xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Browser og privatliv
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


22

0
14. april 2019 @ 09:37
Let øvet

Hvad gør i for at have et privatliv på nettet? Hvilken browser / plugins bruger i?

Jeg er træt af at når jeg har været på nettet, får min bedre halvdel umiddelbar efter reklamer på nogle af de ting jeg har søgt efter, eller sider jeg har besøgt, selv om vi ikke bruger samme enhed, det er selvfølgelig samme ip (Det er primært på Facebook, hun oplever det). Nu er jeg begyndt at kigge nærmere på nogle af de cookies de forskellige sider placerer (det er ikke alle sider der giver en en mulighed for at fravælge specielle cookies), det er jo latterligt at nogle af dem har en varighed på over 10år, den længste jeg har set er 67år. Jeg ved godt at alt hvad vi gør og efterlader kan bruges, men det har taget overhånd.

  4
4
  429

1129

129
14. april 2019 @ 09:55
Stormogul

jeg bruger udelukkende Firefox og har indstillet den med en langt række indstillinger/præferencer, for at den skal være mere påpasselig hvad den afgiver af info om mig til alverdens sider. 

Og så bruger jeg  Facebook Container plugin til selvsamme browser, for at blokere eksponering af data mod Facebook.

Jeg har også DuckDuckGo som min søge maskine, samt DuckDuckGo Privacu Essentials plugin til at blokere for trackers og lignende.

Jeg bruger krypteret DNS over HTTPS også, som Firefox understøtter.



955

9
14. april 2019 @ 09:57
Veteran

Ja, du har ret, det er en idiotisk verden derude med cookies, zero pixels, beacons og alt det andet skrammel.

Jeg anvender safari og har i lang tid anvendt Ghostery plugin, hvor man både kan se og spærre hvad der er derude. Der findes sikkert bedrer tools, og Safari påstår jo også at Ghostery gør safari langsommere....ja, den skal vel bruge ressourcer til at teste for alt det bras, men hvad er vigtigst ?

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

4593

394
14. april 2019 @ 23:57
FPU

@ Jesper_

Der er mange måder at gribe det an på. Jeg kan også blive rimelig træt af de til tider ret dumme algoritmer, som bliver brugt. Hvis man er skarp til at konfigurere sin iPhone og sine browsere, kan mad de rette plug-ins og de rette indstillinger af software tilsyneladende blive helt fri for reklamer. Det er der nogle lidt ældre tråde om. Prøv at søge på ord som Ghostery og adblock o.lign her på Macnyt; så dukker der nogle gode råd op.

Jeg søgte f.eks. på sommerdæk til dytten for en måneds tid siden, fik talt om udvalget med min mekaniker, og fik så bestilt nogle hos ham og fik dem monteret for et par uger siden. Det vidste algoritmen bare ikke noget om, så den blev ved med at vise sommerdæk i banner-reklamerne. Her ville det jo nok være smart, hvis der var en "Jeg HAR købt det, som I bliver ved med at reklamere med, og jeg skal ikke bruge noget tilsvarende foreløbig!"-knap.

Det samme er så ved at ske igen: jeg har søgt vidt og bredt på nettet og besluttet mig, og nu har jeg bestilt en ny motorsav hos min motorsavspusher, så jeg har ikke brug for at se flere bannere med motorsave (hverken budget eller værksted er stort nok til det).

Jeg plejer dog at bruge dette lille trick, når jeg er færdig med at søge på f.eks. værktøj eller reservedele til bilen eller cyklerne: jeg søger på f.eks. "BH" eller "lingeri". Jeg slipper ganske vist ikke for bannerreklamerne, men de nye reklamer er indiskutabelt kønnere end dem, der plejer at dukke op på mine gængse søgninger! :-D

P.S. Vend lige dette trick med fruen først for husfredens skyld. ;o)


1129

129
16. april 2019 @ 11:05
Stormogul

Du kan godt fortælle reklamen at det ikke er relevant mere. Så bliver den ikke vist mere. De har de sat.., tænkt allerede over.