xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Videre fra Adobe Fireworks...
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


2252

150
17. juni 2019 @ 08:18
ASCII jonglør

Med macOS 14 Catalina på den fremrykkende horisont bliver min Adobe CS6-pakke snart en død dinosaur. Software-evolutionen går videre. 

På den anden side glæder man sig til at slippe det lidt tungt designede Adobe-univers - for der bliver under ingen omstændigheder tale om at købe vanvittig dyre abonnementer hos Adobe. 

Så der skal bl.a. findes et alternativ til grafikprogrammet Firefox. Foreløbig ser Affinity Designer rigtig godt ud - nogen her i forum, det har erfaringer med dette? Går ud fra, at der ingen problemer er med at importere div. filer, der oprindelig er skabt i Fireworks, ind i Affinity Designer  

På forhånd tak. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  25
7
  1575

1891

183
PowerPalle (Administrator)
17. juni 2019 @ 09:05
Stormogul
Factory skrev:

Med macOS 14 Catalina på den fremrykkende horisont bliver min Adobe CS6-pakke snart en død dinosaur. Software-evolutionen går videre. 

Hvorfor vil CS6 ikke virke mere?


Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

535

26
17. juni 2019 @ 10:48
Kaptajn

PP det skyldes nok at Catalina ikke understøtter 32 bit programmer.
Jeg vil anbefale en opgradering til Adobe CC-pakken, den holder stadig og CS6 er lysår i hastighed fra CC. 


2252

150
17. juni 2019 @ 11:06
ASCII jonglør
Andreas Lang skrev:

PP det skyldes nok at Catalina ikke understøtter 32 bit programmer.

Det er også, hvad jeg har forstået.


Jeg vil anbefale en opgradering til Adobe CC-pakken, den holder stadig og CS6 er lysår i hastighed fra CC.

Tak for henvisningen, men det er økonomisk galimatias med den slags abonnementer. Det er der masser af beregninger ude på nettet, der viser   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1891

183
PowerPalle (Administrator)
17. juni 2019 @ 11:51
Stormogul
Andreas Lang skrev:

PP det skyldes nok at Catalina ikke understøtter 32 bit programmer.
Jeg vil anbefale en opgradering til Adobe CC-pakken, den holder stadig og CS6 er lysår i hastighed fra CC. 

Ah, ok - jeg forstår. 32 Bit problematikken.

Jeg er egentlig klar over, at CS6 er mange lysår bagud og mange versioner gammel, men den kører fint på Mojave og Adobe's priser for nyere versioner af produktet er helt hen i vejret.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2252

150
17. juni 2019 @ 12:01
ASCII jonglør

CS6 kører også fint på Mojave her i huset, men da der ikke er så pokkers lang tid til september og dermed Catalina - så lægger jeg lige øret til togskinnerne for at høre, hvad der kan komme en imøde henne af den vej.

For Catalina.....altså, jeg ved sørme ikke - det navn får et westernpanorama med prærievogn, John Wayne og nogle indianere til at dukke op i mit hoved  

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
17. juni 2019 @ 12:31
Poseidon

De har 20% af normalprisen lige pt. pga. lanceringen af Affinity Publisher, så det er jo værd at tage med.

Jeg har selv gået og ventet på en god besparelse før jeg snuppede Affinity Designer, grundet de gode anmeldelser. Men netop fordi jeg havde CS6 liggende, så har det kun været et 'jeg vil gerne have det!' behov. Men med Catalina, så kan jeg jo godt høre det bliver et større problem. Jeg tror jeg ser om det ikke kommer med endnu større besparelser til Black Friday, eller slut på året. Jeg vil også gerne have Affinity Photo - Jeg har PIxelmator, men er ikke ret glad for brugerfladen.


2252

150
17. juni 2019 @ 13:20
ASCII jonglør

Jeps, en delikat brugerflade betyder virkelig meget, når man arbejder på en skærm, enig. Arbejder man med grafik eller foto vil jeg endda hævde, at veldesignede brugerflader og workflows i høj grad har indflydelse på ens lyst til nærværelse foran skærmen og dermed på det færdige resultat.

Både Affinity Designer og Affinity Photo fås begge endda via Apple Store - hvor de tilmed også begge er blevet udnævnt til Redaktionens udvalgte - med laurbær!

Godt nok ca. 14 kr. dyrere i Apple Store end hos Affinity selv, men jeg kan godt lide at have download for mine programmer samlet så få steder som muligt - så deeet....  

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
17. juni 2019 @ 14:09
Poseidon

Husk dog på at der kan være funktioner som er tilgængelige i ikke-Appstore-udgaven, men ikke i Appstore-udgaven, pga. af Apples krav til programmer. Jeg ved ikke om det gør sig gældende for Affinity programmerne, men det er da værd at tjekke op på.


Edit: Nåh ja, noget skal man jo lave når man er på arbejde.. :P Info fra oktober 2018:

The only difference between the affinity.store and App store versions of Affinity (assuming you're referring to the Mac builds) are as follow;

1. The App store allows for older versions of Mac OS compatibility, due to a change in how a few feature implementations work through the App Store. (10.7 onwards for Mac App Store, 10.9 onwards for affinity.store)

2. You'll receive automatic updates through the Mac App store, we're working on improving our updater/installer for the Affinity.store build currently, so this should hopefully be possible in the future.

3. The Mac App store version is sandboxed, as with any app through the App Store. This however should not affect most functionality of the app.
We're aware of a few issues currently and are working to fix them, such as the 'Edit in' extension from Apple Photos not working correctly in the Affinity.store version due to this.

4. There's no product keys for the Mac App Store version, the app is associated with your Apple account.

Nummer 2. kan være relevant, men hvis de bare får deres updater op og køre, så er det jo ligemeget.

Nummer 3 er klart den største forskel, og også her at der kan være markante forskelle, men eftersom jeg forventer de får mest salg via App store, så sørger de nok for at der ikke er nogle store forskelle mellem dem.

Nummer 1 og 4 er vidst ligemeget.


2252

150
17. juni 2019 @ 14:14
ASCII jonglør

God pointe - tak for den. 

Men der er vel her ikke tale om at begrænse et programs funktionaliteter hvad angår det egentlige. Kører Apples eventuelle restriktioner ikke mere på sikkerhed?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
17. juni 2019 @ 14:15
Poseidon
Factory skrev:

God pointe - tak for den. 

Men der er vel her ikke tale om at begrænse et programs funktionaliteter hvad angår det egentlige. Kører Apples eventuelle restriktioner ikke mere på sikkerhed?

Se mit opdaterede indlæg.

Det er pga. sikkerhed ja, men det er ikke så ligetil. Der er funktionalitet som kan være hindret, fordi alt Apples software på Appstore *skal* køre i en sandbox, og det er bare ikke alt software som kan det, hvis det skal interagere med ting uden for den sandbox. Men det er klart en minoritet af software som har de behov, og ud fra ovenstående indlæg er det tydeligvis ikke et problem her. Jeg ville også købe Appstore udgaven!


1129

127
17. juni 2019 @ 18:59
Stormogul

Jeg har skiftet fra Adobe over til Affinity, og det kræver lille smule tilvænning. Men jeg synes det virker fint, og specielt for prisen.

Jeg ville have betragte mig som avanceret bruger af Photoshop/Illustrator, og det var fint nok når jobbet betalte for licens, men når jeg skulle selv betale for det, så var prisen det afgørende faktor om jeg skulle forblive på Adobe eller skifte til Affinity produkter. Og da jeg ikke kunne se at min arbejdsgang ændre sig væsentlig så fik jeg sgu skiftet.

Designer føles mere "responsivt" end min Illustrator CS6 ...

Nu er alle Adobe programmer fjernet, også de gratis programmer som Acrobat Reader. Der skal ikke Adobe junk på min maskine mere. :)



1891

183
PowerPalle (Administrator)
17. juni 2019 @ 21:59
Stormogul

Hvad er det nye afinity publisher for et produkt? Der står meget lidt på deres side. 

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8581

198
17. juni 2019 @ 23:04
Poseidon
PowerPalle skrev:

Hvad er det nye afinity publisher for et produkt? Der står meget lidt på deres side. 

Affinity Publisher is a desktop publishing program used to create print products such as books, flyers or leaflets.

Se det som en konkurrent til Adobe inDesign.


189

12
18. juni 2019 @ 10:21
Novice

Jeg har fulgt tråden meget interesseret. 

Jeg bruger Adobe CC og må indrømme, at det er dyrt: 

5550 kr for et år. 

Jeg kan se at Afinity kun koster pr. program ca. 45 euro. 

Jeg har ikke undersøgt betingelserne. 

Det væsentlige for mig er, om filer oprettet i Adobe kan

åbnes i Afinity. 

Har nogen erfaring med det?


2252

150
18. juni 2019 @ 11:00
ASCII jonglør

Et godt stykke ned på siden https://affinity.serif.com/en-gb/photo/full-feature-list/ finder du oversigten Compatibility and Printing for Affinity Photo. Her er en liste over de fil-typer, som programmet kan håndtere, dvs. åbne, importere og behandle, bl.a. Photoshop PSD, Photoshop PSB, Illustrator AI, Adobe FreeHand, PDF samt mange andre.

Et godt stykke ned på siden https://affinity.serif.com/en-gb/designer/full-feature-list/ finder du oversigten Professional Colour, Compatibility, and Output for Affinity Designer. Her er en liste over de fil-typer, som programmet kan håndtere, dvs. åbne, importere og behandle, bl.a. Photoshop PSD, Photoshop PSB, Illustrator AI, Adobe FreeHand, PDF samt mange andre.

De to sider skulle i det hele taget give dig et godt indblik i mulighederne.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2252

150
18. juni 2019 @ 11:14
ASCII jonglør
alha grafisk skrev:

Jeg bruger Adobe CC og må indrømme, at det er dyrt: 

5550 kr for et år. 

Ja, der er jo en årsag til at Adobes overskud er vokset virkelig kraftigt siden de abonnement-baserede løsninger blev indført   

Adobe Stock Will Soar as Earnings Grow, Morgan Stanley Says


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
18. juni 2019 @ 11:39
Poseidon
Factory skrev:
alha grafisk skrev:

Jeg bruger Adobe CC og må indrømme, at det er dyrt: 

5550 kr for et år. 

Ja, der er jo en årsag til at Adobes overskud er vokset virkelig kraftigt siden de abonnement-baserede løsninger blev indført   

Adobe Stock Will Soar as Earnings Grow, Morgan Stanley Says

Interessant.. Jeg tror jeg køber lidt op snarest!


2252

150
18. juni 2019 @ 11:44
ASCII jonglør

Jamen, det regner Morgan Stanley også med, at vi gør - med den udmelding til medierne, ikke sandt? Så kan de nemli' få solgt deres egne aktier i Adobe til lidt ekstra dollarzzz - inden den dykker ned igen, fordi det løb sandsynligvis er overstået   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2252

150
18. juni 2019 @ 12:57
ASCII jonglør

Kan se, at Affinity Photo endda tilbyder brug af 64-bit Adobe Photoshop compatible plug-ins samt Dictation offered by macOS. Det sidste må vel betyde brug af Siri...?

Dér er min tolerancetærskel simpelthen overskredet - så jeg handler begge programmer - og snupper lige et jordbær mere for at fejre, at jeg nu slipper for Adobe   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
18. juni 2019 @ 14:05
Poseidon

"Hej Siri, flyt lige laget 'stor grim trold' to lag op, og læg en blå farve med 97% transparens henover".

Siri: "Jeg har bestilt to chokoladepizzaer til dig."

"Jamen for helvede altså...."


2252

150
18. juni 2019 @ 14:06
ASCII jonglør

   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

189

12
18. juni 2019 @ 15:23
Novice

Det er da heldig jeg ikke bruger Siri. 🤮😜


8581

198
20. juni 2019 @ 14:34
Poseidon

Man må sige Serif udfordrer Adobe godt med deres Affinity programmer:

Serif has today launched Affinity Publisher and revealed a unique new technology which is set to revolutionise how creative professionals work.

In a world-first, Serif’s brand new StudioLink technology means owners of its vector design app Affinity Designer and image editor Affinity Photo can use them right there in an Affinity Publisher layout, simply by clicking the relevant product icon.

Jeg så lidt af deres liveshow ved annonceringen, og det var satme smart. Uanset hvad man arbejder med, så trykker man på en knap, og så skifter hele interfacet over til en af de to andre programmer, så man kan redigere direkte der, med alt hvad man har af lag, grafik, osv. Det var SÅ smart!


2252

150
20. juni 2019 @ 14:50
ASCII jonglør
slettet
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1891

183
PowerPalle (Administrator)
26. juni 2019 @ 09:39
Stormogul

Så har jeg meldt mig til Affinity-koret og således købt en Affinity Photo licens. Det ser godt ud og jeg ser frem til at lære programmet bedre at kende og ikke mindst ser jeg frem til at distancere Adobe lidt.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger