xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Hastigheds problemer
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


155

0
12. februar 2019 @ 21:34
Novice

Hej jeg har internet gennem kabel-tv hos hiper. 

Forleden så jeg at min forbindelse kunne opgraderes fra 300 til 1000 Mbit til samme pris, så det skynde jeg mig selvfølgelig at gøre.

Men mine wifi målinger viste det samme omkring 140-90 Mbit. Hiper support hjalp med at finde de mindst brugte kanaler, uden nogen forskel. Hiper support guidede mig gennem en hastigstest (iperf) som jeg har taget med netværkskabel. De test viser ca. 300 Mbit.

Men nu går spørgsmålet på er min Macbook fra 2016 overhoved gearet til at måle hastigheder omkring 1000 Mbit med netværkskabel gennem en adapter fra RJ45 til usb-c?

Mvh. Jonas

  7
0
  357

1905

185
PowerPalle (Administrator)
12. februar 2019 @ 21:46
Stormogul

Du ser hvor meget din MB klarer ved at gøre følgende...:

  1. Ethernet kabel skal være monteret til din MB og du skal verificere at det er forbundet til netværket (System Preferences > Network)
  2. Start programmet 'Network Utility' (Applications > Utilities > Network Utility)
  3. Væg 'Info' tab og vælger Ethernet i dropdown menuen
  4. Her bør du kunne se din Link Speed og jeg vil mene, at den viser hvad du kan præstere med din aktuelle opsætning (RJ45 til USB-C).

Disclaimer: Billedet er bare noget jeg har hentet på nettet men det viser hvad du har brug for.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2709

341
PallMei (Skribent)
12. februar 2019 @ 22:53
Bit kongen

Har selv 1Gbps Hiper over kabel og der er langt op til den lovede hastighed. Ligeledes er der også stor forskel på hvilke servere jeg tester op mod i speedtest. Har bedste erfaringer med fiberby aps og vpn-byen.dk. 

Hvis man vil teste internetforbindelsenshastighed skal altid gøre det med kabel op imod modemmet. Jeg ved godt at en macbook med kun 1 stk ikke ligefrem er gearet til det. Om den kan måle 1Gbps afhænger af specifikationerne på din adapter, maskinen kan sagtens. 

Men du bør sikre dig at prioriteringsrækkefølgen under netværk er sat til bruge kabel før trådløs. Systemindstillinger->netværk->tandhjul->indstil rækkefølgen på tjenester. Træk alle former for ether op før WiFi. Det aller sikreste er slukke for trådløs.

Jeg er lidt nysgerrig med den iperf test til test af internet. Den kunne jeg godt tænke mig at prøve. Har kun brugt iperf til at test lan mellem mine maskiner.


155

0
13. februar 2019 @ 07:19
Novice

Hej PallMei. 

Her det link jeg fik af hiper: http://help.hiper.dk/iperf/

Mvh. Jonas


2709

341
PallMei (Skribent)
13. februar 2019 @ 12:26
Bit kongen
Jonas2670 skrev:

Hej PallMei. 

Her det link jeg fik af hiper: http://help.hiper.dk/iperf/

Mvh. Jonas

Tak for link. Jeg lander på:

[SUM]   0.00-10.00  sec   638 MBytes   535 Mbits/sec  15508             sender[SUM]   0.00-10.00  sec   529 MBytes   443 Mbits/sec                  receiver

Det er med en 11" macbook air og thunderbolt til ethernet adapter direkte i modemmet. Da jeg fik installeret havde teknikeren en ulåst yousee modem med (samme model som Hipers) den gav 750Mbps til Tranbjerg server i speedtest, mens mit modem gav 250Mbps til samme server :-(. Ved fra iperf3 kørsel mellem min iMac og denne computer, at den kan trække fuld 1Gbps over ethernet med dette setup.

Edit: Legede lidt med kommandoen og øgede antal parallelle forbindelse fra 64 til 124 (højeste jeg kunne uden fejlmelding om for mange åbne filer) og så klemte jeg dette ud af forbindelsen:

[SUM]   0.00-10.00  sec  1009 MBytes   846 Mbits/sec  17276             sender[SUM]   0.00-10.00  sec   969 MBytes   813 Mbits/sec                  receiver

Så ligner det noget, men det er altså også 124 samtidige forbindelser!


155

0
14. februar 2019 @ 21:13
Novice

Hej PowerPalle

Tak for tippet. Nu er det efterprøvet og den sagde 1 Gbit/s. Så det er super. 

Men slog jeg den over på wifi sagde den tilgængæld kun 11 Mbit/s. Det er jo ikke så super. Jeg må lige prøve igen imorgen. 


155

0
14. februar 2019 @ 21:25
Novice

Nu også med billeder😀 det var smart


2709

341
PallMei (Skribent)
15. februar 2019 @ 10:47
Bit kongen
Jonas2670 skrev:

Men slog jeg den over på wifi sagde den tilgængæld kun 11 Mbit/s. Det er jo ikke så super. Jeg må lige prøve igen imorgen. 

Køre du WiFi på Hipers router og hvilken model har du (Jeg har en Sagem Fast 3890V3 router)?

Hvis ikke en genstart af router og/eller computer løser det, kan det være du skal prøve at opdele i særskilt 2,4GHz og 5GHz netværk.