xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Ændre i bestående partitionering.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


455

18
23. januar 2019 @ 15:05
Seniormedlem

MBP tidlig 2008, 960GB SSD opdelt i 2 partitioner: A. 660GB med OS 10.11.6 og B. 300GB med OS 10.6.8. På A. har jeg kun ca. 20GB fri og på B. ca. 120GB fri. På B. kan jeg sagtens nøjes med ca. 50GB fri og jeg vil så gerne have de resterende 70GB overført til A. Kan det gøres uden at skulle starte forfra, altså bare "trylle" 70GB fra B. til A.

  3
0
  314

2709

339
PallMei (Skribent)
23. januar 2019 @ 15:58
Bit kongen

Har du tømt papirkurven?

Kan du ikke nøjes med at flytte nogle data fra den ene til den anden partition?

Hvad du ønsker, kan sikkert godt gøres i diskværktøj. Men hvis den ene var bootcamp partition, så ville det være noget bøvl.


455

18
23. januar 2019 @ 18:34
Seniormedlem

Papirkurven er (altid) tømt.

Partitionerne er oprindeligt udført i diskværktøj og som Mac OS - udvidet (Journaled) og de er minimeret i størrelse, men arbejdsarkivplads på A. savnes. Partitionerne indeholder det der er relevant/relateret til det OS partitionerne startes med, så en "rokade" er ikke ønskelig.

Som jeg kan se det, kan diskværktøj godt hjælpe, men det kræver at den ene partition slettes, den anden forøges og så at den første genskabes. Det er tungt (jeg gider ikke, og der er altid en fejlrisiko).


2709

339
PallMei (Skribent)
24. januar 2019 @ 10:31
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Papirkurven er (altid) tømt.

Partitionerne er oprindeligt udført i diskværktøj og som Mac OS - udvidet (Journaled) og de er minimeret i størrelse, men arbejdsarkivplads på A. savnes.

Ja og derfor kan begge versioner af macOS læse begge partitioner.

 Partitionerne indeholder det der er relevant/relateret til det OS partitionerne startes med, så en "rokade" er ikke ønskelig.

Jeg kender ikke naturen af dine data. Hvis det er Applikation specifikke biblioteker er det selvfølgelig vigtig at version på Applikation og bibliotek matcher. Men hvis det er rå filer, så kan en genvej nemt løse det og Timemachines kan også tunes til at medtage lige det bibliotek, selv om det ikke er placeret på system disken. Det er ikke en optimal løsning, men den nemmeste og du skal selvfølgelig stadig være bevist om hvor dine data ligger.


Som jeg kan se det, kan diskværktøj godt hjælpe, men det kræver at den ene partition slettes, den anden forøges og så at den første genskabes. Det er tungt (jeg gider ikke, og der er altid en fejlrisiko).

Der er altid en fejlrisiko, når man roder med sådan noget, så backup backup backup backup. Jeg ville hente trial versionen Carbon Copy Cloner, den har været fuld funktionsdygtig men tidsbegrænset de få gange jeg har ønsket flytte en partition til anden disk og den har altid gjort hvad jeg ønskede uden at hikke. Det kræver at du ekstern(e) diske at mellemlagre backup på. Men ellers kan du læse hvad du kan og ikke kan i diskværktøj her:

https://www.lifewire.com/resize-mac-disk-utility-volume-os-x-el-capital-later-3573395

Du køre dog med nogle gamle versioner hvor diskværktøj nok ikke havde fået den nye brugerflade.