xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Nye iMac's idag -Hvad synes i? Er det nok?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


234

11
19. marts 2019 @ 17:08
Juniormedlem

Hej.


Jeg er bare nysgerrig og tænker på at det måske kan starte en debat i positiv ånd om hvad folk herinde synes om de nye iMac's.


Jeg kigger på den her https://www.apple.com/dk/shop/buy-mac/imac?product=MRR12DK/A&step=config# og tænker at det er et fint spring fra min Late 2013 model. Jeg overvejer at købe en. Dog er jeg lidt skuffet over, at man stadig kun kan få rent SSD lager til total overpris. Det er ihvertfald for dyrt til min pengepung. Så jeg regner med standard konfigurationen og så selv at sætte ekstra ram i.


Kom med jeres indspark hvis i har lyst :-)

  26
4
  1653

285

6
19. marts 2019 @ 18:11
Juniormedlem

Jeg har bestilt bundmodellen af 27" med 1 TB SSD. SSDen er 6 gange dyrere end man kan finde på edbpriser, men jeg forventer at Apple er ultrakonservativ med holdbarheden.


79

1
19. marts 2019 @ 18:52
Novice

Jeg havde håbet på en nyt design, som der har været lidt rygter om. Jeg er dog alligevel selv i store overvejelser om min late 2012 iMac skal skiftes. Men det er godt nok mange penge :-/ Gætter på man ikke selv kan skifte SSD samt Ram i den nye, som jeg selv har gjort på min 2012èr....


234

11
19. marts 2019 @ 19:32
Juniormedlem

Jeg ved det ikke. Men jeg tror godt man selv kan skifte ram i 27' da designet er uændret. Men man kan vist ikke på 21'.


3580

34
20. marts 2019 @ 08:36
Virtual Machine

Med det behov jeg har kunne jeg klare mig med en iMac 2016/2017 27”. Den jeg havde fra late 2015 var for langsom til foto og videoredigering. 

20-30.000kr til hobby brug er lige i overkanten for mig, når det kun er spec upgrades. Apple er jo osse design, og det er der ikke sket noget ved. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8581

198
20. marts 2019 @ 10:42
Poseidon

Jeg synes de er fine, omend pebrede, og jeg er selv i den situation hvor jeg nærmer mig at købe en ny maskine til skrivebordet derhjemme. Min 2011 iMac har lige fået bagt grafikkortet igen, og det kan den jo ikke leve på for evigt forventer (Fik dog 23 måneder ud af første bagning!).

Men Apples ekstreme SSD priser holder mig tilbage. Jeg vil ikke betale 6000,- for en SSD! Kunne jeg bare selv skifte den i fremtiden, så ville jeg ikke holde mig tilbage, men når skærmen limet fast, så er det ikke noget jeg vil lege med. Og jeg gider ikke have et hav af eksterne diske stå på mit skrivebord heller.

Så jeg ser lige Mac Pro'en an når den kommer, men da den sikkert også koster min andenfødte, så ender jeg nok med at lave en Hackintosh som min næste maskine.


Niels Jørgen Kruse skrev:

Jeg har bestilt bundmodellen af 27" med 1 TB SSD. SSDen er 6 gange dyrere end man kan finde på edbpriser, men jeg forventer at Apple er ultrakonservativ med holdbarheden.

Du sammenligner vidst ikke med modeller som er i nærheden af de hastigheder som Apple giver med deres SSD'er. :)


Hansa skrev:

Jeg ved det ikke. Men jeg tror godt man selv kan skifte ram i 27' da designet er uændret. Men man kan vist ikke på 21'.

Ja, du kan selv skifte RAM på 27" modellen, ikke på 21" modellen. 


234

11
20. marts 2019 @ 14:47
Juniormedlem
Lars Sejerup skrev:

20-30.000kr til hobby brug er lige i overkanten for mig, når det kun er spec upgrades. Apple er jo osse design, og det er der ikke sket noget ved. 

Ja, designet har også en del at skulle have sagt. Jeg synes dog at det nuværende design er så flot, at jeg sagtens kan tage et par runder mere, med det lineup fra Apple. Men det er jo smag og behag.


455

18
20. marts 2019 @ 15:15
Seniormedlem

Så vidt jeg kan se - og som andre skriver - så kan man nemt skifte RAM i 27" og finde nogen der er væsentligt billigere end Apple - og der bliver garantien bebeholdt.. Hvis den nye iMac er "skruet" sammen som 2017-modellen skulle det ikke være en umulighed selv at skifte til SSD, men er det besparelsen værd at miste garantien. Jeg har også set en der selv skifter processor til en billigere penge, men igen set sammen med den bortfaldne garanti så !!!.


285

6
20. marts 2019 @ 15:38
Juniormedlem
David Munch skrev:

Niels Jørgen Kruse skrev:

Jeg har bestilt bundmodellen af 27" med 1 TB SSD. SSDen er 6 gange dyrere end man kan finde på edbpriser, men jeg forventer at Apple er ultrakonservativ med holdbarheden.

Du sammenligner vidst ikke med modeller som er i nærheden af de hastigheder som Apple giver med deres SSD'er. :)

Jeg sammenlignede med den her SSD, den er da PCIe i det mindste.


8581

198
21. marts 2019 @ 10:37
Poseidon
Niels Jørgen Kruse skrev:

Jeg sammenlignede med den her SSD, den er da PCIe i det mindste.

Ja, men den er heller ikke i nærheden af de hastigheder som Apples SSD giver.


31

5
21. marts 2019 @ 12:36
Let øvet

Min trofaste late 2009 27" iMac har tjent mig godt i 9 år - men det er vist på tide, at jeg får bestilt en ny ...

Arbejder dagligt med Adobe CS pakken - men ikke store, krævende ting (min grafiker har en 2018 model til de tunge jobs)
Vil jeg ikke være godt tjent med en basis-model (med Fusion drive) - evt. med ekstra 8 MB ram ..?



285

6
21. marts 2019 @ 13:36
Juniormedlem
Peder Lyng skrev:

Min trofaste late 2009 27" iMac har tjent mig godt i 9 år - men det er vist på tide, at jeg får bestilt en ny ...

Arbejder dagligt med Adobe CS pakken - men ikke store, krævende ting (min grafiker har en 2018 model til de tunge jobs)
Vil jeg ikke være godt tjent med en basis-model (med Fusion drive) - evt. med ekstra 8 MB ram ..?

Du skal op i 2TB fusion drive før SSD delen har en rimelig størrelse. (Hvis ikke der er ændret noget ved valgmulighederne.)


740

38
21. marts 2019 @ 13:37
Peder Lyng skrev:

Vil jeg ikke være godt tjent med en basis-model (med Fusion drive) - evt. med ekstra 8 MB ram ..?


Nej. Ikke i 2019. Du vil være meget bedre stillet med en ren SSD ombord og så køre lager på en ekstern disk.

Jeg har 8TB ekstern disk til 1315,00 kroner tilsluttet min Mac.

Altid ren SSD, evt. bare den mindste, billigste.

Ren SSD er umiddelbart meget vigtigere end mere RAM.

Personligt finder jeg det i 2019 underligt og skuffende, at Apple ikke bare gør ren SSD til standard konfiguration på iMac.



53

0
21. marts 2019 @ 15:23
Novice

Stadig kun 8 gb ram !!!!! 


1641

24
21. marts 2019 @ 15:53
Stormogul
peterandreasen skrev:

Stadig kun 8 gb ram !!!!! 

Du kan da bare selv montere noget mere ...!!!!!


Once you go Mac - You'll never go back..!

285

6
21. marts 2019 @ 16:56
Juniormedlem
Giffi skrev:
peterandreasen skrev:

Stadig kun 8 gb ram !!!!! 

Du kan da bare selv montere noget mere ...!!!!!

Jeg har bestilt 2 af disse. Jeg antager at det er samme ram som til 2018 Mac mini.


53

0
21. marts 2019 @ 17:23
Novice

Det er da ganske korrekt - :-) 


166

3
21. marts 2019 @ 18:03
Novice
Peder Lyng skrev:

Min trofaste late 2009 27" iMac har tjent mig godt i 9 år - men det er vist på tide, at jeg får bestilt en ny ...

Arbejder dagligt med Adobe CS pakken - men ikke store, krævende ting (min grafiker har en 2018 model til de tunge jobs)
Vil jeg ikke være godt tjent med en basis-model (med Fusion drive) - evt. med ekstra 8 MB ram ..?


Hej Peder!

Hvis du er den jeg tror, så ved jeg jo hvad du arbejder med?

Du kan fint "nøjes" med 

https://www.apple.com/dk/shop/buy-mac/imac/27-3,0-ghz-6-core-processor-med-turbo-boost-op-til-4,1-ghz-1tb#

men hvis du vil have 2 TB, så vil jeg foreslå at du i stedet konfigurerer med 512 GB SSD og køber en ekstern god disk.

mvh

Karsten D

Mac siden 1985 - iMac 27"Late2014 i7 4GHz 32GB 3TBFusion, MBP15" i9-2018 32GB-1TB, iPad Pro 11" 256GB, iPhone 7 128GB

234

11
21. marts 2019 @ 20:38
Juniormedlem
Niels Jørgen Kruse skrev:
Du skal op i 2TB fusion drive før SSD delen har en rimelig størrelse. (Hvis ikke der er ændret noget ved valgmulighederne.)

1 TB fusion drive=32GB SSD

2-3 TB fusion drive=128 GB SSD


iflg. Apple's hjemmeside.


234

11
21. marts 2019 @ 20:41
Juniormedlem

Spørgsmål: Kan man lave TimeMachine backup af et eksternt drev? Overvejer nemlig et rent SSD drev internt og så en traditionel harddisk som eksternt drev. Udelukkende for at spare penge.


740

38
21. marts 2019 @ 21:39
Hansa skrev:

Spørgsmål: Kan man lave TimeMachine backup af et eksternt drev? Overvejer nemlig et rent SSD drev internt og så en traditionel harddisk som eksternt drev. Udelukkende for at spare penge.

Ja.


234

11
21. marts 2019 @ 22:17
Juniormedlem
iPhoneX skrev:
Hansa skrev:

Spørgsmål: Kan man lave TimeMachine backup af et eksternt drev? Overvejer nemlig et rent SSD drev internt og så en traditionel harddisk som eksternt drev. Udelukkende for at spare penge.

Ja.

Det lyder godt. Tak.


390

2
22. marts 2019 @ 07:36
Lærling

Jeg har lige nu en 21" late 2013


Jeg har kraftigt overvejet følgende konfig:

27" i5

580x 8 gb

512 ssd

8 gb ram


Ca 20000 på educationstore

Jeg har faktisk gået og sparet sammen og ventet på at der skulle komme nye imacs.

Men det ender nok med at jeg venter til nyt design. Jeg vil blive så ærgelig hvis det nye design kommer næste gang og jeg så har bundet mig til en computer de næste 5-10 år. Jeg havde gerne set at der var sket en opdatering af skærmen også.

Min 21" 2013 iMac kører også fortrinligt da den er med ren ssd-disk. Så den kan sikkert godt holde et år eller to mere hvis det skal være.


1641

24
22. marts 2019 @ 08:06
Stormogul
KaHornshoej skrev:

Jeg har lige nu en 21" late 2013


Jeg har kraftigt overvejet følgende konfig:

27" i5

580x 8 gb

512 ssd

8 gb ram


Ca 20000 på educationstore

Jeg har faktisk gået og sparet sammen og ventet på at der skulle komme nye imacs.

Men det ender nok med at jeg venter til nyt design. Jeg vil blive så ærgelig hvis det nye design kommer næste gang og jeg så har bundet mig til en computer de næste 5-10 år. Jeg havde gerne set at der var sket en opdatering af skærmen også.

Min 21" 2013 iMac kører også fortrinligt da den er med ren ssd-disk. Så den kan sikkert godt holde et år eller to mere hvis det skal være.

OK... Skærmen på 27" er 5K, og der findes ikke rigtigt materiale i 5K endnu, så hvad vil du mere...?



Once you go Mac - You'll never go back..!

390

2
22. marts 2019 @ 10:00
Lærling
Giffi skrev:
KaHornshoej skrev:

Jeg har lige nu en 21" late 2013


Jeg har kraftigt overvejet følgende konfig:

27" i5

580x 8 gb

512 ssd

8 gb ram


Ca 20000 på educationstore

Jeg har faktisk gået og sparet sammen og ventet på at der skulle komme nye imacs.

Men det ender nok med at jeg venter til nyt design. Jeg vil blive så ærgelig hvis det nye design kommer næste gang og jeg så har bundet mig til en computer de næste 5-10 år. Jeg havde gerne set at der var sket en opdatering af skærmen også.

Min 21" 2013 iMac kører også fortrinligt da den er med ren ssd-disk. Så den kan sikkert godt holde et år eller to mere hvis det skal være.

OK... Skærmen på 27" er 5K, og der findes ikke rigtigt materiale i 5K endnu, så hvad vil du mere...?



Måske HDR, højere framerate, OLED, True tone... Og så har der været rygter om 31" 

Synes også at 5K er rigeligt. OLED er måske ikke realistisk for en computerskærm pga risikoen for burnin. Men der er masser af tech som man kan opgradere det display med.


390

2
22. marts 2019 @ 23:28
Lærling

Jeg kunne ikke lade være..  

Har bestilt 

27" i5 9. generation

8 gb ram - Opgraderer selv til 40GB senere

512 GB ssd

580X 8 gb grafik

Dansk keyboard med num taster

20200 på education store


Sammenlignet med en Macbook Pro er det jo faktisk ikke galt...


Glæder mig   


8581

198
23. marts 2019 @ 17:41
Poseidon
KaHornshoej skrev:
Synes også at 5K er rigeligt. OLED er måske ikke realistisk for en computerskærm pga risikoen for burnin.

Det er jo derfor vi har skærmskånere. Burn-in var jo også et problem med CRT'er.