xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Kan ikke slette disk på imac
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1

0
09. marts 2019 @ 12:47
Nyt medlem

Hej


jeg har en late 2009 imac som jeg gerne vil installere forfra.

jeg har en USB bootable med sierra OS.

Men vil gerne have helt clean maskine.

jeg har bootet op med cmd+r

valgt diskværktøj og markeret den øverste disk og klikket slet.


men får at vide at det mislykkedes fordi den ikke kunne gøres passiv.

Er det fordi den er i brug på en eller anden måde?



  3
1
  2364

4593

394
09. marts 2019 @ 13:19
FPU

Jeg er ikke så skarp i nyere operativsystemer, men det fungerer nogenlunde sådan her:

I MacOS fra 10.8 og nyere, ligger der en lille usynlig partition på den interne disk til brug under Recovery-mode. Der ligger en slags usynligt nødsystem på den, som Mac'en booter fra, når man booter op i Recovery mode.

Derfor er den interne disk, som du gerne vil omformatere, aktiv, når du booter i Recovery-mode.

Det, som du skal gøre, er enten:

1. Lade din USB-Bootstick mounte på skrivebordet og vælge den som Startdisk i Indstillinger -> Startdisk ved at HiLite den med et enkelt klik og så genstarte Mac'en, eller

2. Lade din USB-Bootstick mounte på skrivebordet og genstarte din Mac, mens du holder Alt-tasten nede (IKKE Kommando-Alt, kun Alt); så burde der efter et stykke tid dukke en blå-lilla skærm op med en ikon for hver bootable disk, i dit tilfælde din Bootstick og den interne disk (og måske Recovery-partition). Nu klikker du så en enkelt gang på Bootstick og så på pil til højre.

Hvis din Mac kun vil vise den interne disk ved Alt-boot, virker din bootstick af en eller anden grund ikke som opstartsdisk.

Held og lykke og feed-back.

P.S. Og så i øvrigt velkommen på Macnyt. Bare spørg løs; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde. Men husk feed-back, for det er den akkumulerede info, som er med til at holde os kørende.


1

0
09. marts 2019 @ 13:49
Nyt medlem

Mange tak..

Jeg satte USB stick i og bootede med alt

Jeg kunne så vælge usb og dermed var harddisk ikke låst da jeg jo nu booter fra USB.

Tak.


Det hele kom af at jeg ville prøve at installere en clean win 10 på imac uden noget mac stuff.

Det gik også fint indtil win bare gav sort skærm.

Sikkert noget med driver til grafikkort.

Men dete r en helt anden historie..

Drømmen er at få win 10 på min fantastiske gamle imac :-)


2709

339
PallMei (Skribent)
09. marts 2019 @ 14:58
Bit kongen
koden skrev:

Mange tak..

Jeg satte USB stick i og bootede med alt

Jeg kunne så vælge usb og dermed var harddisk ikke låst da jeg jo nu booter fra USB.

Tak.

Uden at have testet det eller frisk i erindring, så tror heller ikke harddisk var låst før. Jeg erindre selv at have oplevet det problem, men det var bare et spørgsmål systemdisken figurerede i listen (den som system køre på. Det ville ikke undre mig, hvis den var i ram). Anyway, jeg fangede min fejl og slettede den rigtige.

Det hele kom af at jeg ville prøve at installere en clean win 10 på imac uden noget mac stuff.

Det gik også fint indtil win bare gav sort skærm.

Sikkert noget med driver til grafikkort.

Men dete r en helt anden historie..

Drømmen er at få win 10 på min fantastiske gamle imac :-)

Sidder selv og skriver dette på en 2009 iMac. Jeg har ikke længere Windows på, men i tidernes morgen, var det umuligt at gennem installationen uden ekstern skærm på. Da installationen af en eller anden grund kun sendte billede til ekstern skærm. Det havde jeg heldigvis også tilsluttet dengang. Nu er det mange år siden og både MS + Apple har haft masser af tid til at rette den uhensigtsmæssighed, så det er muligvis ikke samme problem du døjer med. Kablet tastatur + mus er også altid godt at have i baghånden.