendte jeg ikke, men skriver mig det bag været hvis der skulle komme en anden gang. 

VH Charlotte