xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Automator - en god Kick Start
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


1891

183
PowerPalle (Administrator)
14. juli 2019 @ 19:41
Stormogul
[post_text]
Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger
  15
5
  836

1129

127
14. juli 2019 @ 20:25
Stormogul

dette burde kunne lade sig gøre på følgende måde... 


1891

183
PowerPalle (Administrator)
14. juli 2019 @ 22:12
Stormogul

Hvor simpelt og tak Nihad, men...

  1. Hvad hvis jeg gerne vil navngive filen der bliver gemt med et andet navn en default-navngivningen?
  2. Og den skal overskrive hvis filen allerede eksisterer

Mit Automater Script ser således ud pt. og lader til at virke.

Nu mangler jeg blot at finde ud, at hvordan man starter et Perl Script fra Automator og så har jeg et lille workflow jeg kan bruge.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

127
14. juli 2019 @ 22:44
Stormogul

Det er så der hvor min positivitet ved Automator stopper. Den er god nok, når man skal hurtigt fikse noget der allerede er muligt at lave og som Apple har tænkt på. Men hvis man skal udenfor den tankegang og arbejdsgang, så skal man ud og lave lappeløsninger med diverse ting.

Nogle gange kan man være heldig at finde en udvidelse eller to online... Andre gange skal man selv lave det, i form af applescript eller bash. 

Når det så sker, så vælger jeg heller at lave det hele i applescript eller bash eller noget helt tredje.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
14. juli 2019 @ 22:46
Stormogul

Jeg kender ikke nok til Automator endnu men jeg er tilbøjelig til at være enig i din konklusion. Men lige nu vil jeg gerne forsøge at stifte bekendtskab med Automator og så kan den (måske) få fyresedlen senere.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

127
14. juli 2019 @ 23:00
Stormogul

jeg ser på det på den her måde...

hvis du skal lave noget der almindelige brugere kan finde på i hverdagen. kontor ting, og du skal gentage det mange gange... så skal du kunne automatesere det med automator. 

men hvis du skal ind og lave det samme, med en hel del variabler, så skal du glemme automator som en løsning for at lave det.


2696

335
PallMei (Skribent)
14. juli 2019 @ 23:27
Bit kongen
PowerPalle skrev:

Hvor simpelt og tak Nihad, men...

  1. Hvad hvis jeg gerne vil navngive filen der bliver gemt med et andet navn en default-navngivningen?
  2. Og den skal overskrive hvis filen allerede eksisterer

Mit Automater Script ser således ud pt. og lader til at virke.

Nu mangler jeg blot at finde ud, at hvordan man starter et Perl Script fra Automator og så har jeg et lille workflow jeg kan bruge.

Du kan tilføje en Start AppleScript handling til din automator workflow indeholdende: 

do shell script "<din perl kommando>"

Ifølge denne tråd kan det muligvis være nødvendige med fulde stinavne, men har ikke selv testet (er for sent nu, men kan være jeg får tid i morgen).

https://www.perlmonks.org/?node_id=1191380


2252

150
15. juli 2019 @ 00:28
ASCII jonglør

Her findes Apples håndbog til Automator:

Brugerhåndbog til Automator til macOS Mojave

- og her nogle af mine "gamle" Automator-links:

Automator Actions

Automator World

The macOS Automation Sites

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

186

13
15. juli 2019 @ 07:54
Novice
PallMei skrev:
PowerPalle skrev:

Hvor simpelt og tak Nihad, men...

  1. Hvad hvis jeg gerne vil navngive filen der bliver gemt med et andet navn en default-navngivningen?
  2. Og den skal overskrive hvis filen allerede eksisterer

Mit Automater Script ser således ud pt. og lader til at virke.

Nu mangler jeg blot at finde ud, at hvordan man starter et Perl Script fra Automator og så har jeg et lille workflow jeg kan bruge.

Du kan tilføje en Start AppleScript handling til din automator workflow indeholdende: 

do shell script ""

Ifølge denne tråd kan det muligvis være nødvendige med fulde stinavne, men har ikke selv testet (er for sent nu, men kan være jeg får tid i morgen).

https://www.perlmonks.org/?node_id=1191380

Men hvorfor lave dobbeltarbejde ?? Du pakker et shell script ind i et applescript for så at kører det i et 3 program... jøsses da..

PowerPalle : Åben terminal og skriv flg " curl -s http://macnyt.dk >> ~/Desktop/macnyt.txt" hvis du så endelig vil pakke det ind i det automat-fis apple har bygget så kan du starte et shell script direkt der også.

Læs dog lidt op på curl hvis siden kræver login, har du først styr på det kan du nemt rive data fra hvilken som helst side i løbet af få sekunder... Bruger det bla via GeekTool til at følge tråde div steder.


2252

150
15. juli 2019 @ 08:13
ASCII jonglør

Det er jo fint, hvis man har lært sig at bruge curl, Geektool etc., men har man ikke det, er Automator måske et nyttigt værktøj - selvom det et begrænset, hvad det kan. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

186

13
15. juli 2019 @ 08:21
Novice
Factory skrev:

Det er jo fint, hvis man har lært sig at bruge curl, Geektool etc., men har man ikke det, er Automator måske et nyttigt værktøj - selvom det et begrænset, hvad det kan. 

Korret, men derfor er der ingen grund til at gøre det hele så svært, du kan starte et shellscript fra automator som gør hvad manden ønsker, nemlig at hente data fra en webside... og ingen siger man skal bruge geektool... og om man for lært den ene eller anden ting er vel lige fedt ? Tænk nu hvis man fik lidt viden der kunne benyttes andre steder.... Ellers er google " automator scrape web page " et godt bud.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
15. juli 2019 @ 09:17
Stormogul
RPI skrev:

Men hvorfor lave dobbeltarbejde ?? Du pakker et shell script ind i et applescript for så at kører det i et 3 program... jøsses da..

PowerPalle : Åben terminal og skriv flg " curl -s http://macnyt.dk >> ~/Desktop/macnyt.txt" hvis du så endelig vil pakke det ind i det automat-fis apple har bygget så kan du starte et shell script direkt der også.

Læs dog lidt op på curl hvis siden kræver login, har du først styr på det kan du nemt rive data fra hvilken som helst side i løbet af få sekunder... Bruger det bla via GeekTool til at følge tråde div steder.

RPI du har ret i din overordnede antagelse, men jeg havde blot lige lyst til at lære Automator at kende. Og hvis ikke det lige var tilfældet så ville jeg været gået direkte til CLI og lavet en CURL-agtig kommando.

Min motivation til at prøve Automator er, at flere websites blokerer en CURL i et CLI miljø da det oftest bruges til at Scrape. Og jeg kan ikke lige hitte ud af at Perle mig til at identificere mig som en anden User Agent endnu. Det er også noget jeg skal have sat mig ind i.

Her gjorde Automator det let for mig, da den blot benytter en eksisterende browser og denne User Agent.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

127
15. juli 2019 @ 09:22
Stormogul

curl kan da god ændre useragent... ved at bruge  

-A "UserAgentString"

186

13
15. juli 2019 @ 09:52
Novice
PowerPalle skrev:
RPI skrev:

Men hvorfor lave dobbeltarbejde ?? Du pakker et shell script ind i et applescript for så at kører det i et 3 program... jøsses da..

PowerPalle : Åben terminal og skriv flg " curl -s http://macnyt.dk >> ~/Desktop/macnyt.txt" hvis du så endelig vil pakke det ind i det automat-fis apple har bygget så kan du starte et shell script direkt der også.

Læs dog lidt op på curl hvis siden kræver login, har du først styr på det kan du nemt rive data fra hvilken som helst side i løbet af få sekunder... Bruger det bla via GeekTool til at følge tråde div steder.

RPI du har ret i din overordnede antagelse, men jeg havde blot lige lyst til at lære Automator at kende. Og hvis ikke det lige var tilfældet så ville jeg været gået direkte til CLI og lavet en CURL-agtig kommando.

Min motivation til at prøve Automator er, at flere websites blokerer en CURL i et CLI miljø da det oftest bruges til at Scrape. Og jeg kan ikke lige hitte ud af at Perle mig til at identificere mig som en anden User Agent endnu. Det er også noget jeg skal have sat mig ind i.

Her gjorde Automator det let for mig, da den blot benytter en eksisterende browser og denne User Agent.

Det er helt iorden, det er nu nemt nok at komme udenom den "block", det hele står i manualen til curl, ellers findes der jo hav af PHP cURL scripts med div login muligheder... og eftersom du jo allerede har en PHP side og viden om det. så var en intern funktion måske værd at overveje, det burde ikke tage ret mange timer at mokke noget sammen der kan logge ind og hente den data du ønsker. -> https://stackoverflow.com/questions/9391137/can-servers-block-curl-requests


Nihad : Præcist, curl er en dejlig funktion.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
15. juli 2019 @ 10:00
Stormogul
RPI skrev:

Det er helt iorden, det er nu nemt nok at komme udenom den "block", det hele står i manualen til curl, ellers findes der jo hav af PHP cURL scripts med div login muligheder... og eftersom du jo allerede har en PHP side og viden om det. så var en intern funktion måske værd at overveje, det burde ikke tage ret mange timer at mokke noget sammen der kan logge ind og hente den data du ønsker.

Lad mig præcisere for dermed både at synliggøre mit konkrete formål men også tydeliggøre andre fakta   

Jeg er bekendt med Curl kommandoen men bruger helt konkret Perl til at hente data. Perl er ikke et værktøj jeg mestrer - men jeg lærer og bruger det aktivt og funktionelt. Min seneste udfordring er, at visse destinationer ikke accepterer den default UA som jeg udsender via mit script. Derfor skal jeg finde en metode til at identificere mig (min UA) som en 'normal' browser - og det skal jeg have sat mig ind i.

Automator var en 'for sjov' lille omvej til dette og jeg fik det til at virke - dog ønsker jeg ikke denne som en del af min endelige løsning. Min endelige løsning skal være baseret på Perl.

Gode input ifbm. Perl og UA modtages med glæde.

Din antagelse om, at jeg benytter PHP til macnyt er fejlslagen   jeg benytter et andet og lignende server side sprog, der går under navnet webdna.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

127
15. juli 2019 @ 10:23
Stormogul

for at vi kan hjælpe dig med perl ua ændring skal vi vide hvilken modul du bruger til at hente data med.

en løsning kunne være https://metacpan.org/pod/lwpcook