xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvilken ad-blocker?
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


227

5
01. april 2019 @ 21:36
Juniormedlem

Hej

Nu er jeg ved at være rigtig træt af at se på Christoffer og Huawei P 30-reklamer på diverse techsider, så nu vil jeg gerne installere en adblocker - håber i øvrigt det er tilladt at tale om her.

Nogle forslag til Safari på iOS og MacOS - helst gratis, men de må da godt koste lidt, hvis det er.

På forhånd tak

  17
2
  1689

2185

44
01. april 2019 @ 23:37
ASCII jonglør

Jeg benytter 1Blocker på både mine iDevices, og Mac'a - men de koster lidt $$, og er ok tilfreds med den.

Du kan selv konfigurere div. reglerne, eller tilføje nye, hvis ikke de indbygger (default) er gode nok.


2252

151
01. april 2019 @ 23:57
ASCII jonglør

Jeg anvender både AdBlock Engine og ABP i Safari - og har stort set ingen reklamer overhovedet 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
02. april 2019 @ 13:16
Poseidon

Jeg bruger UBlock Origin, da den er gratis. Men er faktisk slet ikke tilfreds med den, så den vil jeg ikke anbefale. Den virker ikke ret godt, og dens brugerflade er monster forvirrende.


Brugte Adblock før Safari 12, og den var jeg til gengæld ganske glad for. Tror også jeg vil teste de forslag af, som der er ovenfor.


740

38
02. april 2019 @ 13:32
zemo1 skrev:

Hej

Nu er jeg ved at være rigtig træt af at se på Christoffer og Huawei P 30-reklamer på diverse techsider, så nu vil jeg gerne installere en adblocker - håber i øvrigt det er tilladt at tale om her.

Nogle forslag til Safari på iOS og MacOS - helst gratis, men de må da godt koste lidt, hvis det er.

På forhånd tak

Jeg kører med disse to apps, der fjerner samtlige reklamer inden i de forskellige apps på iPhone.

Og så kører jeg med disse filtre i Safari på iPhone:

Og jeg har ikke set en eneste ene reklame på iPhone siden 2013 😁


2252

151
02. april 2019 @ 14:42
ASCII jonglør

....og så har jeg naturligvis også FloppyMoose sat op i Safari   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

227

5
02. april 2019 @ 21:12
Juniormedlem

Hej igen

Jeg har installeret AdBlock (for phone) på iPhone/iPad og den virker som den skal, jeg har i hvert fald ikke set nogen reklamer. På Mac'en vil jeg prøve at eksperimentere lidt de næste dage.

Mange tak for jeres bud👍


740

38
02. april 2019 @ 21:23
zemo1 skrev:

Hej igen

Jeg har installeret AdBlock (for phone) på iPhone/iPad og den virker som den skal, jeg har i hvert fald ikke set nogen reklamer. På Mac'en vil jeg prøve at eksperimentere lidt de næste dage.

Mange tak for jeres bud👍

Selv tak 🙏🏻

Livet er lidt nemmere uden reklamer på alle Apple enheder. Jeg får et helt chok, hvis jeg ser en; så har jeg glemt at slå en af mine adblockere til, tager ti sekunder at slå den til, genindlæse siden eller app'en og vupti. så er reklamen væk.


186

13
26. april 2019 @ 11:30
Novice
zemo1 skrev:

Hej

Nu er jeg ved at være rigtig træt af at se på Christoffer og Huawei P 30-reklamer på diverse techsider, så nu vil jeg gerne installere en adblocker - håber i øvrigt det er tilladt at tale om her.

Nogle forslag til Safari på iOS og MacOS - helst gratis, men de må da godt koste lidt, hvis det er.

På forhånd tak

Adblock som plugin til ens browser er noget skrammel, det burde hedde en "reklame skjuler" det er nemlig det eneste de gør, fjerner det tag i HTML der gør at reklamen bliver vist... Men der bliver stadig oprettet tilgang fra den IP reklamen kommer fra ???? ergo den har ikke blocked noget som helst, det er falsk tryghed.

Jeg opsatte https://pi-hole.net/ for sjov skyld og hold da op , både computer, tlf, ipad, smart tv er blevet MEGET hurtigere, har stort set ingen reklamer og slipper for at tæve min browser med useless plugins (hvor mange selv ringer hjem etc..)

DNS blokering er klart bedere...

har ingen adblock på min TLF men heller ingen reklamer :)

With AdBlock , the page is first loaded and then content is selectively removed/hidden/etc. However, it has been downloaded and would also be displayed if the browser plugin wouldn’t hide it.

In contrast, with Pi-hole, requests to ad serving domains aren’t even answered so your browser is not even able to establish TCP connections with the ad providers and - instead of getting hidden - the ad content is not even downloaded, i.e. also doesn’t consume any bandwidth in transmit.



2252

151
26. april 2019 @ 22:44
ASCII jonglør

Tak for at gøre opmærksom på Pi-hole, ser interessant ud.

For os, der ikke er superkyndige ud i IT, er der et par spørgsmål:

  • Hvilken betydning har det, om man kører med enten fast IP-adresse hhv. en anden form for IP-adresse?
  • Hvilken betydning har det. hvis man kører med VPN?
  • Er der andre forhold, som man skal tage i betragtning, hvis man vil bruge Pi-hole?

På forhånd tak.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

186

13
27. april 2019 @ 00:21
Novice
Factory skrev:

Tak for at gøre opmærksom på Pi-hole, ser interessant ud.

For os, der ikke er superkyndige ud i IT, er der et par spørgsmål:

  • Hvilken betydning har det, om man kører med enten fast IP-adresse hhv. en anden form for IP-adresse?
  • Hvilken betydning har det. hvis man kører med VPN?
  • Er der andre forhold, som man skal tage i betragtning, hvis man vil bruge Pi-hole?

På forhånd tak.

Det var nu så lidt, ang din IP og om den er fast eller ej, så tror jeg ikke det betyder noget (Det burde det ikke)

Hvad angår VPN, så er det ikke noget jeg selv har haft opsat i min test med Pi-hole, men du kan se lidt info om det her. 

https://itchy.nl/raspberry-pi-3-with-openvpn-pihole-dnscrypt & https://docs.pi-hole.net/guides/vpn/overview/

Og om der er andet man skal tage "hensyn" til det er op til en selv, plugins i din browser bruger både RAM og CPU

det gør pi-hole ikke, udfra de få tests jeg har lavet er min søgetid på div nyhedssider (eb, tv2, bt etc) blevet op til 25+% hurtigere. Jeg vil prøve at lave en lille test med screenshots hvor man kan se forskel på loadtid ved brug af pihole og uden... 

Jeg bruger std opsætning af pihole uden ekstra blacklists eller andet, det er ren install og så i gang..

Hvilket tog mig ca 15min på en gammel RPI 2 model B (Er ikke hardcore bruger, men forstår da at bruge en terminal og læse en guide...) 

Folk må forstå at når man "skjuler" en reklame, så er den IKKE blokeret, det er den når den slet ikke når igennem fra "router -> enhed" ... Ikke før.


186

13
25. maj 2019 @ 00:38
Novice

Pi-hole & hvorfor - https://pi-hole.net

Jeg hader reklamer, med en lille smule kærlighed, på den ene side vil jeg gerne støtte folk der gør noget godt, på den anden side, så hader jeg at få smækket 834 links og popups i fjæset når jeg tilgår en hjemmeside... Kan du sige ja til det samme så læs videre... 

Har igennem lang tid benyttet div adblockers og andet skrammel i mine browsers (Safari/Chrome) plugins som jeg med tiden har fundet ud af bruger en masse Ram/CPU og er noget gøgl.... For hvad gør adblock - Graver man lidt i det vil man finde ud af det "bare" er et plugin der loader det HTML der er på den side man "spørg" efter (altså skriver google.dk og trykker enter) og udfra forskellige regler/filters fjerner "tags" i HTML/CSS koden som gør at visse dele af siden ikke vises... "der kan være lidt forskel på om de også redigere i din hosts fil men det kommer vi til senere".... kort sagt, reklamen bliver loaded til din maskine men bliver hurtigt "fjernet/skjult" af adblock så du dårligt når at opdage det, weee happy us.... 

Men er vi nu også så happy, tænk lige over det, reklamen bliver loaded (Din maskine modtager den trafik) men skjult via et plugin så du ikke kan se den ???? Hmm :) Man tror den er væk.....

Og så til Pi-hole - https://pi-hole.net

Pi-hole er ikke et plugin, men en lille DNS server, som virker som en adblock, man kan tildele sine enheder, eller vælge at hele ens netværk skal gå igennem det, ikke mere snak nu til action, jeg har valgt at bruges vores alle elskede ekstrablade.dk, da det er fuld af lort på mange måder... 

Herunder kan man se forskel på siden ved brug af Pi-hole og uden... Jeg har ingen form for adblock installed i min browser....  Til venstre uden og til højre med Pi-hole, bemærk load tid i bunden (Hvis det er til at se...) ellers er der et link til billede her https://imgur.com/uHfU9Id 

Her er hvad der sker i Pi-hole når jeg tilgår ekstrabladet.dk 

Prøv lige at stop og kig godt efter, 66.7% af den trafik jeg har modtaget er REKLAMER eller stats  der gerne vil vide en masse om mig.... ????? 

Det fine ved alt dette er at disse reklamer og stats de bliver bremset allerede ved min raspberry pi og kommer slet ikke til min egen maskine.... :) Jeg har de sidste 14 dage mærket en KÆMPE forskel på div hjemmesider, apps, ipads og smart-tv som jeg har opsat til at benytte pi-hole som adblock... Tror ikke adblock som plugin til ens browser, stopper de reklamer der fx kommer i en app som "radioplay" . Time to stop (2468/2500) PP :/



186

13
25. maj 2019 @ 00:59
Novice

Stats for den periode jeg har haft Pi-hole koblet på et par af mine enheder.... Er mest glad for den opsnapper lort i div apps på min iPad... og så er det sindsygt som Apple gerne vil have fat i en :) 


1708

43
25. maj 2019 @ 06:15
Stormogul

Jeg bruger WIPR den fjerner alt automatisk også alle reklamer i YouTube.

Bruger den også på min iPhone & iPad. 


740

38
25. maj 2019 @ 10:20
Gorm Jørgensen skrev:

Jeg bruger WIPR den fjerner alt automatisk også alle reklamer i YouTube.

Bruger den også på min iPhone & iPad. 

Tak for tippet; den er hermed føjet til samlingen 😁


186

13
29. maj 2019 @ 16:51
Novice
Gorm Jørgensen skrev:

Jeg bruger WIPR den fjerner alt automatisk også alle reklamer i YouTube.

Bruger den også på min iPhone & iPad. 


Kendte ikke lige til WiPR, men efter at have undersøgt det så tror jeg bare jeg bliver ved pihole :) , WiPR er jo kun til Safari og blokker ikke noget der ikke går igennem Safari... pihole tager sig af alle enheder tilkoblet mit netværk, også når jeg er ude af huset... Uden en eneste indstilling..



1708

43
29. maj 2019 @ 23:48
Stormogul

Jep. Kan pihole også fjerne reklamerne fra YouTube ?


186

13
30. maj 2019 @ 18:27
Novice
Gorm Jørgensen skrev:

Jep. Kan pihole også fjerne reklamerne fra YouTube ?

Ja det kan den, jeg har dog lavet et script der står og henter div urls og smider dem i en blacklist til pihole...

Der smutter en enkelt igennem i ny og næ, men det overlever jeg fint, ser måske 2-5 vids om ugen, så det er fint nok , med tanken på at den blokker i alle andre programmer og services der kører på maskinen...