xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
VPN - er det noget værd?
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


256

0
28. februar 2019 @ 11:51
Juniormedlem

En bekendt har fortalt mig om VPN og jeg har været inde og læse lidt om det.

Men, er det noget man behøver og giver det så mange fordele og større sikkerhed?

Fungerer det på fx iPads og iPhones også, eller er det kun på en computer? Vi har kun Appleprodukter i huset.

  16
10
  1863

1129

129
28. februar 2019 @ 12:21
Stormogul

værd og værd... det kommer an på så meget. ikke alle vpn er lige gode og ikke alle har den samme værktøjssæt.

hvis du er ofte på offentlige wi-fi og ikke stoler på dit udbyder, så kan vpn være en god idé. jeg bruger f.eks. ofte internet på toget og på mit arbejdsplads, der deles af mange mennesker. da disse ikke er beskyttet af noget kryptering og jeg ikke kan garantere at det er den rette netværk jeg er på, så bruger jeg vpn til at kryptere data der gå ud af min enhed. så hvis jeg har hul igennem til nettet vil ingen imellem min enhed og vpn serveren være i stand til at se data.

og det er den primær årsag til min brug af vpn.

jeg bruger det stort set aldrig til at "snyde" netflix eller andre straming tjenester. det er primært sikkerhed/privatliv jeg bekymrer mig om.

vpn kan fungere på alle apple enheder. det kræver dog at udbyderen understøtter det. langt det fleste gør det. men der er stadig vise protokoller, der kun fungere på windows. men disse er meget sjældne, heldigvis. jeg vil sige 99% af vpn udbyder nu virker på alle platforme.


740

38
28. februar 2019 @ 13:07

Jeg er tilfreds med ExpressVPN, fordi der er apps til både Mac, iPhone og iPad for hurtigt aktivering af det land, du gerne vil lade som om, du er fra med et par klik.

Jeg betalte 670,00 kroner for 15 måneder (noget med en gratis tre mdr.s kupon). Se efter tilbud på nettet.

NordVPN er et rigtigt godt og billigere alternativ.

ExpressVPN er bestemt ikke den billigste VPN tjeneste, men en af de bedste; læs mere her og her.

Så efter otte år med OverPlay VPN, så fortsætter jeg nu med ExpressVPN.


174

15
28. februar 2019 @ 14:00
Suspenderet

Jeg anvender også ExpressVPN på alle mine enheder. Dermed ikke sagt at jeg er helt “usynlig” på nettet, men følelsen af at jeg ikke bliver kigget “over skulderen”, af hvem som helst, betaler jeg gerne 600kr. om året for.

Jeg har ingen illusion om at PET, FET, NSA ikke følger med i hvad jeg laver på nettet, hvis de skulle ønske det, trods en VPN opkobling.

VH




1263

36
01. marts 2019 @ 07:40
Stormogul

Til gengæld betaler Expressvpn nok ikke meget i skat 😂

"Baseret i De Britiske Jomfruøer, en tropisk oase uden dataopbevaringslove. Ingen aktivitetslogge. Ingen forbindelseslogge."

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

2268

156
01. marts 2019 @ 07:54
ASCII jonglør

Med al den digitale overvågning, der efterhånden foregår, er det kun naturligt at overveje VPN. Læs fx denne artikel om algokratiet,

Algokratiet. Check ordet på Google....

Jeg bruger selv Torguard.



MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

3580

34
01. marts 2019 @ 08:15
Virtual Machine

Jeg bruger af og til en gratis service på min iPhone der hedder 1.1.1.1, som jeg læste om og downloaded via app store. Det er en lidt anden måde at føre sikkerhed på.

Du kan læse mere her

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

708

3
01. marts 2019 @ 08:58
Suspenderet

Jeg har det noget svært med VPN services. Som jeg er indrettet har jeg en del synkroniseringsprogrammer kørende - det værende sig iCloud med alle mine dokumenter i skyen - og eksempelvis også Dropbox. iCloud har ingen umiddelbar midlertidig stop knap således at ingen data transmitteres ved brug af VPN. Det sidste jeg ønsker er at en ikke hel 'rent mel i posen' VPN udbyder snupper mine 40+ GB personlig data (pdf og diverse projektfiler)

Er jeg helt forkert på den med sådan en udmelding som står herover? At en VPN forbindelse til et sted i Tyskland eller lignende har mulighed for også at opsnappe igangværende synkronsering eller allerede forbindelse til iCloud og Dropbox, OneDrive osv. ?

Det er for mig ikke helt klart hvilken der er til at stole på - TigerVPN som er min nuværende life-time VPN udbyder skal i den grad udskiftes og jeg har læst og hørt fra venner at PrivateInternetAccess er en god VPN udbyder. NordVPN får også mange gode ord med på vejen.


Beklager til OP for at hijacke tråden. Jeg mente det ikke som værende hijack men jeg ytrer bare min bekymring for sådan ydelse.


3580

34
01. marts 2019 @ 10:09
Virtual Machine
Allan Nyholm Nielsen skrev:

Jeg har det noget svært med VPN services. Som jeg er indrettet har jeg en del synkroniseringsprogrammer kørende - det værende sig iCloud med alle mine dokumenter i skyen - og eksempelvis også Dropbox. iCloud har ingen umiddelbar midlertidig stop knap således at ingen data transmitteres ved brug af VPN. Det sidste jeg ønsker er at en ikke hel 'rent mel i posen' VPN udbyder snupper mine 40+ GB personlig data (pdf og diverse projektfiler)

Er jeg helt forkert på den med sådan en udmelding som står herover? At en VPN forbindelse til et sted i Tyskland eller lignende har mulighed for også at opsnappe igangværende synkronsering eller allerede forbindelse til iCloud og Dropbox, OneDrive osv. ?

Det er for mig ikke helt klart hvilken der er til at stole på - TigerVPN som er min nuværende life-time VPN udbyder skal i den grad udskiftes og jeg har læst og hørt fra venner at PrivateInternetAccess er en god VPN udbyder. NordVPN får også mange gode ord med på vejen.


Beklager til OP for at hijacke tråden. Jeg mente det ikke som værende hijack men jeg ytrer bare min bekymring for sådan ydelse.

Jeg er lidt enig med dig. Hvordan ved man med 100% sikkerhed at man kan stole på en VPN? 

Også Undskyld herfra OP :)

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

256

0
01. marts 2019 @ 11:00
Juniormedlem

Tak for jeres besvarelser alle sammen.
Jeg tror det ender med jeg tilmelder mig én eller anden VPN tjeneste. Bruger mange forskellige wifi rundt omkring i forbindelse med mit job, så det er nu mest i dén henseende jeg var interesseret. 


2581

84
01. marts 2019 @ 21:36
Bit kongen
Applefan skrev:

Tak for jeres besvarelser alle sammen.
Jeg tror det ender med jeg tilmelder mig én eller anden VPN tjeneste. Bruger mange forskellige wifi rundt omkring i forbindelse med mit job, så det er nu mest i dén henseende jeg var interesseret. 

Surfshark. 

Jeg har fornyeligt købt 2 år for omkring 350 kr og det er den bedste jeg endnu benyttet. God hastighed og meget stabil. 




2581

84
01. marts 2019 @ 21:48
Bit kongen
Allan Nyholm Nielsen skrev:

Jeg har det noget svært med VPN services. Som jeg er indrettet har jeg en del synkroniseringsprogrammer kørende - det værende sig iCloud med alle mine dokumenter i skyen - og eksempelvis også Dropbox. iCloud har ingen umiddelbar midlertidig stop knap således at ingen data transmitteres ved brug af VPN. Det sidste jeg ønsker er at en ikke hel 'rent mel i posen' VPN udbyder snupper mine 40+ GB personlig data (pdf og diverse projektfiler)

Jeg syntes det er helt fantastisk at du er nervøs for en VPN udbyders hæderlighed, samtidigt med at du sender dine data ud til forskellige cloud tjenester, du ingen kontrol har over, via internet forbindelser, du heller ingen ingen kontrol har over. 

Den halter lidt ikke? 

Køb din egen cloud, nextcloud kunne være et godt bud, krypter dine data i skyen og transmitter dem igennem en VPN fra f.eks. SurfShark

Nu begynder det at ligne noget, især hvis du nu også skifter Google ud med Duckduckgo.


 



33

0
01. marts 2019 @ 22:26
Let øvet

Spændende læsning om VPN... jeg er blevet inspireret og tror da også jeg vil hoppe med på VPN-vognen. Men gider ikke rigtig at skulle logge ind på alle computere, iPads, telefoner og apple tv-er, så det skal køre via min Asus router... det var nemt at sætte op med NordVPN, meeeeeen hold nu op det kører langsomt! På min 100/100 linie, kommer vpnén maksimalt op på 25 Mbit... hvad kan det skyldes? Min router eller serveren? Har prøvet ca. 15 forskellige servere...

Og undskyld off-topic! :-)


708

3
01. marts 2019 @ 23:02
Suspenderet
Jesper Arning skrev:
Allan Nyholm Nielsen skrev:

Jeg har det noget svært med VPN services. Som jeg er indrettet har jeg en del synkroniseringsprogrammer kørende - det værende sig iCloud med alle mine dokumenter i skyen - og eksempelvis også Dropbox. iCloud har ingen umiddelbar midlertidig stop knap således at ingen data transmitteres ved brug af VPN. Det sidste jeg ønsker er at en ikke hel 'rent mel i posen' VPN udbyder snupper mine 40+ GB personlig data (pdf og diverse projektfiler)

Jeg syntes det er helt fantastisk at du er nervøs for en VPN udbyders hæderlighed, samtidigt med at du sender dine data ud til forskellige cloud tjenester, du ingen kontrol har over, via internet forbindelser, du heller ingen ingen kontrol har over. 

Den halter lidt ikke? 

Køb din egen cloud, nextcloud kunne være et godt bud, krypter dine data i skyen og transmitter dem igennem en VPN fra f.eks. SurfShark

Nu begynder det at ligne noget, især hvis du nu også skifter Google ud med Duckduckgo.

Så nu er jeg pludselig på skud for at sætte spørgsmåltegn ved endnu et lag af udgående data transmission?

Du havde slet ikke behøvet at udstille min person og skrive i nedladende vendinger.. Undlad alt det først pladder(kan du se det?) du fyrede af og bare inkludér det sidste du havde en idé om var noget jeg skulle kaste mig ud i. 


1129

129
02. marts 2019 @ 09:06
Stormogul

jeg har lige testet en vilkårlig server i europa, og fik 31/43 (down/up) ... har 150/50 internet.

vpn vil altid være langsommere end direkte, da data først skal pakkes ind og smides igennem en "tunnel". dette skaber ekstra lag af kommunikation og dermed sænker hastighed ... men introducere sikkerhed.


at stille spørgsmålstegn ved VPN om de kan læse trafikken... din data bliver krypteret på enheden og dekrypteret på serveren. dette beskytter dig imod nogen på den lokale wifi netværk forsøger at aflæse trafik. eller at man har oprettet et fake access point med samme navn, som din trafik bliver kørt over et fake access point og aflæst. 

vpn beskytter ikke så meget imod at nogen på vpn serveren kan aflæse trafik. men her bruger du krypteret protokol til kommunikation med andre servere, så data er alligevel krypteret og ikke kan aflæses så nemt. man skal bruge VPN servere man stoler på. det er nemmere sagt end gjort, men igen, hvis det rygtes at servicen er usikker så vil rygten spredes ret hurtigt.

så essentielt, hvis du bruger dropbox/icloud/google/outlook... og VPN vil din data blive krypteret 2 gange mellem dig og vpn servere... og kun en gang fra vpn servere og hen til den service du benytter. mange sider bruger https/ssl/kryptering og det hele startede med snowden. så data er fhv. sikker men alligevel er der ting og sager som ikke er krypteret. 

f.eks. macnyt.dk :D


708

3
02. marts 2019 @ 10:58
Suspenderet
Nihad skrev:

jeg har lige testet en vilkårlig server i europa, og fik 31/43 (down/up) ... har 150/50 internet.

vpn vil altid være langsommere end direkte, da data først skal pakkes ind og smides igennem en "tunnel". dette skaber ekstra lag af kommunikation og dermed sænker hastighed ... men introducere sikkerhed.


at stille spørgsmålstegn ved VPN om de kan læse trafikken... din data bliver krypteret på enheden og dekrypteret på serveren. dette beskytter dig imod nogen på den lokale wifi netværk forsøger at aflæse trafik. eller at man har oprettet et fake access point med samme navn, som din trafik bliver kørt over et fake access point og aflæst. 

vpn beskytter ikke så meget imod at nogen på vpn serveren kan aflæse trafik. men her bruger du krypteret protokol til kommunikation med andre servere, så data er alligevel krypteret og ikke kan aflæses så nemt. man skal bruge VPN servere man stoler på. det er nemmere sagt end gjort, men igen, hvis det rygtes at servicen er usikker så vil rygten spredes ret hurtigt.

så essentielt, hvis du bruger dropbox/icloud/google/outlook... og VPN vil din data blive krypteret 2 gange mellem dig og vpn servere... og kun en gang fra vpn servere og hen til den service du benytter. mange sider bruger https/ssl/kryptering og det hele startede med snowden. så data er fhv. sikker men alligevel er der ting og sager som ikke er krypteret. 

f.eks. macnyt.dk :D

Tak for uddybelsen   

Når alt kommer til alt så har jeg ikke noget at bruge en VPN til. Jeg valgte dog højst sandsynligt en sådan i sin tid grundet Edward Snowden. Der er flere ulemper end reele fordele for mig personligt som tydeligt er beskrevet i et tidligere indlæg.

At jeg valgte TigerVPN var så det nok det forkerte valg - men det var billigt. Den beslutning er helt på min kappe.

Går jeg efter en VPN service som også har en bedre presence på internettet så kan det sagtens være at idéen om en VPN giver mening.


174

15
03. marts 2019 @ 09:38
Suspenderet

Min download hastighed er højere med ExpressVPN slået til end uden, hvem der så kan forstå/forklare det?.

Testet med Speedtest appen, på både iMac, iPad og iPhone via wifi.

VH