xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Mac Mini (18) + UltraFine 5K – Erfaringer
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


535

26
15. januar 2019 @ 13:53
Kaptajn

Hej MN

Er der nogen der har erfaringer med at bruge LG Ultrafine 5K med en Mac Mini 2018?
Jeg har læst på MacRumors at nogle brugere oplever at den hakker ved brug af standard opløsningen (Retina). 

Mit problem er min nuværende Dell 4K (U2718Q) i dens standard opløsning, er alt så småt at jeg skal anstrenge øjenene for at læse hvad der står på skærmen. Skifter jeg opløsning til skaleret, lagger den når jeg skifter mellem vinduer eller bruger mission control til at skifte mellem vinduer. 

Jeg vil selvfølgelig ikke bruge 10.500 på Apples alternativ, hvis den også hakker, selvom den bruger den opløsning Apple har sat som standard.

Den skal connectes med en Mac Mini 2018, 3,0 Ghz med 18GB ram. 

  9
1
  497

2709

339
PallMei (Skribent)
15. januar 2019 @ 15:25
Bit kongen

Jeg tror problemet er det integrerede grafikkort. Ud fra anmeldelser jeg har set/læst, så kritiseres den indbyggede GPU for at være under dimensioneret. Eneste løsning er eksternt grafikkort. 


1900

183
PowerPalle (Administrator)
15. januar 2019 @ 16:03
Stormogul

Hej Andreas

Som udgangspunkt burde din Mac mini, årgang 2018 klare følgende uden problemer.

Scenarie a)

2 skærme på 4096 x 2304 ved 60Hz - dette ved brug af Thunderbolt 3 og 1 skærm på 4096 z 2160 ved 60Hz - dette ved brug af HDMI 2.0

Scenarie b)

1 skærm på 5120 x 2880 ved 60Hz - dette ved brug af Thunderbolt og 1 skærm på 4096 z 2160 ved 60Hz - dette ved brug af HDMI 2.0

Kilde: https://www.apple.com/mac-mini/specs/


Jeg ved godt, at du spørger efter erfaringer på en specifik skærm (LG Ultrafine 5K) da du har dårlige erfaringer med Dell 4K (U2718Q) - hakkeri mv.

Du skriver ikke hvordan du har koblet din Dell 4K (U2718Q) til din Mac mini og du skriver heller ikke noget om den konkrete opløsning. Hvis du rammer en af de opløsninger der er beskrevet her ovenfor så burde det virke fint og især hvis det er på 60Hz eller højere.

Jeg har ikke selv erfaringer med nogle af de to skærme så jeg kan ikle svare dig konkret på din spørgsmål., men...

Bemærk, at Thunderbold 3 foregår via USB-C stikket. HDMI er naturligvis via HDMI stikket.

Jeg kan dog se, at din Dell 4K (U2718Q), der finder i 2 udgaver med hhv. 2560 x 1440 og 3840 x 2160 opløsninger, hvilket ikke er de samme native opløsninger som Mac mini har. Måske er det der konflikten opstår.

Hakkeri kan fjernes hvis man kommer op i minimum 60Hz eller højere, hvis grafikortet undestøtter dette.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

535

26
15. januar 2019 @ 22:21
Kaptajn

Hej PP

Beklager min dårlige beskrivelse. 

Min Dell skærm er koblet til via USB-C (Thunderbolt 3) til Displayport – dette burde kunne gå jvf. Apple og diverse forums, samt specs på kablet (https://www.apple.com/dk/shop/product/HLR62ZM/A/moshi-usb-c-til-displayport-kabel)

Da der kun er sat én skærm til, regner jeg snildt med at Mini'en kører 60 Hz på den indbyggede opløsning 3840 x 2160.

Kan det skyldes at skærmen er 3840 x 2160 og ikke 4096 x 2160 som Apple skriver?


1900

183
PowerPalle (Administrator)
16. januar 2019 @ 11:19
Stormogul

Hej Andreas

Jeg støtter dig i din antagelse om, at en Mac mini and 2018 skal kunne drive en 3840 x 2160 opløsning uden problemer. 3840 × 2160 er per definitionen 4K.

Hvad er standardopløsningen når du indstiller til standard (ikke skaleret) på din Dell skærm?

Jeg ville prøve følgende...

a) forsøge, at fange en opløsning som begge (Mac mini og Skærm) betragter som native og her se om der er hakker eller ej. Optimalt set skal du lande på mindst 60Hz.

b) hvis punkt A ikke virker så vil jeg forsøge, at finde en alternativ opløsning, hvor det ikke hakker (start lavt) og så forsøge at konkludere ud fra det.

Derudover, send et skærmbillede af din skærm indstilinger i macOS (klip det ind i forumtråden her).

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1900

183
PowerPalle (Administrator)
16. januar 2019 @ 11:32
Stormogul

Jeg fandt denne tekst hos Apple og min analyse af denne fortæller mig, at

  1. Mac mini 2018 understøtter 4096 x 2160 ved 60Hz, hvilket skulle give en optimal oplevelse uden hak
  2. Det forudsætter at du som minimum har macOS Yosemite 10.10.3 eller nyere installeret
  3. Teksten "most SST 4K (3840 x 2160) displays are supported at 60Hz" ligger op til, at der kan være skærme, der ikke understøtter 60hz i den opløsning, herunder Mac mini 2018.
  4. Visse 4K Dell skærme skal indstilles på skærmens "indstillings funktion.

Så jævnfør punkt 3 så kan du være faldet i det hul med din Dell skærm.

Jævnfør punkt 4 så skal du måske pille ved skærens indstillingsmenu på den fysiske skærm (Choose Menu > Display Setting > DisplayPort 1.2 > Enable" kan være et hint)

Note: "Some displays with resolutions higher than 4K require two DisplayPort cables to connect the display at full resolution:" - dette gælder for visse Dell modeller. I så fald er nedestående billede relevant.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

535

26
17. januar 2019 @ 19:11
Kaptajn

Hej PP

Tak for begge dine indlæg! Det er vildt værdifuldt. 

Jeg er dog ikke ved Mini'en da den er på kontoret. Jeg har forsøgt alt du skriver – uden held. 

Lader jeg skærmen stå i systemindstillinger på skaleret-opløsning i "mere plads" så hakker den ikke og opfører sig perfekt, men alt bliver så småt at jeg skal have lup.
Stiller jeg den i "større tekst" begynder den at hakke, så jeg tænker det skyldes skærmen. 

Jeg har dog overvejet at anskaffe mig en UltraFine 5K, da den understøtter iMac'ens skræmindstilling (den kan også sættes til mere plads, så den viser "rigtigt 5K-opløsning").

Eller kan jeg løse problemet ved at anskaffe mig en BlackMagic eGPU? 


2709

339
PallMei (Skribent)
17. januar 2019 @ 21:22
Bit kongen
Andreas Lang skrev:

Lader jeg skærmen stå i systemindstillinger på skaleret-opløsning i "mere plads" så hakker den ikke og opfører sig perfekt, men alt bliver så småt at jeg skal have lup.
Stiller jeg den i "større tekst" begynder den at hakke, så jeg tænker det skyldes skærmen. 

Jeg har dog overvejet at anskaffe mig en UltraFine 5K, da den understøtter iMac'ens skræmindstilling (den kan også sættes til mere plads, så den viser "rigtigt 5K-opløsning").

Eller kan jeg løse problemet ved at anskaffe mig en BlackMagic eGPU? 

Det er ikke skærmen der er problemet, men grafikkortet der er for svag. 

At få lavere opløsninger til at stå skarpt på højopløselige skærme er en svær opgave at løse for programmer som ikke er skrevet til det. Kort sagt så er det aldrig rigtig løst tilfredsstillende.

Apple løste det istedet på den hidtil bedste og nemme måde, men på kørseltidspunktet beregningstunge måde. Den præcise beskrivelse må du finde på nettet, men frit fra hukommelsen. Når du vælger en lavere skaleret opløsning end skærmens fysiske opløsning, så genere den i virkeligheden et multiplum af den valgte opløsning der er større end den fysiske og derefter skalere ned til den fysiske. f.eks. din skærm har 3840 x 2160 og du vælger en skaleret opløsning på 2560 x 1440 så beregner grafikkortet skærmbilleder i opløsningen 5120 x 2880 og skalere dem ned til 3840 x 2160. Det stiller store krav til grafikkortets ydelse og hukommelse i så store opløsninger. 

Ja, du kan løse det med en BlackMagic eGPU. Prøv at kigge på http://barefeats.com/ for at fornemme hvilken forskel du kan forvente. Han laver masser af benchmark test af Macs og har også nogle test med Mac Mini 2018 + eGPU.


535

26
17. januar 2019 @ 21:39
Kaptajn

Tak Palle, virkelig en fremragende forklaring – tak!


1900

183
PowerPalle (Administrator)
18. januar 2019 @ 13:25
Stormogul

Det tolker jeg som, at grafikkortet kun er dimensioneret til at klare en native for Mac mini opløsning* og hverken mere eller mindre i et acceptabelt leje. Det er ærgerligt, at Apple i en sådan kontekst (teknisk specifikation) ikke italesætter et sådan dilemma.

*som jeg beskrev tidligere i tråden.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger