xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )
macnyt  /  forum  /  emne
iMac kører med 2250 rpm +/- konstant
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )



0
28. maj 2019 @ 06:58

Hej Macnyt!

Jeg er helt nyt i forummet, men er blevet anbefalet at stille mig spørgsmål herinde.

Jeg har en iMac (Retina 5k, 27-inch, Late 2015) 4GHz i7, 8 GB DDR3, med AMD Radeon.

Min udfordring ligger i, at selvom jeg blot har Safari åbent (eller intet overhovedet) så kører min iMac på 2-2500 rpm. Er der nogen, der har oplevet lign og har en en mulig løsning herpå? Er ved at være uendeligt træt af den her tyfon, som foregår i min lejlighed .....

(Jeg har forsøgt at installere SMC Fan Control, men selvom jeg sætter max RPM til 1200, så ligger jeg på 2400).

Jeg håber I kan hjælpe mig, alle gode råd modtages med glæde! :-)

Tak for hjælpen,

Mvh

Kristian

  16
16
  1214

3580

34
28. maj 2019 @ 07:32
Virtual Machine

Prøv lige at åbne Activity Monitor for st se om du har noget der buldre løs i baggrunden. 

Fortæl os hvad det hedder, hvilken app det arbejder med og hvor mange resurser det bruger. 

Så er vi da startet et sted med at fejlfinde :)

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2709

341
PallMei (Skribent)
28. maj 2019 @ 07:56
Bit kongen

Prøv at genstarte. En proces kan være gået amok. Hvis det fortsætter, så gør som Lars foreslår, nemlig kigge i aktivitetsovervågning og tjek hvad der bruger CPU.


825

10
28. maj 2019 @ 08:46
Veteran

Havde samme problem, der var en i dette forum, der foreslog, at lukke ned, og tage strømmen i 10 min, 

for derefter at starte op igen - det virkede for mig.


2709

341
PallMei (Skribent)
28. maj 2019 @ 09:38
Bit kongen
Stig Bindner skrev:

Havde samme problem, der var en i dette forum, der foreslog, at lukke ned, og tage strømmen i 10 min, 

for derefter at starte op igen - det virkede for mig.

Det har nok været en smc reset. Hvilket også er en mulighed, hvis det ikke lader til at en proces bruger en masse cpu:

https://support.apple.com/da-dk/HT201295



931

67
28. maj 2019 @ 10:51
Veteran

Hvis den har fået eftermonteret SSD kan dette også forårsage den blæser-hastighed hvis ikke man har taget forbehold. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

3580

34
28. maj 2019 @ 16:38
Virtual Machine
mactekniker skrev:

Hvis den har fået eftermonteret SSD kan dette også forårsage den blæser-hastighed hvis ikke man har taget forbehold. 

I en iMac 27" fra 2015? Vild nok. Men ja. Man skal aldrig sige aldrig :)

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1641

24
28. maj 2019 @ 17:09
Stormogul
Lars Sejerup skrev:
mactekniker skrev:

Hvis den har fået eftermonteret SSD kan dette også forårsage den blæser-hastighed hvis ikke man har taget forbehold. 

I en iMac 27" fra 2015? Vild nok. Men ja. Man skal aldrig sige aldrig :)

Hvorfor dog ikke....!!  Det er da en rigtig god investering...!


Once you go Mac - You'll never go back..!

931

67
28. maj 2019 @ 17:33
Veteran

Har lige fået forespørgsel i dag på ssd montering i en 2019 :-D

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

2709

341
PallMei (Skribent)
28. maj 2019 @ 17:56
Bit kongen
mactekniker skrev:

Har lige fået forespørgsel i dag på ssd montering i en 2019 :-D

Problemet er, at alle standard konfigurationerne har harddisk, så med mindre du handler direkte hos Apple og opgradere (eller finder en forhandler som vil hjemtage en tilpasset konfiguration), kan du kun købe dem med gammeldags harddisk i 2019!! Og Apple's priser er højere end hvad f.eks. Elgiganten sælger samme maskine til (med mindre du er berettiget eller snyder dig til studierabat hos Apple). For ikke at tale deres SSD opgraderingspriser sammenlignet med SSD-drev i løs handel.


931

67
28. maj 2019 @ 18:18
Veteran

Yes. 21” 2019 entry model har kun en alm harddisk mens 27” entry model har fusion drive (med minimal ssd kapacitet). Apples SSD priser er dyre men man får i det mindste en Apple proprietær ssd med pcie interface og nvme hastighed for pengene. Det er noget hurtigere end de ssd sata harddiske som folk som regel sammenligner prisen med. De er dog stadig meget dyrere end en m.2 nvme disk plus en adapter som kan yde lige så godt som Apples egne. 

Det var nu også mere ment som svar til Lars kommentar om at man aldrig skal sige aldrig i forhold til eftermonteret ssd i en imac 2015. Jeg har allerede opgraderet over 100 stk 2015’ere med ssd allerede. Og den sidste har ikke været forbi endnu er jeg sikker på. 

Men hvis OP har fået opgraderet ssd og blæserstøjen skyldes dette - så er det ihvertfald ikke hos mig han har fået operationen foretaget ;-)

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

32

1
28. maj 2019 @ 18:27
Let øvet

Prøv at støvsuge luftindtaget i bunden af skærmen og på bagsiden lidt under hvor foden er monteret... En iMac kan nemt kløjs i støv ;-)

MVH

Niels

Med siden 1991... mac – the computer for the rest of us...

2709

341
PallMei (Skribent)
28. maj 2019 @ 18:32
Bit kongen
mactekniker skrev:

Det var nu også mere ment som svar til Lars kommentar om at man aldrig skal sige aldrig i forhold til eftermonteret ssd i en imac 2015. Jeg har allerede opgraderet over 100 stk 2015’ere med ssd allerede. Og den sidste har ikke været forbi endnu er jeg sikker på. 

Jeg ved det godt og vi er ved at bevæge os længere og længere ud på et sidespor. Men nu mine maskiner er defekte, har jeg tjekket mulighederne. Den mindste 27" iMac er længe kraftig nok til mig. Men jeg vil ikke have brummen fra en roterende disk. Er dog ked af at ødelægge garantien på en hel ny maskine eller nøjes med 256GB (har 640GB idag). Men det er overvejelse der forhåbentlig slet ikke bliver aktuelt nu 🤞😉


931

67
28. maj 2019 @ 18:39
Veteran

Vores mission er hermed at holde evigt liv i din gamle svend ;-)

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

2709

341
PallMei (Skribent)
28. maj 2019 @ 19:38
Bit kongen
mactekniker skrev:

Vores mission er hermed at holde evigt liv i din gamle svend ;-)

Yesss 😄 🕺

Foreløbig tak 👍, håber jeg får dem samlet uden at lave ulykker 😳



0
05. juni 2019 @ 07:00
Lars Sejerup skrev:

Prøv lige at åbne Activity Monitor for st se om du har noget der buldre løs i baggrunden. 

Fortæl os hvad det hedder, hvilken app det arbejder med og hvor mange resurser det bruger. 

Så er vi da startet et sted med at fejlfinde :)

Det har jeg forsøgt og det hjalp en smule. Jeg har også prøvet at installere smcFan Control. Det har gjort at temperaturen er nede på omkring 34 grader og den "kører" med 1200rpm.

Der var enkelte ting, som ikke var lukket, som brugte rigtig meget af CPU'en, så dit råd hjalp en del. Tak!



0
05. juni 2019 @ 07:05
Niels Christophersen skrev:

Prøv at støvsuge luftindtaget i bunden af skærmen og på bagsiden lidt under hvor foden er monteret... En iMac kan nemt kløjs i støv ;-)

MVH

Niels

Tak for godt råd - det skader aldrig at prøve :-) 

Mvh
Kristian fra Find-Internet.dk