xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Knasende lyd og elektrisk støj fra blæser (MBP 2015 Retina)
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


155

28
02. juni 2019 @ 18:18
Novice

Hej - jeg er blevet anbefalet at skrive her inde, så nu prøver jeg lykken, i håb om, at I måske kan hjælpe mig.

Jeg sidder desværre med min kammerat Michael, og hans MacBook Pro 13" Retina fra Early 2015.

Den kommer nogle gange med nogle mærkelige lyde, og specielt under load, så vi gættede på, at det var noget med blæseren at gøre. Lyden kommer også fra øverste højre hjørne, så det er jo lige der hvor blæseren sidder.

Vi skruede bagcoveret af, rensede det hele, og blæste med luft ganske let ind i blæseren (hvor vi sørgede for ikke at gå helt bananas). Det var "luft" på dåse og ikke kompressor. Blæseren siger ikke noget, når vi spinner den rundt selv, så umiddelbart heller ikke noget der?

  • Her kan I høre lyden. Jeg læste, at nogle have haft held med at slå let på computeren med en finger, omkring hvor blæseren sidder, og det kan I høre jeg gør efter ca. 10 sek. hvor lyden forsvinder, men kommer igen: https://imgur.com/gallery/bVsnZJ0
  • Vi prøvede så at køre en "yes stress test" for at få CPU under load, og her kan I høre, at blæseren kører ret kraftigt (hvis I skruer op) men der kommer også en anden lyd. Så en "crackling" lyd: https://imgur.com/gallery/Fp2aklG
  • Her kan I høre både den der "crackling" lyd og så den der elektriske summen også. Ca. midt inde i videoen slår jeg let på computeren igen, hvor lyden forsvinder, men kommer igen: https://imgur.com/gallery/MfhwP3e

Husk at aktivere lyden ved at unmute nede i højre hjørne.

I denne video er der en i kommentarerne der skriver han har haft lignende lyd, og fik at vide fra Apple at det var et leje i blæseren der var gået. Men det kan jeg så ikke se. Vi har renset den så godt vi kan, og der er som sagt ingen lyd fra blæseren, hvis man spinner blæseren rundt selv med fingeren.

Nogle her der kan komme med et tip? Jeg tænker da det er noget med blæseren, nu hvor det kommer når blæseren kører?

Nogle skriver dog også det kan være noget med højttaleren at gøre? Det tvivler jeg dog på, da lyden kan fremprovokeres uden højttalerne skal spille nogen lyd?

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild
  6
5
  2487

4593

394
02. juni 2019 @ 19:23
FPU

Jeg siger ikke, at det er det her, som er problemet, men denne Macnyt-tråd handler også om et elektrisk lydende støjproblem på en MacBook Pro.

Hvis det er noget så banalt som en blæser, der skal skiftes, kan jeg anbefale Supermacservice på Østerbro i København eller MacMenu i Kolding. Har fået repareret min egen MacBook Pro begge steder og har været fuldt ud tilfreds med både service og priser.

Held og lykke og feed-back.


155

28
02. juni 2019 @ 19:41
Novice

Hej Tonny

Tak for dit svar.

Ja den lyd du linker til, lyder jo fuldstændig som min lyd også. Dog (som jeg skrev) så kommer min lyd kun når blæseren kører over et vist antal RPM. Fx hvis jeg ser WebTV, YouTube eller andre ting der får CPU'en til at arbejde lidt.

Ud fra de ting jeg kan Google mig frem til, og ud fra kommentarer rundt omkring, så tror jeg det er et leje i min blæser. Specielt når det forvinder når jeg banker på bagsiden.

Jeg har prøvet at anmelde den til forsikringen, og må høre hvad de siger.

Ellers må andre her meget gerne byde ind, hvis I har en idé :D 

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

931

67
02. juni 2019 @ 20:17
Veteran

Lyder som defekt CPU-blæser. 

Kom forbi mit værksted https://www.macmo.dk i Kastrup og så kvitterer jeg med en gratis udskiftning af din CPU-blæser. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

155

28
02. juni 2019 @ 20:43
Novice
mactekniker skrev:

Lyder som defekt CPU-blæser. 

Kom forbi mit værksted https://www.macmo.dk i Kastrup og så kvitterer jeg med en gratis udskiftning af din CPU-blæser. 

Hold da op, det var da noget af en service. Lyder virkelig interessant. Dog så bor jeg nord for Aalborg, så der er lidt langt til Kastrup desværre. Men kan jeg sende computeren til dig, og så kan du kigge på den? Kan jeg kontakte dig på info@macmo.dk for nærmere aftale?

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

931

67
02. juni 2019 @ 20:50
Veteran

Ja det kan du

Hvis du betaler fragten så laver jeg diagnose og skifter blæser (i så fald det er den der fejler) uden beregning. 

Du kan købe en pakkelabel for 50 kr på hjemmesiden (www.macmo.dk/send-din-mac) og retur-fragt vil så også blive 50 kr. Så total 100 kr og din blæser-mislyd er væk :-)

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

155

28
02. juni 2019 @ 22:58
Novice
mactekniker skrev:

Ja det kan du

Hvis du betaler fragten så laver jeg diagnose og skifter blæser (i så fald det er den der fejler) uden beregning. 

Du kan købe en pakkelabel for 50 kr på hjemmesiden (www.macmo.dk/send-din-mac) og retur-fragt vil så også blive 50 kr. Så total 100 kr og din blæser-mislyd er væk :-)

Det er virkelig stor af dig.

Jeg sender dig lige en mail :)

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild