xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Apple lancerer nye Mac Book Pro modeller
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1900

183
PowerPalle (Administrator)
21. maj 2019 @ 18:59
Stormogul
Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger
  58
7
  1370

2709

339
PallMei (Skribent)
21. maj 2019 @ 19:32
Bit kongen

Begge mine maskiner går i stykker og nye Macbook Pro med forbedret tastatur introduceres indenfor samme måned, er det et tegn 🤔


1900

183
PowerPalle (Administrator)
21. maj 2019 @ 19:46
Stormogul
PallMei skrev:

Begge mine maskiner går i stykker og nye Macbook Pro med forbedret tastatur introduceres indenfor samme måned, er det et tegn 🤔

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2709

339
PallMei (Skribent)
21. maj 2019 @ 21:22
Bit kongen
PowerPalle skrev:
PallMei skrev:

Begge mine maskiner går i stykker og nye Macbook Pro med forbedret tastatur introduceres indenfor samme måned, er det et tegn 🤔

Arbejder på at redde dem, men plan B lyder bedre nu


2268

156
21. maj 2019 @ 21:34
ASCII jonglør

Nu er der jo reelt ikke tale om, at der lanceres nye modeller, men "blot" en opdatering af det nuværende MBP-design med ny og (må man sige) fantastisk indmad.

Så jeg var lige ved at udbasunere grønne grise, da jeg læste overskriften - for jeg har lige købt spritny og dyr SSD til min nuværende dejlige 15" MBP Late 2013, som jeg håber kan holde 3-5 år endnu. Den model er i min optik den bedste MacBook, Apple nogensinde har lavet.

Held og lykke med de nye opdaterede MacBook Pro's   



MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2709

339
PallMei (Skribent)
21. maj 2019 @ 21:40
Bit kongen

Jeg mente heller ikke at plan B nu lyder bedre end at redde dem. Men at plan B nu lyder bedre end plan B gjorde igår..


8581

198
22. maj 2019 @ 07:21
Poseidon
Factory skrev:

Nu er der jo reelt ikke tale om, at der lanceres nye modeller, men "blot" en opdatering af det nuværende MBP-design med ny og (må man sige) fantastisk indmad.

...hvilket vel betyder de er nye.


De har også 4. generations butterfly tastaturer. Lad os se om 4. gang er lykkens gang.


3580

34
22. maj 2019 @ 07:30
Virtual Machine
David Munch skrev:
Factory skrev:

Nu er der jo reelt ikke tale om, at der lanceres nye modeller, men "blot" en opdatering af det nuværende MBP-design med ny og (må man sige) fantastisk indmad.

...hvilket vel betyder de er nye.


De har også 4. generations butterfly tastaturer. Lad os se om 4. gang er lykkens gang

Ja. Konen venter også på om det lykkedes denne gang, så hendes MBA 2011 kan skiftes ud med en MBP 2019. Det er lidt af et hop op ad MHz stigen. Hun venter til efteråret/vinter med at bestille en, så der burde være tid nok til at se om der kommer nogle reelle rapporter i land. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2268

156
22. maj 2019 @ 09:30
ASCII jonglør
David Munch skrev:
Factory skrev:

Nu er der jo reelt ikke tale om, at der lanceres nye modeller, men "blot" en opdatering af det nuværende MBP-design med ny og (må man sige) fantastisk indmad.

...hvilket vel betyder de er nye.


De har også 4. generations butterfly tastaturer. Lad os se om 4. gang er lykkens gang.

Sandt nok. Jeg tænkte blot på et helt nyt design af modellen og uden Touchbar. Har nok lange udsigter...

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
22. maj 2019 @ 10:36
Poseidon
Factory skrev:
Sandt nok. Jeg tænkte blot på et helt nyt design af modellen og uden Touchbar. Har nok lange udsigter...

Apple har indtil videre ligget meget solidt på en 3-4 års turnus, hvad MBP redesign angår, så når de nu lige har opdateret den igen (Hvilket nok skyldes tastaturet, da den foregående model allerede er inkluderet i tastatur reparationsprogrammet), så skal vi nok til WWDC 2020 før der kommer et nyt design frem - Medmindre selvfølgelig de mener at en Mac specifik keynote til januar-februar, eller foråret, er vejen frem...


2268

156
22. maj 2019 @ 12:30
ASCII jonglør
David Munch skrev:
...så skal vi nok til WWDC 2020 før der kommer et nyt design frem...

Jeg venter gerne. Den nuværende Touchbar-gimmick bliver uden mig.


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
22. maj 2019 @ 14:06
Poseidon
Factory skrev:
David Munch skrev:
...så skal vi nok til WWDC 2020 før der kommer et nyt design frem...

Jeg venter gerne. Den nuværende Touchbar-gimmick bliver uden mig.

Den slipper du nok heller ikke for i 2020. ;)


2268

156
22. maj 2019 @ 14:13
ASCII jonglør

Håber på, at det vil blive muligt for at vælge en MBP 15" uden Touchpad. Der er jo en del Touchpad-utilfredse derude i Apple-segmentet. Vi får se....indtil da holder jeg fast på min gemmeprøvede MacFord T anno 2013   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1493

39
22. maj 2019 @ 16:35
Stormogul

  

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1493

39
22. maj 2019 @ 16:35
Stormogul
Factory skrev:

Håber på, at det vil blive muligt for at vælge en MBP 15" uden Touchpad. Der er jo en del Touchpad-utilfredse derude i Apple-segmentet. Vi får se....indtil da holder jeg fast på min gemmeprøvede MacFord T anno 2013   

der er da også touchpad på 2013 modellerne 😂 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

2268

156
22. maj 2019 @ 17:05
ASCII jonglør

Jamen dog. Jeg løfter lige blikket lidt frem og over tangenterne her på min 15” MBP fra anno 2013:

“Good Lord! No Touchpad!”

Sagen er jo, at man idag ikke kan købe en MBP 15” uden Touchpad - så vidt jeg kan se. Så undertegnede er ikke interesseret. Overhovedet. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

740

38
22. maj 2019 @ 17:19
Factory skrev:

Jamen dog. Jeg løfter lige blikket lidt frem og over tangenterne her på min 15” MBP fra anno 2013:

“Good Lord! No Touchpad!”

Sagen er jo, at man idag ikke kan købe en MBP 15” uden Touchpad - så vidt jeg kan se. Så undertegnede er ikke interesseret. Overhovedet. 

Alle MacBooks har en Trackpad, men ikke alle MacBooks har en Touch Bar.


2709

339
PallMei (Skribent)
22. maj 2019 @ 17:19
Bit kongen

tror nu nok du har touchpad på din MacBook. Touchbar derimod har jeg heller ikke set lyset i.


2268

156
22. maj 2019 @ 18:06
ASCII jonglør

My bad. Touch Bar, naturligvis   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

740

38
22. maj 2019 @ 18:25
Factory skrev:

My bad. Touch Bar, naturligvis   

Ingen årsag 😁


1263

36
22. maj 2019 @ 22:30
Stormogul

Min MBP m touchbar har allerede fået skiftet tastaturet to gange. Jeg er ikke særligt glad for touchbar. Faktisk overhovedet ikke glad, nærmest irriteret! Har endda været ved at købe en brugt MBP (f.eks. 2013 modellen) for at slippe for dårligt tastatur samt touch-halløjet - desuden overvejer jeg kraftigt, om jeg en anden gang vil smide 20.000,- efter en mac med alle de issues der har været og måske stadig er! (Når de så oven i købet har skrottet et af de bedre billedbehandlingsprogrammer, der findes - ups det var off track, beklager)

Far er både sur og skuffet

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

2268

156
22. maj 2019 @ 22:38
ASCII jonglør

Det er desværre også min oplevelse, og - kan man læse i div. andre fora - mange andres. Har derfor bestemt mig for at  beholde min gamle MBP 15" anno 2013, og at opgradere hhv. reparere den indtil aluminium-chassiet begynder at forvitre   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
23. maj 2019 @ 01:04
FPU

8-10 Kilo for en ny telefon, som reelt kun er et speedbump af 6'eren (med et par ekstra gesvejsninger på á la FaceID og ekstra kamera, men ellers ikke noget) og 20 Kilo for en bærbar, som er overfølsom for oven (Touchbar) og det modsatte for neden (døde taster). Jojo, Apple har skam den helt rigtige CEO (Ahøm!).

Jeg er af og til blevet punket herinde, fordi jeg stadig bruger en MBP 2010, endda med det oprindelige OS X plus et par ekstra browsere og lidt freeware, men bortset fra lidt fysiske skavanker (harddisk, batteri, højtalere og DVD-drev), som har kunnet repareres, virker l*rtet i mange timer hvar dag. Dag efter dag. OK, den har sine begrænsninger, men den virker hele tiden. Lidt ligesom en single-speed versus en 20-gears; man har ikke samme topfart, og på de stejleste stigninger må man stå af og gå (løbe) op. Til gengæld skal den aldrig justeres og kokser ikke i møgvejr.

Når den så engang er gået helt død, vil jeg prøve at finde en af de sidste modeller med DVD-drev eller en af de sidste retina-modeller uden Butterfly. Skal det absolut være en sprit-ny, bliver det nok blot en MacBook med et (til den tid) fungerende Butterfly, Som situationen er nu, ville jeg aldrig købe en brugt Mac med Butterfly, uanset Apple har udvidet reparationsprogrammet; det er simpelt hen for bøvlet at skulle skibe sin daglige computer frem og tilbage og undvære den imens.


2268

156
23. maj 2019 @ 07:11
ASCII jonglør

Måske kan man endda sige, at den innovative styrke, som Apple altid har haft som kerne-kompetence, for tiden er blevet vendt imod selskabet selv og her specielt MBPerne. For konkurrencen og kravet til bestandig ny innovation, opfindelser, ser her ud til at være nået et punkt, hvor produktet faktisk lider skade, måske endda nu udvikler sig barokt. 

Hvilken skæbnens ironi. At ens egne innovative initiativer ødelægger ens produkt og dermed firmaets goodwill, på trods af de gode hensigter.  

På den anden side: det faremoment må en stor og velresearchende virksomhed som Apple da selv have fået øje på undervejs i processen - skulle man vel tro? Men måske har man stirret sig blind på innovation og dermed mistet lidt fokus på enkelhed i designet, som Apple jo også altid har været kendetegnet af. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

3580

34
23. maj 2019 @ 09:30
Virtual Machine
Factory skrev:

Hvilken skæbnens ironi. At ens egne innovative initiativer ødelægger ens produkt og dermed firmaets goodwill, på trods af de gode hensigter.  

På den anden side: det faremoment må en stor og velresearchende virksomhed som Apple da selv have fået øje på undervejs i processen - skulle man vel tro? Men måske har man stirret sig blind på innovation og dermed mistet lidt fokus på enkelhed i designet, som Apple jo også altid har været kendetegnet af. 

Jeg tror det handler for Tim om at streamline og lave produktionen mere cost effective. Det er både inden for software og hardware. Der skal tjenes endu flere penge end før. Men han gør det bare de forkerte steder. Han gør det jo ved direkte at ødelægge eller gøre produktet uinteressant for køberen. Og det er der jo ingen penge i. Og jeg tror lidt, at det er der Tim står med Apple nu. 

Jeg tror slet ikke de bruger så meget tid på at innovere på Apple TV, Macs og iPhones længere. Det lader i hvert fald til at de er kommet lidt mere i baggrunden sammenlignet med nogle af deres andre produkter.

Mit gæt er at de bruger hovedparten af deres energi på Apple Watch, Apple Car og Apple TV+ nu. Det er her de vil satse penge på innovation og nyt software.

Jeg kan ikke lige gætte mig til hvad deres strategi er med HomePod, iPad og iPod. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1900

183
PowerPalle (Administrator)
23. maj 2019 @ 09:58
Stormogul

At nå dertil, hvor Apple's produkter er nu er en lang rejse. At fastholde positionen, at finpudse og kæle for finesser etc. er en lang rejse. Apple har en markedsposition, hvor det kræver fokus og omhu og det er i sig selv en lang rejse, der ikke nødvendigvis giver revolutioner på det pågældende produkt.

Apple gør det rigtige i, at fastholde fokus på eksisterende produkter inklusive produktudviklingen af disse. Dette fokus giver omsætning og er en forudsætning for det parallelle initiativ.

Det parallelle og ganske nødvendige initiativ er at sikre en fremtidig eksistensberettigelse ved, at udfordre sig selv på nye initiativer og produkter. Ikke alle nye initiativer ser dagens lys og nogle kræver en mere forsigtig start (soft launch). Men uden nye initiativer så er der ikke et æble fremadrettet.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3580

34
23. maj 2019 @ 10:13
Virtual Machine
PowerPalle skrev:

At nå dertil, hvor Apple's produkter er nu er en lang rejse. At fastholde positionen, at finpudse og kæle for finesser etc. er en lang rejse. Apple har en markedsposition, hvor det kræver fokus og omhu og det er i sig selv en lang rejse, der ikke nødvendigvis giver revolutioner på det pågældende produkt.

Apple gør det rigtige i, at fastholde fokus på eksisterende produkter inklusive produktudviklingen af disse. Dette fokus giver omsætning og er en forudsætning for det parallelle initiativ.

Det parallelle og ganske nødvendige initiativ er at sikre en fremtidig eksistensberettigelse ved, at udfordre sig selv på nye initiativer og produkter. Ikke alle nye initiativer ser dagens lys og nogle kræver en mere forsigtig start (soft launch). Men uden nye initiativer så er der ikke et æble fremadrettet.

Der er jeg lodret uening med dig, Palle   

Vi står nemlig at skal til at forny vores næsten alle vores Apple enheder til efteråret. Og eftersom det hele ligner sig selv, falder det til jorden at investere i nyt, fordi alt ligner det gamle. Det er tallene på papiret vi kommer til at betale for. Ikke et nyt udseende. Apple står jo bl.a. også for at være et designprodukt, så det er lidt ironisk at de kører med gammelt design. Det er jo noget af det man betaler ekstra for.

Har du lagt mærke til hvor meget de har kælet for iMacs, MacBook Pro og iPhones? Det er deres main stream modeller, som de enten har fastfrosset i tiden eller smigret til med nye ubrugelige finesser. iMac ligner sig selv igen-igen. Varmeapparatet MacBook Pro som har nogle tastaturfinesser og TouchBar sidder lige i øjet. Og alle nyere iPhone er en iPhone 6SSSSSSS (Hvor mange S'er er vi oppe på efter hånden)?   

De har sat sparekniven for Sir Ives strube, vil jeg mene. Og de mangler en voksen til at passe på de andre i deres software quality check afdeling, selvom der er sket en del forbedreninger på det seneste.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2268

156
23. maj 2019 @ 10:20
ASCII jonglør
PowerPalle skrev:

At nå dertil, hvor Apple's produkter er nu er en lang rejse. At fastholde positionen, at finpudse og kæle for finesser etc. er en lang rejse. Apple har en markedsposition, hvor det kræver fokus og omhu og det er i sig selv en lang rejse, der ikke nødvendigvis giver revolutioner på det pågældende produkt.

Apple gør det rigtige i, at fastholde fokus på eksisterende produkter inklusive produktudviklingen af disse. Dette fokus giver omsætning og er en forudsætning for det parallelle initiativ.

Det parallelle og ganske nødvendige initiativ er at sikre en fremtidig eksistensberettigelse ved, at udfordre sig selv på nye initiativer og produkter. Ikke alle nye initiativer ser dagens lys og nogle kræver en mere forsigtig start (soft launch). Men uden nye initiativer så er der ikke et æble fremadrettet.

Netop. Polariteten mellem udvikling og stilstand. Altid en udfordring, anytime, anywhere.

Personligt ville jeg foretrække et større fokus på den rene forfinelse af produkterne, dvs. uden barokke løvefødder og gesvejsninger. For nok er Touchbar naturligvis en udvikling af teknisk finesse, men rent brugsmæssigt, designmæssigt er Touchbar et fejlgreb - som derfor også skaber koreografiske fejlgreb ved brug af tastaturet, sjovt nok. Og det kan man vel ikke betegne som en forfinelse af produktet?

På MBP 15" kan man ikke fravælge Touchbar, således som produktlinien er idag. Samtidig er mange brugere, pga. fejlgreb på tastatur vs Touchbar, bestemt ikke er tilfredse med denne påtvungne Touchbar. Dette betyder vel, at man ikke kan betegne Touchbar som en succes. Jeg tror innovations-tvang som fx strategien "Touchbar or Nothing!" skaber unødig modstand. Sådan har jeg det ihvertfald selv.

Det er jo set før, også at Apple har skabt tiltag, som atter forlades igen, fordi man opdagede, at idéen alligevel fungerede uhensigtsmæssigt eller utilstrækkeligt. Blot er jeg bange for, at prestige kan forhindre Apple i at give mulighed for fravalg af Touchbar. Dét er bekymrende.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
23. maj 2019 @ 10:21
Poseidon
Lars Sejerup skrev:

 Og alle nyere iPhone er en iPhone 6SSSSSSS (Hvor mange S'er er vi oppe på efter hånden)?   

Jeg er oprigtigt nysgerrig for hvad du mener der skal til for at en telefon ikke er en 6Sx?


1900

183
PowerPalle (Administrator)
23. maj 2019 @ 10:33
Stormogul
Lars Sejerup skrev:

Der er jeg lodret uening med dig, Palle   

Og det er netop udfordringen for Apple, at de har mange kunder som skal gøres glade samtidigt. De kan ikke ramme bulls eye overfor alle på en gang.


Vi står nemlig at skal til at forny vores næsten alle vores Apple enheder til efteråret. Og eftersom det hele ligner sig selv, falder det til jorden at investere i nyt, fordi alt ligner det gamle. Det er tallene på papiret vi kommer til at betale for. Ikke et nyt udseende. Apple står jo bl.a. også for at være et designprodukt, så det er lidt ironisk at de kører med gammelt design. Det er jo noget af det man betaler ekstra for.

Og det er så din (jeres) udfordring men også jeres mulighed for at vælge noget andet og (i jeres øjne) bedre, hvis det findes. Hvis det ikke findes så må det jo være fordi Apple (på trods af den røde tråd i denne forum-tråd) stadig sidder med en førertrøje på, men efterhånden med mange (inklusive kopister) åndende i nakken.


Har du lagt mærke til hvor meget de har kælet for iMacs, MacBook Pro og iPhones? Det er deres main stream modeller, som de enten har fastfrosset i tiden eller smigret til med nye ubrugelige finesser. iMac ligner sig selv igen-igen. Varmeapparatet MacBook Pro som har nogle tastaturfinesser og TouchBar sidder lige i øjet. Og alle nyere iPhone er en iPhone 6SSSSSSS (Hvor mange S'er er vi oppe på efter hånden)?   

Prioritet, prioritet, $$, prioritet. Personligt så jeg også gerne, at der var mere fokus og innovation på Mac-modellerne fremfor på andre produktområder, men i sidste ende er jeg ok tilfreds. Men det ville da være fantastisk, hvis der skete noget rigtigt spændende på Mac-fronten. På smart-phone fronten syntes jeg at de er meget innovative og fremme i skoene. Det der i mine øjne gør, at det måske ikke er helt tydeligt er det faktum at konkurrenterne har halet ind. Gabet er mindre.


De har sat sparekniven for Sir Ives strube, vil jeg mene. Og de mangler en voksen til at passe på de andre i deres software quality check afdeling, selvom der er sket en del forbedreninger på det seneste.

De har haft et andet fokus end du ønsker.

Hvad software angår kan det altid blive bedre. Når software tilbyder mere bliver det mere komplekst.


Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1900

183
PowerPalle (Administrator)
23. maj 2019 @ 10:37
Stormogul
Factory skrev:

Netop. Polariteten mellem udvikling og stilstand. Altid en udfordring, anytime, anywhere.

Personligt ville jeg foretrække et større fokus på den rene forfinelse af produkterne, dvs. uden barokke løvefødder og gesvejsninger. For nok er Touchbar naturligvis en udvikling af teknisk finesse, men rent brugsmæssigt, designmæssigt er Touchbar et fejlgreb - som derfor også skaber koreografiske fejlgreb ved brug af tastaturet, sjovt nok. Og det kan man vel ikke betegne som en forfinelse af produktet?

Touch Bar er en nødvendighed for at kommer videre med innovationen. Ikke alle kan lide denne Touchbar løsning og jeg er heller ikke vild med den. Jeg foretrækker et fysisk tastatur.

På MBP 15" kan man ikke fravælge Touchbar, således som produktlinien er idag. Samtidig er mange brugere, pga. fejlgreb på tastatur vs Touchbar, bestemt ikke er tilfredse med denne påtvungne Touchbar. Dette betyder vel, at man ikke kan betegne Touchbar som en succes. Jeg tror innovations-tvang som fx strategien "Touchbar or Nothing!" skaber unødig modstand. Sådan har jeg det ihvertfald selv.

Til dels enig men nogle gange skal man skubbes videre, hvis man vil have nyt. Det er ikke altid helt bekvemt.

Det er jo set før, også at Apple har skabt tiltag, som atter forlades igen, fordi man opdagede, at idéen alligevel fungerede uhensigtsmæssigt eller utilstrækkeligt. Blot er jeg bange for, at prestige kan forhindre Apple i at give mulighed for fravalg af Touchbar. Dét er bekymrende.

Personligt tror jeg, at Apple har en vision om, at

  • Selv et tastatur kan være mere innovativt i forholdt til hvad er blev opfundet som en fysisk og mekanisk enhed for nu mange år siden. Det mener de, at de kan ændre og forbedre. Touchbar er ikke det endelige resultat.
  • Omkostninger. Jo mindre mekanik jo biligere at producere. Men kvaliteten skal være i orden.
Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1900

183
PowerPalle (Administrator)
23. maj 2019 @ 10:38
Stormogul
David Munch skrev:
Lars Sejerup skrev:

 Og alle nyere iPhone er en iPhone 6SSSSSSS (Hvor mange S'er er vi oppe på efter hånden)?   

Jeg er oprigtigt nysgerrig for hvad du mener der skal til for at en telefon ikke er en 6Sx?

Imho har Apple's iPhones ændret sig meget og i visse tilfælde markant siden iPhone 6S.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2268

156
23. maj 2019 @ 10:40
ASCII jonglør
PowerPalle skrev:
Personligt så jeg også gerne, at der var mere fokus og innovation på Mac-modellerne fremfor på andre produktområder, men i sidste ende er jeg ok tilfreds.

Det er ærke-sandt: vi burde ikke brokke os så meget over Apples fine produkter som vi (jeg) gør i denne tråd. Vi burde være ret taknemmelige over det arbejde, der gøres af Apple.

Det er vi jo også. Men vi lufter vel også vores egen innovativitet ("What?")  med indlæg i tråde som fx denne? Håber da, at det bliver set i det lys, ihvertfald   


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1129

129
23. maj 2019 @ 10:55
Stormogul

Jeg synes at kvaliteten af produkterne er dalende...

Der testes ikke nok inden de frigives. Der skal mere kvalitetskontrol, kærlighed ... Jeg er sådan set bedøvende lige glad om min MBP ser ud som en for 5 år siden... Bare den kan klare opgaven og gøre det hver gang i lang tid.

Det synes jeg ikke er tilfældet nu. Enten fordi man ikke har lyst til at have et produkt der holder længere, eller så er det fordi man ikke kan finde den rette produktion og materiale valg.


1900

183
PowerPalle (Administrator)
23. maj 2019 @ 11:29
Stormogul
Nihad skrev:

Jeg synes at kvaliteten af produkterne er dalende...

Der testes ikke nok inden de frigives. Der skal mere kvalitetskontrol, kærlighed ... Jeg er sådan set bedøvende lige glad om min MBP ser ud som en for 5 år siden... Bare den kan klare opgaven og gøre det hver gang i lang tid.

Det synes jeg ikke er tilfældet nu. Enten fordi man ikke har lyst til at have et produkt der holder længere, eller så er det fordi man ikke kan finde den rette produktion og materiale valg.

Blot et par observationer baseret på en MBP...

  • Ingen OS crash i mindst 4 år
  • Kontinuerlig innovation på OS-niveau (ikke højtflyvende)
  • Kontinuerlige sikkerhedsopdatering og fejlrettelser
  • Større årlige opdateringer af OS
  • God og nutidig ydelse
  • OS er gratis
  • Nydelig og stilren MBP design
  • MBP virker som den skal
  • MBP er konkurrencedygtig og imho førende
  • Touch Bar er innovativt men ikke helt min kop te
  • Rigtigt god skærm og opløsning
  • Moderne off rigeligt med interfaces (porte)
  • God batteritid
  • Holder en god værdi

Ærligt talt så har jeg ikke så meget at brokke mig over. Når det så er sagt kunne jeg godt tænke mig et par overraskelser fra Apple lidt oftere end hvad de giver mig   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3580

34
23. maj 2019 @ 12:24
Virtual Machine
David Munch skrev:
Lars Sejerup skrev:

 Og alle nyere iPhone er en iPhone 6SSSSSSS (Hvor mange S'er er vi oppe på efter hånden)?   

Jeg er oprigtigt nysgerrig for hvad du mener der skal til for at en telefon ikke er en 6Sx?

Udseendet ganske enkelt. Ser man den fra siden af, har den nøjagtig samme design som en iPhone 6. Derfor må det være en iPhone 6SSSSSS. Alle iPhone skiftede design hvert anden år. Og der begyndte Apple at kalde modellerne S-modeller fordi de lignede modellen fra året før. På den måde kunne kunderne kende forskel på modellerne. Nu har samtlige iPhones samme chassis med de runde hjørner. Nogle er bare en anelse større end andre. Men man kan ikke længere så forskel på hvilken modellerne, hvis man er mere en tre meter fra den. Så meget ligner de hinanden nu. Før i tiden kunne man snildt se forskel på en iPhone 3GS og iPhone 4 og en iPhone 5 og en iPhone 6 fordi Apple skiftede design hvert andet år. Apple er holdt op med at skifte design hvert andet år. Så set i det lys må der være tale om iPhone 6SSSSSS'ere vi køber. 

Apple kaldte deres telefoner for S-modeller fordi telefonerne havde samme design men med nyt hardware.

Eller fokusere de nu mere på det usynlige hardware end på det to-årige estetiske design refresh? 

Shit - det var en lang omvej at få det forklaret 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

3580

34
23. maj 2019 @ 12:33
Virtual Machine
Nihad skrev:

Jeg synes at kvaliteten af produkterne er dalende...

Der testes ikke nok inden de frigives. Der skal mere kvalitetskontrol, kærlighed ... Jeg er sådan set bedøvende lige glad om min MBP ser ud som en for 5 år siden... Bare den kan klare opgaven og gøre det hver gang i lang tid.

Det synes jeg ikke er tilfældet nu. Enten fordi man ikke har lyst til at have et produkt der holder længere, eller så er det fordi man ikke kan finde den rette produktion og materiale valg.

Der stiller jeg mig enig med dig. Jeg syntes ikke længere at pris og kvalitet (på hele dyret) hænger sammen. Tim har ændret Apple til noget jeg muligvis ikke er interesseret i (åbenbart) 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

740

38
23. maj 2019 @ 12:44
Martin Ammentorp skrev:

Min MBP m touchbar har allerede fået skiftet tastaturet to gange. Jeg er ikke særligt glad for touchbar. Faktisk overhovedet ikke glad, nærmest irriteret! Har endda været ved at købe en brugt MBP (f.eks. 2013 modellen) for at slippe for dårligt tastatur samt touch-halløjet - desuden overvejer jeg kraftigt, om jeg en anden gang vil smide 20.000,- efter en mac med alle de issues der har været og måske stadig er! (Når de så oven i købet har skrottet et af de bedre billedbehandlingsprogrammer, der findes - ups det var off track, beklager)

Far er både sur og skuffet

Kære Martin, gå ind i Mac > Systemindstillinger > Tastatur > Touch Bar viser > og vælg så Expanded Control Strip

Dette er den eneste måde at slippe (næsten) af med Touch Bar på din fine MacBook Pro, da Touch Bar ikke skifter funktion hver gang, du skifter mellem de forskellige programmer på din MBP.

Bekræft dernæst, at du fast har Escape knappen, lysstyrke, lydstyrke osv. i din Touch Bar uanset hvilken applikation, du har åben.


8581

198
23. maj 2019 @ 13:30
Poseidon
PowerPalle skrev:

Imho har Apple's iPhones ændret sig meget og i visse tilfælde markant siden iPhone 6S.

Det er også mit syn på sagen.

Lars Sejerup skrev:

Udseendet ganske enkelt. 

Hvis det bare er udseendet du er interesseret i, hvorfor så ikke bare vælge en Android? Så får du en minimalt forskelligt udseende telefon.

Men man kan ikke længere så forskel på hvilken modellerne, hvis man er mere en tre meter fra den.

Men det giver jo god mening for Apple. Ser folk en iPhone, så ved de det er en iPhone. Det er ren branding.

 Så meget ligner de hinanden nu. Før i tiden kunne man snildt se forskel på en iPhone 3GS og iPhone 4 og en iPhone 5 og en iPhone 6 fordi Apple skiftede design hvert andet år. Apple er holdt op med at skifte design hvert andet år. Så set i det lys må der være tale om iPhone 6SSSSSS'ere vi køber. 

Jeg har svært ved at se hvad det er du vil have der skal ændres. Skal der være firkantede kanter igen, og blå prikker på bagsiden, lavet af træ? Der er en grund til at stort set alle telefoner ligner hinanden nutildags.


3580

34
23. maj 2019 @ 13:51
Virtual Machine
David Munch skrev:
PowerPalle skrev:

Imho har Apple's iPhones ændret sig meget og i visse tilfælde markant siden iPhone 6S.

Det er også mit syn på sagen.

Lars Sejerup skrev:

Udseendet ganske enkelt. 

Hvis det bare er udseendet du er interesseret i, hvorfor så ikke bare vælge en Android? Så får du en minimalt forskelligt udseende telefon.

Jeg er interesseret i hvordan Apple plejer at være. Jeg er ikke interesseret i Windows, Linux eller Android. 

Hvad er en minimalt forskelligt udseende telefon?


Men man kan ikke længere så forskel på hvilken modellerne, hvis man er mere en tre meter fra den.

Men det giver jo god mening for Apple. Ser folk en iPhone, så ved de det er en iPhone. Det er ren branding.

Betyder det så at Steve Jobs ikke kunne finde ud at brande Apple, siden han gjorde lige det modsatte?


 Så meget ligner de hinanden nu. Før i tiden kunne man snildt se forskel på en iPhone 3GS og iPhone 4 og en iPhone 5 og en iPhone 6 fordi Apple skiftede design hvert andet år. Apple er holdt op med at skifte design hvert andet år. Så set i det lys må der være tale om iPhone 6SSSSSS'ere vi køber. 

Jeg har svært ved at se hvad det er du vil have der skal ændres. Skal der være firkantede kanter igen, og blå prikker på bagsiden, lavet af træ? Der er en grund til at stort set alle telefoner ligner hinanden nutildags.

Ja. Kan de ikke hoste op med nye designs?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1900

183
PowerPalle (Administrator)
23. maj 2019 @ 14:08
Stormogul
Lars Sejerup skrev:

Ja. Kan de ikke hoste op med nye designs?

Hvis det kan gøre dig glad, så tror jeg følgende, ...

  1. at Apple fortsætter med, at lave deres nuværende iPhone portefølje, og udvikler dem lineært som vi kender det
  2. at Apple inden alt for lang tid udgiver en ny iPhone variant, der vil være anderledes end dem vi kender. Dette vil være Apple's måde, at forsøge at migrere det kendte iPhone produkts over i en ny fremtid. Lidt efter devicen Trial and Error uden, at vende hele porteføljen på én gang. Tænk på introduktionen af Touchbar på Mac'en, i dette her tilfælde noget relativt radikalt på iPhone, måske design, måske funktion. For, jo - de blivernødt til at differentiere sig mere end hvad de kan klare nu, i det tættere opløb.

/PP


Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

129
23. maj 2019 @ 14:12
Stormogul

Blot et par observationer baseret på en MBP...

  • Ingen OS crash i mindst 4 år

jeg kan opnår samme stabilitet med linux. windows egenltig også. så det er ikke noget man kan pralle af mere.

  • Kontinuerlig innovation på OS-niveau (ikke højtflyvende)
  • Kontinuerlige sikkerhedsopdatering og fejlrettelser
  • Større årlige opdateringer af OS

jeg ved det ikke. de har et god OS, det betvivler jeg ikke. men det er blevet dårligere de sidste 2-3 år... der er ting som ikke virker og har ikke virket i flere år.

der er bare kommet alt for meget plat ind, hvor software og hardware ikke kører optimalt sammen længere. fra små glitches i interfacen til den måde interfacen er opbygget. til at f.eks. notifikationer er forsinkede nogle gange i op til flere timer. bruger f.eks. apple mail og apple kalender... når jeg så få en mail eller notifikation til en event der sker snart... så kommer dette med en forsinkelse. jeg få ofte en notifikation fra kalenderen hvor i der står... "i morgen" men eventet er i dag. det står der også når man klikker på eventet.

det samme for mailen... jeg har endda læst og slettet mailen... så kommer popup nogle timer senere... :D det kalder jeg ikke virker. årsagen hvorfor jeg holdt op med at bruge mail og kalender. 

  • Nydelig og stilren MBP design
  • MBP virker som den skal

hvis man ikke ser bort fra at der har været store problemer med tastatur, skærm, batteri og cpu

  • MBP er konkurrencedygtig og imho førende

det kan man så diskutere... 

  • Touch Bar er innovativt men ikke helt min kop te

i min verden var det en "lappeløsning" for at introducere "touch" på mbp fordi mange andre begyndte at have toucheskærme... så vil man på den hest man kunne ikke magte opgaven. så tænkte man... lad os gøre det sådan her... 

ved ikke om jeg vil kalde det innovativt eller bare et forsøg af ny input metode der ikke var gennemtænkt. dermed tilbage til test, kvalitetskontrol osv. som jeg skrev tidligere.

  • Rigtigt god skærm og opløsning

skærmen er god, ingen tvivl om det. men det er ikke unikt.

  • Moderne off rigeligt med interfaces (porte)
  • God batteritid

ja, når batteriet virker... når det ikke virker... så koster de ca. 50% af maskinen værdi at udskifte...

  • Holder en god værdi

det er jeg så uenig med. ja, du kan købe det dyrt brugt... men det er ikke ensbetydende at man kan kalde det holder værdien

Ærligt talt så har jeg ikke så meget at brokke mig over. Når det så er sagt kunne jeg godt tænke mig et par overraskelser fra Apple lidt oftere end hvad de giver mig   

kunne skrive mere, men begrænset til 2500.... :D


740

38
23. maj 2019 @ 14:26
Nihad skrev:

årsagen hvorfor jeg holdt op med at bruge mail og kalender. 


Tillad mig at anbefale Airmail 3 og Fantastical 2, der koster penge, men er langt bedre som mailklient og kalender, der sync'er perfekt på alle enheder (Mac, iPad og iPhone). Og notifikationer i de to tredjepartsprogrammer virker omgående.


3580

34
23. maj 2019 @ 14:29
Virtual Machine
PowerPalle skrev:
Lars Sejerup skrev:

Ja. Kan de ikke hoste op med nye designs?

Hvis det kan gøre dig glad, så tror jeg følgende, ...

  1. at Apple fortsætter med, at lave deres nuværende iPhone portefølje, og udvikler dem lineært som vi kender det

Ja. Designet er lineært fordi det ser ens ud siden iPhone 6.  Og hardware opgraderingerne er også lækre. Uden tvivl.

Men deres navne som Xr, X max, XS max osv giver ingen mening. Hvor er iPhone 9? Det er bestemt ikke hvad jeg kalder lineært. Den lineære navngivning stoppede ved iPhone 8S Plus.

  1. at Apple inden alt for lang tid udgiver en ny iPhone variant, der vil være anderledes end dem vi kender. Dette vil være Apple's måde, at forsøge at migrere det kendte iPhone produkts over i en ny fremtid. Lidt efter devicen Trial and Error uden, at vende hele porteføljen på én gang. Tænk på introduktionen af Touchbar på Mac'en, i dette her tilfælde noget relativt radikalt på iPhone, måske design, måske funktion. For, jo - de blivernødt til at differentiere sig mere end hvad de kan klare nu, i det tættere opløb.

/PP


Man sender da ikke Trial and Error produkter ud til kunderne, når man sælger et dyrt High-End produkt. Bevares alle laver fejl. Men at Apple direkte smider et dyrt produkt på gaden, og råber "lad os se om den holder, ellers duk jer" når de har sloganet "it just works"....


Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

3580

34
23. maj 2019 @ 14:32
Virtual Machine
David Munch skrev:
PowerPalle skrev:

Imho har Apple's iPhones ændret sig meget og i visse tilfælde markant siden iPhone 6S.

Det er også mit syn på sagen.

Lars Sejerup skrev:

Udseendet ganske enkelt. 

Hvis det bare er udseendet du er interesseret i, hvorfor så ikke bare vælge en Android? Så får du en minimalt forskelligt udseende telefon.

Men man kan ikke længere så forskel på hvilken modellerne, hvis man er mere en tre meter fra den.

Men det giver jo god mening for Apple. Ser folk en iPhone, så ved de det er en iPhone. Det er ren branding.

 Så meget ligner de hinanden nu. Før i tiden kunne man snildt se forskel på en iPhone 3GS og iPhone 4 og en iPhone 5 og en iPhone 6 fordi Apple skiftede design hvert andet år. Apple er holdt op med at skifte design hvert andet år. Så set i det lys må der være tale om iPhone 6SSSSSS'ere vi køber. 

Jeg har svært ved at se hvad det er du vil have der skal ændres. Skal der være firkantede kanter igen, og blå prikker på bagsiden, lavet af træ? Der er en grund til at stort set alle telefoner ligner hinanden nutildags.

Du har to biler der koster nøjagtig det samme. Den ene har ny tidsvarende design med den nyeste motor og teknologi. Den anden har et ti år gammelt design. Men ellers har den det samme gemt under hjælmen end den først nævnte bil. Hvilken bil vil du betale 250.000 for hvis du stod og skulle vælge, og hvorfor?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

129
23. maj 2019 @ 14:36
Stormogul
iPhoneX skrev:
Nihad skrev:

årsagen hvorfor jeg holdt op med at bruge mail og kalender. 


Tillad mig at anbefale Airmail 3 og Fantastical 2, der koster penge, men er langt bedre som mailklient og kalender, der sync'er perfekt på alle enheder (Mac, iPad og iPhone). Og notifikationer i de to tredjepartsprogrammer virker omgående.

bruger Fantastical 2 og Spark nu ... virker perfekt. Snart skal jeg udskifte reminders også med andet. det syncer ad helvede  til ... nogle gange kan der går flere dage før den syncer på andre enheder. 


1900

183
PowerPalle (Administrator)
23. maj 2019 @ 14:46
Stormogul
Lars Sejerup skrev:
PowerPalle skrev:

Hvis det kan gøre dig glad, så tror jeg følgende, ...

  1. at Apple fortsætter med, at lave deres nuværende iPhone portefølje, og udvikler dem lineært som vi kender det

Ja. Designet er lineært fordi det ser ens ud siden iPhone 6.  Og hardware opgraderingerne er også lækre. Uden tvivl.

Men deres navne som Xr, X max, XS max osv giver ingen mening. Hvor er iPhone 9? Det er bestemt ikke hvad jeg kalder lineært. Den lineære navngivning stoppede ved iPhone 8S Plus.

Min kommentar ("linært") havde intet med design, at gøre som en dedikeret komponent men snarere produktet i sin helhed.

  1. at Apple inden alt for lang tid udgiver en ny iPhone variant, der vil være anderledes end dem vi kender. Dette vil være Apple's måde, at forsøge at migrere det kendte iPhone produkts over i en ny fremtid. Lidt efter devicen Trial and Error uden, at vende hele porteføljen på én gang. Tænk på introduktionen af Touchbar på Mac'en, i dette her tilfælde noget relativt radikalt på iPhone, måske design, måske funktion. For, jo - de blivernødt til at differentiere sig mere end hvad de kan klare nu, i det tættere opløb.

/PP

Man sender da ikke Trial and Error produkter ud til kunderne, når man sælger et dyrt High-End produkt. Bevares alle laver fejl. Men at Apple direkte smider et dyrt produkt på gaden, og råber "lad os se om den holder, ellers duk jer" når de har sloganet "it just works"....


Lars, Trial and Error i denne kontekst handler ikke om produktet er fejlbehæftet eller ej, men snarere om produkter passer ind i markedet ...

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

740

38
23. maj 2019 @ 14:46
Lars Sejerup skrev:
Den lineære navngivning stoppede ved iPhone 8S Plus

Der har aldrig været en iPhone 8S Plus.


2709

339
PallMei (Skribent)
23. maj 2019 @ 15:54
Bit kongen
iPhoneX skrev:
Lars Sejerup skrev:
Den lineære navngivning stoppede ved iPhone 8S Plus

Der har aldrig været en iPhone 8S Plus.

Nej, det var en 6sss Plus 😁


3580

34
23. maj 2019 @ 16:59
Virtual Machine
PallMei skrev:
iPhoneX skrev:
Lars Sejerup skrev:
Den lineære navngivning stoppede ved iPhone 8S Plus

Der har aldrig været en iPhone 8S Plus.

Nej, det var en 6sss Plus 😁

 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

3580

34
23. maj 2019 @ 17:00
Virtual Machine
PowerPalle skrev:
Lars Sejerup skrev:
PowerPalle skrev:

Hvis det kan gøre dig glad, så tror jeg følgende, ...

  1. at Apple fortsætter med, at lave deres nuværende iPhone portefølje, og udvikler dem lineært som vi kender det

Ja. Designet er lineært fordi det ser ens ud siden iPhone 6.  Og hardware opgraderingerne er også lækre. Uden tvivl.

Men deres navne som Xr, X max, XS max osv giver ingen mening. Hvor er iPhone 9? Det er bestemt ikke hvad jeg kalder lineært. Den lineære navngivning stoppede ved iPhone 8S Plus.

Min kommentar ("linært") havde intet med design, at gøre som en dedikeret komponent men snarere produktet i sin helhed.

  1. at Apple inden alt for lang tid udgiver en ny iPhone variant, der vil være anderledes end dem vi kender. Dette vil være Apple's måde, at forsøge at migrere det kendte iPhone produkts over i en ny fremtid. Lidt efter devicen Trial and Error uden, at vende hele porteføljen på én gang. Tænk på introduktionen af Touchbar på Mac'en, i dette her tilfælde noget relativt radikalt på iPhone, måske design, måske funktion. For, jo - de blivernødt til at differentiere sig mere end hvad de kan klare nu, i det tættere opløb.

/PP

Man sender da ikke Trial and Error produkter ud til kunderne, når man sælger et dyrt High-End produkt. Bevares alle laver fejl. Men at Apple direkte smider et dyrt produkt på gaden, og råber "lad os se om den holder, ellers duk jer" når de har sloganet "it just works"....


Lars, Trial and Error i denne kontekst handler ikke om produktet er fejlbehæftet eller ej, men snarere om produkter passer ind i markedet ...

Okidoki   

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

3580

34
23. maj 2019 @ 17:02
Virtual Machine
iPhoneX skrev:
Lars Sejerup skrev:
Den lineære navngivning stoppede ved iPhone 8S Plus

Der har aldrig været en iPhone 8S Plus.

Det understreger bare min pointe med "efternavnene" på deres modeller er noget rod nu. Det var noget med at det skulle holdes simpelt, mente Jobs. Derfor var der "hovedmodellen" og "S modellen" året efter. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1900

183
PowerPalle (Administrator)
23. maj 2019 @ 17:39
Stormogul

S-modellerne var oprindeligt et Speed-bump. Lettere opgradering imho. 

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3580

34
23. maj 2019 @ 17:49
Virtual Machine
PowerPalle skrev:

S-modellerne var oprindeligt et Speed-bump. Lettere opgradering imho. 

Hvad er kendetegnene ved en mere gennemgribende opgradering?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1900

183
PowerPalle (Administrator)
23. maj 2019 @ 18:19
Stormogul
Lars Sejerup skrev:
PowerPalle skrev:

S-modellerne var oprindeligt et Speed-bump. Lettere opgradering imho. 

Hvad er kendetegnene ved en mere gennemgribende opgradering?

Fra eks 8 til 10

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3580

34
23. maj 2019 @ 19:05
Virtual Machine
PowerPalle skrev:
Lars Sejerup skrev:
PowerPalle skrev:

S-modellerne var oprindeligt et Speed-bump. Lettere opgradering imho. 

Hvad er kendetegnene ved en mere gennemgribende opgradering?

Fra eks 8 til 10

For satan 10'eren er hurtig, siden de sprang 9'eren over   

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1900

183
PowerPalle (Administrator)
23. maj 2019 @ 19:21
Stormogul
Lars Sejerup skrev:
PowerPalle skrev:
Lars Sejerup skrev

For satan 10'eren er hurtig, siden de sprang 9'eren over   

Lars du har fået for meget sol i dag   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3580

34
23. maj 2019 @ 21:24
Virtual Machine
PowerPalle skrev:
Lars Sejerup skrev:
PowerPalle skrev:
Lars Sejerup skrev

For satan 10'eren er hurtig, siden de sprang 9'eren over   

Lars du har fået for meget sol i dag   

Ja. Det er nok noget i den stil. Det er weekend i morgne.   

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

3580

34
24. maj 2019 @ 02:32
Virtual Machine
Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future