xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
MacBook skriver mærkelige tegn
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


3

0
25. februar 2019 @ 21:34
Nyt medlem

Jeg har en Macbook 12 tommer, som skriver meget mærkelige tegn, når jeg bruger tastaturet. Har prøvet at skifte sprog, men det hjælper ikke. 

Jeg har prøvet at fejlsøge lidt, ved at sætte et alm tastatur til computeren, og så virker det?

Jeg har prøvet at slette alt på computeren, og geninstallere OSX, men retter virker heller ikke?

Nogle forslag?

Gode råd modtages med kyshånd. 

  7
0
  3207

4593

394
25. februar 2019 @ 23:04
FPU

Der er forskel på at skfte sprog og skifte tastaturlayout; sproget er det sprog, som menuer og f.eks. navnene på programmer og mapper er på. Jeg kører på engelsk OS X, selvom jeg har en MacBook Pro med dansk tastatur (og næsten hele tiden er på dansk tastatur-layout), så mine programmer og mapper har engelske navne, mens tastaturet skriver det, som det viser, inkl. Æ, Ø og Å.

Efter visse systemcrashes, og som regel efter ny-installation, indstilles macOS pr. default på amerikansk tastatur-layout, hvilket kan give en del panik, hvis man bruger specialtegn á la danske vokaler i sit kodeord, for så indtaster man det forkert, indtil man får indstillet tastatur-layoutet til dansk. Det gøres i Systemindstillinger -> Sprog og Tekst -> Faneblad "Input sources" (det hedder det på engelsk). Hvis du også hakker af i "Vis input menu i menulinien", dukker der et lille flag op i menulinien, hvorfra du direkte kan skifte layout (og på flaget se, hvilket layout, der er valgt).

Der kan dog være en anden ting i vejen. Jeg vil tillade mig at se bort fra malware, da det stadigvæk er så godt som ikke-eksisterende på Mac-platformen, men de dér flade Mac'er med det nye "butterfly" tastatur er kendt for bl.a. at hænge i tasterne, så måske oplever du et fysisk problem med din MacBook.

Du må meget gerne tage et screendump og så uploade det, så vi kan se, hvad der foregår, når din Mac går amok. Men noget kunne altså tyde på en fysisk defekt, eftersom der ikke er problemer ved brug af et eksternt tastatur.

Held og lykke og feed-back.

P.S. Og velkommen på Macnyt, selvom det kunne være under lykkeligere omstændigheder. Bare spørg løs; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde.



0
09. januar 2023 @ 19:29

Jeg kan nikke genkendende til dette problem min havde/har det også og det er stadig et problem

men jeg fandt en løsning (nødløsning) men det det virker og man kan leve med meget hvis alternativet er 15000 til ny mac

løsning 1

slet alle bruger så alle kan logge ind på den

caps lock retur

backspace og log ind

jeg har så fundet ud af at det tilsyneladende har noget med klæbetasten at gøre hvis man slå den til har man sit normale tastatur igen (normale tegn)


løsning 2

man kan stadig havde sikkerhed man skal bare login på eksterne tastatur

derefter aktiver klæbetasten og man har man sit normale tastatur igen (normale tegn)

jeg indrømme jeg har ikke det store mac kørekort men jeg håber der er nogle der kan fortælle eller har en teori om hvad f.... der er i vejen i maskinerummet fordi når man har reinstalleret mac os og den stadig hænger i vokalpyk tegn

her er det ikke de forskellige tastatur amr osv (ren vokalpyk)

efter jeg kan skrive dansk bruge dansk tastatur

hænger den stadig lidt med at capslock kun virker i højre side det samme med alt og sikkert også ctrl tasten

Hilsen Uffe Johansen


4593

394
09. januar 2023 @ 20:24
FPU

Hej Uffe.

Det er et fysisk problem; de dér Butterfly-taster er meget følsomme over for støv og fnuller, så meget, at Apple blev nødt til at holde op mad at bruge dem igen.

Der er eller var en udvidet garanti-ordning (men jeg ved ikke, om den er udløbet nu), hvor man får skiftet hele top-casen.

Hvis det på en eller anden måde i øvrigt lykkes enten at få renset tastaturet eller få skiftet top-casen, kan man undgå (eller i hvert fald minimere) risikoen for klæbetaster igen ved at bruge et tastatur-overlay fra f.eks. Mediadevil.

Tag din Mac indtil der, hvor du har købt den, og sig "udvidet garanti-ordning" og "klæbetaster" og se, om ikke Apple skifter top-casen for dig. Men prøv først at læse om det på Apple DK.

Held og lykke og feedback.


234

13
10. januar 2023 @ 08:05
Juniormedlem

Er der ikke også noget der hedder ‘klæbetaster’ inde under indstillinger? Gad vide om det er det der menes her?


4593

394
10. januar 2023 @ 10:38
FPU
LV426 skrev:

Er der ikke også noget der hedder ‘klæbetaster’ inde under indstillinger? Gad vide om det er det der menes her?

Jaeh, joeh, men han skriver til sidst, at der er problemer i den ene side af tastaturet og med CapsLock, så i min indsnævrede verden tyder det på et fysisk problem.


8581

198
10. januar 2023 @ 11:48
Poseidon

Prøv at oprette en ny bruger og se om problemet også er der. Og når du siger “mærkelige tegn” er det så bare tilsvarende tegn som ville komme hvis shift, alt eller kontrol var holdt nede?

Tonny Freimanis skrev:
LV426 skrev:

Er der ikke også noget der hedder ‘klæbetaster’ inde under indstillinger? Gad vide om det er det der menes her?

Jaeh, joeh, men han skriver til sidst, at der er problemer i den ene side af tastaturet og med CapsLock, så i min indsnævrede verden tyder det på et fysisk problem.

Det er ikke OP der skriver det.


234

13
10. januar 2023 @ 14:15
Juniormedlem
Tonny Freimanis skrev:
LV426 skrev:

Er der ikke også noget der hedder ‘klæbetaster’ inde under indstillinger? Gad vide om det er det der menes her?

Jaeh, joeh, men han skriver til sidst, at der er problemer i den ene side af tastaturet og med CapsLock, så i min indsnævrede verden tyder det på et fysisk problem.

Og dog. Du kommer da med nogle ret vilde guldkort engang i mellem :)