xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )
macnyt  /  forum  /  emne
Bugdex kan hentes gratis i Apple Book Store
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )


2273

157
28. marts 2019 @ 10:56
ASCII jonglør

Til alle natur-interesserede samt læsere af Frank Jægers digte:

Bugdex: Bill-e-bogen er en interaktiv bestemmelsesguide, der dækker hovedgrupperne af insekter, edderkopper, mider, tusindben og landlevende krebsdyr i Danmark. Man kan ikke bestemme et dyr til art, men guiden vil gøre det muligt at afgøre, hvilken overordnet gruppe, det tilhører.

Guiden er flot illustreret og simpelt opbygget, så læseren hele tiden bliver præsenteret for to valgmuligheder. Efter at have sammenlignet tekst og billeder for de to muligheder klikker man på den, der passer bedst på det dyr, man har foran sig. Herefter føres læseren videre til det næste punkt, hvor der igen er to valgmuligheder. Og sådan fortsætter det, indtil man når frem til en forhåbentlig rigtig bestemmelse.

Man kan hente bogen gratis på linket herunder, den præsenterer sig rigtig flot på både en Mac og en iPad:

Ny interaktiv e-bog guider dig gennem Danmarks insekter

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  6
10
  1048

1905

185
PowerPalle (Administrator)
01. april 2019 @ 11:08
Stormogul

Kunne være relevant læsning nu, hvor jeg lige har bygget mit første hjemmelavede insekt-bo i haven   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2273

157
01. april 2019 @ 11:38
ASCII jonglør

Godt initiv. More Bugs!   

Apropos insekter. Har I lagt mærke til, at der slet slet ikke er samme mængde insekter på bilens forrude som for 10 eller 20 år siden? De er simpelthen forsvundet.

Det er stærkt bekymrende, at vi gennem pesticider, elektrosmog etc. er igang med at ødelægge denne ufattelig smukke planet. Forstår godt, at de unge er både rasende og vildt bekymrede...

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
01. april 2019 @ 12:55
FPU

Der er faktisk en lille artkel om det i denne måneds Samvirke (mest om sommerfugle). Ifølge artiklen forsvinder (uddør) der 2,5% insektarter om året, og tendensen er stigende.

Hovedsynderen er sandsynligvis glyphosat (Roundup) samt den kendsgerning, at over 3/4 af Danmarks areal bruges til skov- eller landbrug, hvor artdiversiteten er i bund (monokultur + kemi).

Jeg husker stadigvæk min barndoms grøftekant (70'erne). Den blev i midten af 80'erne forvandlet til en 1 meter bred græsrabat med kantsten. Lige dér gik man fra snesevis af arter til maks. en håndfuld.

Det er slemt, det der foregår. Rigtig slemt.


8586

198
01. april 2019 @ 13:50
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Der er faktisk en lille artkel om det i denne måneds Samvirke (mest om sommerfugle). Ifølge artiklen forsvinder (uddør) der 2,5% insektarter om året, og tendensen er stigende.

Ikke 2.5% arter - 2.5% Masse. Stor forskel! :) Skal ikke kunne sige om Samvirke har misforstået det.


Hovedsynderen er sandsynligvis glyphosat (Roundup)

Ah, det er nok mere en kombi-cocktail af forurening, pesticider generelt, tab af habitater, stigende CO2 i atmosfæren, samt mere ekstremt klima. Roundup alene kan slet slet ikke gøre det, da det ikke bruges på størstedelen af planeten, og vi har eksempler på ekstremt fald i insektmasse fra de fleste områder på kloden (Fx. https://www.pnas.org/content/115/44/E10397).


 samt den kendsgerning, at over 3/4 af Danmarks areal bruges til skov- eller landbrug, hvor artdiversiteten er i bund (monokultur + kemi).

Vi har ~67% landbrug og ~14% skov i Danmark. Og praktisk talt ingen vild natur. Men jeg vil nu hellere have reguleret skov, end sprøjtet landbrug, hvis man skal vælge...
Det er jo ikke alle som synes at en steril mark er lig natur, kære Esben Lunde DumDum Larsen.


Jeg husker stadigvæk min barndoms grøftekant (70'erne). Den blev i midten af 80'erne forvandlet til en 1 meter bred græsrabat med kantsten. Lige dér gik man fra snesevis af arter til maks. en håndfuld.

Jeg husker hvordan vi for 25 år siden rundt om vores sommerhus havde tonsvis af insekter i det høje græs, og at man uden problem kunne finde græshopper på 10+ cm i størrelsen. Insekterne er der et fåtal af, fugle ligeså, og græshopper kommer kun op til 2cm nu. 

Det mest skræmmende ved det, er at der aldrig er blevet sprøjtet i flere kilometers omkreds, og at der stadig står en lille kvadratkilometer uberørt grund som slet ikke har forandret sig, men som dog stadig er kraftigt påvirket af.... Ja?


Det er slemt, det der foregår. Rigtig slemt.

Oh yes!   Klimaet er min absolutte nummer to på agendaen ved næste valg, men uanset hvor slet det bliver, så skal mennesket nok overleve. Det er biodiversiteten der er min klare nummer et, for det er noget som vil tage hundreder af millioner af år om at blive rettet op igen.


4593

394
01. april 2019 @ 18:59
FPU

@David. Tak for kommentarerne. Jeg ved heller ikke, hvordan Samvirke kan få insekt-masse til at blive til antal arter. Men 2,5% nedgang i masse pr. år er faktisk ret meget; tænk blot på, hvis jeres flæskesteg er blevet 2,5% mindre hver juleaften! Før eller siden løber man nemlig også tør for ekstra kartofler som erstatning for det kød, som ikke er der mere. ;0)

Jeg havde tilfældigvis lige læst Samvirke-artiklen, da jeg så Factory's indslag, så jeg syntes, at det var relevant at citere den. Samvirke PLEJER at være ret velfunderet, men de har åbenbart lavet en bøf denne gang.

De andre kommentarer vil jeg lade stå uimodsagt, dels fordi de er en udvidelse af egne synspunkter, dels fordi det vil være flue-knipperi (!) at begynde en længere debat om små-detaljerne.

Jeg vil dog lige påpege, at en bøge- eller granskov rent plantemæssigt er mindre artsrig end en typisk sprøjtet kornmark. Der kan stort set kun vokse anemoner i en bøgeskov og stort set intet under tætte graner, mens der bl.a. vokser kamille på sprøjtede kornmarker.

Jeg går i øvrigt og skover i en blandskov for tiden, hvor der virkelig trænger til at blive tyndet ud, så der kommer sollys til bunden, så der kan vokse blomsterplanter op, som kan supportere flere insekter, og jeg kan allerede nu med sikkerhed sige, at vi ikke kommer til at løbe tør for mariehøns i år! :o)


1905

185
PowerPalle (Administrator)
01. april 2019 @ 20:28
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

 og jeg kan allerede nu med sikkerhed sige, at vi ikke kommer til at løbe tør for mariehøns i år! :o)

Dem har jeg også set massere af allerede 🤪

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger