xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvilken ældre iPhone?
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)


155

28
04. juni 2019 @ 15:53
Novice

Skal ud og købe en gave til min kære onkel, og han kan bedst li SE pga. formen osv., men og nu hvor iOS 13 godt nok rulles ud t.o.m. ned til SE og 6s så tænkte jeg om det alligevel er “dumt” at købe de modeller, da de jo er de næste der bliver taget fra?

Eller kan en iPhone sagtens leve et par år med ældre iOS? Indtil de Apps man bruger meget ikke opdateres længere pga. ældre iOS?

Eller skal jeg hoppe på en lidt nyere 7 eller 8, så han er lidt mere fremtidssikret?

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild
  10
0
  856

8581

198
04. juni 2019 @ 16:28
Poseidon

Du beskriver jo selv de problemer der er ved et SE valg, så det behøver vi vidst ikke forklare. Det er dog muligt at SE ikke ryger fra næste år, nu de har skåret nogle modeller fra i år.

Alternativt kan i vente på en SE2, hvis i tør, og har mulighed for det.


4593

394
04. juni 2019 @ 16:57
FPU

Jeg var selv i samme dilemma for nylig; min 5s'er var ved at slippe håndtaget, og jeg ville egentlig have en Space Grey 128 GB SE'er p.gr.a. dens dejlige lille størrelse og dens "relativt" nye indmad (6s-niveau). Men stor hukommelse er et krav, fordi jeg har en ret stor kamerarulle, og jeg var ved at ramme loftet på min 32 GB 5s'er.

Jeg var dog et enkelt skridt for sent ude, for SE er en udgået model, og det var umuligt at finde en brugt 128 GB'er til en fornuftig pris i forhold til ny-prisen, så jeg endte med en brugt 128 GB 7'er i mint condition i stedet for; den har samme skærmstørrelse som 6/6s, men den er støv- og vandafvisende, hvilket er rimeligt vigtigt for mig. Jeg arbejder dog stadig på at vænne mig til den større skærm. :o)

Nu kender jeg jo ikke Bedstefars behov, men hvis han ikke bruger sin iPhone til de sidste nye fancy ting, behøver han jo ikke at bekymre sig om, hvorvidt hans nye iPhone kan trække de næste 2-3 års IOS-opgraderinger.

Mit smartphone-behov er ret lavt; telefoni, beskeder, kamera, fotoalbum, lejlighedsvis navigation. Det er sådan cirka det. Derfor har jeg aldrig bekymret mig om at opgradere til det nyeste nye, især fordi det som regel er umuligt at nedgradere igen, hvis resultatet skuffer, og det samme burde gælde for Bedstefar, med mindre han er en Bedstenørd. :-D


155

28
04. juni 2019 @ 19:33
Novice
Tonny Freimanis skrev:

Nu kender jeg jo ikke Bedstefars behov, men hvis han ikke bruger sin iPhone til de sidste nye fancy ting, behøver han jo ikke at bekymre sig om, hvorvidt hans nye iPhone kan trække de næste 2-3 års IOS-opgraderinger.

Mit smartphone-behov er ret lavt; telefoni, beskeder, kamera, fotoalbum, lejlighedsvis navigation. Det er sådan cirka det. Derfor har jeg aldrig bekymret mig om at opgradere til det nyeste nye, især fordi det som regel er umuligt at nedgradere igen, hvis resultatet skuffer, og det samme burde gælde for Bedstefar, med mindre han er en Bedstenørd. :-D

Sjovt du bliver ved med at skrive bedstefar, når jeg fortæller det er min onkel 🤣

Jamen er det ikke noget med, at hvis du nu kører med en SE og den pilles af til næste iOS, så vil du pludselig opleve at apps som fx MobilePay, Snapchat, Netbank osv. ikke kan opdateres, og derfor ikke vil virke længere, når man ikke har nyeste iOS?

Men onkels behov er ikke stort. Det er til Snapchat fra børn, billeder, SMS og facebook og det er det. 

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

2709

339
PallMei (Skribent)
04. juni 2019 @ 19:53
Bit kongen
StayOnline skrev:
Jamen er det ikke noget med, at hvis du nu kører med en SE og den pilles af til næste iOS, så vil du pludselig opleve at apps som fx MobilePay, Snapchat, Netbank osv. ikke kan opdateres, og derfor ikke vil virke længere, når man ikke har nyeste iOS?

Men onkels behov er ikke stort. Det er til Snapchat fra børn, billeder, SMS og facebook og det er det. 

Hvis der er en god grund. Men har ikke lige fantasi til hvad det skulle være. Skærmopløsning svarer til netop opdaterede ipad touch og zoomed mode på 6s - 8, samt den har 2GB ram som iPhone 8. De modeller der ikke får Ios 13 har kun 1GB og tidligere var det modeller der ikke understøttede 64bit.


4593

394
04. juni 2019 @ 22:32
FPU

@StayOnline:

My bad. Læste kun dit indslag en enkelt gang og fik i farten oversat fra onkel til bedstefar.

Om det dér med opdateringer, så er jeg ikke helt sikker, men min nu aflagte 5s'er købte jeg brugt i 2016 med IOS 10 på. 5s var vist nok udgået af produktionen på det tidspunkt, og jeg opdaterede aldrig IOS.

Alligevel kom der jævnligt opdateringer til (omtrent) alle mine apps, inklusive MobilePay, MobilPorto, og min banks egen app. Derfor skal onkel næppe frygte manglende inkompatitibilitet det næste lange stykke tid.

Glædelig indkøbstur. Og hils bedstefar, når jeg nu fik bragt ham på banen. ;0)


155

28
11. juni 2019 @ 01:44
Novice

Dvs. hvis der købes en iPhone SE 64GB fra fx BlueCity, så er den brugt, men stadig med garanti. Og selvom en iPhone SE skulle blive pillet af opdateringslisten næste år, så vil den stadig kunne fungere, og kunne hente opdatering til apps i nogle år endnu? Det vil altså ikke gå hen og blive totalt ubrugelig?

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

3580

34
11. juni 2019 @ 08:24
Virtual Machine
StayOnline skrev:

Dvs. hvis der købes en iPhone SE 64GB fra fx BlueCity, så er den brugt, men stadig med garanti. Og selvom en iPhone SE skulle blive pillet af opdateringslisten næste år, så vil den stadig kunne fungere, og kunne hente opdatering til apps i nogle år endnu? Det vil altså ikke gå hen og blive totalt ubrugelig?

Ja. Udviklerne bestemmer selv om de vil fortsætte med at udviklet deres apps til et udrangeret iOS. De fortsætter formegentligt med det fordi de godt ved at der er rigtig mange der ikke køber ny telefon når der ikke længere kommer iOS opdateringer til den. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

4593

394
11. juni 2019 @ 10:00
FPU
StayOnline skrev:

Dvs. hvis der købes en iPhone SE 64GB fra fx BlueCity, så er den brugt, men stadig med garanti. Og selvom en iPhone SE skulle blive pillet af opdateringslisten næste år, så vil den stadig kunne fungere, og kunne hente opdatering til apps i nogle år endnu? Det vil altså ikke gå hen og blive totalt ubrugelig?

1. Ja, BlueCity skal give fuld garanti/reklamationsret som ved nykøb. Det gælder i alle brancher, og det er derfor, at cykelforretninger næsten aldrig gør i brugte cykler, da det hurtigt kan blive en underskudsforretning p.gr.a. skjulte fejl, f.eks. defekt krank eller nav.

2. Principielt forhindrer et stop i IOS-opdateringer jo ikke app-udviklerne at opdatere deres apps. Det skete da på min 5s'er med IOS 10; selve IOS 10 er jo forlængst afløst af nyere IOS'er, men der kom jævnligt opdateringer til (de fleste af) mine apps. Det slutter dog på et tidspunkt, men mon ikke Onkel vil få glæde af sin SE'er, indtil den klapper sammen?


2709

339
PallMei (Skribent)
11. juni 2019 @ 11:44
Bit kongen

Er ikke sikker på Tonny kommentar omkring garanti, når det kommer til brugte vare (tror den er noget kortere, hvis der ikke længere er garanti fra fabrikken). Men bluecity skriver på forsiden at de giver 2års garanti.

Ja. Du ikke kan sagtens fortsætte med at bruge den, selv om Apple er stoppet med opdateringer. Der går nok en rum tid derefter hvor apps stadig vil understøtte den. Men det er ikke kun nye ios features du går glip af, men også sikkerheds rettelser.


4593

394
11. juni 2019 @ 17:17
FPU

Hej Palle. Det dér med garantien (på brugte cykler) fik jeg kendskab til, da jeg for nogle år siden arbejdede som cykelmekanikerafløser, og her var holdningen, at det simpelt hen ikke kunne svare sig at gøre en brugt cykel salgsklar, få en fornuftig pris for den, og så begynde at lave garantireparationer på den, hvis der f.eks. sprang egere eller kom knirkelyde fra pedalerne.

BlueCity giver jo fuld garanti/reklamationsret, og jeg ved, at Harald Nyborg også overholder loven ved at opdatere datoen på garantibeviset ved ombytning til nyt p.gr.a. en defekt, som ikke kan udbedres.

Jeg vil ikke være skråsikker og påstå, at sådan er det bare i alle brugt-brancher (måske undtagen motorkøretøjer), men jeg er ikke stødt på eksempler, hvor det ikke har været tilfældet, så indtil videre tror jeg, at jeg er rigtigt på den.