xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Kan jeg køre Catalina?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


471

7
17. juni 2019 @ 07:32
Seniormedlem
Factory skrev:

Efter nyheden om macOS 14 Catalina er der snart ingen vej tilbage ...

Min iMac er fra mid 2011. Jeg konstaterede på et tidspunkt, at den ikke vil kunne klare Mojave, så jeg kører stadig på High Sierra. Jeg husker ikke længere grunden til at jeg kunne køre Mojave

Nogen der kender kravene til Catalina?

  17
0
  1155

285

6
17. juni 2019 @ 09:23
Juniormedlem

De er de samme som til Mojave.


8581

198
17. juni 2019 @ 09:57
Poseidon

https://www.apple.com/macos/catalina-preview/


471

7
18. juni 2019 @ 07:39
Seniormedlem

Hmmm, tak. Men hvad er/var problemet i sin tid, da ikke kunne opgradere til Mojave? Ja, det er en ældre iMac og det må vel være noget hardwaremæssigt?

Jeg er sådan set ret ligeglad med nye features, men vil da gerne holde mig ajour, så jeg stadig får sikkerhedsopdateringer m.m.


2709

339
PallMei (Skribent)
18. juni 2019 @ 07:44
Bit kongen

Skift fra OpenGL i brugerfladen til Metal og manglende grafikdriver til Metal. Er selv i samme båd med 2009 iMac.


471

7
18. juni 2019 @ 08:48
Seniormedlem

Æhhhh, hvad er Metal?


2709

339
PallMei (Skribent)
18. juni 2019 @ 09:57
Bit kongen
Towle skrev:

Æhhhh, hvad er Metal?

https://developer.apple.com/metal/ 


471

7
18. juni 2019 @ 13:29
Seniormedlem

Ok, tak. Nå ja, så må jeg/vi jo fortsætte med High Sierra og den bliver vel også holdt i live en rum tid endnu?


8581

198
18. juni 2019 @ 14:03
Poseidon
Towle skrev:

Ok, tak. Nå ja, så må jeg/vi jo fortsætte med High Sierra og den bliver vel også holdt i live en rum tid endnu?

Der kommer nok et par enkelte sikkerhedsopdateringer og måske et par Safari opdateringer, men derudover så skal du ikke forvente noget.


471

7
18. juni 2019 @ 15:06
Seniormedlem

Og hvad så next? Skal jeg så ud at købe en ny maskine?


285

6
18. juni 2019 @ 15:51
Juniormedlem

Du kan forvente sikkerhedsopdateringer 2 år efter du er blevet overhalet, dvs. frem til september 2020.


2709

339
PallMei (Skribent)
18. juni 2019 @ 15:54
Bit kongen

Jeg mener Apple frigiver sikkerhedsopdateringer til 2 tidligere major versioner. Dvs. Lidt over et år endnu til High Sierra med nuværende cyklus. 

Uden sikkerhedsopdateringer bliver din maskine mere usikker, men den stopper ikke med at virke.


8581

198
18. juni 2019 @ 20:41
Poseidon
Towle skrev:

Og hvad så next? Skal jeg så ud at købe en ny maskine?

Ja, hvis du vil have nyeste system.


71

1
19. juni 2019 @ 05:48
Novice

Hvis du selv har mod på at nørde med det, kan du på macrumors.com finde fora som beskæftiger sig med installation af MacOS på ældre macs. Jeg kører selv Mojave på en MBP early 2011.


2709

339
PallMei (Skribent)
19. juni 2019 @ 06:15
Bit kongen
Poul A skrev:

Hvis du selv har mod på at nørde med det, kan du på macrumors.com finde fora som beskæftiger sig med installation af MacOS på ældre macs. Jeg kører selv Mojave på en MBP early 2011.

Jo, men de har heller ikke fundet en løsning på den manglende Metal understøttelse og skriver at oplevelsen uden grafik acceleration er ulidelig.


2268

156
19. juni 2019 @ 07:29
ASCII jonglør

Apple er jo firmaet, der bygger hardware og software, der passer sammen. Det gør produktet stærkt og os glade. Som IT-evolutionen skrider fremad, så bliver hardware efterladt bagude efterhånden som softwaren udvikles og dermed forandres. Anderledes kan det jo ikke være med en sådan strategi. 

Helt modsat Windows, der jo er konstrueret til at kunne køre på hvadsomhelst - for nu at udtrykke det lidt diplomatisk. Derfor er Windows-maskiner.....uattraktive.  

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

71

1
19. juni 2019 @ 07:49
Novice
PallMei skrev:
Poul A skrev:

Hvis du selv har mod på at nørde med det, kan du på macrumors.com finde fora som beskæftiger sig med installation af MacOS på ældre macs. Jeg kører selv Mojave på en MBP early 2011.

Jo, men de har heller ikke fundet en løsning på den manglende Metal understøttelse og skriver at oplevelsen uden grafik acceleration er ulidelig.

Det har jeg læst om men ikke oplevet. Ingen forskel i grafikken i forhold til High Sierra på de MBP jeg har haft fingrene i. Har ikke set på iMac.


8581

198
19. juni 2019 @ 08:13
Poseidon
Poul A skrev:
PallMei skrev:
Poul A skrev:

Hvis du selv har mod på at nørde med det, kan du på macrumors.com finde fora som beskæftiger sig med installation af MacOS på ældre macs. Jeg kører selv Mojave på en MBP early 2011.

Jo, men de har heller ikke fundet en løsning på den manglende Metal understøttelse og skriver at oplevelsen uden grafik acceleration er ulidelig.

Det har jeg læst om men ikke oplevet. Ingen forskel i grafikken i forhold til High Sierra på de MBP jeg har haft fingrene i. Har ikke set på iMac.

Det er specifikt for iMac'en pga. grafikkortet.